۰
چهارشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۴۲
آیا کاخ سفید و کرملین متحد می شوند؟

تلاش تیم ترامپ آزمونی برای اتحاد روسیه با ایران

دونالد ترامپ در رقابت های انتخاباتی خود بارها گفته بود که در صورت انتخابش به عنوان رییس جمهور ، رابطه کشورش ا با روسیه و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور این کشور عالی خواهد شد. در همین دوران پوتین نیز در حاشیه یك كنفرانس خبری گفت: ترامپ آدم بسیار درخشان و بدون هیچگونه شكی شخص با استعدادی است. تعریف شایستگی های وی كار ما نیست اما او پیشتاز مطلق مبارزات انتخاباتی است. رئیس جمهور روسیه در ادامه اظهار كرد: ترامپ می گوید خواستار گذار به سطح دیگر، نزدیك تر و عمیق تر روابط با روسیه است. مگر ما می توانیم از این سخن استقبال نكنیم كه طبعا استقبال می كنیم.
تلاش تیم ترامپ آزمونی برای اتحاد روسیه با ایران
دونالد ترامپ در رقابت های انتخاباتی خود بارها گفته بود که در صورت انتخابش به عنوان رییس جمهور ، رابطه کشورش ا با روسیه و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور این کشور عالی خواهد شد. در همین دوران پوتین نیز در حاشیه یك كنفرانس خبری گفت: ترامپ آدم بسیار درخشان و بدون هیچگونه شكی شخص با استعدادی است. تعریف شایستگی های وی كار ما نیست اما او پیشتاز مطلق مبارزات انتخاباتی است. رئیس جمهور روسیه در ادامه اظهار كرد: ترامپ می گوید خواستار گذار به سطح دیگر، نزدیك تر و عمیق تر روابط با روسیه است. مگر ما می توانیم از این سخن استقبال نكنیم كه طبعا استقبال می كنیم.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، امروز بلومبرگ در گزارشی به اظهارات مشاوران ترامپ درباره برنامه های دولت جدید آمریکا در قبال ایران و روسیه میپردازد. این گزارش عنوان می کند در حالی که دولت ترامپ در حال برنامه ریزی برای تعیین رویکرد خود در قبال مسکو است، سوالی که از رئیس جمهور جدید آمریکا مطرح می شود این است که وی می تواند روسیه را برای تغییر رویکرد در قبال ایران متقاعد کند؟ بلومبرگ می نویسد:‌روابط ایران و روسیه از ابتدای سال 2015 زمانی که تحریم های غرب علیه ایران در قبال شفافیت بیشتر در برنامه هسته ای این کشور برداشته شد، نزدیک تر شد. روسیه سیستم دفاع موشکی پیشرفته به ایران فروخت و ایران فرماندهان و نیروهای مورد نیاز برای حضور در شهرهای سوریه پس از بمباران آنها توسط جنگنده های روسیه را فراهم کرد. مقامات دولت ترامپ به بلومبرگ عنوان داشتند که به دنبال آزمودن تمایل ولادیمر پوتین رئیس جمهور روسیه برای پایان ارتباط با ایران و همکاری با واشنگتن برای مقابله با ایران در سوریه و خاورمیانه هستند. میشائیل لدین، مشاور امنیت ملی ترامپ می گوید:‌ مهم است که بدانیم محدودیت های روسیه برای همکاری با ما علیه ایران چه موضوعاتی است. هنوز روشن نیست در صورت ارائه این پیشنهاد، روسیه در مقابل آن چه چیزی درخواست خواهد کرد. سفیر سابق آمریکا در روسیه و تدوین گر برنامه آمریکا در قبال روسیه در دور نخست ریاست جمهوری اوباما، می گوید:‌ هنوز روشن نیست که ترامپ در مقابل این پیشنهاد، درخواست اتحاد با روسیه و مشارکت تجاری را خواهد داد یا نه؟ آیا ما می توانیم سلاح هایی را از روسیه بخریم که اکنون ایران مشتری آن است؟ البته که نه، آیا می توانیم متحدان سنی خود را نیز به این مسیر هدایت کنیم؟احتمالا نه، نمیدانم پوتین در مقابل این معامله چه درخواستی خوهد داشت.
در کنفرانس خبری روز سه شنبه نیز یک خبرنگار روس خطاب به شان اسپایسر سخنگوی تازه کاخ سفید گفت رییس جمهوری جدید آمریکا چه قبل و چه بعد از پیروزی در انتخابات این کشور بخاطر اصرار و پافشاری در موضوع گیری های خود نسبت به روسیه مورد 'حملات شریرانه ای' از سوی مخالفان قرار گرفته است. این خبرنگار با اشاره به این که خود او یک شهروند روسیه است و این تمایل و اصرار ترامپ مایه خوشحالی او است گفت که با این همه او نمی تواند منطق این اصرار از سوی ترامپ را بفهمد و از سخنگوی کاخ سفید خواست تادر این رابطه توضیح بدهد. اسپایسر در پاسخ فقط گفت که دلیل آن این است که رییس جمهوری جدید آمریکا مردی اهل معامله است و در این زمینه تجربه های زیادی دارد و هرجا که به معامله ای برخورد کند که برای مالیات دهندگان و مردم کشورش مفید باشد و یا به حفظ منافع و امنیت ملی آمریکا کمک کند از آن رویگردان نخواهدبود.
در همین خصوص نشنال اینترست روز دوشنبه در گزارشی نوشت : ایران و روسیه در سال‌های اخیر روابط سازنده ای با یکدیگر داشته اند با این حال این رابطه ممکن است چندان پایدار نباشد اگر روسیه بتواند با آمریکای ترامپ روابط بهتری برقرار نماید. این گزارش می افزاید : اتحاد روسیه با ایران بر مبنای انزجار مشترک نسبت به نفوذ آمریکا در خاورمیانه مستقر است، اما دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا، برای برقراری روابط مستحکم‌تر بین مسکو و واشنگتن ابراز تمایل کرده است. درصورتی که در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ، روسیه و آمریکا بتوانند روابط نزدیک تری با یکدیگر برقرار نمایند، ایران احتمالا شاهد تضعیف و یا حتی گسست همکاری خود با مسکو خواهد بود. این گزارش مدعی است که به‌رغم همکاری‌های اخیر، صمیمیتی بین ایران و روسیه وجود ندارد؛ این دو قدرت به‌طور تاریخی رقیب یکدیگر محسوب می‌شوند، روسیه تمایلی ندارد یک قدرت بزرگ مسلمان در جنوب این کشور رشد کند و ایران همچنان نسبت به نیات روسیه بدگمان است. انزوای دیپلماتیک، مشکلات اقتصادی و ضعف نظامی تهران را به سمت اتحاد با روسیه سوق داده است.
ابوالفضل زهره وند سفیر اسبق کشورمان در افغانستان در این خصوص در گفت و گو با مهر گفت: به نیازهایی که ایالات متحده در مقطع فعلی احساس می کند باید تنشش را با یکی از قدرت های اثرگذار مثل روسیه کاهش بدهد تا بتواند در سایه این بهبود رابطه مسئله تهدید اصلی که چین و حوزه دریای چین جنوبی است را حل کند یعنی در آن واحد امکان رویارویی ایالات متحده با چین و روسیه نیست، بنابراین این صحبتی که از بهبود روابط با روسیه می زنند یک "رویکرد تاکتیکی" است. قرار نیست یک تحول استراتژیکی در روابط بین روسیه و ایالات متحده به وجود بیاید، شاهد بودیم یکی از گردان های بسیار کلیدی ایالات متحده اخیرا با ظرفیت ۴۰۰ و اندی نیرو اخیرا وارد ورشو شدند یا سپر دفاعی را که هنوز تاکید دارند باید داشته باشند در حوزه اروپای شرقی در واقع ناظر بر این است که کماکان روسیه به عنوان یک تهدید برای امریکا است، اما روسیه را تهدید دور می بینند و امروز تهدید نزدیک چین است که باید به آن بپردازند و ایران هم که در دستور کارشان کماکان خواهد بود.
این کارشناس مسائل بین الملل در خصوص تاثیر اقدامات ترامپ در رابطه تهران و مسکو گفت: اگر ارتباط این دو قرار بود یک تحول استراتژیکی باشد، تا حدودی به ضرر ما بود ضمن این که بالاخره ما هم هنوز با روس ها نتوانستیم یک همکاری راهبردی را حتی، اتحاد که نه حتی یک راه همکاری راهبردی را تعریف کنیم در واقع نوعی تعامل راهبردی است که می تواند زودگذر هم باشد و یا می تواند در سایه یک مدیریت صحیح ما را به سمت یک همکاری راهبردی ببرد و شاید بستر اتحاد را هم شکل بدهد. اما روند تحولات بین المللی کلا به گونه ای است که ایران، روسیه و چین در نقطه انتهایی به یک همکاری راهبردی وارد می شوند آن هم به دلیل الزامات است، الزامات راهبردی که ما را کنار هم قرار خواهد داد. موقعیت هایی را ایران دارد که قطع به یقین هیچ وقت در اختیار روسیه و چین نخواهد بود و موقعیت هایی آنها دارند که ما نداریم، بنابراین این دو تا ظرفیت می تواند همکاری های راهبردی را تعریف کند اما بنا به شرایطی این امر امکان پذیر است.
حال باید دید با آغاز به کار دولت ترامپ و آغاز عملی شدن برنامه ها و وعده های انتخاباتی وی تا چه میزان این اقدامات تاثیر خود را بر روی مناسبات و رابطه ایران و کشورهای منطقه و جهان خواهد داشت. این درحالی است که روسیه همواره در تاریخ مناسبات خود با ایران چهره ای غیر قابل اعتماد ارائه داده است و حتی در زمانی که کشورمان در بدترین شرایط و تحت فشار قطعنامه های ظالمانه شورای امنیت سازمان ملل قرار داشت حاضر به استفاده از حق وتوی خود برای جلوگیری از تصویب این قطعنامه ها نشد و رابطه و مناسبات خود با واشنگتن را ارجح بر تهران دانست. همین کشور اما در زمان صدور قطعنامه علیه سوریه به جهت تنشی که در روابطش با ایالات متحده ایجاد شده بود از حق وتوی خود استفاده کرد. این اقدامات روسیه نشان می دهد شاید نزدیکی این کشور به ایران نیز تنها اهرمی برای فشار بر آمریکاست و در صورت بهبود این روابط باز هم شاهد نیمه راه شدن رفاقت مسکو خواهیم بود.
کد مطلب: 66044
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *