۰
يکشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۱۶
حاشيه‌هاي برگزاي مسابقه فوتبال ايران و کره جنوبي

استاديوم آزادي؛ پيوند سياست، ورزش و دين

«من نمي‌دانم.» اين جمله‌اي است که شنيدنش در کشور ما بعيد به نظر مي‌رسد. به ندرت اتفاق مي‌افتد که فردي در کشور ما ندانستن خود را اذعان کند برعکس در ايران همگان در‌باره همه چيز اظهار نظر مي‌کنند و معتقدند که حق الزاما با آن‌ها است. حالا اين روزها اظهار نظرها پيرامون برگزاري‌ مسابقه فوتبال است.
استاديوم آزادي؛ پيوند سياست، ورزش و دين
«من نمي‌دانم.» اين جمله‌اي است که شنيدنش در کشور ما بعيد به نظر مي‌رسد. به ندرت اتفاق مي‌افتد که فردي در کشور ما ندانستن خود را اذعان کند برعکس در ايران همگان در‌باره همه چيز اظهار نظر مي‌کنند و معتقدند که حق الزاما با آن‌ها است. حالا اين روزها اظهار نظرها پيرامون برگزاري‌ مسابقه فوتبال است.
 به گزارش پایگاه خبری فریادگر، تقارن زمان مسابقه فوتبال بين دو تيم ملي فوتبال ايران و کره جنوبي با غروب تاسوعا يا شب عاشورا محل بحث و مناقشه شده است هرچند مسوولين فدراسيون فوتبال تلاش خود را کردند تا روز برگزاري مسابقه را تغيير دهند اما اين اتفاق نيافتاد تا بحث‌ها در ايران بيشتر شود تا جايي که روز جمعه حسين ‌الله‌‌کرم راهپيمايي در اعتراض به برگزاري مسابقه راه انداخت و گفت اگر حرمت شکني شود سران 3 قوه يا استعفا بدهند يا برکنار شوند! اما نظر آيت‌الله‌ هاشم‌زاده هريسي با اين مداح متفاوت است.نماينده مردم آذربايجان شرقي در مجلس خبرگان با انتقاد از برخي اظهار نظرها درباره بازي 2 تيم فوتبال ايران و کره جنوبي که روز تاسوعاي حسيني برگزار مي‌شود گفت که برگزاري اين بازي در اين روز اشکال ندارد.

به گزارش آنا، آيت‌الله‌ هاشم ‌هاشم‌زاده هريسي روز شنبه با بيان اينکه مداح، مجتهد نيست، گفت: هيچکس حق ندارد مراسم عزاداري امام حسين را به انحصار خود دربياورد.

وي افزود: مجتهدين هم در يک رشته خاص مجتهد هستند اما مي‌بينيم برخي از آقايان در هر موردي اظهار نظر مي‌کنند و اگر همين منوال پيش برود چيزي براي امام‌حسين‌(ع) باقي نمي‌ماند.

آيت‌الله‌ هاشم‌زاده هريسي گفت: بياييد شمرها را زياد نکنيم بلکه دوستان امام حسين (ع) را زياد کنيم.

نماينده آذربايجان‌شرقي در مجلس خبرگان رهبري با اشاره به حواشي ايجاده شده به مناسبت برگزاري بازي ايران با کره‌جنوبي در روز تاسوعا گفت: بايد به مسئولان و کارشناساني که در اين زمينه تصميم گرفته اند اعتماد کنيم. آيت‌الله‌ هاشم‌زاده هريسي ادامه داد: حالا که امکان عقب انداختن و يا برگزار نکردن اين بازي وجود ندارد بايد اجازه بدهيم براساس مصلحت اين بازي انجام شود و با موافقت‌ها و مخالفت‌ها در کشور صف بندي و دو قطبي ايجاد نکنيم.وي با بيان اينکه برگزاري اين بازي در روز تاسوعا مشکلي ندارد خاطرنشان کرد: بايد حرمت امام حسين رعايت شود، نبايد شادي‌هاي نامتعارف انجام شود و با احترام به امام حسين از شادي کردن تند پرهيز کنيم.

نماينده دوره‌هاي سوم و پنجم مجلس شوري اسلامي‌تصريح کرد: گاهي در عين عزاداري به خاطر يک خبر دل آدم شاد مي‌شود و اين اشکال ندارد و طبيعي است، در اين بازي بايد خودمان را کنترل کنيم و احترام روز تاسوعا را حفظ کنيم.

هاشم‌زاده هريسي افزود: به مردم اعتماد کنيم، مردم بهتر از هر فرد ديگري رعايت مي‌کنند و احترام امام حسين را نگه مي‌دارند و احتياج ندارند براي آنها در مورد امام حسين تعيين تکليف کنيم.

اين عضو مجلس خبرگان ادامه داد: برخي سختگيري‌ها و بداخلاقي‌ها ما را از مشکلات عبور نمي‌دهد بلکه بدتر هم مي‌کند و باعث مي‌شود تازه يک سري افراد از سر لجاجت و دشمني از فضاي پيش آمده سوءاستفاده کنند.

عضو سابق هيات نظارت بر اجراي قانون اساسي با بيان اينکه اين روزها همه مجتهد شده‌اند خاطر نشان کرد: «مداحي و عزاداري خوب است و مداحان خدمت مي‌کنند و زحمت مي‌کشند و عزاي امام‌حسين (ع) را احيا مي‌کنند اما اين بدين معنا نيست که مداح اجتهاد کند، حکم دهد».

اما اين فقط يک روي سکه است، روي ديگر آن اعتماد به مردم دينداري است که سال‌ها است حرمت عاشورا و امام‌حسين را نگه داشتند، مسوولين مي‌توانند از اين‌ مسابقه براي اشاعه فرهنگ عاشورايي استفاده کنند، مسابقه‌اي که اتفاقا مي‌تواند همان طور که مسئولان تيم ملي برايش برنامه ريزي کرده‌اند‌، يک دسته عزاداري 80 هزار نفري باشد. اينکه همه هواداران تيم ملي با لباس‌هاي مشکي به ورزشگاه بيايند و آن طور که برايش برنامه ريزي شده ، يک تکيه يکصدهزار نفري داشته باشيم که عالي ترين گردهمايي سالانه ايرانيان است تا ارزش‌هاي ديني مان را براي جهانيان به نمايش بگذاريم. بي‌شک بازي با کره يکي از مهمترين بازي‌هاي تيم ملي در مسير رسيدن به جام جهاني است و همه بايد براي موفقيت تيم ملي در اين بازي تلاش کنيم.

«خبر آنلاين» در همين رابطه مي‌نويسد: «بي‌شک همه ما ايرانيان مي‌دانيم که مراسم آييني سوگواري سالار شهيدان در دل‌هاي ايرانيان نهادينه شده است و حرمت اين روز بزرگ را نه هيچ دستور دولتي يا فشار بيروني که باورهاي اعتقادي ايرانيان در تمام اين 1400 سال نگه داشته است. پس اين واهمه از اتفاقات ورزشگاه بي‌شک قصاص قبل از جنايت مردماني است که هميشه براي سالار شهيدان حماسه آفريده‌اند».

بازي تيم ملي هم بي‌شک عاملي نيست براي اتفاقاتي ناگوار که پيشتر و در بازي تاريخي استقلال و داليان چين هم که دو دهه قبل برگزار شد‌، هواداران استقلال در شبي سخت‌، با توسل به ارزش‌هاي ديني‌شان‌، درحالي در لحظات پاياني‌، کاري کارستان کردند که فرياد روي لب يک ورزشگاه و نزديک به 120 هزار نفر‌، فقط و تنها فقط فرياد يا حسين بود.

منطقي ترين راه در اين زمان اعتماد به مردمي‌است که هميشه آيين عزاداري عاشورا را دلي برگزار کردند و مهيا کردن ورزشگاه آزادي براي بدل شدن به تکيه‌اي 80 تا 100 هزار نفري و استفاده درست از باورهايي که به آن اعتقاد داريم‌، براي نمايش به بسياري از مردم‌ دنيا و آسيا است.
کد مطلب: 61897
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *