۰
چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۲۱
واکنش مجلس و دولتمردان به ادعای آمریکا در خصوص آزمایش موشک بالستیک توسط ایران

تاکید ایران بر تقویت صنعت موشکی

روز دوشنبه شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد که در پی ادعای یک مقام آمریکایی مبنی بر انجام یک آزمایش موشکی جدید در ایران جلسه اضطراری برگزار خواهد کرد. این مقام آمریکایی مدعی شده ایران روز یکشنبه در منطقه ای در نزدیکی شهر سمنان یک موشک بالستیک میان - برد به نام خرمشهر آزمایش کرده است.
تاکید ایران بر تقویت صنعت موشکی
روز دوشنبه شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد که در پی ادعای یک مقام آمریکایی مبنی بر انجام یک آزمایش موشکی جدید در ایران جلسه اضطراری برگزار خواهد کرد. این مقام آمریکایی مدعی شده ایران روز یکشنبه در منطقه ای در نزدیکی شهر سمنان یک موشک بالستیک میان - برد به نام خرمشهر آزمایش کرده است.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، هیات آمریکایی در سازمان ملل گفت که از شورای امنیت خواسته است تا هر چه فوری این موضوع و احتمال نقض قطعنامه های سازمان ملل در خصوص برنامه موشکی ایران را مورد بررسی قرار دهد. درخواست برگزاری این جلسه اما با مخالفت روسیه مواجه شد. معاون وزیر امور خارجه روسیه ضمن اعلام این خبر گفت: ایران برنامه نظامی در زمینه هسته ای ندارد. سرگئی ریابکوف افزود: دعوت به برگزاری نشست فوق العاده شورای امنیت در روز سه شنبه به بهانه شلیک موشک های ایران، تلاشی برای پرتنش کردن اوضاع و استفاده از این برنامه با اهداف سیاسی است.
در واکنش به این ادعای مقامات آمریکایی، حسین نقوی حسینی روز گذشته اظهار داشت: دو بیانیه در زمینه تقویت بنیه دفاعی کشور تهیه شده است، بیانیه نخست در کمیسیون امنیت ملی مجلس تهیه شده که به زودی در اختیار رسانه ها قرار می گیرد. وی افزود: بیانیه دوم که هم اکنون امضاهای آن در جلسه علنی مجلس در حال جمع آوری است نیز احتمالا امروز در جلسه علنی مجلس قرائت می شود. نماینده مردم ورامین در مجلس گفت: این بیانیه در خصوص اعلام حمایت از توسعه موشکی کشور است و بر اساس آن نمایندگان بر حمایت از توسعه و تقویت بنیه دفاعی تاکید کردند و همچنین نمایندگان بر توسعه توان موشکی و عدم اجازه دخالت دیگران در توسعه کشورمان تاکید دارند. وی گفت: اقدامات ما در راستای استراتژی دفاعی خواهد بود و با توجه به فتوای رهبری در حوزه استراتژی دفاعی، سلاح های کشتار جمعی به هیچ عنوان جایی ندارد.
در بیانیه حمایتی 220 نماینده مجلس از نیروهای مسلح کشور آمده است:” با تبریک سالروز پیروزی انقلاب اسلامی به محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی و به ملت بزرگ ایران به ویژه خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران، امروز پس از گذشت 37 سال از پیروزی انقلاب اسلامی به فضل الهی و به برکت خون هزاران شهید و مجاهدت امام (ره) و رهنمودهای رهبری ، ملت بزرگ ایران دارای نظام اسلامی قدرتمندی است که قدرت خود را برخلاف دیگر قدرت‌های بزرگ جهان در سلاح‌های کشتار جمعی اعم از اتمی، شیمیایی و میکروبی تعریف نکرده است و مخالف جدی هرگونه سلاح کشتار جمعی است. بنابراین تنها راه بازدارندگی در برابر تهاجم دشمن توانمندی موشکی جمهوری اسلامی ایران است، زمزمه‌های مخالفت برخی از کشورها نسبت به این توانمندی از هیچ منطقی برخوردار نبوده و آزمایش‌های موشکی نیز هیچ تناقضی با قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل از جمله قطعنامه 2231 ندارد . ما نمایندگان ملت بزرگ ایران اسلامی حمایت همه‌جانبه خویش را از نیروهای مسلح جمهوری اسلامی که نقش تاریخی خود را در دوران سخت دفاع مقدس به‌عنوان یک افتخار جاودانه ایفا نمودند اعلام نموده و تقویت بنیه دفاعی جمهوری اسلامی ایران را در چارچوب راهبرد بازدارندگی یک ضرورت اجتناب ناپذیر برای امنیت ملی کشور می‌دانیم."


معاون اروپا و امریکای وزیر امور خارجه کشورمان نیز پس از جلسه ویژه صبح روز گذشته کمیسیون امنیت ملی مجلس برای بررسی تصمیمات نسنجیده ترامپ، افزود: در این جلسه بحث‌های متنوعی داشتیم و درباره موضوع تست موشکی که در خبرها بود هم صحبت شد. مجید تخت روانچی تصریح کرد: همه دوستان کمیسیون و افراد خارج از کمیسیون حاضر در این جلسه تاکید داشتند، ما برای مباحث دفاعی از کسی اجاره نمی‌گیریم و بر اساس نیازهای کشور هرکاری لازم باشد انجام می‌دهیم. تخت‌روانچی ادامه داد: موضوع موشکی به هیچ وجه خلاف قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت نیست چون موشک‌های ما برای کلاهک هسته‌ای طراحی نشده است و این را هم در مواضع کتبی‌ که در اسناد شورای امنیت است، آورده‌ایم و هم در مواضع شفاهی بارها با آن تاکید کرده‌ایم.
همچنین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به مسائل مطرح شده درباره تست موشکی ایران اظهار کرد: این اقدام در ادامه برنامه افزایش توان دفاعی ایران بوده و هیچ مغایرتی با برجام و قطعنامه 2231 ندارد. سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در حاشیه جلسه امروز هیات وزیران در جمع خبرنگاران درباره مسائل مطرح شده نسبت به تست موشکی ایران اظهار کرد: این اقدام هیچ مغایرتی نه با برجام و نه و نه قطعنامه 2231 دارد. این تست در ادامه برنامه های جاری ما بوده و قبلا نیز اعلام کرده ایم که برنامه هایی که در حوزه تولیدات اقلام دفاعی در راستای اهداف و منافع ملی برنامه ریزی کرده ایم را اجرا می کنیم و هیچ اراده ای نمی تواند تصمیم ما را تحت تاثیر قرار دهد.
در همین خصوص سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به ادعاها مبنی بر انجام یک آزمایش موشکی جدید در ایران، تاکید کرد: آزمایش موشکی در ایران نقض توافق هسته‌ای نیست. نبیله مسرالی، سخنگوی فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با خبرنگاران در بروکسل در پاسخ به سوالی درباره ادعای یک مقام آمریکایی مبنی بر انجام یک آزمایش موشکی جدید در ایران گفت: توافق هسته‌ای سال 2015 با قدرت‌های جهانی شامل برنامه موشکی بالستیک ایران نمی‌شود، بنابراین آزمایشات آن نقض این توافق نیست. وی ادامه داد: این شورای امنیت است که باید درباره این‌که قطعنامه 2231 نقض شده است یا نه، تصمیم‌گیری کند.
همچنین رییس دستگاه دیپلماسی کشور نیز که روز سه شنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه فرانسه سخن می گفت در واکنش به ادعای آمریکا و درخواست برای برگزاری جلسه اضطراری شورای امنیت اظهار داشت: همه اعضای مذاکره‌کننده اعلام کردند که موضوع موشکی جزیی از برجام نیست و این موضوع را دولت فرانسه و ایالات متحده (دولت گذشته آمریکا) هر دو در گذشته به طور رسمی اعلام کردند. وی گفت: در قطعنامه 2231 عبارتی درباره موشک بالستیک است که ایران موضع خود را در همان زمان تصویب قطعنامه در آن مورد اعلام کرد. ظریف ادامه داد: در قطعنامه 2231 اشاره شده است به موشک‌ بالستیکی که برای قابلیت حمل سلاح هسته‌ای طراحی شده است و این نوع موشک‌ها نباید مورد آزمایش قرار گیرند. ما همان موقع هم اعلام کردیم موشک‌های ما با قابلیت‌ حمل سلاح نیستند و برای حمل کلاهک‌های متعارف طراحی و ساخته می‌شوند. وی ادامه داد: ایران به عنوان کشوری که بیش‌ترین هزینه را از تروریسم بین‌المللی و تجاوز کشورهای خارجی پرداخت کرده است و سابقه تاریکی از نحوه عملکرد جامعه بین‌الملل در تجاوز هشت ساله عراق به ایران در ذهن دارد دفاع از خود را به اجازه طرف‌های دیگر موکول نمی‌کند. این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه علیه کشور دیگری از سلاح استفاده نکرده است مگر در دفاع از خود. ما هیچ وقت آغازگر جنگ نبوده‌ایم اما در مقابل حملات کشورهای خارجی با شجاعت و به اتکا مردم از خود دفاع می‌کنیم. ظریف تأکید کرد: امیدواریم موضوع برنامه‌های دفاعی ما که خارج از برجام و قطعنامه 2231 است، بهانه‌ای برای بازی‌های سیاسی دولت جدید آمریکا شود که متاسفانه سابقه ننگین مانع شدن از ورود افرادی که ویزای قانونی این کشور را در کارنامه خود قرار داد.
بهرام قاسمی سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان نیز بدون ورود به موضوع صحت و ماهیت اخبار منتشر شده، بر موضع اصولی جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد و گفت: انجام هرگونه آزمایش موشک‌ بالستیک توسط جمهوری اسلامی ایران، در تطابق کامل با حقوق مسلم و تعهدات بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران است. وی گفت: برنامه‌های موشکی جمهوری اسلامی ایران، صرفاً ماهیت دفاعی داشته و هیچ یک از موشک‌های بالستیک ایران «برای برخوردار بودن از قابلیت حمل سلاح هسته‌ای طراحی نشده‌اند» و بنابراین در حوزه صلاحیت قطعنامه ۲۲۳۱ قرار نمی گیرند. آزمایشات موشکی حق ذاتی و مسلم جمهوری اسلامی ایران در دفاع از امنیت و منافع ملی خود بوده و اعلام نظر در مورد آنها خارج از صلاحیت هر کشور یا نهاد بین‌المللی است.
کد مطلب: 66339
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *