۲
چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۰۱
جامعه زنان از شعار خسته است

چشم امید زنان ایرانی به تدبیر دولت حسن روحانی

زنان ایران به دولت دکتر حسن روحانی امید بسته اند
زنان ایران به دولت دکتر حسن روحانی امید بسته اند
زنان ایرانی منتظرند تا در انتخابات یازدهم بعد از سه دهه وعده و وعيد عملی نشده، دولتی تشکیل شود که مسائل آنها را به طور واقعی در دستور کار قرار دهد و در این میان بیشتر چشم امیدها به حسن روحانی است.
به گزارش پايگاه خبري فريادگر، كمتر از دو روز به انتخابات يازدهمين دوره رياست جمهوري مانده است. در چند هفته گذشته که تنور انتخابات داغ شد، كانديداها وعده‌هايی را برای نیمی از جامعه یعنی زنان مطرح کردند. جالب‌ترین این برنامه‌ها تشكيل وزارتخانه زنان است؛ برنامه‌اي كه حسن روحانی مطرح كرده است. تشکیل این وزارتخانه در سه دهه گذشته دور از دسترس بوده و حتي در هشت سال دولت اصلاحات هم صحبتي از آن به ميان نيامد. این یک رسم است که زنان نباید در مناصب بالای دولتی باشند چه برسد به تشکیل یک وزارتخانه برای آنان. در دولت دهم براي اولين بار یک وزير زن، مشغول شد، اما حدود ۶ ماه قبل از سمت خود بركنار شد و کارش به پایان نرسید.
حقوق تضییع شده را به زنان برمي‌گردانم
كانديداهاي يازدهمين دوره رياست جمهوري برنامه‌ها و اظهارات مختلفی را درباره زنان مطرح کردند از «بیمه بیکاری برای زنان سرپرست خانوار گرفته» تا «مادری به عنوان نقشی تمام وقت و موثر» اما حسن روحاني در کنار تشکیل وزارت زنان نگاهی پویاتر و اجتماعی‌تری به مسائل آنها دارد و بيان كرده كه «زن در یک جامعه فعال است و کار می‌کند، اما در عین حال کاری برابر انجام می‌دهد و حقوقش متفاوت است.» روحاني به «تشكيل بیمه ویژه برای زنان آسیب دیده» هم اشاره كرده است. همچنين از ديگر برنامه‌هاي وی «پیش‌بینی یک وزارت امور بانوان در دولت تدبیر و امید است تا حقوق تضییع شده را به آنان برگردانیم.»
در ۸ سال گذشته چه خبر
كانديداهاي يازدهمين دوره رياست جمهوري برنامه‌ها و اظهارات مختلفی را درباره زنان مطرح کردند از «بیمه بیکاری برای زنان سرپرست خانوار گرفته» تا «مادری به عنوان نقشی تمام وقت و موثر» اما حسن روحاني در کنار تشکیل وزارت زنان نگاهی پویاتر و اجتماعی‌تری به مسائل آنها دارد
بوده است؟

حدود دو ماه به پايان عمر دولت باقي مانده است. دولتي كه بعد از هشت سال با كوله‌باري از طرح و وعده به زنان از قوه مجريه مي‌رود. طرح‌ها و برنامه‌هايي كه بيشتر در حد شعار بود و اکثر آنها به مرحله اجرايي نرسيدند، از بیمه مهریه و زنان خانه‌دار گرفته تا افزایش مرخصی زایمان زنان شاغل.
در ابتداي دولت نهم محوری‏ترین برنامه‌هاي وعده داده شده به زنان «‌بيمه زنان خانه‌دار» بود. اين طرح بعد از مدتي به دلیل عدم تامین منابع مالی توسط سازمان بهزيستي رها شد.
از ديگر اقدامات دولت نهم در حوزه زنان، تغییر نام «مرکز امور مشارکت زنان ریاست جمهوری» به «مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری» بود. به گفته برخي از كارشناسان، دولت اجراي برنامه‌ها و فعالیت‌هاي مربوط به زنان را صرفا به سمت مركز امور زنان و خانواده رياست جمهوري‌ سوق داد. این در حالی است که بسياري از زنان از وجود اين مركز بي‌اطلاع هستند.
فعاليت‌هاي این مركز در طول اين هشت سال بيشتر در قالب ارائه طرح و برنامه بوده است و كمكي به بهبود وضعيت زنان نكرده است. بيشتر اين طرح‌ها مانند طرح استخدام نیمه وقت زنان، بانک اطلاعات آمار اشتغال زنان، احداث بیمارستان ویژه زنان و غيره تنها در قالب يك بسته پژوهشي بوده است. اما يكي از طرح‌هايي كه مورد توجه زنان شاغل قرار گرفت و به تصويب مجلس هم رسيد، افزایش مرخصی زایمان زنان از ۶ ماه به ۹ ماه بود كه دو ماه قبل شورای نگهبان به دلیل ایجاد بار مالی برای دولت رد کرد.
زنان ايراني دو روز دیگر پای صندوق رأی می‌روند تا با رأی خود کاندیدای را انتخاب کنند که بتواند تغییری در وضعیت‌شان ایجاد کند. آنها هم مثل دیگران از شعارگرایی در ۸ سال گذشته خسته هستند.
کد مطلب: 33433
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *