۰
چهارشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۳۶
رئیس جدید بانک مرکزی چه کارنامه‌ای دارد؟

عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی شد

ولی‌الله سیف اولین قربانی التهابات ارزی
ولی‌الله سیف بالاخره پس از هفته‌ها گمانه‌زنی جای خود را به عبدالناصر همتی داد. بدین ترتیب عبدالناصر همتی در عرض کمتر از یک ماه، از رئیس کلی بیمه مرکزی استعفاء داد، به‌عنوان سفیر ایران در چین انتخاب شد و حتی به پکن رفت تا کار خود را به‌عنوان سفیر آغاز کند و نهایتاً پس از چند روز جای سیف را گرفت و به رئیس‌کلی بانک مرکزی رسید!
رئیس کل جدید بانک مرکزی کیست؟ سیف چه کارنامه‌ای از خود در بانک مرکزی برجای گذاشت؟
رئیس کل جدید بانک مرکزی کیست؟ سیف چه کارنامه‌ای از خود در بانک مرکزی برجای گذاشت؟
ولی‌الله سیف بالاخره پس از هفته‌ها گمانه‌زنی جای خود را به عبدالناصر همتی داد. بدین ترتیب عبدالناصر همتی در عرض کمتر از یک ماه، از رئیس کلی بیمه مرکزی استعفاء داد، به‌عنوان سفیر ایران در چین انتخاب شد و حتی به پکن رفت تا کار خود را به‌عنوان سفیر آغاز کند و نهایتاً پس از چند روز جای سیف را گرفت و به رئیس‌کلی بانک مرکزی رسید!
به گزارش مردم سالاری آنلاین، التهابات بازار ارز و سکه نخستین قربانی خود را گرفت. ولی‌الله سیف که از سوم شهریور ۱۳۹۲ به‌عنوان رئیس کل بانک مرکزی فعالیت می‌کرد با بالا گرفتن التهابات ارزی و افزایش انتقادها نسبت به عملکرد وی، جای خود را به عبدالناصر همتی داد.
 
کارنامه خاکستری ولی‌الله سیف
مهم‌ترین نکته مثبت کارنامه سیف، ساماندهی موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز بود. سیف حاضر شد، حتی با پرداخت هزینه و علی‌رغم نفوذ بسیار زیادی که مالکان و ذی‌نفعان موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز داشتند، جلوی آن‌ها بایستد و کار را به جایی برساند که هم‌اکنون حتی یک موسسه مالی و اعتباری غیرمجاز نیز در کشور وجود ندارد. بانک مرکزی برای ریشه‌کن کردن موسسات غیرمجاز هزینه مالی زیادی پرداخت و پس از اعمال فشارها حاضر شد، سپرده‌های مالباختگان را پرداخت کند. این که این موسسات تا چه اندازه در ساختار سیاسی و اقتصادی کشور نفوذ داشته‌اند به تدریج و با برگزاری دادگاه موسسه اعتباری غیرمجاز ثامن‌الحجج در حال روشن شدن است. به هر ترتیب، ایستادگی در مقابل این موسسات، نکته مثبت کارنامه ولی الله سیف بوده است.
اما نکته منفی کارنامه سیف، عدم توانایی در مدیریت بازار ارز از نیمه دوم سال گذشته به این سو بود. او تحلیل درستی از نوسان‌های ارزی نیمه دوم سال گذشته نداشت و گمان می‌کرد با کاهش تقاضا پس از تعطیلات اواخر سال ۲۰۱۷ و اوایل سال ۲۰۱۸ قیمت ارز از بهمن ماه سال ۹۶ رو به کاهش می‌گذارد. در واقع، سیف نوسانات ارزی را در بستر افزایش عادی تقاضا در ماه‌های پایانی سال میلادی تحلیل می‌کرد. بانک مرکزی سوداگری بزرگی که در بازار ارز در نتیجه سیاست‌های ضدایرانی ترامپ جولان می‌داد را ندید و برای آرامش بازار ارز تا مدت‌ها شیوه مداخله حداقلی را انتخاب کرد. اتخاذ این شیوه، کار آرام کردن بازار ارز را بسیار دشوار (و حتی شاید غیرممکن) ساخت و در نهایت قیمت ارز آن‌چنان بالا رفت و سودجویی‌ها در نتیجه این افزایش قیمت ارز، آن‌چنان در اقتصاد ایران زیاد شد که ولی‌الله سیف جای خود را به عبدالناصر همتی داد.
 
همتی از بیمه مرکزی به سرزمین اژدها، از سرزمین اژدها به بانک مرکزی
عبدالناصر همتی در اوایل تیرماه سال جاری با پیشنهاد وزیر امور خارجه و تأیید رئیس جمهور به عنوان سفیر جدید ایران در چین منصوب شد. همتی که تا آن زمان به مدت ۲۶ ماه رئیس کل بیمه مرکزی بود پس از انتصاب به عنوان سفیر ایران در چین در ۱۷ تیر از بیمه مرکزی خداحافظی کرد. همتی یک روز بعد در ۱۸ تیرماه ۱۳۹۷ به‌عنوان سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در چین، وارد پکن و روز ۲۱ تیرماه ۱۳۹۷ در دیدار با مسئولان وزارت امور خارجه این کشور با تحویل رونوشت استوارنامه خود، رسماً کار خود را به‌عنوان سفیر آغاز کرد.
اما تقدیر این بود که همتی دیپلمات‌شده، دوباره بانک‌دار شود و به کرسی رئیس‌کلی بانک مرکزی برسد. هیات دولت امروز به ریاست روحانی به عبدالناصر همتی به‌عنوان رئیس کل جدید بانک مرکزی رأی اعتماد داد. طبق قانون، رئیس کل بانک مرکزی با پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارایی، تأیید مجمع عمومی بانک مرکزی و تصویب در هیات دولت و در نهایت با حکم رئیس جمهوری، انتخاب می‌شود. این رویه عیناً برای همتی طی شد.
رئیس جمهور پس از انتخاب همتی به‌عنوان رئیس کلی بانک مرکزی، اصلاح نظام بانکی، سیاست‌های مالی، پولی و بهبود روابط بانکی با دنیا، توسعه پیمان‌های پولی دوجانبه و حفظ و مراقبت از ذخائر ارزی را از اولویت‌های کاری همتی در سمت جدید برشمرد.
همتی در شرایط خاص و ویژه‌ای ریاست بانک مرکزی را برعهده گرفته است. او در حالی رئیس کل بانک مرکزی شده است که تا کمتر از دو هفته دیگر (۱۵ مرداد) دولت آمریکا اولین دور تحریم‌های خود را علیه ایران اعمال خواهد کرد. این دور از تحریم‌های یکجانبه آمریکا، تحریم‌های مربوط به خرید یا اکتساب اسکناس‌های دلار آمریکا توسط ایران، تحریم‌های مربوط به تجارت ایران با طلا یا فلزات گران‌بها، تحریم‌های بخش خودروسازی ایران و غیره را دربر می‌گیرد. سه ماه بعد نیز تحریم‌های سنگین‌تری توسط دولت ترامپ اعمال خواهد شد که مواردی از قبیل تحریم‌های نفتی، بانکی، کشتی‌رانی و تحریم‌های بخش بیمه، پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی خواهد بود.
او در حالی رئیس کلی بانک مرکزی را برعهده خواهد گرفت که سیاست‌های ولی‌الله سیف برای کنترل بازار ارز و سکه، موثر نبوده و به‌عنوان مثال، سیاست پیش‌فروش سکه، هیچ نتیجه ملموسی در پی نداشته است. باید دید همتی که کارنامه پُر و پیمانی دارد آیا در پست جدید موفق خواهد بود یا خیر. همتی را به‌عنوان پدر بیمه خصوصی ایران می‌شناسند. او در دو دوره متفاوت رئیس کل بیمه مرکزی بوده است. دوره نخست از سال ۱۳۷۳ تا ۱۳۸۵ را شامل می‌شود. در دوره نخست مدیریت او بر بیمه مرکزی، هرج‌ و مرج‌های بیمه‌ای اواخر دهه شصت و اوایل هفتاد از بین رفت و آرامش بر اوضاع بیمه حاکم شد. دوره دوم ریاست وی بر بیمه مرکزی نیز از اردیبهشت ۱۳۹۵ تا تیر ماه ۱۳۹۷ به طول انجامید. همتی از مهر ۱۳۹۲ تا اردیبهشت ۱۳۹۵ مدیرعامل بزرگ‌ترین بانک دولتی کشور، بانک ملی، بود. وی مدیرعاملی بانک سینا را نیز از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۲ در کارنامه خود دارد. همتی در دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ سابقه فعالیت در صدا و سیما را نیز داشته است. او ۹ سال مدیرکل خبر و ۵ سال (از سال‌های ۶۸ تا ۷۳) معاون سیاسی صدا و سیما بوده است. وی در دوران جنگ هشت ساله عراق علیه ایران از مسئولین تبلیغات جنگ بوده است. همتی علاوه بر این، در دوره مسئولیت حسن روحانی در شورای عالی امنیت ملی به مدت پنج سال عضو کمیته اقتصادی شورای امنیت ملی بوده است. عبدالناصر همتی همچنین از سال ۱۳۸۰ تاکنون به مدت شش دوره پیاپی ریاست شورای عالی شرکت بیمه اتکایی آسیایی مستقر در بانکوک پایتخت تایلند را بر عهده دارد. وی استاد اقتصاد دانشگاه تهران نیز است.
 
کد مطلب: 91047
برچسب ها: عبدالناصر همتی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *