۰
سه شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۵۸
دخالت بریتانیا در سرکوب انقلابیون بحرین افشا شد

بازگشت سیطره لندن به خلیج فارس

شواهد و تحرکات جدید مقامات بریتانیا بیانگر آغاز تلاش لندن برای بازگشت به خلیج فارس است. پس از «ترزا می»، نخست وزیر و «بوریس جانسون»، وزیر خارجه، «دیوید کامرون»، نخست وزیر سابق بریتانیا، سومین شخصی است که طی مدت كوتاهي به بحرین سفر و با مقامات این کشور دیدار کرده اند؛اين رفت و آمدها مي تواند نشان از تلاش لندن براي حضور دوباره در خليج فارس باشد.
بازگشت سیطره لندن به خلیج فارس
شواهد و تحرکات جدید مقامات بریتانیا بیانگر آغاز تلاش لندن برای بازگشت به خلیج فارس است. پس از «ترزا می»، نخست وزیر و «بوریس جانسون»، وزیر خارجه، «دیوید کامرون»، نخست وزیر سابق بریتانیا، سومین شخصی است که طی مدت كوتاهي به بحرین سفر و با مقامات این کشور دیدار کرده اند؛اين رفت و آمدها مي تواند نشان از تلاش لندن براي حضور دوباره در خليج فارس باشد.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، نشانه ديگر این حضور مجدد، افتتاح پایگاه جدید دریایی بریتانیا در بحرین است که اواخر اکتبر 2016 اين اتفاق رقم خورد.احداث این پایگاه دریایی با نام «جفیر» که یادآور پایگاه بریتانیا در دوران استعمار بحرین است، از سه سال پیش آغاز شد.این موضوعات نشانه ای از برنامه ریزی طولانی مدت کت قرمزها برای بازگشت به خاورمیانه بعد از 45 سال است.
به گزارش میدل ایست آی، دولت بریتانیا درپی افشاگریهای یک سازمان حقوق بشری، به آموزش نیروهای امنیتی و پلیس بحرین باهدف سرکوب تظاهرات دمکراسی خواهانه و انقلابیون بحرین اعتراف کرده است.اعتراف این دولت پس از بارها انکار و به دنبال افشاگری های یک سازمان حقوق بشری صورت گرفته است.
سازمان های حقوق بشر هشدارداده است که حمایت دولت بریتانیا از پلیس بحرین که بارها به خشونت، بدرفتاری و استفاده نابجا ازقوه قهریه و رفتارهای خشونت آمیزعلیه تظاهرات آرام و دمکراسی خواهانه مردم این کشورمتهم شده است، خطر کمک به بازداشت و اعدام افرادی را افزایش می دهد که جرمشان چیزی جز اصلاحات خواهی نیست.
طبق گزارش ها، وزارت خارجه بریتانیا ماموریت مهیا کردن زمینه و هزینه آموزش افسران عالی رتبه پلیس بحرین را از آگوست 2015 به بهانه آنچه که برقراری نظم عمومی نامیده است، برعهده گرفته است.این درحالی است که لندن پیشتر آشکارا هرگونه آموزش به نیروهای پلیس بحرین با هدف سرکوب انقلابیون این کشور را تکذیب کرده است.
اززمان آغازجنبش انقلابیون بحرین تاکنون صدها نفر درجریان سرکوب ها کشته و هزاران انقلابی نیز بازداشت شده اند. گروه ها و نهادهای حقوق بشری بحرین نیزمی گویند پلیس پس از بازداشت معترضان آن ها را مورد شکنجه قرار می دهد و اقرارنامه های جعلی به عنوان مدرک در دادگاه هایی که حکم شان اعدام معترضان است، ارائه می شود.آموزش های افسران عالی رتبه پلیس بحرین از سال 2015 به منظور رد گم کنی دولت بریتانیا توسط شرکت همکاری های خارجی ایرلند شمالی که به دولت ایرلند شمالی وابسته است، صورت گرفت و در همان سال نیز طی قراردادی 900 هزار پوندی با وزارت خارجه بریتانیا متعهد شد که نیروهای پلیس بحرین را آموزش دهد.
این درحالی بود که لندن درسپتامبر 2016 تامین بودجه آموزش پلیس بحرین را تکذیب کرد و مدعی شد که فقط چند میلیون دلار برای حمایت از فعالیت های حمایت از حقوق بشر در این کشور اختصاص داده است.
اما دوماه بعد، وزارت خارجه بریتانیا اطلاعاتی را در وبسایتش منتشر کرد که شامل اسناد مربوط به برنامه 400 هزار پوندی این وزارت خانه برای آموزش نیروهای پلیس در بحرین بوده است.
اما پس از تکذیب مکرر و در پی افشاگری های یک سازمان فعال حقوق بشری، بریتانیا در نهایت اذعان کرد که در آگوست 2015 هزینه آموزش افسران پلیس بحرین با هدف سرکوبی انقلابیون این کشور را از صندوق درگیری، ثبات و امنیت پرداخت کرده است.
بر همین اساس،به گزارش مشرق، گروهي از وكلاء بين‌المللي از كشورهاي لبنان، فرانسه و ايتاليا، انگليس را به فروش سلاح از جمله تفنگ‌هاي دوربين دار (قناصه) به رژيم منامه و آموزش نيروهاي پليس بحريني متهم مي‌كنند.همچنین پرونده قضايي عليه دولت و وزارت دفاع بریتانیا تنظيم خواهد شد.
دادگاه بين‌المللي كيفري در لاهه متعهد شده است كه طي ماه آتي (ژوئيه) به اين شكايت رسيدگي كند، اما هنوز كاملا مشخص نشده است كه آيا اين دادگاه دستوري به منظور آغاز تحقيقات قضايي درباره اين پرونده صادر خواهد كرد يا خير.
شواهد جدید گویای این است که آمریکا برنامه ای بلند مدت برای خروج از خلیج فارس دارد.بر همین اساس بریتانیا در پی جایگزینی خود در خاورمیانه است.بهترین راه را هم حمایت از دیکتاتورهای منطقه می داند.آل خلیفه و امثال آنها نیز بقا در قدرت را با منافع بریتانیا در خاورمیانه و خلیج فارس می دانند.از این رو دیری نیست که استعمارگر پیر بار دیگر در خلیج فارس قد علم کند.
فراخوان تظاهرات در بحرین
بحرین چندین سال است که در معرض تنشها قرار دارد و آل خلیفه دست به سرکوب مردم می زند.ژریم بحرین در صدد شکاف میان شیعه و سنی است که پاکستان نیز هدف رشد جمعیت سنی ها را در این کشور محقق کرده است.حال بعد از 7 سال که از انقلاب بحرین می گذرد انقلابیون به اهداف خود نرسیده اند و با شکنجه و اعدام نیز روبرو بوده اند.
به گزارش مرآة البحرین،علمای بحرین خواهان برگزاری تظاهرات گسترده در هفتمین سالگرد انقلاب بحرین شده در ۱۴ فوریه شده و این روز را تاریخی جاویدان و صفحه درخشان بزرگی در کارنامه ملت بزرگ این کشور خواندند که تسلیم هیچ یک از اشغالگران و ستمکاران نمی‌شوند.
علمای بحرینی در بیانیه‌ای تاکید کردند: «پس از گذشت شش سال از انقلاب، نسل جدید آماده است؛ نسلی فداکار و قهرمان.»در این بیانیه آمده است: «ما از ملت منیع الطبع می‌خواهیم تا زمام امور را در دست داشته و به صورت گسترده در میدان‌ها حضور یابند و حضوری یکپارچه در تمامی اعتراضات مسالمت آمیز داشته باشند.»
علما از حضور آگاهانه زنان در طول انقلاب قدردانی و تاکید کردند که همه و تمامی وطن مدیون این حضور هستند.نا به فراخوان قبلی علمای بحرین در آستانه محاکمه آیت الله عیسی قاسم، رهبر شیعیان بحرین، ده‌ها هزار تن کفن پوش در مناطق مختلف بحرین تظاهرات کردند.
گزارش : پرستوبهرامی راد
کد مطلب: 66555
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *