۱
دوشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۲۰
نگاهی به اولین سخنرانی ابراهیم رئیسی پس از انتخابات

توجیه شکست

دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری روز 29 اردیبهشت برگزار شد اما نتیجه آن همچنان جناح شکست خورده را می لرزاند.
توجیه شکست
دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری روز 29 اردیبهشت برگزار شد اما نتیجه آن همچنان جناح شکست خورده را می لرزاند.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی شب گذشته در جامعه‌الحسین مشهد و در اولین سخنرانی خود بعد از انتخابات ریاست جمهوری، مردم سالاری دینی را از ویژگی‌های نظام اسلامی دانست و مردم را برنده واقعی انتخابات خواند و با انتقاد از عملکرد دستگاه اجرایی در انتخابات اظهار کرد: مردم مثل همیشه کم نگذاشتند، اما مسئولین کم گذاشتند. مردمی به پای صندوق‌ها آمدند اما فقط به جرم اینکه می‌خواهند به رقیب دولت رای بدهند ساعت‌ها پشت در معطل شدند، نه از یک جا، بلکه از سراسر کشور هم به ما و هم به شورای محترم نگهبان اعلام شده است.
تولیت آستان قدس رضوی گفت: چیزی که بیش از همه بر جان و دل من گران آمد این بود که پنج شش ساعت تعرفه‌ها را دیرتر رساندند به مراکزی که احتمال رای دادن رقیبشان بیشتر است، من از دستگاه قضایی و شورای نگهبان می‌خواهم نگذارند حق‌الناس ضایع شود. وی ادامه داد: باید از این مردمی که عاشقانه در صحنه حاضر بودند، اما نتوانستند رای خودشان را بدهند صمیمانه عذرخواهی شود.
از نکات جالب این دوره از انتخابات اعتراض هر دو جناح از طولانی شدن زمان اخد رای گیری است. حسن روحانی چندین بار پس از پیروزیش در انتخابات تاکید کرد که اگر زمان رای گیری افزایش پیدا می کرد رای او بیشتر می شد. صحبتی که بی راه هم به نظر نمی رسد چرا که بسیاری از مردم در تهران نتوانستند به خاطر طولانی شدن زمان انتظار رای بدهند و با توجه به بیشتر بودن سبد رای حسن روحانی نسبت به ابراهیم رئیسی در تهران بعید نبود با ادامه پیدا کردن زمان رای گیری آرای روحانی افزایش پیدا کند. مساله دیگر اینجاست که با فرض درست بودن ادعای رئیسی مبنی بر معطلی افراد در حوزه های رای گیری، آرای هر دو طرف کمتر شده است و نمی توان با قطعیت گفت فقط یکی از کاندیداها متضرر شده است.
تولیت آستان قدس رضوی در ادامه سخنرانی خود با بیان اینکه ستادهای انتخاباتی‌اش کاملا مردمی بوده‌اند عنوان کرد: «بارها دیدید و شنیدید که کسی مغازه‌اش را برای این کار گذاشت و یکی خانه‌اش را و خانمی النگو و گوشواره خود را خرج این راه کرد، درست مانند زمان دفاع مقدس و من شرمنده شدم. بنده به همه اعلام کردم در آستان قدس رضوی از حق تولیت در این مدت استفاده نکردم و تا آخر عمر هم استفاده نخواهم کرد، بدانید که ناسزا گفتن به ابراهیم رئیسی این فضای جهادی و انقلابی
صحبت های آقای رئیسی در زمینه دو قطبی کردن فضای جامعه صحیح است، اما مساله اینجاست آن کاندیدایی که جامعه را به دو دسته 4 درصدی و 96 درصدی تقسیم می کرد حسن روحانی نبود. صحبت های این چنینی بود که جامعه را به دو بخش تقسیم کرد نه صحبت های حسن روحانی
را سرد نخواهد کرد.»

صحبت های آقای رئیسی به نوعی است که انگار تنها در ستادهای مردمی بوده است! این در حالی است که بسیاری از هواداران حسن روحانی هم از امکانات شخصی خود برای تبلیغات او استفاده کرده اند. به طور کلی حمایت مردمی از کاندیداها در ایران مساله عجیب و دور از ذهنی نیست و در دوره های قبلی انتخابات هم این اتفاق شایع بوده است. از طرف دیگر شایعه های بسیاری در زمینه بالا بودن هزینه کمپین تبلیغاتی ابراهیم رئیسی در دوران انتخابات منتشر شد اما او تا کنون پاسخ شفافی به این شایعات نداده است. حجت الاسلام رسول منتجب نیا قائم مقام حزب اعتماد ملی در گفت و گو با «جماران» با اشاره به هزینه‌های بسیار بالای رئیسی برای رای آوری می گوید: «اصولگرایان و رئیسی تبلیغات بسیار گسترده و ده‌ها میلیارد تومانی برای این انتخابات کردند و مشخص نیست این پول‌ها از کجا آمده است! افرادی که مدام از فساد و مبارزه با فساد صحبت می‌کنند آیا گنجی پیدا کرده‌اند یا از صندوق امام رضا استفاده کردند ؟ یکی از عوامل شکست همین مساله ولخرجی و حاتم بخشی در تبلیغات اقای رئیسی بود. »

رئیسی یکشنبه شب با تاکید بر اینکه دعاها و نیایش‌های مردم در این راه قطعا موثر واقع شده است، خاطرنشان کرد: «مادر 4 شهیدی که به من زنگ می‌زند و با اشک چشم به من می‌گوید فلانی تنها دغدغه من اینست که این روزها ارزش‌های انقلاب اسلامی روی زمین نماند، مسلما خداوند به اینها توجه خواهد کرد و شک نکنید آن چیزی که با زاری و تضرع از خداوند خواستید تحقق پیدا خواهد کرد.»
در این زمینه هم به نظر می رسد اطلاعات نادرستی به آقای رئیسی رسیده است و خانواده شهدا الزاما تنها از آقای رئیسی حمایت نکردند، برای مثال خانواده شهید باکری و شهید همت در این دوره انتخابات از حسن روحانی حمایت کردند.
این کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بخشی دیگر از صحبت هایش خطاب به کسانی که مشتاق دوقطبی کردن جامعه هستند، گفت: «دوقطبی کردن روش فرسوده انگلیسی‌ها است، آنها می‌خواهند مردم یک جامعه را چند قسمت کنند، سنی و شیعه کنند، این کار برای این است که از پاسخ به سوالات مردم فرار بکنند. سوال مردم این است که 4 سال شما چه کردید؟ مردم می‌گویند کار، شما بگویید چقدر ایجاد اشتغال کردید نه که آدرس غلط بدهید و بگویید این‌ها می‌خواهند دیوار بکشند.»
صحبت های آقای رئیسی در زمینه دو قطبی کردن فضای جامعه صحیح است، اما مساله اینجاست آن کاندیدایی که جامعه را
تصاویر ابراهیم رئیسی در چند شماره روزنامه قدس در دوران تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری دیده می شود. او در حالی جناح رقیب را متهم به اتهام زنی در روزنامه های زنجیره ای می کند که روزنامه های اصولگرا در تمام طول مدت تبلیغات ریاست جمهوری تمام قد با تخریب دولت ابراهیم رئیسی را حمایت کردند
به دو دسته 4 درصدی و 96 درصدی تقسیم می کرد حسن روحانی نبود. صحبت های این چنینی بود که جامعه را به دو بخش تقسیم کرد
نه صحبت های حسن روحانی.
آقای رئیسی در بخشی دیگر از سخنرانی یکشنبه شب خود در مشهد خطاب به دولت روحانی گفته است که « شما باید سیاست خارجه ملتمسانه را کنار بگذارید. اینکه فلان آقا برود کنار امیر فلان کشور زانو بزند این سیاست خارجه را ما بلد نیستیم».
عصر ایران در همین رابطه می نویسد: «اشاره آقای رئیسی به عکسی است که در جلسه علنی مجمع عمومی سازمان ملل ظریف وزیر امور خارجه در حال گفت و گو با امیر کویت است منتشر شد. اگرچه آقای رئیسی خود در مناظرات به عدم تخصص در سیاست خارجی به ویژه در موضوع برجام اذعان کرده اما می توان گفت با این اظهار نظرهای اخیر به شائبه عدم تخصص در زمینه سیاست خارجی مهر تائیدی زده است. گذشته از این که رفتار ظریف مقابل امیر کویت رعایت یک پروتکل بین المللی است، احتمالاً اقای رئیسی اطلاع ندارد که این نحوه نشستن برای لابی در مجامع بین المللی و پارلمان ها کاملاً مرسوم است. چرا که در حین برگزاری جلسات ،گفت و گو با مقامات آن هم در سطح سران با هر روش دیگری باعث مختل شدن نظم جلسه می شود. در واقع این شیوه گفت و گو در جلسات بین المللی و حتی در صحن علنی مجلس کشور خود ما نیز متداول می باشد. حتی شاهدان مذاکرات در آن روز مجمع عمومی نیز گواهی می دهند که حداقل رییس ستاد دبیرکل ملل متحد و یکی دیگر از وزاری کشورها با همین شیوه در کنار میز جمهوری اسلامی با مقامات ایرانی گفت و گو کرده اند.»

این کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بخش دیگری از صحبت هایش ضمن انتقاد به نحوه برگزاری انتخابات تصریح کرد: یک روزنامه دارد آستان قدس که تاکید کردم هرچه به من ناروا گفتند حق دفاع ندارید اما در آن سمت تیترهای روزنامه ایران یک ارگان رسمی که پول از دولت می‌گیرد را ببینید و 10 روزنامه زنجیره‌ای که کارشان تهمت زدن به طرف مقابل است.
این ادعای آقای رئیسی هم ادعای عجیبی است. چرا که تصاویر ابراهیم رئیسی در چند شماره روزنامه قدس در دوران تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری دیده می شود. او در حالی جناح رقیب را متهم به اتهام زنی در روزنامه های زنجیره ای می کند که روزنامه های اصولگرا در تمام طول مدت تبلیغات ریاست جمهوری تمام قد با تخریب دولت ابراهیم رئیسی را حمایت کردند. به طور کلی به نظر می رسد که اظهارات یکشنبه شب ابراهیم رئیسی بیش از این که مبتنی بر دلیل و مدرک باشد ناشی از هیجانات پس از شکست است.

کد مطلب: 70825
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *