۰
جمعه ۶ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۴۹
"مردم‌سالاری آنلاین" پیگیری کرد:

طراح بنر "سربازان اسراییلی شیراز" چه کسی بود؟

چه کسانی از بنر اشتباهی سربازان اسراییلی شیراز سود می‌برند؟
این روزها نصب بنر سربازان اسراییلی در شهر شیراز در فضای مجازی خبرساز شده است. بعد از انتشار عکس واقعی و ابتدایی این بنر، افرادی که ظاهرا نیروهای شهرداری بوده‌اند، بنر مذکور را شبانه پایین می‌کشند. البته برخی از سایت‌ها این افراد را "دغدغه‌مندان" نامیده‌اند.
بنر شهرداری شیراز به مناسبت هفته دفاع مقدس
بنر شهرداری شیراز به مناسبت هفته دفاع مقدس
این روزها نصب بنر سربازان اسراییلی در شهر شیراز در فضای مجازی خبرساز شده است. بعد از انتشار عکس واقعی و ابتدایی این بنر، افرادی که ظاهرا نیروهای شهرداری بوده‌اند، بنر مذکور را شبانه پایین می‌کشند. البته برخی از سایت‌ها این افراد را "دغدغه‌مندان" نامیده‌اند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، طرح ابتدایی این بنر مربوط به عکس سربازان اسراییلی است که در سمت راست عکس و در کنار سه سرباز مرد اسراییلی، یک سرباز زن هم دیده می‌شود. در بنر نصب شده در میدان نمازی شیراز ضمن حذف سرباز زن، در کنار سربازان مرد اسراییلی شعری از علی معلم دامغانی درج شده و اینگونه "سهوا" در هفته دفاع مقدس از سربازان ایرانی تمجید به عمل آمده است.
با وصف عصبانیت برخی از "نیروها" و "افراد دغدغه‌مند"، پیگیری‌های "مردم‌سالاری آنلاین" نشان می‌دهد که این رخداد فقط یک اشتباه آماتوری بوده و ظاهرا تعمدی در کار نیست. برخی در حالی از "لزوم سریع شناسایی ریشه‌های مشکوک این موضوع و ارائه گزارش آن به مردم شیراز" سخن می‌گویند که بررسی‌های اولیه حکایت از طراحی شدن این بنر توسط یک جوان شیرازی دارد که قبلا هم برای سازمان شهرداری شیراز بنر طراحی کرده است. به گفته یک مقام مسئول که نخواست نام او فاش شود در حال حاضر، جریان رقیب مشغول مانور دادن در رابطه با این موضوع است.        
نظری مدیر روابط عمومی شورای شهر شیراز در گفت و گو با "مردم‌سالاری آنلاین" در مورد فرجام این اتفاق و نوع برخورد مسئولان با جریان پیش آمده، گفت: رییس شورای شهر شیراز، رییس کمیسون فرهنگی شورا را موظف کرده‌ است که این موضوع را بررسی کند.
وی در توضیح بیشتر این مساله ابراز داشت: شهرداری شهر شیراز با انباشتی از طرح‌های گرافیکی مواجه است. معاونت ترافیک، معاونت فرهنگی - اجتماعی و حتی سازمان پسماند شهرداری شیراز با طرح‌های گرافیکی فراوانی مواجه شده‌اند. در حال حاضر شهرداری شیراز در حوزه شهرنشینی و بررسی مباحث اجتماعی، چندین برابر مجموعه‌ای مثل سازمان ارشاد اسلامی، کارهای تولیدی فرهنگی دارد. برای نهایی شدن عموم این طرح‌های گرافیکی، صرفا از دو گرافیست استفاده می‌شود.
او ادامه داد: به خاطر فراوانی حجم کارها، برخی اوقات از جوانان گرافیست شهر دعوت می‌شود تا در انجام طرح‌های شهرداری کمک‌رسانی کنند. شهرداری نیز ضمن فعالیت این جوانان، مبلغی را به آنها پرداخت می‌کند. در حقیقت طرحی که در رسانه‌ها و فضای مجازی انعکاس یافت و در نهایت بنر آن هم برچیده شد، توسط گرافیست‌های شهرداری طراحی نشده بود. گرافیست‌های خارج از مجموعه شهرداری این طرح را طراحی کرده بودند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا شهرداری با کمبود نیرو مواجه است، گفت: ما در این خصوص کمبود نیرو نداریم. اما به جهت آغاز مدارس و فراوانی کارهای گرافیستی، بعضا شهرداری مجبور است کارهای خود را به بیرون از مجموعه بسپارد. گرافیست این بنر جنجالی هم برای این طرح، فقط 100 هزار تومان دریافت کرده است. البته این تنها کار این فرد نیست. او چند طرح دیگر (حدود 25 طرح) را به شهرداری ارائه کرده است که هیچ مشکلی نداشته‌اند. 
نظری افزود: گرافیست طرح مذکور فارغ از اینکه این عکس مربوط به سربازان اسراییلی است، صرفا به جهت شباهت این عکس با طرح و ایده مد نظرش، عکس را انتخاب می‌کند و با اعمال تغییراتی در عکس، یه عنوان طرح نهایی مورد استفاده قرار گرفت. هیچ سوء نیتی در انتخاب عکس وجود نداشته است. طراحِ کم سن و سال، فقط به فکر یک نوآوری بوده؛ برای ما سوء نیت او مسجل نشده است. تاکنون برخوردی هم با او صورت نگرفته است.
او در ادامه گفت: این فرد به هیچ عنوان در فضای سیاسی فعالیتی نداشته تا شک و شبهه‌ای در مورد نیت او مطرح شود. او صرفا جوان کم سن و سال و گرافیست است. از طرفی دوستان ما در سازمان فرهنگی اجتماعی به این موضوع و نوع اسلحه سربازان دقت نکرده‌اند. افرادی که متوجه ماهیت عکس شده‌اند، احتمالا از نوع اسلحه‌ سربازان اسراییلی به ماهیت موضوع پی برده‌اند. البته فراموش نکنیم که مسئولان سازمان فرهنگی نیز عکس ابتدایی را مشاهده نکرده‌اند. آنها طرح نهایی را بررسی کرده و تایید نموده‌اند. طرح ابتدایی و طرح نهایی نیز تفاوت‌هایی آشکار با هم دارند که همانطور که عرض کردم، مسئولان فرهنگی هم بر اساس عکس نهایی، این طرح را پذیرفته‌اند.
وی افزود: هدف فقط یک طرح خلاقانه بود نه چیز دیگر. البته برای ما بسیار جای تعجب است که به این موضوع این همه دامن می‌زنند. این مساله فقط یک اتفاق بوده است و با هیچ سوء قصدی همراه نیست. صرفا با یک اشتباه گرافیکی مواجه شده‌ایم نه یک طرح از قبل تعیین شده. شبیه همین اشتباه ممکن است در هر جای دیگری هم رخ بدهد.
در همین رابطه یک منبع آگاه در شیراز هم در گفت‌وگو با "مردم‌سالاری آنلاین" گفت: بعد از نصب بنر سربازان اسراییلی در شهر شیراز و انعکاس آن در فضای مجازی، مدیر روابط عمومی سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شهر شیراز از سمت (و نه از کار) خود تعلیق شده است. این تصمیم از سوی مدیریت شهرداری شهر شیراز اخذ شده است. در ادامه باید منتظر تصمیمات قضایی در خصوص این ماجرا باشیم.
این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که آیا مسئولان امنیتی شهر شیراز با شخصی برخورد کرده‌اند یا خیر، گفت: تا آنجا که من خبر دارم، با کسی برخوردی صورت نگرفته است. محافل امنیتی با این مساله برخورد امنیتی نداشته‌اند. در این مورد، بیشتر جریان رقیب مشغول مانور دادن است. صبح روز پنجشنبه نیز شهردار و فرمانده سپاه فجر استان، به جهت هفته دفاع مقدس با هم دیداری از قبل تعیین شده داشته‌اند. در این دیدار که برخی از مسئولان ارتش هم حضور داشته‌اند، هیچ موضوع و حاشیه خاصی در مورد بنر منسوب سربازان اسراییلی به وجود نیامده است.
بنا به گفته این منبع آگاه شهردار شهر شیراز با همه مسئولانی که در این حوزه مسئولیتی برعهده‌شان بوده به شدت برخورد کرده است. 
خاطرنشان می‌شود که حجیم شدن اخبار و واکنش‌های احساسی نسبت به رخداد آماتوری نصب بنر ویرایش شده سربازان اسراییلی در میدان نمازی شیراز، در حالی صورت می‌گیرد که مشکلات عظیم اقتصادی سرتاسر زندگی مردم را تسخیر کرده است. افزایش نرخ ارز، کمبود برخی از اقلام کالاها، افزایش تورم، افزایش بیکاری، تحریم، اعتصاب و ده‌ها موضوع دیگر از جمله مباحثی هستند که ضمن پردازش اخبار اینچنینی، مقداری کمرنگ خواهند شد. با این اوصاف باید پرسید چه کسانی از بنر و اشتباه آماتورمآبانه منسوب به سربازان اسراییلی شیراز سود می‌برند؟
  
گزارش: سید مسعود آریادوست
 
   
 
       
 
کد مطلب: 94751
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *