۱
۰
دوشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۰۲
صدها میلیارد تومان برای بازگشت امید به مناطق زلزله‌زده غرب کشور

زلزله‌زدگان چقدر تسهیلات و کمک بلاعوض دریافت می‌کنند؟

بعد از این‌که بانک‌های عامل برای پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت به زلزله‌زدگان استان کرمانشاه مشخص شدند، در اولین گام بانک مسکن جزئیات پرداخت تسهیلات به آسیب‌دیدگان را اعلام کرد تا رسماً شرایط برای بازسازی مناطق زلزله‌زده مهیا شود.
زلزله‌زدگان چقدر تسهیلات و کمک بلاعوض دریافت می‌کنند؟
بعد از این‌که بانک‌های عامل برای پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت به زلزله‌زدگان استان کرمانشاه مشخص شدند، در اولین گام بانک مسکن جزئیات پرداخت تسهیلات به آسیب‌دیدگان را اعلام کرد تا رسماً شرایط برای بازسازی مناطق زلزله‌زده مهیا شود.
به گزارش مردم‌سالاری آنلاین، قرار است توسط 7 بانک عامل در مجموع 767 میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت به آسیب‌دیدگان پرداخت شود. در درازمدت این مهم‌ترین گامی است که می‌تواند به آسیب‌دیدگان حادثه کمک کند تا آن‌ها بتوانند زندگی عادی خود را پس از پشت سر گذاشتن این دوران سخت، دنبال کنند.
سقف تسهیلات بازسازی واحدهای مسکونی در مناطق شهری 35 میلیون تومان و در مناطق روستایی 25 میلیون تومان و دوره بازپرداخت آن‌ها نیز 15 ساله خواهد بود. سود و کارمزد این تسهیلات نیز در مناطق روستایی 4 درصد و در مناطق شهری 5 درصد خواهد بود.
در مجموع قرار است به 46 هزار واحد مسکونی از طریق 7 بانک ملی، سپه، ملت، تجارت، صادرات، مسکن و کشاورزی به عنوان بانک‌های عامل، این تسهیلات پرداخت شود. گفتنی است که اعطای این تسهیلات فقط با معرفی متقاضی از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی صورت می‌گیرد. محمدهاشم بت‌شکن مدیرعامل بانک مسکن گفته است که یک سوم این تسهیلات از طریق بانک مسکن پرداخت می‌شود. مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد نیز اعلام کرده است که روند پرداخت تسهیلات توسط بانک‌های عامل رسماً آغاز شده است.
بانک مسکن نخستین بانکی است که جزئیات تسهیلات پرداختی را برای آسیب‌دیدگان زلزله اعلام کرده است. مدیرعامل بانک مسکن اعلام کرده که این بانک برای 5 هزار و 500 واحد مسکونی در روستاهای زلزله‌زده تسهیلات پرداخت می‌کند. وی سهم این بانک در پرداخت تسهیلات به بازسازی واحدهای مسکونی در شهرها را نیز 2 هزار فقره عنوان کرده که باید در مدت 15 سال اقساط آن بازپرداخت شود. همچنین بانک مسکن 5 هزار فقره تسهیلات 12 میلیون تومانی برای تعمیر واحدهای مسکونی شهری و روستایی با سود 5 درصدی و مدت بازپرداخت 7 سال در نظر گرفته است. علاوه بر این، بانک مسکن تسهیلات خرید اسباب و لوازم خانگی را نیز برای زلزله زدگان پرداخت می‌کند که سقف این تسهیلات 10 میلیون تومان با مدت بازپرداخت 5 سال و به صورت قرض الحسنه است.
مدیرعامل بانک مسکن همچنین گفته بر اساس بخشنامه بانک مرکزی تمام دارندگان تسهیلات مسکن در مناطق زلزله زده استان کرمانشاه از پرداخت اقساط خود به مدت 2 سال معاف شده‌اند و بخشنامه این دستورالعمل بانک مرکزی به شعب استان کرمانشاه برای اجرا ابلاغ شده است. بانک مرکزی پیش از این برای راحت‌تر کردن دریافت تسهیلات توسط زلزله‌زدگان اعلام کرده بود که بدهی احتمالی آسیب‌دیدگان به بانک‌ها و چک برگشتی آن‌ها، مانع از دریافت این تسهیلات نمی‌شود.
علاوه بر اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت به زلزله‌زدگان برای بازسازی و تعمیر اماکن مسکونی روستایی و شهری و تجاری و تأمین لوازم خانگی و سایر هزینه‌های ضروری، موضوع معافیت مالیاتی برای مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه نیز در وزارت اقتصاد در دست پیگیری است. علاوه بر واحدهای مسکونی، بنگاه‌های تجاری و تولیدی نیز در استان کرمانشاه خسارات زیادی دیده‌اند و اعطای معافیت مالیاتی به این واحدهای تولیدی و تجاری کمک خواهد کرد تا بتوانند زودتر شرایط بحرانی ناشی از وقوع زلزله را پشت سر بگذارند. نرخ بیکاری در استان کرمانشاه پیش از زلزله نیز بالا بوده است و در صورتی که خسارات وارد شده توسط زلزله به مراکز تولیدی و تجاری این استان به نوعی جبران نشود، وضعیت بیکاری در این استان بدتر نیز خواهد شد.
دولت علاوه بر تسهیلات ارزان قیمت با سود 4 یا 5 درصد، 281 میلیارد تومان کمک بلاعوض برای زلزله‌زدگان استان کرمانشاه درنظر گرفته است. کمک بلا عوض به ازای هر خانوار روستایی 5 میلیون تومان خواهد بود که برای احداث 11 هزار واحد مسکونی روستایی (مجموعاً 55 میلیارد تومان) پرداخت خواهد شد. همچنین به ازای هر خانوار شهری  6 میلیون تومان برای احداث 4500 واحد مسکونی شهری (مجموعاً 27 میلیارد تومان) اختصاص خواهد یافت. کمک بلاعوض برای بازسازی واحدهای مسکونی شهری و روستایی نیز به ازای هر خانوار 2 میلیون تومان خواهد بود. میزان کمک بلاعوض جهت تأمین لوازم خانگی نیز 2 میلیون تومان به ازای هر خانوار خواهد بود. همچنین جهت تأمین اسکان موقت به هر خانوار روستایی آسیب‌دیده 3 میلیون تومان و به هر خانور شهری 5 میلیون تومان تعلق خواهد گرفت. باید اظهار امیدواری کرد که پرداخت این تسهیلات و کمک‌های بلاعوض با سرعت هرچه بیشتری انجام پذیرد تا آسیب‌دیدگان بتوانند هرچه زودتر روند عادی زندگی خود را پس از تحمل شوک عظیم ناشی از زلزله مهیب 7.3 ریشتری، از سر گیرند.
 
کد مطلب: 77283
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
هر ساخت و ساز و هزینه برای زلزله زندگان و ایمن سازی مناطق زلزله خیز میتواند با مدیریت بحران کشور بعلاوه نظارت مردمی با گزینه های سرشناس باشد و تنها ارگانهای رسمی دقیقا و دقیقا با عملکرد 39 ساله واجد شرایط بازسازی و ایمن سازی نیستند.