۰
يکشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۳۶
العبادی طرح جامع آزادسازی موصل را تحویل گرفت

نگرانی عراق از سهم خواهی کشورهای غربی

نگرانی عراق از سهم خواهی کشورهای غربی
موصل به آزادی از چنگ گروه تروریستی داعش نزدیک مي‌شود. امیدهای مردم موصل اما با سهم خواهی کشورهای غربی و دخالت ترکیه ممکن است، این حمله بزرگ با پایان نا معلومي‌روبرو شود.مشاور عالی نظامي‌وزارت دفاع عراق اعلام کرده است که فرماندهی مشترک عملیات آزادی سازی موصل طرح کامل آزادسازی موصل را تحویل «حیدر العبادی»، نخست وزیر وفرمانده کل قوای مسلح عراق داده است.
به گزارش المعلومه، «محمد العسکری»گفت که در این طرح جامع، تمامي‌ترتیبات و طرح‌های ویژه عملیات آزادسازی موصل از تصرف گروه تروریستی داعش پیش‌بینی شده است.
وی گفته است، با توجه به تقدیم طرح کامل آزادسازی موصل، از این پس زمان اعلام شروع جنگ از مسوولیت‌های حیدر العبادی به عنوان فرمانده کل قوای مسلح عراق است.العسکری افزوده است: طرح آزادسازی موصل همه جنبه‌های نظامی، اطلاعاتی، انسانی و خدماتی را مدنظر قرار داده و نیروهای شرکت کننده در عملیات از هر حیث آمادگی لازم را دارند و اطلاعات لازم از تحرکات، وضعیت و مواضع گروه تروریستی داعش در موصل به دست آمده است.
وی اضافه کرد که وزارتخانه‌های بهداشت و آوارگان و رانده‌شدگان در این طرح مسوولیت استقبال از آوارگان مردمي‌شهر موصل و پشتیبانی از نیروهای عراقی را برعهده دارند.پیشتر مقامات نظامي‌آمریکایی اعلام کرده بودند که در اثر عملیات موصل بین 500 هزار تا یک میلیون نفر از شهروندان عراقی آواره خواهند شد.
آمریکا اعلام کرده است که بیش‌از هفت هزار مشاور نظامي‌خود را برای جنگ سرنوشت‌ساز موصل در عراق بسیج کرده است.علاوه بر آمریکا تعدادی از کشورهای غربی از جمله فرانسه نیز اعلام کرده اند که در پشتیبانی هوایی عملیات موصل مشارکت دارند.
با وجود بسیج گسترده نیروهای بین‌المللی و داخلی در عراق برای جنگ موصل اما «کریستوفر گارفر»، سخنگوی نیروهای ائتلاف بین‌المللی به سرکردگی آمریکا اخیرا گفته بود که تعداد عناصر داعشی پیش بینی شده در موصل بین 5 تا 10 هزار نفر است که انتظار مي‌رود با شروع عملیات به 5 تا 6 هزار نفر کاسته شوند.
طبق اعلام فرمانده کل قوای مسلح عراق همه نیروهای عراقی اعم از ارتش، پلیس، یگان مبارزه با تروریسم، تشکیلات مردمي‌الحشد الشعبی، عشایر موصل و پیشمرگان کرد در این عملیات شرکت دارند..
با وجود اینکه «رجب طیب اردوغان» رییس‌جمهور ترکیه مدعی شده است که نیروهای ترکیه نیز در عملیات آزادی موصل شرکت مي‌کنند، اما نخست‌وزیر عراق پیشتر مشارکت نیروهای ترکیه را منتفی دانسته بود.این درحالی است که «مسعود بارزانی»، رهبر حزب دمکرات کردستان عراق پیش‌بینی کرده که نیروهای نظامي‌ ترکیه در این عملیات نقش پشتیبانی را از نیروهای مهاجم عراقی داشته باشند.ترکیه صدها نیروهای نظامي‌خود را از اواخر 2015 تا به امروز در پادگان بعشیقه در شمال موصل در عمق 100 کیلومتری اراضی عراق مستقر کرده و حضور این نیروهای خارجی، باعث نگرانی‌های جدی در عراق شده است. بر همین اساس «قاسم الطایی» یکی از مراجع شیعه عراق، فتوای مبارزه با نیروهای نظامي‌ترکیه در خاک این کشور را صادر و آن را واجب شرعی و اخلاقی دانست.
در این حمله هر کسی به دنبال سهم خود مي‌گردد.در صورتی که کشورهایی مانند آمریکا و فرانسه تا پیش‌از این حامي‌و پشتیبان گروه تروریستی داعش بوده‌اند و حال به دنبال سهم خود در پیروزی در موصل مي‌گردند.ترکیه نیز از این امر مستثنی نیست.
طبق اعلام کارشناسان نظامی، عملیات آزادسازی موصل از دو محور شمالی و جنوبی شروع مي‌شود که از محور شمالی عموما نیروهای پیشمرگ کرد با حمایت هوایی جنگنده و بمب‌افکن‌های آمریکا و در جنوب پیش روی زمینی را نیروهای مشترک مردمي‌و نظامي‌عراق برعهده دارند. پیشتر تعداد نیروهای عراقی شرکت کننده در این عملیات بین 25 تا 30 هزار نفر اعلام شده که از هم اکنون مشارکت هشت تیپ ارتش عراق در این عملیات نهایی شده است.
قرار است که نیروهای ارتش عراق، یگان مبارزه با تروریسم به علاوه عشایر موصل در عملیات ورود به داخل شهر موصل مشارکت کرده و نیروهای بسیج مردمي‌الحشد الشعبی و پیشمرگان کرد نقش پشتیبانی و گرفتن مواضع را در حومه موصل بر عهده بگیرند.
کارشناسان، جنگ و آزادسازی موصل را سهل و آسان مي‌دانند تا جایی که سرلشکر «نجم الجبوری»، فرمانده کل عملیات آزادی موصل پیش‌بینی کرده که این عملیات ظرف چند هفته به پایان برسد، اما آنچه اسباب نگرانی است، تبعات بعد از آزادی است.
موضوع تقسیم استان نینوا به سه یا چهار استان و سهم خواهی هریک از نیروهای مشارکت کننده در این جنگ، نگرانی‌های جدی را بعد از طرح آزادی موصل ایجاد کرده و همین امر یکی از اسباب تعلل نخست وزیر عراق در اعلام زمان شروع جنگ است.کشورهای یکی از بزرگترین حامیان گروه تروریستی داعش بودند حال به دنبال گرفتن حق خود از خاک عراق هستند. که این موضوع مي‌تواند جنگ موصل با مشکلاتی نیز روبرو کند.
ترس علنی داعش
افراد مسلح داعش پس از انتشار تصاویری همراه با مفاهیمي‌علیه داعش مناطقی در شهر موصل عراق را بستند.
به گزارش سومریه‌نیوز، اخیرا در پایگاه‌های اجتماعی تصاویری از حرف «م» در اشاره به «مقاومت مردمی» بر دیوارهای شهر موصل یا تصاویری دیگر از نوشته‌ای با تاریخ سوم ماه مه گذشته همراه با عبارت «م مقاومت» یا حرف «م» به صورت تکه بریده شده از کاغذ در نزدیکی یکی از هتل‌های موصل به تصویر کشیده شده که موجب ترس و نگرانی داعش شده است. افراد مسلح داعش در منطقه وادی حجر در بخش‌های جنوبی موصل مستقر شده‌اند و ایست‌های بازرسی را برای بازرسی شهروندان برپا کرده‌اند تا افرادی را که مسئول پخش این عبارت‌ها بوده و وابسته به مقاومت مردمي‌ علیه داعش هستند، دستگیر کنند.
اعضای داعش همچنین خانه‌ها را تفتیش و کارت‌های شناسایی‌ افراد را مورد بازرسی قرار دادند.از سوی دیگر، یک منبع محلی در استان نینوا اعلام کرده، در حمله هوایی که کاروان داعش را در نزدیکی موصل هدف قرار داد، «ابو ابراهیم التونسی»، یکی از افراد موسس خبرگزاری اعماق که وابسته به داعش است، به هلاکت رسیده است.در این حمله تعدادی از اعضای داعش کشته و زخمي‌شده اند.
با حمله موصل و تصرف این شهر گروه تروریستی داعش به نابودی خود نزدیک مي‌شود.بر همین اساس بغداد به دنبال بهترین راه‌حل برای از بین بردن سهم‌خواهی نیروهای مشارکت‌کننده در این حمله است. این کشورها با حمایت از عربستان و همچنین کمک‌های مالی باعث بوجود آمدن این گروه تکفیری شده‌اند و حال به دلیل سهم‌خواهی مي‌خواهند، وارد جنگ شوند.
گزارش : پرستو بهرامی‌راد
کد مطلب: 61653
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *