۲
۱
سه شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۰۱
مردم‌سالاری آنلاین گزارش می‌دهد

سرنوشت خودروهای پیش‌فروش‌شده چه خواهد شد؟

«در بهمن سال گذشته، ماشین زیر پایم را فروختم، وام گرفتم و یک خودروی ساندرو از گروه سایپا (پارس خودرو) پیش‌خرید کردم. آن زمان گمان می‌کردم با احتساب سود مشارکت، علاوه بر مبلغ پرداخت‌شده در پیش‌فروش، ۲۰ میلیون تومان دیگر پرداخت خواهم کرد و خودروی خود را در مهر یا آبان ۹۷ تحویل خواهم گرفتم. اما حالا موعد تحویل خودرو گذشته ولی هنوز دعوت‌نامه برای ما نیامده و زمزمه‌ها این است که ما باید ۷۰ میلیون تومان دیگر پرداخت کنیم تا به خودروی خود برسیم. اگر این زمزمه‌ها صحت داشته باشد، من و خانواده‌ام باید برای همیشه آرزوی ماشین‌دار شدن را فراموش کنیم. سخت است، زمستان است...» این صحبت‌های یکی از مخاطبان مردم سالاری آنلاین است که در زمستان سال گذشته، خودرو پیش‌خرید کرده است. واقعاً قرار است چه بر سر خودروهای پیش‌خریدشده بیاید و این خودروها با چه قیمتی به مشتریان تحویل خواهد شد؟
خودروسازان با چه قیمتی خودروهای پیش‌فروش شده را به مشتریان تحویل خواهند داد؟
خودروسازان با چه قیمتی خودروهای پیش‌فروش شده را به مشتریان تحویل خواهند داد؟
«در بهمن سال گذشته، ماشین زیر پایم را فروختم، وام گرفتم و یک خودروی ساندرو از گروه سایپا (پارس خودرو) پیش‌خرید کردم. آن زمان گمان می‌کردم با احتساب سود مشارکت، علاوه بر مبلغ پرداخت‌شده در پیش‌فروش، ۲۰ میلیون تومان دیگر پرداخت خواهم کرد و خودروی خود را در مهر یا آبان ۹۷ تحویل خواهم گرفتم. اما حالا موعد تحویل خودرو گذشته ولی هنوز دعوت‌نامه برای ما نیامده و زمزمه‌ها این است که ما باید ۷۰ میلیون تومان دیگر پرداخت کنیم تا به خودروی خود برسیم. اگر این زمزمه‌ها صحت داشته باشد، من و خانواده‌ام باید برای همیشه آرزوی ماشین‌دار شدن را فراموش کنیم. سخت است، زمستان است...» این صحبت‌های یکی از مخاطبان مردم سالاری آنلاین است که در زمستان سال گذشته، خودرو پیش‌خرید کرده است. واقعاً قرار است چه بر سر خودروهای پیش‌خریدشده بیاید و این خودروها با چه قیمتی به مشتریان تحویل خواهد شد؟
به گزارش مردم سالاری آنلاین، کسانی که پیش از این در پیش‌فروش خودرو شرکت کرده‌اند و موعد تحویل خودروهای آنان گذشته است، شرایط دشواری را تجربه می‌کنند. برخی از آن‌ها برای پیش‌خرید خودرو، وام گرفته‌اند یا ماشین‌های زیر پای خود را فروخته‌اند. اکنون قیمت خودرو در بازار سر به فلک گذاشته و خودروسازان و قطعه‌سازان نیز با تمام توان خود در حال کوبیدن بر طبل افزایش قیمت‌ها هستند. این شرایط باعث شده تا روزهای دشواری برای پیش‌خریدکنندگان خودرو، رقم بخورد.
خودروسازان به دنبال این هستند که قیمت تولیدات خود را تا پنج درصد زیر قیمت بازار آزاد افزایش دهند. کسانی که در پیش‌فروش خودرو شرکت کرده‌اند این نگرانی را دارند که این افزایش قیمت‌ها مشمول حال آن‌ها نیز شود و آن‌ها هیچ‌گاه نتوانند مابه‌التفاوت باقی مانده را پرداخت کرده و صاحب خودرو شوند.
کسانی که در پیش‌فروش خودروسازان شرکت کرده‌اند، همه چیز را با جیب خود سنجیده‌اند و اگر قرار باشد با قیمت نزدیک به قیمت نجومی خودرو در بازار آزاد، خودرو به آن‌ها تحویل شود، آن‌ها با توجه به درآمدهای خود، نخواهند توانست تکمیل وجه را انجام دهند. علاوه بر این، در زمانی که آن‌ها نسبت به پیش خرید خودرو اقدام کرده‌اند (مثلاً در زمستان سال گذشته)، قیمت‌ها در بازار خودرو بسیار پایین‌تر از قیمت‌های کنونی بوده است؛ با این حال، آن‌ها ترجیح داده‌اند مستقیماً خودروهای خود را از کارخانه
پیش‌فروش‌های قبلی باید از هرگونه افزایش قیمت خودرو مستثناء شود. معنا ندارد معامله‌ای میان دو طرف صورت گیرد که قیمتِ موردِ معامله در هنگام تحویل، بین ۸۰ تا ۱۰۰ درصد بیش از قیمت آن در روز معامله باشد. با توجه شرایط معیشتی مردم، چنین معامله‌ای به هیچ وجه اخلاقی نیست.
خریداری کنند. بنابراین، هیچ دلیلی وجود ندارد که پیش‌خرید‌کنندگان خودرو مجازات شده و از آن‌ها طلب بهای اضافی شود.
با این فشاری که خودروسازان در حال وارد کردن آن هستند، احتمالا قیمت خودرو افزایش خواهد یافت. عده زیادی از مردم نگران این افزایش قیمت هستند و با آن مخالف‌اند. با این وجود، اگر افزایش احتمالی قیمت خودرو، مشمول کسانی که پیش از این خودرو، پیش‌خرید کرده‌اند شود، فشار بسیاری زیادی به این افراد وارد خواهد شد و معیشت آن‌ها به شدت تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. در واقع، افزایش قیمت خودرو برای این افراد تبعات سنگینی به دنبال خواهد داشت.
بدیهی است که پیش از هر اقدامی در زمینه افزایش قیمت خودرو، شرایط کسانی که در پیش‌فروش‌های خودروسازان شرکت کرده‌اند باید درنظر گرفته شود. پیش‌فروش‌های قبلی باید از هرگونه افزایش قیمت خودرو مستثناء شود. معنا ندارد معامله‌ای میان دو طرف صورت گیرد که قیمتِ موردِ معامله در هنگام تحویل، بین ۸۰ تا ۱۰۰ درصد بیش از قیمت آن در روز معامله باشد. با توجه شرایط معیشتی مردم، چنین معامله‌ای به هیچ وجه اخلاقی نیست.
 
دولت تسلیم خودروسازان نشود
بر همگان روشن است که خودروسازان سال‌ها سوءمدیریت داشته‌اند. آن‌ها سال‌هاست که به بنگاه‌داری و فعالیت‌های نامرتبط روی آورده‌اند و بدهی عظیمی به نظام بانکی کشور دارند. بهای این سوء‌مدیریت را نباید مردم بپردازند.
سعید باستانی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفته است که تنها ایران خودرو در سال گذشته ۵۸۰۰ میلیارد تومان سود بانکی پرداخته کرده است. این بدهی عظیم خودروسازان به نظام بانکی و سود بانکی عظیم پرداخته‌شده توسط آن‌ها، ربطی مردم ندارد. تبعات سوءمدیریت خودروسازان نباید به مردم منتقل شود و مردم نباید هزینه این ناکارآمدی را بپردازند.
در واقع اگر مشکلی در صنعت خودروسازی کشور وجود دارد، ریشه آن به سال‌ها سوءمدیریت خودروسازان بازمی‌گردد و کسانی که با هزار امید و آرزو، خودرو پیش‌خرید کرده‌اند نباید تحت تأثیر تصمیمات خلق‌الساعه خودروسازان قرار گیرند. دولت باید مانع تسری هرگونه افزایش قیمت خودرو به خودروهای پیش‌فروش‌شده گردد و اجازه ندهد تا شمار قابل توجهی از مردم، تحت فشار مضاعف قرار گیرند. در شرایط موجود، واضح است که هیچ توجیهی برای افزایش قیمت خودروهای پیش‌فروش شده وجود ندارد.       
 
کد مطلب: 98945
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


خ
Iran, Islamic Republic of
مافیای خودرو ! دولت نمیخواهد یا نمیتوتند با آن دربیفتد
مالباخته سایپا
United Kingdom
بر اساس ماده 4 از آیین نامه اجرایی قانون حمایت از مصرف کنندگان خودرو، در هنگام پیش فر‌وش شرکت تولید کننده باید قطعات CKDرا تامین کرده با‌شد.
آذرماه سال گذشته نسبت به ثبت نام استپ وی با موعد تحویل شهریور 97 اقدام کردم. مناسفانه مدیران بی شرم سایپا و پارس خودرو میگویند با سازمان حمایت هماهتگ کردند که موعد تحویل بعد مرداد را افزایش قیمت دهند.
هزینه سو مدیریتشان را بر خلاف نص صریح قانون حمایت از مصرف کنندگان خودرو میخواهند از مشتری یگیرند و پشت تحریم مخفی شدند.