۱
سه شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۴۰
تورج فتاحی در مناظره با قدیری ابیانه مطرح کرد:

پنهان شدن سوء‌مدیریت‌ دولت قبل پشت شعارهای هسته‌ای

سلسله مناظره‌های دبیر حزب مردم‌سالاری خوزستان با سفیر سابق ایران در استرالیا، این بار به جهاد دانشگاهی خوزستان کشیده شد و موضوع «از چرخ سانتریفیوژها تا چرخ زندگی مردم» موجب شد تا مباحث مختلفی از سوی تورج فتاحی و قدیری ابیانه در رابطه با تحریم‌ها، سیاست‌های دولت، مذاکرات هسته‌ای، حقوق‌های نجومی‌و ... مطرح شود.
پنهان شدن سوء‌مدیریت‌ دولت قبل پشت شعارهای هسته‌ای
سلسله مناظره‌های دبیر حزب مردم‌سالاری خوزستان با سفیر سابق ایران در استرالیا، این بار به جهاد دانشگاهی خوزستان کشیده شد و موضوع «از چرخ سانتریفیوژها تا چرخ زندگی مردم» موجب شد تا مباحث مختلفی از سوی تورج فتاحی و قدیری ابیانه در رابطه با تحریم‌ها، سیاست‌های دولت، مذاکرات هسته‌ای، حقوق‌های نجومی‌و ... مطرح شود.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، در این مناظره که هفته گذشته با همکاری بسیج دانشجویی موسسه جهاد دانشگاهی خوزستان برگزار شد، قدیری ابیانه سفیر سابق ایران هجمه زیادی به اصلاح‌طلبان وارد کرد و مدعی شد که اصلاح‌طلبان خواستار تشدید تحریم‌ها در دولت احمدی‌نژاد بودند..
البته هجمه‌ها و انتقادات سفیر سابق ایران به دولت روحانی و اصلاح‌طلبان با پاسخ دیگر مناظره‌کننده روبرو شد. تورج فتاحی دبیر حزب مردم‌سالاری خوزستان معتقد است که تاریخ مصرف سناریوهای نخ نما شده و تکراری این آقایان در اتهام زنی به دولت و اصلاح‌طلبان تمام شده است و دولت روحانی بر‌اساس منطق و تدبیر، کشور را از ورطه خطر عبور داد. به گفته فتاحی، دولتمردان در دولت نهم و دهم قصد داشتند سوء‌مدیریت‌هایشان را در پشت شعارهای هسته‌ای مخفی کنند. گذشت زمان دقیقا ثابت کرد که آن شعارها نتیجه‌ای جز ویرانی در اقتصاد و نهادهای اجتماعی و روابط بین‌الملل و ... نداشت.
قدیری ابیانه: شعار انتخاباتی روحانی پس از انتخابات تغییر کرد
در ابتدای این مناظره، قدیری ابیانه سفیر اسبق ایران در استرالیا به شعارهای انتخاباتی دکتر روحانی اشاره کرد و گفت: پیش از انتخابات، دکتر روحانی معتقد بودند که چرخ سانتریفیوژها بچرخند به شرطی که چرخ کارخانه‌ها نیز بچرخند. اما روحانی پس از انتخابات و نشستن بر صندلی ریاست جمهوری، این شعار را به این صورت مطرح کرد که چرخ سانتریفیوژها بچرخند به شرطی که چرخ زندگی ما نیز بچرخد. اشتباه روحانی از همین جا شروع شد.
قدیری ابیانه خطاب به دکتر روحانی رییس جمهور گفت: شما اگر معتقدید که چرخ سانتریفیوژها بچرخد به شرط اینکه چرخ کارخانه‌ها بچرخد باید در مقابل دشمنان مافیایی، این را برعکس جلوه دهید. باید با صدای بلند اعلام می‌کردید که حتی اگر چرخ کارخانه‌ها هم نچرخد اما چرخ سانتریفیوژها باید بچرخد.
سفیر اسبق ایران در استرالیا گفت: خانم کلینتون در خاطراتش نوشته است که«وقتی سخنان روحانی ر‌ا شنیدم به اوباما رییس جمهور گفتم که الان وقت آن است که تحریم‌های ایران را تشدید کنیم». روحانی این اشتباه را زمانی مرتکب شد که دبیر شورای امنیت ملی بود. وی در آن زمان گفت که خط قرمز ما تصویب قطعنامه در شورای امنیت بر ضد ایران است. روحانی به دشمن فهماند که اگر بر ضد ما قطعنامه‌ای صادر شود ما کوتاه می‌آییم.
تورج فتاحی: باید برای مردم روشنگری شود
در ادامه مناظره، تورج فتاحی دبیر حزب مردم‌سالاری خوزستان با اشاره به اینکه عنوان «از چرخ سانتریفیوژها تا چرخ زندگی مردم» یک عنوان پر مناقشه‌ای در طول سال‌های اخیر بوده، گفت:«از چرخ سانتریفیوژها تا چرخ زندگی مردم» محصول فضایی است که باید در مورد پیدایش آن و اینکه چگونه شکل گرفت، برای مردم روشنگری کرد.
تورج فتاحی افزود: آغاز غنی‌سازی درکشور با پایان دولت اصلاحات مصادف شد. در دولت اصلاحات، غنی‌سازی به صورت داوطلبانه برای برای مدتی متوقف شد و در دولت احمدی‌نژاد مجددا غنی‌سازی با درصد‌های مختلف شروع شد. در مقطع زمانی، نوعی تفکر مبنی بر چرخش چرخ سانتریفیوژها به هر قیمتی تبلیغ شد که طی آن اینگونه جا افتاد که چرخ سانتریفیوژها بچرخد و هر بلایی سر مردم بیاید اشکالی ندارد! شعارهایی از این دست فراوان بود. این تفکر دقیقا به طور مشخص، فقط خواهان چرخیدن چرخ سانتریفیوژها بود . در این شعارها، تورم، معیشت مردم، وضعیت اقتصادی مملکت و ... نادیده گرفته شده بود و گفته می‌شد هر اتفاق و بلایی سر مملکت بیاید چندان مهم نیست و مهم چرخش چرخ سانتریفیوژهاست‌.
پنهان کردن سوءمدیریت‌ها در پشت شعارهای هسته‌ای
تورج فتاحی با بیان اینکه سانتریفیوژها چرخ‌دنده‌ای از چرخه عظیم اقتصاد جامعه است و جزیی از منافع ملی است گفت: چرخیدن سانتریفیوژها باید درخدمت منافع ملی ورفاه ملی باشد و اگر در تقابل با آن قرار دهیم سبب پدید آمدن تناقض می‌شود که یکی را برای دیگری باید فدا کرد و بگوییم این بچرخد و آن نچرخد. اینکه چرا در دولت احمدی‌نژاد چرخش چرخ سانتریفیوژها را در مقابل معیشت مردم و اقتصاد مملکت قرار دادند به این دلیل بود که دولتمردان دولت نهم و دهم قصد داشتند سوء‌مدیریت‌هایشان را در پشت شعارهای هسته‌ای مخفی کنند. گذشت زمان دقیقا ثابت کرد که آن شعارها نتیجه‌ای جز ویرانی در اقتصاد و نهادهای اجتماعی و روابط بین‌الملل و ... نداشت.
دبیر حزب مردم‌سالاری خوزستان با اشاره به سخن قدیری ابیانه مبنی بر تشدید تحریم‌ها به خاطر سخنرانی‌های دکتر روحانی، گفت: این سخنان دکتر روحانی مربوط به سال 92 است . در آن مقطع زمانی تحریم‌ها تصویب شده بود و شش قطعنامه ظالمانه به تصویب رسیده بود.
گفته‌های شما با واقعیت‌های تاریخی همخوانی ندارد
وی خطاب به سفیر سابق ایران گفت: حتما در خاطرتان است که تورم در سال۹۲ در چه نقطه‌ای بود؟ اوضاع روابط بین‌الملل ایران نیز که حتما در آن ایام به یاد دارید؟ پس ذکر این نکته که شعار دکتر روحانی سبب وسوسه آمریکا در تشدید تحریم‌ها شد چندان با واقعیت همخوانی ندارد. نکته دیگر اینکه، همزمان با روی کار آمدن دولت احمدی‌نژاد، روحانی از دبیری شورای امنیت ملی کنار رفت و به جای او در مدت کوتاهی لاریجانی آمد و بعد از آن نیز شاهکارهای آقای جلیلی ایران را به این نقطه تأسف‌بار سوق داد. پس می‌توان نتیجه گرفت که گفته‌های شما مبنی بر تشدید تحریم‌ها به خاطر اظهارات روحانی، با واقعیت‌های تاریخی همخوانی ندارد.
قدیری ابیانه در پاسخ به اظهارات دبیر حزب مردم‌سالاری خوزستان گفت: دکتر روحانی این را نگفتند که چرخ سانتریفیوژها بچرخد تا چرخ زندگی مردم بچرخد بلکه دقیقا اینگونه گفتند که سانتریفیوژها بچرخد تا چرخ کارخانه‌ها بچرخد. دولت یازدهم سوء مدیریت‌های خود را بر گردن دولت احمدی‌نژاد می‌اندازد. طرفدار احمدی‌نژاد نیستم و معتقدم که اگر رهبری هم از آمدن منع‌اش نمی‌کرد، شورای نگهبان او را رد صلاحیت می‌کرد.
سفیر سابق ایران در ادامه با استناد به سخنان رئیس سازمان انرژی اتمی‌همزمان با روی کار آمدن دولت یازدهم مبنی بر اینکه احمدی‌نژاد گفته بود سانتریفیوژها را نصب کنید تا در موقع مذاکره دست دولت پر باشد، گفت: اقدام سنجیده احمدی‌نژاد موجب شد که دشمن وادار به مذاکره شود وگرنه اگر این کار صورت نگرفته بود تیم روحانی بر سر چه چیزی می‌خواست مذاکره کند؟
قدیری ابیانه خطاب به دبیر حزب مردم‌سالاری خوزستان گفت: شما اصلاح‌طلبان مدام تکرار می‌کنید که وضعیت مملکت بد بود، تحریم بود، قطعنامه بود و .... اما من می‌گویم اصلاح‌طلبان هدف‌شان این بود که دشمن،تحریم‌ها را در زمان احمدی‌نژاد تشدید کند‌!
قدیری ابیانه در ادامه با اشاره به حقوق‌های نجومی، گفت: حقوق‌های نجومی‌سال 93 چه ربطی به دولت احمدی‌نژاد دارد؟ دولت روحانی حقوق‌های نجومی‌را بر گردن دولت قبل انداخت.
آثار مخرب قطعنامه‌ها در زندگی مردم مشخص است
در ادامه این مناظره، دبیر حزب مردم‌سالاری خوزستان در رابطه با نقل قول رئیس سازمان انرژی اتمی‌در زمان احمدی‌نژاد، گفت: اینکه احمدی‌نژاد بگوید تا می‌توانید سانتریفیوژ نصب کنید تا دست مان در موقع مذاکرات باز باشد، چه معنی دارد ؟! دست‌مان باز باشد که شش قطعنامه ظالمانه که علیه ملت ایران تصویب شده را رفع کنیم ؟! اگر این قطعنامه‌ها نیز لغو شود با آثار این قطعنامه‌ها که در تمام جنبه‌های زندگی شخصی و اجتماعی مردم تأثیر منفی گذاشته چه کنید‌؟! این‌ها را چگونه می‌توان جبران کرد‌؟ پس از گذشت یک سال از برجام هنوز آثار مخرب تحریم‌های اقتصادی و اجتماعی در زندگی مردم احساس می‌شود.
دبیر حزب مردم‌سالاری خوزستان در ادامه با اشاره به سخن سفیر سابق ایران در استرالیا مبنی بر تلاش اصلاح‌طلبان برای ترغیب آمریکا و حمله به ایران، گفت: این سناریوی نخ نما شده و خیال‌پردازانه‌ای ست که دوستان‌تان هر روزه در رسانه‌های خاص منتشر می‌کنند و بهتر است شما دیگر تکرار نکنید.
خروج ایران از ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل
تورج فتاحی در ادامه با اشاره به دستاوردهای برجام، گفت: آنچه به عنوان دستاورد بزرگ برجام از آن یاد می‌شود، خروج ایران از ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل است که مهمترین بحث آن تهدید نظامی‌ ایران بود. شما در جواب می‌گویید که آمریکا جرأت حمله به ایران را ندارد چرا که در همان ساعات اولیه حمله، بیست هزار نفر از نیروهایش کشته می‌شوند و ناوگان دریاییش نیز منهدم خواهد شد. بنابر این سخن شما، باید گفت که اگر اینگونه توان بالایی داریم که در همان ساعات اولیه آمریکا را سر جای خودش بنشانیم پس دیگر چرا نگران این باید باشیم که عده‌ای به آمریکا رفته‌اند تا آن کشور را برای حمله نظامی‌به ایران ترغیب کند؟
چرا تحریم‌ها لغو نشد؟
سفیر سابق ایران در استرالیا با اشاره به برجام و مذاکرات هسته‌ای گفت: بنا بر سخنان رییس جمهور، روز برجام روز پایان تحریم‌هاست. ولی آیا تحریم‌ها پایان پذیرفت؟ بنابراین آیا نباید پرسید در این مذاکرات چه کردید؟ نباید پرسید که چرا تحریم‌ها لغو نشد‌؟ جالب این است که وقتی این سوال را هم می‌پرسیم رییس‌جمهور جواب توهین‌آمیز می‌دهند که یک عده کودک آمده اند دم باغ که ما سیب وگلابی می‌خواهیم ! درخت سیب وگلابی که ما تازه کاشته‌ایم و هنوز میوه نداده است.
قدیری ابیانه خطاب به رییس جمهور گفت: آقای روحانی شما تا کی میخواهید فریب آمریکا را بخورید و به آمریکا اطمینان کنید؟ اینقدر شعار ندهید که دستاورد بزرگ ما این بود که سایه جنگ را از سر مملکت دور کردیم . از زمان شروع مذاکرات تعداد تهدیدات آمریکا بیشتر شده است. دشمن را نشناختن هنر نیست . بدانید دشمن را دوست فرض کردن موجب وارد آمدن ضربات جبران ناپذیری به کشور می‌شود.
دبیر حزب مردم‌سالاری خوزستان در پاسخ به سخنان قدیری ابیانه گفت: بحث دشمن و دشمن شناسی در دنیای امروز، به تعاملات بین کشورها بستگی دارد. با تعاملات منطقی با بسیاری از کشورها به جای رابطه خصمانه،رابطه دوستی براساس منافع مشترک می‌توان برقرارکرد. در دنیای امروز امکان زیست به صورت انزوا همچون کره شمالی غیر قابل تصور است. تعامل ما براساس رابطه دوستی با همه کشورها بجز رژیم صهیونیستی اسرائیل است.
برجام دستاوردهای زیادی داشت
دبیر حزب مردم‌سالاری خوزستان در نقد سخنان برجامی ‌قدیری ابیانه، گفت: اینکه شما می‌گویید برجام دستاوردی نداشته، درست نیست . آمار و ارقام رسمی‌ کشور این دستاوردها را مخصوصا در زمینه صادرات نفت قبل و بعد از برجام به خوبی نشان می‌دهد. دستاورد دیگری برجام که عده‌ای خیلی سهل‌انگارانه به آن نگاه می‌کنند، خروج ایران از فصل هفت شورای امنیت است . بر طبق آن، ایران به عنوان تهدید برای صلح جهانی قلمداد می‌شد. دستاورد دیگر برجام، مراودات بانکی است. در دوران تحریم چنین امری ممکن نبود. و اگر بانکی هم می‌خواست این تحریم‌ها را دور بزند با جریمه‌های کمرشکنی مواجه می‌شد.
تورج فتاحی در ادامه گفت: این سخن به هیچ وجه درست نیست که آمریکا و سایر کشورها از تحریم ایران خسته شده بودند و آن‌ها خودشان می‌خواستند که تحریم‌ها لغو شود. این تلقی نادرستی است. آمریکا با قدرت در فکر ادامه تحریم‌ها بود و البته با تدبیر و درایت دولت روحانی لغو شد. اگر این تحریم‌ها همچنان ادامه می‌یافت ایران شبیه ونزوئلا و تهران همچون کارکاس می‌شد. البته در این که آمریکا بدعهدی کرده من هم موافقم اما اگر دستاوردهای برجام را نادیده بگیریم بی‌انصافی است.
در ادامه، دانشجویان حاضر در مناظره، از مناظره کنندگان سوالاتی پرسیدند. دانشجویی با انتقاد از دولت روحانی، از دبیر حزب مردم‌سالاری خوزستان پرسید که چرا بعد از لغو تحریم‌ها، عزت به پاسپورت ایرانی برنگشت و چرا در سفر به خارج از مرزهای کشور، اینهمه مردم ایران دچار بی مهری‌هایی از طرف کشورهای میزبان می‌شوند؟ چرا روحانی به مسئله حقوق‌های نجومی‌رسیدگی کافی نکردند؟
دبیر حزب مردم‌سالاری خوزستان در پاسخ به سوالات این دانشجو، گفت: در مورد عزت ایرانی، نه تنها دولت روحانی، بلکه هر دولتی موظف است آن را احیا‌ کند‌. در چرایی سقوط عزت ایرانی، مبحث جداگانه‌ای می‌طلبد و باید در این رابطه بحث کارشناسی شود. نوع رفتار ما، تعیین کننده عزت ملی ما در دنیا است که باید حتما برای رسیدن به این مهم، اقدامات اساسی و زیر بنایی انجام شود. درمورد حقوق‌های نجومی‌که نیز پاسخ شما را بر‌اساس گزارش عادل آذر که به مجلس ارائه داد، می‌دهم. مجموع حقوق‌هایی که از آنان به عنوان حقوق‌های نجومی ‌یاد می‌شود در مجموع مبلغ ۲۰ میلیارد تومان است که پنج میلیارد آن به بیت‌المال برگشته و بیست میلیارد باقی مانده هم به مرور وصل می‌شود . بانی و باعث این حقوق‌های نجومی‌ نیز دولت قبل است.
تورج فتاحی گفت: لازم است در مقابل حقوق‌های نجومی‌که این روزها دستاویز عده‌ای برای کوبیدن دولت شده است املاک نجومی‌نیز مطرح شود،که متأسفانه هیچ نوع اراده قاطع برای تحقیق و تفحص در برخورد با متخلفین این املاک نجومی‌{شهرداری تهران} شاهد نیستیم.
کد مطلب: 63386
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *