۱
سه شنبه ۹ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۱۶

مشکلات زائران اربعین حسینی در مرز خسروی

روز جمعه خبری با عنوان «مرز خسروی فعلا بسته است، زوار نیایند» در رسانه‌های مختلف منتشر شد. خبری که سبب تحمل مشکلات بیشتری برای زوار اربعین بود بطوریکه در تقسیم‌بندی‌های صورت گرفته زوار شش استان باید از مرز خسروی تردد می‌کردند که با بسته شدن آن این افراد به مرز مهران مراجعه کردند که ترافیک را در مرز مهران دوچندان کرد.
مشکلات زائران اربعین حسینی در مرز خسروی
روز جمعه خبری با عنوان «مرز خسروی فعلا بسته است، زوار نیایند» در رسانه‌های مختلف منتشر شد. خبری که سبب تحمل مشکلات بیشتری برای زوار اربعین بود بطوریکه در تقسیم‌بندی‌های صورت گرفته زوار شش استان باید از مرز خسروی تردد می‌کردند که با بسته شدن آن این افراد به مرز مهران مراجعه کردند که ترافیک را در مرز مهران دوچندان کرد. جانشین رییس ستاد اربعین استان کرمانشاه به نقل از دبیر ستاد مرکزی اربعین  روز جمعه  اعلام کرد: مرز «خسروی» فعلا بسته است و زوار شش استان که پیش از این مرز خسروی جهت تردد آنها اعلام شده بود برای سفر به کشور عراق به مرز مهران مراجعه کنند.
«جعفر همتی» در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به بسته بودن مرز خسروی، گفت: بر اساس اعلام دبیر ستاد مرکزی اربعین، مرز «خسروی» به دلیل آماده نبودن دولت عراق فعلا برای تردد زوار اربعین بسته است.وی در خصوص زمان بازگشایی این مرز، اظهار کرد: در بحث بازگشایی مرز درچند روز آینده مجددا دبیر ستاد مرکزی اربعین اعلام نظر خواهند کرد.همتی با اشاره به برنامه‌ریزی تردد زوار شش استان کرمانشاه، کردستان، اردبیل، آذربایجان شرقی، زنجان و آذربایجان غربی از مرز خسروی در اربعین امسال، گفت: بر اساس اعلام مسئولین ستاد مرکزی اربعین، زوار این شش استان جهت تردد به کشور عراق فعلا به سمت مرز مهران هدایت می‌شوند.
 وی با اشاره به آمادگی کامل استان جهت تردد زوار اربعین، گفت: استان از هر نظر آماده تردد زوار اربعین است و ما منتظر اعلام آمادگی طرف عراقی هستیم.همتی تصریح کرد: از چند ماه پیش که بحث بازگشایی مرز خسروی جهت تردد زوار اربعین مطرح شد تمام برنامه‌ریزی‌های لازم جهت آمادگی استان در این زمینه صورت گرفت و هم اکنون استان از هر نظر آماده پذیرایی و تردد زوار اربعین از مرز خسروی است. تا اینکه روز دوشنبه رییس ستاد مرکزی اربعین حسینی (ع) گفت: دلیل خاصی از نظر ما برای بسته بودن مرز خسروی وجود ندارد و اگر قرار است این مرز برای عبور زائران اربعین بازگشایی نشود باید طرف عراقی دلایل خود را اعلام کند تا برای مردم توضیح دهیم. 
حسین ذوالفقاری درباره عدم بازگشایی مرز خسروی برای تردد زائرین اربعین حسینی (ع) افزود: ما با طرف عراقی درباره مرز خسروی مذاکره، توافق و در صورت جلسه ثبت کرده، زیرساخت‌ها و اطلاعات لازم را نیز آماده کرده ایم و دولت این کشور نیز پیش‌بینی‌های لازم را در آن سوی مرز کرده است.وی افزود: شهر قصرشیرین نیز مهیای پذیرایی از زائرین اربعین حسینی است، همه ملزومات وجود دارد و واقعا شور و شعفی در آنجا وجود دارد.معاون امنیتی و انتظامی‌وزیر کشور تصریح کرد: قرار بود که ساعت 10 صبح اولین گروه از زائرین از مرز خسروی به سمت عراق حرکت کنند اما به ناگاه که از طریق مسئولین سفارت ایران در عراق به ما اعلام کردند که دولت بغداد یک ملاحظه ای را اعلام کرده که فعلا این کار
 انجام نشود. ذوالفقاری یادآور شد: از شامگاه گذشته دوستان بخصوص سفیر ایران در عراق و دیگر عزیزانی که توانستیم به شکلی از آنها کمک بگیریم مراتب ضرورت را به طرف عراقی منتقل و اعلام کردد که هرچه زودتر باید این مرز باز شود.وی با ابراز امیدواری از بازگشایی هرچه زودتر مرز خسروی خاطرنشان کرد: دولت عراق باید هرچه زودتر براساس مذاکرات و توافقی که داشتیم این مرز را بازگشایی کنند مگر این که مسئله خاصی وجود داشته باشد و ما بی اطلاع باشیم.رییس ستاد مرکزی اربعین حسینی خاطرنشان کرد: به همین دلیل منتظریم که عراقی‌ها به ما اعلام کنند تا اگر این کار امکان پذیر نبود، بتوانیم به مردم و افکار عمومی‌کشور علت را اطلاع رسانی کنیم، اما از نظر ما علت خاصی وجود ندارد. وی ادامه داد: با عراق تماس داشتم و خواسته ام تا اعلام کنند که علت بسته بودن مرز خسروی چیست. باید به ما اطلاع دهند تا ما هم اطلاع‌رسانی کنیم. ما به آنها حساسیت موضوع را گفته ایم و یادآور شدیم که مردم ما در شور و شعفی هستند و می‌خواهند هر چه سریعتر سفر زیارتی خود را آغاز کنند.
دیروز نیز سخنگوی ستاد مرکزی اربعین حسینی گفت: هنوز مرز خسروی باز نشده است. برای بازگشایی این مرز منتظر تصمیم دولت عراق هستیم.شهریار حیدری در گفت و گو با ایسنا اظهار داشت: ما برای بازگشایی مرز خسروی آمادگی کامل داریم و منتظر تصمیم دولت عراق هستیم.مثنی التمیمی‌فرماندار دیالی دیروز اعلام کرده بود که گذرگاه مرزی منذریه(خسروی) روز دوشنبه  به روی زائران ایرانی باز خواهد شد اما آقابابایی دبیر ستاد مرکزی اربعین و شهریاری سخنگوی این ستاد، این خبر را تایید نکردند.مجید آقابابایی دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی اعلام کرده است که« زائران اربعین استان‌های آذربایجان غربی، شرقی، اردبیل، زنجان، کردستان و کرمانشاه تا زمان بازگشایی مرز خسروی، از سایر مرزهای خروجی تردد کنند».
 
کد مطلب: 76197
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *