۲
دوشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۴۶
کاندیداهای انتخابات فرانسه در لبنان اردو زده‌اند

کلید کاخ الیزه در بیروت

چشم اروپا به انتخابات بهارفرانسه دوخته شده است. سرنوشت رویاهای قاره سبز که با «برگزیت» خدشه دار شده بود امروز در دست جانشین «فرانسوا اولاند» قرار گرفته است. «مارین لوپن» رهبر جبهه ملی فرانسه با ادبیاتی تندتر از ترامپ به سرعت در حال پیشرفت است. دختر یاغی فرانسه که با نماد رز آبی به میدان آمده امیدوار است با حمایت رئیس جمهوری آمریکا کمر اتحادیه اروپایی را خرد کند. بسیاری امید داشتند که «فرانسوا فیون» از راست میانه توانایی شکست او را داشته باشد اما این مهره هم در حال حذف است.
کلید کاخ الیزه در بیروت
چشم اروپا به انتخابات بهارفرانسه دوخته شده است. سرنوشت رویاهای قاره سبز که با «برگزیت» خدشه دار شده بود امروز در دست جانشین «فرانسوا اولاند» قرار گرفته است. «مارین لوپن» رهبر جبهه ملی فرانسه با ادبیاتی تندتر از ترامپ به سرعت در حال پیشرفت است. دختر یاغی فرانسه که با نماد رز آبی به میدان آمده امیدوار است با حمایت رئیس جمهوری آمریکا کمر اتحادیه اروپایی را خرد کند. بسیاری امید داشتند که «فرانسوا فیون» از راست میانه توانایی شکست او را داشته باشد اما این مهره هم در حال حذف است.
به گزارش گاردین، فرانسوی‌ها در اعتراض به فساد برخی نامزدهای انتخابات 2017 ریاست جمهوری این کشور از جمله اتهاماتی که به «فرانسوا فیون» و «مارین لوپن» در خصوص ایجاد مشاغل ساختگی مطرح شده است، در چندین شهر به ویژه پاریس و تولوز تظاهرات کردند.
به نوشته اکونومیست،از زمان آغاز سال 2017، رهبر جبهه ملی فرانسه همواره در اولویت بحث‌های انتخاباتی در این کشور که قرار است 23 آوریل برگزار شود، قرار داشت. هر چند هیچ نظرسنجی در سال جاری میلادی نشان نداده است که وی ممکن است در دور دوم انتخابات که قرار است هفتم می‌برگزار شود، برنده خواهد شد. در سایه انتخابات ریاست جمهوری دو مرحله ای در این کشور، او نیاز دارد تا اکثریت مطلق آراء را برای پیروزی به دست آورد. این اتفاق بسیار بعید است، اما می‌تواند رخ دهد.
آخرین باری که لوپن در انتخابات ریاست جمهوری در سال 2012 شرکت کرد، 6.4 میلیون رای و یا 18 درصد از آراء را به دست آورد. مشارکت در انتخابات فرانسه به نوبه خود همواره بالا و در حدود 80 درصد از 46 میلیون نفری است که ثبت‌نام انتخاباتی (الکترال) داشته اند. با فرض این که در انتخابات پیش‌رو هم میزان مشارکت در همین رقم باقی خواهد ماند، لوپن برای پیروزی در دور دوم انتخابات و دستیابی به پست ریاست جمهوری، نیاز دارد که حمایت بیش‌از 4/17 میلیون نفر از رای دهندگان را به دست آورد. برای دستیابی به این رقم لوپن باید شمار حامیان خود را نسبت به سال 2012 تقریبا سه برابر کند.
تور لبنان کاندیداهای انتخابات فرانسه
ظاهرا عزم جدی در میان لایه‌های میانی جامعه فرانسه در حال شکل‌گیری علیه این دو کاندیدا است اما مارین لوپن با سفر به لبنان عملا خود را در قامت رئیس‌جمهوری آینده به رخ الیزه و خاورمیانه کشانده است. رهبر جبهه ملی فرانسه با ژنرال« میشل عون» رئیس‌جمهوری، «سعد حریری» نخست‌وزیر، «جبران باسیل» وزیر امور خارجه ، کاردینال«بشاره راعی»رهبر مسیحیان مارونی‌، شیخ «عبداللطیف دریان» مفتی کل اهل سنت و« سامی‌الجمیل» رئیس حزب الکتائب لبنان ملاقات کرده است. لوپن در این سفر تلاش کرد همانند ترامپ بحران پناهجویان را در مبدا کنترل کند و دل صهیونیست‌ها را نیز به نوعی بدست آورد. تاکتیک منحصر به فرد لوپن با عروس خاورمیانه می‌تواند مقبولیت جدی تری برای وی کسب کند.
نکته جالب درباره سفر لوپن اینجاست که ماه گذشته «امانوئل ماکرون» که جدی ترین کاندیدای در سایه شناخته می‌شود به لبنان رفته بود. این سیاستمدار جوان و وزیر اقتصاد پیشین فرانسه تنها گزینه باقی‌مانده اتحادیه اروپایی و آلمان است. او که بنیانگذار جنبش «به پیش» (En Marche) است و خود را نامزدی ضدسیستم می‌داند، در این روز گفت: «من پوچی درون سیستم سیاسی مان را دیدم که مانع عملی شدن بسیاری از ایده‌ها می‌شود. به این دلیل که این ایده‌ها باعث ضعف دستگاه سیاسی، احزاب سنتی و منافع آنها می‌شوند. دستگاهی که دیگر منفعت عمومی‌را دنبال نمی‌کند بلکه تنها به دنبال منافع شخصی است.»
گفتنی است که فرانسوافیون هم قرار بود راهی بیروت شود اما به دلیل رسوایی همسرش این سفر لغو شد. حال سوال اساسی اینجاست که چرا کاندیداهای انتخاباتی فرانسه به دامن عروس خاورمیانه چنگ می‌اندازند. اگرچه لبنان، فرانسوی زبان‌های زیادی دارد، اما رأی دهنده کافی برای توجیه این شیفتگی را ندارد. در کنسولگری بیروت فقط 23 هزار فرانسوی مهاجر و دو ملیتی ثبت شده است و نام 17 هزار نفر در فهرست‌های انتخاباتی ثبت شده است.
کاندیداهای انتخابات فرانسه در سفر به لبنان تلاش کرده اند که بحران پناهجویان را در بیروت از سر خود بازکنند.آنها بحث اسلام و مسیحیت در لبنان را باتوجه به فضای پیش آمده در جریان حملات داعش به عنوان یک راهبرد مطرح می‌کنند.کاندیداهای انتخابات فرانسه در بیروت و در میان سخنان خوب به شکلی غیرملموس تلاش کرده اند که اقتدار استعماری فرانسه را نیز بازسازی کنند تا غرور این کشور احیا شود. ورای تمام فاکتورهایی که کاندیداهای انتخابات فرانسه را به بیروت می‌کشاند‌، «ویکتور نجاریان»، سرمایه گذار املاک و نامزد ناموفق خرید «کشتی» در سال 2011 از مقر جبهه ملی در سن کلود با خنده می‌گوید: «ما لبنانی‌ها پول و رابطه داریم.ما درها را باز کرده ایم و دوست داریم با لبخند مرموز دعوت کنیم و فرانسوی‌ها دوست دارند دعوت شوند.»
نامزدهای دیگر ریاست‌جمهوری که احتمال دارد در نخستین دور انتخابات به لبنان سفر کنند، ژان لوک کلانشون، قهرمان سرکش فرانسه است، اما این سفر هنوز تأیید نشده است. بنوا آمون، نامزد سوسیالیست، نیز به این کشور علاقه دارد. در سال 2015 او در چارچوب یک مأموریت اطلاعاتی پارلمانی که وی نقش گزارشگر را داشت، به لبنان سفر کرده بود.
بعید اما نه غیرممکن
رئیس جمهوری فرانسه هر پنج سال یکبار انتخاب می‌شود و بر اساس اعلام وزارت کشور، انتخابات 2017 ریاست جمهوری فرانسه در دو مرحله، روزهای 23 آوریل و هفت می‌(سوم و هفدهم اردیبهشت 96) برگزار می‌شود. می‌توان گفت که فرانسوافیون بازی را باخته است و امانوئل ماکرون رئیس‌جمهوری آینده فرانسه است اما لوپن با ترامپ شباهت‌های زیادی دارد.
اگر رای دهندگان از سوی جایگزین‌های لوپن - چه «فرانسوا فیون» (راست میانه)، «امانوئل ماکرون» (میانه‌رو)، و یا به بنوا‌هامون (سوسیالیست) – دل آزرده شوند و تصمیم بگیرند به جای متحد شدن پشت حریف دور دومی‌وی، به شکل گسترده ای در خانه بمانند؟ به منظور به دست آوردن اکثریت مطلق در محافظه کارانه ترین فرضیه (9 میلیون رای)، مشارکت به حدود 40 درصد کاهش خواهد یافت. اگر لوپن موفق به مدیریت آمار بالاتری شود (14.6 میلیون رای)، میزان مشارکت به نوبه خود باید به 63 درصد، و یا در صورت محاسبه آراء مخدوش به حدود 68 درصد برسد. این اتفاق از سال 1958 هرگز رخ نداده است. پیروزی مارین لوپن در انتخابات فرانسه بعید است، اما غیر‌ممکن نیست.
گزارش : علی ودایع
کد مطلب: 66996
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *