۰
دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۵۹
نگاهی به حملات به رئيس‌جمهوري در روزهاي اخير

الگوي نقدپذيري دولت تدبير و اميد

مدتهاست که حملات تندي عليه روحاني آغاز شده است. اگر تا پيش از اين، منتقدان دولت روحاني تنها ابزارشان برجام بود، اما حالا ورق برگشته است و ديگر همه چيز به شخصيت خود رئيس جمهوري برمي‌گردد. اين بار خط مقدم جنگ عليه روحاني به نزديکي‌هاي قبايش رسيده است و او را «عمروعاص»، «خائن»، «ساده‌لوح» و «ضد‌ولايت‌فقيه» مي‌نامند.
الگوي نقدپذيري دولت تدبير و اميد
مدتهاست که حملات تندي عليه روحاني آغاز شده است. اگر تا پيش از اين، منتقدان دولت روحاني تنها ابزارشان برجام بود، اما حالا ورق برگشته است و ديگر همه چيز به شخصيت خود رئيس جمهوري برمي‌گردد. اين بار خط مقدم جنگ عليه روحاني به نزديکي‌هاي قبايش رسيده است و او را «عمروعاص»، «خائن»، «ساده‌لوح» و «ضد‌ولايت‌فقيه» مي‌نامند. 
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، بسياري از بزرگان نظام درمقابل اين حملات واکنش نشان داده اند و بسياري آن را تقبيح کرده‌اند؛ از جمله رئيس قوه مقننه، علي لاريجاني. بسياري نيز خواستار برخورد قوه قضاييه با هتاکان شده‌اند. اما در اين ميان هنوز هيچ صدايي از قوه قضاييه به گوش نرسيده است، نه تنها حرفي ازپيگيري در ميان نيست بلکه حتي حرفي از محکوم کردن لفظي هتاکان هم شنيده نشده است. واکنش رئيس‌جمهور اما قابل تامل است؛ حسن روحاني که صبح ديروز به استان کهگيلويه و بويراحمد سفر کرده بود در سخناني در جمع علما، ايثارگران و برگزيدگان اين استان گفت: «اصل اين که نقد دولت و رئيس‌جمهور آزادانه و حتي گاهي فراتر از مرز اخلاق انجام مي‌شود موجب افتخار است.» با شنيدن اين جمله ناخودآگاه ياد دولت مهرورز احمدي نژاد مي‌افتيم که تعريف جديدي از نقدپذيري ارائه کرده بود.

اين کجا و آن کجا!

گرچه از زمان حضور روحاني در ساختمان پاستور و بعد از توافق هسته‌اي، تخريب‌کننده‌هاي روحاني لحظه‌اي دست از تخريب خود برنداشتند، اما در روزهايي که به انتخابات 96 نزديکتر مي‌شويم و هر لحظه آبستن يک اتفاق جديد است، حمله‌ها هم به صورت ماهوي تغيير کرده اند و ديگر به فحش و توهين رسيده‌اند!

يادمان نرفته است هشت سال فراموش نشدي احمدي نژاد را. مخصوصا آن زمان را که تخلفات اطرافيانش رسانه اي شده بود و او نه تنها پاسخي نداد بلکه تهديد به شکايت از منتشرکننده‌هاي آن کرد. حالا تصورش را بکنيد در مقابل نقدها چه واکنشي داشته! زماني در يکي از روزنامه‌هاي اصلاح‌طلب، کاريکاتوري منتشر شد که به خاطر کج فهمي ‌مسئولان دولتي وقت، همين کاريکاتور به کابوسي براي آن روزنامه بدل شد و تا مدتها پس لرزه‌هايش، صاحبان و خبرنگاران آن رسانه را مي‌لرزاند. يا آن زمان که قرار بود بعضي تخلفات دولت رو شود و او مدام به جيبش اشاره کرده و تهديد مي‌کرد پرونده‌هايي را رو مي‌کند که پاي خيليها در آن گير است. در واقع احمدي نژاد هميشه به دنبال آتو از منتقدان بود تا سر بزنگاه‌ها براي خاموش کردن آنها از آن استفاده کند. اوايل دولت روحاني نيز بسياري از رسانه‌هاي راست افراطي روي کلمه به کلمه روحاني تمرکز مي‌کردند تا بتوانند توهيني به منتقدان از آن در بياورند. البته دست آويزهايي هم براي خود جور کردند اما آنقدر نخ نما هستند که حتي مفهوم «دست آويز» را هم زيرسوال مي‌برند.

حسن روحاني نه تنها هنوز هيچ اقدام رسمي‌اي در برابر اين هجمه‌ها و توهين‌ها نداشته بلکه در تازه ترين اظهارنظرش گفته است: «اصل اين که نقد دولت و رئيس جمهور آزادانه و حتي گاهي فراتر از مرز اخلاق انجام مي‌شود موجب افتخار است. جرات انتقاد لازم و جرات اتهام و دروغ مخالفت با امر خدا است. بيان اشکال‌ها نبايد باعث ناديده گرفتن تلاش خدمتگزاران شود.» گرچه روحاني با ناکاميهاي زيادي در زمينه برآورده کردن قولهايش به مردم مواجه شده است و سياست داخلي اش چندان قابل دفاع نيست، اما روحيه نقدپذيري اش قابل ستايش است.

بهانه جويان

رهبر انقلاب به فاصله تقريبا يک ماه در دو سخنراني، اظهارنظرهايي درباره برجام داشتند. در اظهارنظر اولي که در 25 خرداد و در ديدار رمضاني سران قوا، مسئولان، کارگزاران و جمعي از مديران ارشد دستگاه‌هاي مختلف کشوري و لشکري با ايشان صورت گرفت؛ آيت‌الله خامنه‌اي گفتند: «اگر برجام را پاره کردند ما آن را آتش مي‌زنيم.» به فاصله کمي‌بيشتر از يک ماه، ايشان در سخنراني ديگري که در تاريخ 11 مردادماه در ديدار ايشان با هزاران نفر از مردم استانهاي مختلف کشور صورت گرفت، ايشان فرمودند: «تجربه برجام بي‌نتيجه بودن مذاکره با آمريکا را نشان داد.» شايد بتوان گفت شروع توهينها به رئيس جمهور از کج فهمي‌ برخي از سخنان واضح و صريح رهبري آغاز شد، بطوريکه رهبر معظم انقلاب به بي اعتمادي نسبت به آمريکا و غرب اشاره کردند اما متاسفانه تعدادي از افراد با سوءتعبير از فرمايشات رهبري با مغلطه به دولت و شخص رئيس جمهور توهين کردند.

حميد روحاني و حجت‌الاسلام علم الهدي در خط حمله

15 مردادماه بود که حجت الاسلام سيداحمد علم الهدي پشت تريبون نماز جمعه اين شهر قرار گرفت و از سخنان رئيس جمهوري به شدت انتقاد کرد. او گفت: «ده‌ها و صدها فروشگاه مدلينگ مي‌خواهند ايجاد کنند و جوان ما را منحرف کنند و يک پيچ و مهره از دستگاه الکترونيکي خود را نيز حاضر نيستند به ما بفروشند». او در ادامه افزود: «آقاي ساده لوحي مي‌گويد ما با برجام عزت پيدا کرديم! چه عزتي؟ اينکه شرکت مدلينگ ايتاليايي بيايد عزت است؟ اين را در برجام پيش برديد؟ چرا دستگاه‌هاي دانش بنيان خارجي حاضر نيستند سرمايه گذاري کنند؟ اين عزت است؟».خطيب جمعه مشهد گفت: «عزت متعلق به خدا و پيغمبر و مؤمنان است. اين عزت، آوردن جنس بنجل مدل خارجي به کشور است يا دشمني با کفار و مشرکان و دشمن ستيزي و استکبارستيزي است؟ اين عزت مال اين شهيد محمدزاده است که 30 سال هر روز و هر شب شهيد بود.»

اما در همان روز صحبتهاي حميد روحاني منتشر شد. او که در همايش «از نهضت مشروطيت تا انقلاب اسلامي» صحبت مي‌کرد،در حمله اي بي سابقه به رئيس جمهوري او را «عمروعاص»، «خائن»، «ساده لوح» و «ضد ولايت فقيه» ناميد. سيد حميد روحاني که رئيس فعلي بنياد تاريخ پژوهي و دانشنامه انقلاب اسلامي‌است، 20 تيرماه در يک نشست خبري گفته بود: «اگر براي رئيس جمهوري حريم قائل نمي‌شديم، در جريان حمله به سفارت سعودي آقاي روحاني نيز بايد محاکمه مي‌شد». روحاني در سخنانش به صورت تلويحي رئيس جمهوري را با «عمروعاص» مقايسه کرده و گفته بود: «آن روزي که رهبري فرمودند من مذاکره را بيهوده مي‌دانم، عمروعاص‌هاي امروز، رهبري را مجبور به مذاکره کردند. روحانيت و ائمه جمعه بايد در برابر مذاکره با شيطان نهضت به راه مي‌انداختند؛ اما کوتاهي کردند. ما امروز رسوايي مذاکره و برجام را ديديم؛ والخير في ماوقع. اگر سيل نامه از بسيج و روحانيت به رياست جمهوري گسيل مي‌شد، آقاي روحاني جرات مذاکره با آمريکا را نداشت. نبايد مي‌نشستند و نظاره مي‌کردند».رئيس بنياد تاريخ پژوهي و دانشنامه انقلاب اسلامي‌افزود: «اينها براي هر سخنراني رهبري دهن کجي نشان مي‌دهند و بايد مجازات شوند. يکي از بدعت‌هاي آقاي روحاني اين بود که مردم را از جريان مذاکرات دور نگه داشت. آقاي روحاني به جرم خيانت به کشور و دروغ و دوري از ولايت بايد محاکمه شود.» او ادامه داد: «در انتخابات رياست جمهوري بايد از روحاني و احمدي نژاد عبور کنيم. روحاني به دليل خيانت و احمدي نژاد به دليل مکاتب ناسيوناليستي و شبهه ناک شايسته مملکت داري اسلامي‌نيستند. خيانتي که آقاي روحاني انجام داد، بني صدر نمي‌توانست بکند».

معاون حقوقي رئيس جمهوري: شکايت مي‌کنيم

18 مردادماه مجيد انصاري، معاون حقوقي رئيس جمهور در يک نشست خبري در تهران به توهين‌هاي اخير برخي چهره‌هاي اصول‌گرا به حسن روحاني رئيس جمهور واکنش نشان داد. انصاري گفت، توهين به رئيس‌جمهور جرم آشکار است، نياز به شکايت ندارد و مثل ساير جرايم آشکار مدعي‌العموم مي‌تواند رسما اقدام کند. حجت‌الاسلام انصاري توهين‌کنندگان و هتاکان را «هم‌لباسان» خود معرفي کرد که به گفته او لباس اخلاق را بر تن دارند، اما پيشتاز شکستن اخلاق در کشورند. معاون حقوقي رئيس جمهور گفت: «در مورد حقوق شخصي، رئيس جمهور با بزرگواري و سعه صدر همواره تأکيد مي‌کنند که ورود نداشته باشيم و شکايت نکنيم و معتقدم از علل هجمه‌هاي اخير عليه شخص رئيس جمهور همين بردباري و صبرشان است.» انصاري تاکيد کرد که به عنوان معاون حقوقي از توهين‌کنندگان شکايت خواهد کرد. او گفت، رئيس‌جمهور علاوه بر حقوق شخصي، به عنوان رئيس جمهور مردم از حقوق عمومي‌نيز برخوردار است: «ما به عنوان معاونت حقوقي وظيفه دفاع از حق مردم را داريم و آنجا که اهانت‌ها به هنجارشکني و هتک حرمت رئيس‌جمهور به عنوان منتخب مردم اتفاق بيفتد طرح شکايت کرده و قوه قضائيه حتما پيگيري خواهد کرد».

انتقاد رئيس مجلس از توهين‌ها

محمود صادقي نماينده تهران در جلسه علني روز يکشنبه هفته جاري طي اخطار قانون اساسي گفت: «براساس اصل 113 قانون اساسي، پس‏ از مقام‏ رهبري،‏ رئيس‏ جمهور عاليترين‏ مقام‏ رسمي‌کشور است‏ و مسئوليت‏ اجراي‏ قانون‏ اساسي‏ و رياست‏ قوه‏ مجريه‏ را جز در اموري‏ که‏ مستقيما به‏ رهبري‏ مربوط مي‌شود، بر عهده‏ دارد. متاسفانه در روزهاي اخير شاهد هستيم از تريبون‌هاي رسمي‌کشور اهانت‌هاي صريح و آشکاري به رياست جمهوري مي‌شود. در شرايطي که ما نياز داريم براي پيگيري تعهداتي که در توافقنامه هسته‌اي بيگانگان به ما داده اند از دولت پشتيباني قاطعي بکنيم و در واقع حاکميتي يکپارچه و يگانه را در برابر بيگانگان نشان بدهيم، اينگونه اظهارات آن هم از تريبون‌هاي رسمي‌کشور مخالفت آشکار با يکپارچگي و يگانگي نظام است.» رئيس مجلس اين اخطار را وارد دانست و گفت: «ما در شرايط فعلي نيازمند وفاق ملي در درون هستيم. مخصوصا به کار بردن برخي عبارات نسنجيده در مورد مقامات مسئول در کشور و رئيس جمهور کار نادرستي است و بايد دقت لازم در اين زمينه بشود».
گزارش:محبوبه شعاعی
کد مطلب: 59706
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *