۱
سه شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۱۰

16 آذر در دانشگاهها چه گذشت؟

سخنان منتجب نیا، کواکبیان، مطهری، نجفی، حکیمی پور و انصاری در دانشگاه
شانزدهم آذر ماه امسال نیز علی رغم تلاش برخی نهادها جهت سیاست زدایی از دانشگاه، مانند سالهای پیش پر شور و حرارت بود.
16 آذر در دانشگاهها چه گذشت؟
شانزدهم آذر ماه امسال نیز علی رغم تلاش برخی نهادها جهت سیاست زدایی از دانشگاه، مانند سالهای پیش پر شور و حرارت بود.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، در حالی که برخی از تشکل های دانشجویی در صدد تغییر هویت سیاسی روز دانشجو برآمده اند، همچنان فعالین دانشجویی دغدغه مند به دنبال زنده نگهداشتن هویت این واقع تاریخی هستند. در همین راستا روز 16 آذر دانشگاه های مختلف شاهد سخنرانی چهره های سیاسی بودند. در بسیاری از دانشگاه ها مسئله فساد محور اصلی سخنرانی ها بود. انجمن اسلامی دانشجویان ازدیخواه دانشگاه شهید بهشتی میزبان قائم مقام حزب اعتماد ملی و مشاور اقتصادی رئیس جمهور بود. مصطفی کواکبیان، دبیر کل حزب مردم سالاری نیز در دانشگاه شهید رجایی حضور یافت. علی مطهری، پروانه سلحشوری و فریده اولاد قباد نمایندگان مجلس در تالار شیخ انصاری دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران حاضر شدند. انجمن اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی نیز مراسمی را با حضور غلامحسین کرباسچی و احمد حکیمی پور برگزار کرد. معاون حقوقی رئیس جمهور نیز مهمان دانشگاه علم و صنعت بود. در دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد نیز احسان قاضی‌زاده‌هاشمی، نماینده مردم فریمان در مجلس و محمدعلی وکیلی، نماینده مردم تهران با موضوع چشم‌انداز انتخابات آینده و شرایط کنونی کشور با یکدیگر مناظره کردند.

دانشگاه را نباید پادگان کرد
اولین سخنران مراسم آرمان سرخ دانشگاه شهید بهشتی، رسول منتجب نیا، قائم مقام حزب اعتماد ملی بود. منتجب نیا گفت: فرصت‌سوزی و تبدیل کردن فرصت‌ها به تهدید جزو تخصص‌های ما و به خصوص تخصص برخی از مسئولین ما شده است و آن را به عنوان دشمن و نقطه خطر تلقی می‌کنیم.
وی ادامه داد: یکی از فرصت‌های مغتنم ما دانشگاه و جمعیت دانشجو است. این فرصت بی‌بدیلی است که نمی‌توانیم در میان سایر اقشار آن را پیدا کنیم.
قائم مقام حزب اعتماد ملی همچنین با اشاره به پتانسیل‌های موجود در میان دانشجویان به ویژگی شور و هیجان، عقل و خردمندی، علم و دانش و تحقیق در میان آن‌ها اشاره کرد و افزود: با زر و زور و تزویر نمی‌توان با دانشجو برخورد کرد. باید تلاش کنید در دانشگاه‌ها دانشجو را اقناع کنید و مطالبات و خواست آنها را درک کرده و تشخیص دهید.
منتجب‌نیا با تأکید بر اینکه دانشجو نباید محدود شود، تصریح کرد: برخوردهای محدودکننده و امنیتی نمی‌تواند دانشجو را اقناع کند، نباید دانشگاه را پادگان کرد. افتخار نیست که بگوییم دانشگاه‌های ما ساکت هستند و حرفی ندارند. دانشجو باید در نظر دادن و تصمیم‌گیری آزاد باشد.
وی تأکید کرد: کانالیزه کردن اطلاعات در دانشگاه‌ها خطرناک است، امنیتی کردن دانشگاه‌ها خطرناک است،‌ محدود کردن دانشجویان در برگزاری جلسات خطرناک است. این افتخار نیست که فقط روز 16 آذر چنین جلساتی برگزار شود. نباید برخورد پلیسی و امنیتی داشته باشیم.
وی با بیان اینکه اسلامی‌کردن دانشگاه با زور محقق نمی‌شود، گفت: این روش و ابزار در طول تاریخ انقلاب جواب نداده و مفید نبوده است. حضرت امام خمینی (ره) نیز به شدت با اینکه روحانیون در دانشگاه‌ها متولی مسائل شوند و اجازه فعالیت مذهبی به دیگران ندهند مخالف بودند.
منتجب‌نیا در پاسخ به پرسش دانشجویی در خصوص اقدامات و تخلفات مالی رئیس‌جمهوری پیشین نیز گفت: هرچند وقت یک‌بار پرونده‌ای از اختلاس‌های مالی تیتر روزنامه‌ها می‌شود،. بهتر است قوه قضائیه برای یک‌بار هم که شده یکی از این پرونده‌ها را بررسی کند.
وی همچنین به درخواست دانشجویان که در رابطه با مسئله حصر سوال می‌کردند، نیز گفت: قضیه حصر هم هنوز قفل شده و امیدواریم با اراده مقامات کشور باز شود و شادی به ملت برگردد و این نقطه سیاه برای همیشه پاک گردد.
منتجب‌نیا در پاسخ به پرسش دانشجویی مبنی بر اینکه ممنوع‌التصویری رئیس دولت اصلاحات در کدام قانون وجود دارد نیز گفت: این برای ما هم سوال است.
در کشوری که سرخود به سفارتخانه‌‌ها حمله کنند، نمی‌توان انتظار سرمایه‌گذاری داشت
محمد علی نجفی مشاور اقتصادی رییس‌جمهور و وزیر اسبق آموزش و پرورش، دومین سخنران دانشگاه شهید بهشتی بود. مشاور اقتصادی رئیس جمهور در این مراسم گفت: دانشگاه به شرطی می‌تواند توسعه یابد و نقش خود را در نظام ایفا کند که جامعه دچار تحول و تکامل شده باشد، دانشگاهیان نسبت به مباحث توسعه باید حساس باشند.
نجفی ادامه داد: در طول ۳۸ سال، دستاوردهای بزرگی به دست آوردیم اما به ایده‌ال هنوز نرسیده‌ایم و هنوز آن اهداف و آرمان‌هایی که سال‌های اول انقلاب مطرح شد، محقق نشده است. ممکن است عده‌ای بیان کنند، دشمنان انقلاب و آمریکا اجازه نداده‌اند پیشرفت کنیم، تا حدی ممکن است درست باشد، اما نباید مجموعه مشکلات را به دشمنان انقلاب تقلیل بدهیم و جایی برای سوءمدیریت‌ها و زیر پا گذاشتن منافع و مصالح ملی قائل باشیم.
وی اضافه کرد: قبول کنیم بخشی از ناکامی‌ها بخاطر سوءمدیریت‌هاست. ما حتی اگر به عملکرد گذشته توجه نکنیم، حداقلش این است که امروز سوال کنیم حکومت اسلامی در مقابل چالش‌ها‌یی که ممکن است در سال‌های آینده به بحران تبدیل شود، چه برنامه‌ای مد‌نظر قرار داده است.
مشاور اقتصادی رییس‌جمهور بیان کرد: یکی از این چالش‌ها مساله اشتغال در جامعه ماست و برخی سوال می‌کنند چرا مشکل اشتغال را دولت نتوانسته حل کند. لازمه ایجاد اشتغال پایدار، سرمایه‌گذاری در فضای امن از نظر سیاسی و اجتماعی و اقتصادی است. در کشوری که سرخود به سفارت کشور دیگری حمله کنند و اسناد و مدارک را بسوزانند آیا می‌توان انتظار سرمایه‌گذاری داشت. در کشوری که نایب‌رییس مجلس اجازه سخنرانی یک ساعته را ندارد، آیا می‌توان انتظار سرمایه‌گذاری داشت؟ آیا حرکت‌هایی از این نوع، ضداشتعال نیست؟ تازه زمانی که رییس‌جمهور ابراز تاسف می‌کند، عده‌ای می‌گویند شما چرا فکر اشتغال نیستید؟ هر جا که آزادی‌بیان به خطر میفتد، حتما باید رییس‌جمهور عکس‌العمل نشان دهد.
نجفی با بیان اینکه عده‌ای اعتماد مردم را نشانه رفته‌اند، گفت: بدترین اقدامات و سوءاستفاده‌ها و خطاها در بخش‌های دیگر حاکمیت میافتد، اما صدایشان را در نمی‌آورند. دیدید یک آقایی که از اول انقلاب کم مشکل نساخته، در توییت خود رسما اعلام کرد، رییس‌جمهور روسیه گفته، وزیرخارجه شما جاسوس آمریکاست و زمانی که اعتماد مردم لطمه خورد، گفت اشتباه کردم. یا مثلا گفته بود که یک خانمی با ۵ وزیر رابطه نامشروع داشته و بعدا گفت، اشتباه کردم.
وی افزود: عامل بعدی برای رشد و پیشرفت و توسعه کشور وجود آرامش در جامعه در پناه قانون است. هر کسی بخواهد آرامش را مخدوش سازد، مطمئن باشید دلسوز نظام نیست.
نجفی در واکنش به سوال یکی از دانشجویان که از دخالت نهادهای امنیتی و تهدید دانشجویان انتقاد داشت و اینکه این وضعیت را به گوش آقای روحانی برسانید، گفت: حتما این کار می‌کنم؛ دو بار در حضور آقای روحانی مسئولان وزارت علوم موضوع دخالت برخی ارگان‌ها را عنوان کردند و ایشان به هر حال دستوراتی دادند. ممکن است در اجرای سیاست‌ها و برنامه‌هایی که در زمان انتخابات وعده داده شده سرعت در اقدام نبوده اما فضا بهتر از چند سال پیش شده است.
وی در پایان در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان در مورد پولی شدن دانشگاه و لزوم تحصیل رایگان در کشور گفت: خود من با پولی کردن دانشگاه‌ها مخالفم؛ طرحی را در این رابطه و برای جلوگیری از پولی شدن دانشگاه‌ها سال‌ها داشتم اما نتوانستم طرح را به مسئولان کشور بقبولانم.
حاشیه جالب این مراسم در حین سخنرانی نجفی اتفاق افتاد، دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی با شعار مزدرو برو بیرون از خبرنگاران صدا و سیما خواستند سالن را ترک کنند. گفتنی است با توجه به اینکه اجازه حضور دوربین صدا و سیما وجود نداشت، حضور این خبرنگاران در آن مکان غیرقانونی محسوب میشد. اعتراضات دانشجویان مجوب وقفه ای چند دقیقه ای در سخنرانی نجفی شد.
شفاف‌سازی درباره حساب‌های قوه قضائیه چه اشکالی دارد؟
مصطفی کواکبیان در مراسمی که به مناسبت روز دانشجو از سوی مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی برگزار شد با اشاره به حکم دادستانی برای بازداشت محمود صادقی نماینده تهران، گفت: طبق اصل ۸۶ قانون اساسی نمایندگان کاملاً در اظهار نظر آزاد هستند، پس اینکه شبانه برای نماینده‌ای حکم بازداشت صادر می‌شود تقصیر مجلس است که از حق و حقوق خود کوتاه می‌آید. باید مجلس بایستد. البته می‌گویند که این موضوع مربوط به حساب شخصی نبوده و اتهامی وارد شده است. حرف ما این است که حتی با فرض درست بودن این صحبت، رئیس قوه قضائیه باید راحت بگوید اظهارات وقیحانه؟ آیا این توهین نیست؟ یا اینکه بگوید بدنه فاسدی از اصلاح‌طلبان؟ رئیس قوه قضائیه به اصلاح‌طلبان و اصولگرایان چه کار دارد؟ اگر بگویند یک اتهام وارد شده باید طبق قانون هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان تشخیص دهد که این اظهار نظر در مقام ایفای وظایف نمایندگی بوده یا خیر. اما درست‌تر رفتاری است که صورت می‌گیرد. اینکه آن زمان و در شب و در زمان تعطیلی کشور، در ایام عزاداری آخر صفر اینگونه رفتار صورت گیرد چه معنایی دارد؟
وی افزود: اگر ما برای عدالتخواهی کوتاه بیاییم مطمئن باشیم حکومت در خطر است. ما دوستدار حکومت هستیم. اگر علیه مفاسد اقتصادی و سیستماتیک شدن مفاسد اقتصادی در نظام فریاد می‌کشیم به خاطر این است که حکومت را دوست داریم و می‌خواهیم این حکومت بماند.
نماینده تهران همچنین با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای ۱۶ آذر سه فضیلت کسب علم، مبارزه و جهاد و تقوا را به عنوان فضایل مترتب برای دانشجویان برشمرد و گفت: دانشجویان باید آرمان‌های عدالتخواهی، آزادیخواهی، دموکراسی، مردمسالاری، استقلال‌طلبی و وجود حقوق شهروندی را مطالبه کنند. دانشجویان باید بینش سیاسی و ارتقای سطح آگاهی‌های سیاسی را مدنظر داشته باشند نه اینکه تصور کنند تنها وظیفه‌شان درس خواندن است چون بدون اطلاع از اوضاع اجتماع و سیاست و فرهنگ نمی‌توانند عنصر مفیدی برای جامعه باشند. در این شرایط آنها توسط باندهای قدرت جهت‌دهی می‌شوند.
کواکبیان با تأکید بر اینکه دانشگاه بدون سیاست دانشگاه مرده است، گفت: دانشجو باید مطالبه‌گر باشد نه اینکه منتظر حوادث و تحولات شود؛ بلکه باید خودش حادثه‌ساز و تحول‌گرا باشد. در جامعه ما بسیاری از مسائل می‌گذرد که نمونه آن اتفاق برای یک نماینده است، اما مسائل عمیق‌تری در جامعه وجود دارد که یکباره می‌شنویم همچون اعدام بابک زنجانی. شاید در وهله اول خوشحال شویم که قرار است یک مفسد میلیارد نفتی اعدام شود اما ما راضی نیستیم به این زودی اعدام شود.
کواکبیان آرمان دیگر جنبش دانشجویی را مطالبه حقوق شهروندی عنوان و اظهار کرد: نباید خیلی راحت از کنار بسیاری از مسائل گذشت. ما را با لغو فلان سخنرانی و یا تلاش برای بازداشت فلان نماینده اصلاح‌طلب مشغول می‌کنند اما مهم‌تر آن است که باید به مقابله با چنین مباحثی پرداخت که منجر به بروز چنین مباحثی شده است. اما سوال این است که دولت چه کرده و چرا شورای تأمین استان و استاندار برخورد نکرده است.
کواکبیان در مورد اتفاقات رخ داده در مشهد در جریان لغو سخنرانی مطهری، گفت: هیچ کس قبول ندارد استان خراسان رضوی بخواهد خارج از قوانین نظام جمهوری اسلامی رفتار کند و باید با رفتارهای سلیقه‌ای مقابله شود. ولی به هر حال ما برای مشهد مقدس احترام ویژه‌ای قائل هستیم و این بر همه واجب است. اما در واقع یک سری اعمال سلیقه‌های عجیبی صورت می‌گیرد که مشکلاتی را به وجود می‌آورد. مجلس و دولت لازم است طوری عمل کنند که در آینده شاهد تکرار این اتفاقات نباشیم. قطعاً قاطعیت برخورد دولت و حمایت جدی مجلس از مر قانون این مشکلات را رفع می‌کند.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص موضوع حصر، گفت: بنده جزو کسانی بودم که دو سال گذشته در برنامه تلویزیونی در هفته وحدت از رهبری خواهش کردم که تدبیری درباره مسأله حصر کنند، واقعیت این است که این حصرها ربطی به قوه قضائیه ندارد و بر اساس مصوبه شورای امنیت ملی انجام می‌شود. مصوبات این شورا بعد از تأیید رهبری بر اساس اصل ۱۷۶ قانون لازم‌الاجراست. اکنون که رئیس شورا شخص رئیس جمهور است همه باید با هم همدلی داشته و صحبت کنند تا در آینده این موضوع رفع شود. البته بنده نیز موافق نیستم که بیانیه شماره فلان صادر شود و این موضوع در آینده کش و قوس پیدا کند. همه باید کمک کنیم که حصر برداشته شود.
وی افزود: دولت و رئیس جمهور باید شرایط را برای رفع حصر آماده کنند تا این مسأله مسالمت‌آمیز حل شود. البته در این موضوع رهبری تصمیم‌گیر اصلی است.
کواکبیان در پاسخ به سوال دیگری درباره شکایت دولت از نقوی حسینی به دلیل اظهار نظر در جلسه رأی اعتماد وزرا، گفت:‌ بنده اساساً مخالف هرگونه شکایتی از سوی دولت به خاطر اظهار نظر هستم. خود من شاید بالای ۱۵۰ مرتبه به دادگاه رفتم و ۲۷ بار دادگاهی شدم و خوشبختانه تبرئه شدم ولی به طور کلی موافق شکایت نیستم. حال اگر از کسی هم شکایت شد می‌تواند بدون سروصدا برود و موضوع را حل و فصل کند.
وی در عین حال گفت: در مورد اظهارات نماینده ورامین معتقدم که آن اظهارات تهمت بود. ایشان در بحث رأی اعتماد به آقای دانش آشتیانی گفت که در سال ۸۸ بازداشت شده که این دروغ بود و ایشان بازداشت نشده بود. یا اینکه گفت که در فراکسیون مجلس ششم شرکت می‌کرده که ایشان اصلاً نماینده نبوده است. باید افراد در بیان اظهارات خود توجه کنند، ولی به طور کلی باز هم نظرم این است که دولت باید از شکایت دست بکشد. بالأخره رأی اعتماد به کسی داده شده و آن آقا باید خود متوجه شود که اخلاق را در گفتار رعایت کند.
کرباسچی انصراف داد! 
اما مراسم روز دانشجو در دانشگاه علامه طباطبایی حاشیه جالبی داشت. دبیر کل حزب کارگزاران در واکنش به شعار جمعی از دانشجویان مخالف خود در دانشگاه علامه طباطبایی از سخنرانی در مراسم روز دانشجو صرف نظر کرد. کرباسچی در خصوص انصراف خود از سخنرانی در این نشست گفت: فقط این را می‌گویم که این معترضان و مخالفان من به تاریخ و گذشته ایران نگاه کنند و آنگاه بدانند کیست که از برگزاری این نشست می‌ترسد و از چه چیزی می‌ترسد و بدانید که ما و شما آینده‌ای مشترک خواهیم داشت.
فساد مسئله سیاسی نیست
احمد حکیمی‌پور دبیرکل حزب اراده ملت ایران در مراسم 16 آذر دانشکده حقوق دانشگاه علامه طباطبایی اظهار داشت: جامعه از ما توقع دارد با مسائلی همچون فیش، املاک و اختیارات نجومی برخورد کنیم و مسائل سیاسی نیز برای آنها فرقی نمی‌کند، نظام ما نیز درباره این مسائل باید قاطع و محکم برخورد کند.
عضو شورای شهر تصریح کرد: بودجه وزارت ارشاد برای سراسر کشور 800 میلیارد است در حالی که بودجه شهرداری برای یک سال 17 هزار و 800 میلیارد است و کسی هم جوابگو نیست و زمانی که اعتراض می‌کنیم می‌گویند کار سیاسی انجام می‌دهید، اما نظارت بر فساد شهرداری کجای کار سیاسی است؟ اینها فعالیت‌های سیاسی شهرداری برای رسیدن به آرزوهای سیاسی خود است، زیرا کار شهرداری رسیدن به نظم و انضباط شهر است نه سیاسی‌کاری. ما قبلاً می‌ترسیدیم شورای شهر سیاسی شود، اما در حال حاضر شهرداری سیاسی شده است.
وی تأکید کرد: بنده همین جا اعلام آمادگی می‌کنم که با آقای قالیباف در مورد مسائل شهر و شهرداری به مناظره بپردازم، اما شما خواهید دید که بنده حضور نمی‌یابم یا آقای قالیباف.
حکیمی پور همچنین در بخشی از سخنان خود گفت: اولویت امروز کشور عدالت و عدالت‌خواهی است و در جامعه‌ای که تبعیض وجود داشته باشد عدالت شکل نخواهد گرفت.
دبیرکل حزب اراده ملت ایران با بیان اینکه در جامعه‌ای که فقر و فلاکت باشد آزادی هم وجود ندارد، گفت: پس کسانی که مسئولیت برعهده گرفته‌اند نباید مسئولیت را ملک شخصی خود بدانند و پاسخگوی هیچ کسی نباشند. به اعتقاد من فساد تعدی به بیت‌المال و سوءاسفتاده از امکانات اصلاً سیاسی نیست.
وی ادامه داد: در کشور ما میزان درآمدها با میزان هزینه‌ها برابری ندارد، هزینه‌ای که از جیب ملت صورت می‌گیرد باید خروجی بیشتری داشته باشد اما ما می‌بینیم که اتفاقات دیگری می‌افتد.
حکیمی‌پور خطاب به جنبش دانشجویی گفت: خواسته من از جنبش دانشجویی این است که به این مسئله ورود کند. باید آستین‌ها بالا زده شود افراد ابتدا از خود شروع کنند و بعد دیگران را به حسابرسی و حساب‌کشی ببرند.
موظف به مبارزه با نشانه های استبداد هستیم
نایب رییس مجلس شورای اسلامی با حضور در تالار شیخ انصاری دانشگاه تهران با بیان اینکه دانشجو باید از آرمان های انقلاب اسلامی پاسداری کند که مبادا به انحراف کشیده شود، گفت: گاهی در نظام جمهوری اسلامی مان نشانه استبداد و قانون شکنی می بینیم و موظفیم با همین حد استبداد هم مبارزه کنیم.
وی با تاکید بر اینکه نظام حاکم بر کشور ما نظامی است که با آرای مردم تشکیل شده، افزود: چه در بخشی از نظام مان که مظهر جمهوری بودن یعنی دولتهاست و چه در بخش اسلامی بودن آن، گاهی نشانه استبداد و قانون شکنی می بینیم.
مطهری ادامه داد:‌ گرچه معتقد نیستیم حکومت ما یک حکومت استبدادی است بر خلاف رژیم گذشته که مسلم بود که یک نظام استبدادی است، امروز هم به مبارزه با استعمار خارجی و همینطور با برخی نشانه های استبدادها در داخل نیاز داریم.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت:‌ دانشجو و دانشگاه باید تحولات جامعه را رصد کند و در جای خود فریاد بزند؛ دانشجو باید از آرمان های انقلاب اسلامی و این انقلاب پاسداری کند که مبادا به انحراف کشیده شود.
نایب رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نقد دولت لازم است و حکومت ها نیازمند نقد هستند، اظهار کرد: هر قدرتی بدون نظارت منتهی به فساد می شود.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود در مراسم روز دانشجو گفت: باید این شرایط بهبود یابد، نباید از اظهار نظر مخالف بترسیم، شهید مطهری در آستانه پیروزی انقلاب هشدار داد که جوانان فکر نکنند برای دفاع از اسلام باید از اظهار نظر جلوگیری کرد؛ از اسلام می توان با منطق، استدلال، مباحثه، پاسخگویی و بیان احسن محافظت کرد.


دولت آهنگ مبارزه با فساد را به صدا درآورد
مجید انصاری نیز عصر سه شنبه در جمع دانشجویان علم و صنعت به مناسبت روز دانشجو در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اقدامات دولت در حوزه مبارزه با فساد چه بوده است؟ گفت: تلاش دولت برای جلوگیری از رانتخواری یکی از این اقدامات بوده که امیدواریم با تلاش همه دولتمردان بتوانیم موضوع مبارزه با فساد را به صورت جدی پیگیری کنیم.
وی در پاسخ به این سوال دانشجویان که دولت برای آزادی زندانیان سیاسی چه اقداماتی انجام داده است؟ اظهارکرد: دولت تدبیر و امید آنچه که در حوزه کاری دولت مربوط به آزادی سیاسی بوده به خوبی انجام داده و اقدامات جدی در این زمینه داشته است.
انصاری ادامه داد: امیدواریم موضوع توسعه آزادی سیاسی با همکاری سایر قوا به انجام برسد.
معاون حقوقی ریاست جمهوری در ادامه افزود: با وجود همه دشواری ها و سنگلاخ ها در مسیر دولت، اما روحیه امید و انتقاد پذیری را به جامعه بازگرداند. باید به گونه ای همه انتقادها به دولت گفته شود و ما از این گونه انتقادها استقبال می کنیم.
انصاری در ادامه با بیان اینکه 16 آذر روز دانشجو، صرفا یک روز تاریخی یا بزرگداشت نیست،‌ادامه داد: نبض حیات سیاسی جامعه در دانشگاه می تپد و نشانه سلامتی فضای سیاسی کشور را با اعتدال در نبض سیاسی در دانشگاه می توانیم اندازه گیری کنیم.
وی اضافه کرد: خوشحالم که امروز دانشگاه های ما زنده است و نبض آزادی و آزاداندیشی و زبان باز و منتقد در دانشگاه زنده است.
معاون حقوقی ریاست جمهوری در ادامه با اشاره به برخی از اقدامات دولت در بیش از سه سال فعالیتش گفت: موانع زیادی برای کار داریم اما دیوار دولت کوتاه ترین دیوار برای انتقاد، تخریب و اتهام است اما دولت با روی گشاده پذیرفته است.
وی خاطرنشان کرد: دولت اولویت هایی از جمله اقتصاد و رکود را برای خروج از این وضعیت به عنوان برنامه های اصلی اش مدنظر داشت اما به این معنا نبود که دیگر برنامه ها را در اولویت قرار ندهد.


مناظره وکیلی و قاضی‌زاده‌هاشمی با موضوع چشم‌انداز انتخابات آینده
احسان قاضی‌زاده‌هاشمی، نماینده مردم فریمان در مجلس و عضو فراکسیون ولایت و محمدعلی وکیلی، نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون امید با موضوع چشم‌انداز انتخابات آینده و شرایط کنونی کشور با یکدیگر مناظره کردند.در ابتدای مناظره که روز گذشته در سالن اجتماعات دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، محمدعلی وکیلی با تبریک روز دانشجو آرایش سیاسی کشور را در پنج ماه آینده تابع مولفه‌های مختلفی خواند و گفت: تا قبل از پدیده‌ای به نام ترامپ پیش‌بینی‌های دیگری داشتیم. شخصیت و تحلیل ترامپ مانند تحلیل دوران هشت ساله احمدی‌نژاد است و همانطور که کسی نمی‌دانست بعد از احمدی‌نژاد چه بر سر ایران و دنیا خواهد آمد، جهان پسا ترامپ نیز غیر قابل پیش‌بینی است.
وی ادامه داد: نمی‌دانم چرا عده‌ای در داخل از روی کار آمدن آقای ترامپ خوشحال شدند، اما ما ناراحت هستیم و ناراحتی ما به خاطر ملت است، به خاطر پدیده‌ای به نام ترامپ، زیرا ممکن است برجامی که حاصل یک دولت غیر پوپولیست و با رویکرد برد- برد بود و دستاوردهایی که با خون دل و تلاش‌های فراوان به دست آوردیم توسط این جریان تندرو به باد رود .

سخنگوی فراکسیون امید با اشاره به کابینه دولت ترامپ افزود: چینش تیم ترامپ نشان می‌دهد یک گروه ضد ایرانی در حال تشکیل است، شما فکر کنید اگر برجام نبود و ترامپ روی کار می‌آمد چه می‌شد، داماتو فقط نقص برجام نیست، تعرضی به اتحادیه اروپا و خیلی‌های دیگر است و پیش از ما آنها باید از چیزی که امضا کردند دفاع کنند که این موضوع خودش دستاورد برجام است.
وکیلی در ادامه به نقد مسائل داخلی و عملکرد دولت روحانی پرداخت و اظهار کرد: این دولت، دولتی نیست که چابک باشد و زبان اجتماعی داشته و در صحنه باشد، دولت روحانی نخبه‌گرا است زیرا بدنه کارشناسی دارد و تصمیمات کارشناسانه گرفته می‌شود و یک شبه و فی البداهه نیست که باعث رنجش مردم شود، اما دولتی نیست که چابک، مردمی و تودل برو باشد.
در ادامه احسان قاضی‌زاده‌هاشمی، نماینده مردم فریمان با گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای دانشجو و تبریک روز دانشجو به بررسی انتخابات اخیر آمریکا پرداخت و گفت: شعارهای تبلیغاتی آمریکا بسیار صریح بود و خواسته‌های ملت آمریکا را بیان می‌کرد و علیه نظم حاکم بود. نظمی که حکومت و قدرت دست کسانی بود که خود را رهبر جا زدند و درد مردم را درک نمی کنند.
احسان شریعتی نیز که مهمان دانشجویان پیرو خط امام دانشگاه ایلام بود از لغو سخنرانی در دانشگاه های مختلف انتقاد کرد.
گزارش : سحر مهرابی
کد مطلب: 64093
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *