۰
شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۲۵
آوارگان میانمار بین مرگ و آوارگی تحت فشار قرار گرفته‌اند

دوراهی کشنده مسلمانان روهینگیا

آوارگان روهینگیایی در بنگلادش در مخالفت با بازگشت به محل سکونت خود در میانمار دست به تظاهرات زده و خواستار تضمین امنیت خود شده‌اند.
دوراهی کشنده مسلمانان روهینگیا
آوارگان روهینگیایی در بنگلادش در مخالفت با بازگشت به محل سکونت خود در میانمار دست به تظاهرات زده و خواستار تضمین امنیت خود شده‌اند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، آوارگان روهنگیایی گریخته از مرگ این روزها از بنگلادش نیز طرد شده‌اند. ماندن و آواره زیستن یا بازگشت و مردن دو راهی پیش‌روی آنهاست. مسلمانان روهنگیایی سال‌ها در کشوری زیسته‌ و مورد تهاجم قرار گرفته‌اند که حتی برای آنها حق شهروندی قائل نبوده است. حالا با گذشت چند ماه که از ترس جان خانه و کاشانه خود را رها کرده‌اند دو کشور به توافق رسیده‌اند که آنها به خانه بازگردند، اما در این میان کسی صحبت از تضمین جان آنها به میان نمی‌آورد.
به گزارش بی‌بی‌سی روز جمعه، (١٩ ژانویه)، صدها نفر از مسلمانان روهینگیایی که ماه‌هاست محل زندگی خود را ترک کرده و به بنگلادش پناهنده شده‌اند، با برگزاری این تظاهرات مخالفت خود را با توافق اخیر دولت این کشور و دولت میانمار مبنی بر بازگشت به راخین ابراز کرده‌اند. براساس این توافق، قرار است پناهجویان روهینگیایی ظرف دو سال به تدریج به میانمار بازگردند. این توافق در حالی انجام شده است که بیش از صد نفر از مسلمانان روهنگیایی در چند روز گذشته از محل زندگی خود فرار کرده و وارد مرزهای بنگلادش شده‌اند. دو کشور روز 23 ژانویه 2018 را به عنوان زمان شروع بازگشت آوارگان از بنگلادش به میانمار مشخص کرده‌اند. در دومین دور از گفتگوهایی که در نایپیدائو انجام شد، مقام‌های دو کشور در مورد چگونگی روند انتقال پناهجویان روهینگیایی از بنگلادش به میانمار مذاکره کرده‌اند. براساس بیانیه حاصل از این نشست، تقاضای داوطلبانه 750 روهینگیایی و 508 نفر هندو برای بازگشت مورد بررسی قرار گرفت که مقرر شد یک هزار و 200 نفر ازآنها از هفته آینده از طریق دریا و یا مرزهای زمینی خود را به منطقه‌ای در منگداو ایالت راخین برسانند. همچنین طبق این بیانیه، میانمار اردوگاه‌های موقتی برای تحویل گرفتن آوارگان روهینگیایی در پنج روز از ایام هفته در شمال منگداو و روستای هلاپوخوانگ در ایالت راخین برپا خواهد کرد. بنگلادش نیز پنج اردوگاه موقت را در امتداد مرز خود با میانمار برای انتقال آوارگان ایجاد خواهد کرد.
در مقابل میانمار از بنگلادش خواسته است تا براساس توافق همکاری‌های مرزی میان دو کشور درسال 1980 ، یک هزار نفر از روهینگیایی‌های مظنون به همکاری با گروه موسوم به ارتش آزاد روهینگیا «آرسا» را به این کشور عودت دهد.
تظاهرات آوارگان روهنگیایی در آستانه دیدار «یانگی‌لی»، نماینده ویژه سازمان ملل در امور میانمار، برگزار شد. آوارگان روهنگیایی خواستار دریافت تضمین‌های لازم برای رسیدگی به وضعیت شهروندی و برخورداری از امنیت در صورت بازگشت به میانمار هستند. سازمان ملل نیز اعلام کرده است که روند بازگشت مسلمانان روهینگیا باید به صورت داوطلبانه انجام شود.
بنگلادش در آستانه اجرای طرح بازگشت مسلمانان روهینگیا اعلام کرده است که تاکنون بیش از یک میلیون پناهجوی روهینگیایی را در اردوگاه های مهاجران در منطقه کاگس بازار در نزدیکی مرز خود و میانمار شمارش کرده است. این آمار بیش از تخمین‌های سازمان ملل در این خصوص است. ارتش بنگلادش، بعد از فرار هزاران روهنگیایی به این کشور عملیات ثبت‌نام آنها را آغاز کرده است. مقامات بنگلادش اعلام کرده‌اند که این اقدام در راستایی کمک به بازگشت مسلمانان روهنگیایی انجام شده است. گروهی از ریش‌سفیدان روهینگیایی نیز به نمایندگی از سوی ساکنان حدود چهل روستای این کشور با تهیه طوماری، اعلام کردند که این چهل روستا شامل بخش عمده اقلیت مسلمانان در راخین است. در این طومار از سازمان ملل و نهادهای بین‌المللی خواسته شده است تا دولت میانمار را به پذیرش خواسته‌های این اقلیت مسلمان وادار کنند. در این طومار آمده است که هیچیک از پناهجویان روهینگیایی در بنگلادش بدون دریافت تضمین‌های لازم مایل به بازگشت به محل سکونت خود در میانمار نیستند. آنها خواسته‌اند تا دولت میانمار رسما اعلام کند که اقلیت مسلمانان روهینگیا یکی از اقوام تشکیل دهنده ملت میانمار و داری حق شهروندی کامل هستند. همچنین، خانه، محل کسب و زمین‌های متعلق به این اقلیت که توسط تندروهای بودایی تصرف شده به صاحبان آنها پس داده شود.
مسلمانان روهنگیایی می‌خواهند نظامیان متهم به کشتار، تجاوز و تخریب اموال آنها معرفی و تحت پیگرد قرار گیرند و روهینگیایی‌های بی‌گناهی که به اتهام ارتباط با گروه‌های تندرو جدایی‌طلب زندانی شده‌اند آزاد شوند.
گزارش : مانیا شوبیری
 
کد مطلب: 81095
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *