۱
جمعه ۱۲ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۳۰
گزارشی از روند پرونده تحقیق و تفحص از بنیاد شهید

پرونده‌ای پر هزینه و بی‌سرانجام در قوه مقننه

پرونده تحقیق و تفحص از بنیاد شهید، به کلافی سر در گم تبدیل شده است، پرونده‌ای که با سر و صدای بسیار زیاد باز شد و در مسیر رسیدگی به آن با فراز و فرودهای متعدد خبری مواجه شد.
پرونده‌ای پر هزینه و بی‌سرانجام در قوه مقننه
پرونده تحقیق و تفحص از بنیاد شهید، به کلافی سر در گم تبدیل شده است، پرونده‌ای که با سر و صدای بسیار زیاد باز شد و در مسیر رسیدگی به آن با فراز و فرودهای متعدد خبری مواجه شد.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، هر از گاهی از سوی رئیس کمیته تحقیق و تفحص از بنیاد شهید اخباری تازه از نحوه رسیدگی به این پرونده و تخلفاتش منتشر می‌شد اما هرگز نتیجه نهایی و حجم تخلفات به طور رسمی و مشخص به گوش رسانه‌ها نرسید تا اینکه کم کم مجلس نهم عمرش به پایان رسید و در مقابل سوال خبرنگاران، تنها گفته شد، پرونده به هیات رئیسه ارسال و از احتمال قرائت گزارش در آخرین روزهای سال 93 و بعد از بررسی لایحه بودجه خبر داده شد که با تداوم بررسی‌های لایحه تا آخرین جلسات کاری مجلس، این موضوع عملی نشد.
با وجود اینکه سه ماه از عمر مجلس دهم می گذرد اما همچنان تحقیق و تفحص از بیناد شهید که در مجلس گذشته انجام شده بود مطرح است و از آن به عنوان پر هزینه ترین پرونده بی سرانجام یاد می شود. این نکته را علی لاریجانی به آن اشاره می کند و در نهایت سکوت رئیس شکسته می‌شود چرا که امیر خجسته بارها در مقابل سوال خبرنگارها تاکید داشت که گزارش به هیات رئیسه و لاریجانی ارسال شده و قرائت آن منوط به نظر رئیس مجلس خواهد بود.
سکوت رئیس شکست
علی لاریجانی در دیدار با اعضای فراکسیون شاهد، سکوت خود را شکست و در نهایت درباره پرونده تحقیق و تفحص مجلس قبل از بنیاد شهید، گفت:از‌ آنجا‌ که تحقیق و تفحص‌ از بنیاد شهید مربوط به مجلس قبل است، در این مجلس نمی‌توان آن را ارائه مجدد و پیگیری کرد و با توجه به اینکه این تحقیق و تفحص‌ کار و خرج زیاد به دنبال داشته، اگر باز هم انجام شود، بار چند‌ صد‌ میلیونی به دوش مجلس می‌گذارد؛ به‌همین‌دلیل است که ما در پذیرش آن تعلل می‌کنیم.
"تحقیق و تفحص در مجلس قبل با چند صد میلیون خرج انجام شد و بعد رفت در کمیسیون ماند و اصلاً متوجه نشدیم چه شد!" این نکته ای که لاریجانی به آن اشاره کرد بارها از سوی رسانه‌ها به عنوان نقطه ضعف روند تحقیق و تفحص‌ها در مجلس بیان شد اما هرگز مورد توجه قرار نگرفت. تحقیق و تفحص‌ها نه تنها هزینه‌های هنگفتی به دنبال دارد بلکه هرگز ضمانت اجرایی برای آن وجود ندارد و اگر خلف یا فسادی در آن ذکر شود نهادی مستند به آن حرکتی نخواهد کرد.
با این حال لاریجانی اظهار داشت: البته ظاهراً به نکاتی هم رسیده بودند؛ اما با توجه به اینکه تحقیق و تفحص انتقال‌دادنی به مجلس فعلی نیست، از طرفی هم خرج زیادی برای آن شده، راه بهتر برای ادامه کار این است که تحقیق و تفحص را از طریق ماده ۲۳۶ دنبال کنید.
این در حالی است که در ماه‌های پایانی مجلس نهم، امیر خجسته، رئیس کمیته تحقیق و تفحص از بنیاد شهید، در نطق میان‌دستور خود از اعمال فشارهایی از داخل و بیرون مجلس برای قرائت‌نشدن گزارش این تحقیق و تفحص خبر داد و در پایان
"تحقیق و تفحص در مجلس قبل با چند صد میلیون خرج انجام شد و بعد رفت در کمیسیون ماند و اصلاً متوجه نشدیم چه شد!" این نکته ای که لاریجانی به آن اشاره کرد بارها از سوی رسانه‌ها به عنوان نقطه ضعف روند تحقیق و تفحص‌ها در مجلس بیان شد اما هرگز مورد توجه قرار نگرفت. تحقیق و تفحص‌ها نه تنها هزینه‌های هنگفتی به دنبال دارد بلکه هرگز ضمانت اجرایی برای آن وجود ندارد و اگر خلف یا فسادی در آن ذکر شود نهادی مستند به آن حرکتی نخواهد کرد
هم با برشمردن برخی از عناوین تخلفات احراز‌شده در این گزارش، یک نسخه از پرونده تحقیق و تفحص و مستندات آن را در اختیار لاریجانی به عنوان رئیس مجلس قرار داد تا درباره آن تصمیم‌گیری کند.
البته به نظر می رسد بی نتیجه ماندن تحقیق و تفحص به دلیل مخالفت برخی اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس نهم است و به همین دلیل اطلاعات و تخلفات هرگز راه خود را به صحن علنی پیدا نکردند.
دفاع خجسته از تحقیقات
بعد از آنکه لاریجانی از بی سرانجامی و پر هزینه بودن تحقیق و تفحص از بنیاد شهید می گوید، امیر خجسته که ریاست این پرونده را به عهده داشت از تحقیقات خود و تیم خود دفاع می کند و تاکید دارد که منظور از تخلفات صورت گرفته در بنیاد مربوط به کارکنان این نهاد و کسانی که به ایثارگران خدمت می کنند نیست؛ هدف ما سیستم‌های اقتصادی بنیاد از قبیل بانک دی و موسسه کوثر بوده است. البته نگذاشتند تحقیق و تفحص در آن مجلس به نتیجه برسد اما بسیاری از اموالی را که غارت شده بود برگرداندیم.

وی در ادامه با اشاره به برخی جزئیات تخلفات صورت گرفته در بخش‌های اقتصادی بنیاد شهید، گفت: کلاه برداری از صرافی بانک دی در دوبی به مبلغ ۴۳۳ میلیون درهم توسط شرکت فرخناز تجارت کیش یکی از این تخلفات بوده است که با پیگیری هیئت تحقیق و تفحص و برآوردی که از سود و خسارت داشتیم، مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان به بیت المال بازگشته است.
این نماینده مجلس ادامه داد: در یک مورد دیگر، بانک دی با اسناد جعلی کار می کرده و فاقد اسناد قانونی بوده است که پیگیری کردیم تا اساسانامه قانونی آن تعیین تکلیف شد و در حال حاضر نیز بانک مرکزی نظارت دقیقی بر این بانک اعمال می کند. در مورد دیگر، یکی از مدیران تشکیلات ۷ میلیارد تومان اختلاس کرده بود که با هماهنگی دستگاه‌های نظارتی، این فرد دستگیر شد و پول به بیت المال بازگشت.
بازگشت هتل سفیدکنار در بندرانزلی به بنیاد شهید از دیگر اقدامات صورت گرفته در تحقیق و تفحص اعلام شد که این ملک بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان ارزش داشته است. علاوه بر این، املاکی را با تبانی و کلاهبرداری تصاحب کرده بودند مانند ساختمان مرکزی بانک دی و اموال در اختیار شرکتهای ساختمانی کوثر که بسیاری از آنها برگشته است. همچنین دست سلطان شکر از معاملات در شرکت‌های اقتصادی بنیاد قطع شد و وضعیت او را تعیین تکلیف کردیم که در شرکت سبحان کارهای عجیبی انجام داده بود.
خجسته در عین حال که به برخی جزییات و موفقیت‌های تحقیق و تفحص از بنیاد شهید اشاره کرد، از عدم همکاری نمایندگان در این زمینه گله کرد و گفت: اکثر نمایندگان مجلس پای کار نیامدند. این در شرایطی است که پاداش پایان خدمت خانواده‌های شهدا سالهای سال است که باقی مانده و اگر قرار باشد ۲ میلیون تومان به یک ایثارگر وام بدهند، کلی پیچ و خم ایجاد می کنند.
با وجود اینکه لاریجانی تحقیق و تفحص را بی نتیجه دانست رئیس هیئت تحقیق و تفحص مجلس از بنیاد شهید
بعد از آنکه لاریجانی از بی سرانجامی و پر هزینه بودن تحقیق و تفحص از بنیاد شهید می گوید، امیر خجسته که ریاست این پرونده را به عهده داشت از تحقیقات خود و تیم خود دفاع می کند و تاکید دارد که منظور از تخلفات صورت گرفته در بنیاد مربوط به کارکنان این نهاد و کسانی که به ایثارگران خدمت می کنند نیست؛ هدف ما سیستم‌های اقتصادی بنیاد از قبیل بانک دی و موسسه کوثر بوده است. البته نگذاشتند تحقیق و تفحص در آن مجلس به نتیجه برسد اما بسیاری از اموالی را که غارت شده بود برگرداندیم
با بیان اینکه این پرونده در شعبه ۷ دادسرای کارکنان دولت در دست پیگیری است، گفت: راه نجات کشور این است که مفاسد اقتصادی را قلع و قمع کنیم؛ باید حکم خدا را در میدان آزادی اجرا کنیم تا مفسدان قلع و قمع شوند، چرا که اگر کوتاه بیاییم همه بیت المال را می خورند و می برند.
حواشی تحقیق و تفحص
در شرایطی که امیر خجسته تاکید دارد گزارش تحقیق و تفحص نهایی در 500 صفحه و با بیش از 30 هزار سند تهیه شده است، مسعود زریبافان رئیس بنیاد شهید در دولت پاکدستان و از نزدیکان احمدی‌نژاد می گوید تحقیق و تفحص در مجلس رها شده و پرونده ای در کار نیست. زریبافان توضیح داد :گزارش به هیات رئیسه مجلس ارسال شد اما وقتی مشخص شد کمیسیون و هیات گزارش را تصویب نکرده آن را قابل طرح در صحن علنی ندانست. آن برادری که دنبال کار بود دنبال هر اتهامی رفت تا به ما وارد کند. اینها هم در این دنیا و هم آن دنیا جواب دارد.
این اولین باری نبود که زریبافان به طور غیر مستقیم خجسته را زیر سوال می‌برد، در مدت تحقیق و تفحص از بیناد شهید و دوران ریاست زریبافان در این بنیاد، وی هرگز روی خوشی به مجلسی‌ها نشان نداد و حتی در یک برنامه زنده تلویزیونی اتهام‌هایی را علیه برخی نمایندگان مجلس مطرح کرد؛ اتهام‌هایی که پای زریبافان را زودتر از ماجرای بنیادشهید، به دادگاه باز کرد و در نهایت به ارائه حکمی علیه او منجر شد.
با این حال زریبافان تاکید دارد که چون گزارش به تصویب هیات تحقیق و تفحص نرسیده پس مختومه است و هیچ تخلفی توسط مدیران صورت نگرفته و اگر تخلفی بوده مربوط به گذشته بود.
زریبافان تخلفی نکرده است
در این بین تاکید خجسته به اینکه زریبافان در بیناد شهید تخلفی نداشت حائز اهمیت است. او تاکید داشت: انصاف قضیه این است که ایشان هیچ مورد خاصی نداشته و مدیران میانی و اقتصادی مورد داشته اند؛ البته انتقاد ما این است که اگر ایشان مدیریت قوی و کارآمدی اعمال می کرد و نظارت می شد، این مفاسد اتفاق نمی افتاد. معاون پارلمانی ایشان نیز مورد داشته که فعلا در دست بررسی است؛ از جمله اینکه وجوهی را گرفته اند که با وکلا در دوبی قرارداد ببندند اما تکلیف آن معلوم نیست.
رئیس هیئت تحقیق و تفحص مجلس از بنیاد شهید در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا تهاتر اموال شهرداری تهران با بنیاد شهید انجام شده است یا خیر؟ گفت: شهرداری خیلی زرنگی کرده و اموال بسیاری را از بنیاد برده است که باید برگرداند.
وی در پایان از همکاری رئیس مجلس و رئیس قوه قضائیه در پیگیری پرونده تحقیق و تفحص از نباید شهید تشکر و تصریح کرد: این پرونده را تا آخر با قدرت پیگیری خواهیم کرد.
با وجود اینکه امیر خجسته از نتیاج تحقیق و تفحص خود به رسانه‌ها اطلاع داد اما اینکه پرونده‌ای با این حجم تخلف با هزینه هنگفت بی‌سرانجام ماند به عنوان نطقه ای سیاه برای دستگاه قانون گذاری برای همیشه در تاریخ به یادگار خواهد ماند.
گزارش : نسترن دقیقی
کد مطلب: 60584
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *