۰
شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۰۲:۲۶
«مردم‌سالاری» اظهارات اخیر رئیس قوه قضائیه درباره فساد در دولت را بررسی می‌کند

افشاگری قاضی القضات درباره فساد دبش

همچنان پای دریافت خودروهای بدون ضابطه، احاکم میثم لطیفی و رئیس سازمان سنجش، برکناری سلاح ورزی، دستکاری در لایحه عفاف و حجاب و اخیرا هم چای دبش و تقابل رسانه ای دو طرف... جدال میان دو قوه مجریه و قضائیه را افزایش داده است.
افشاگری قاضی القضات درباره فساد دبش

گروه سیاسی- سمیرا عبدالملکی: همچنان پای دریافت خودروهای بدون ضابطه، احاکم میثم لطیفی و رئیس سازمان سنجش، برکناری سلاح ورزی، دستکاری در لایحه عفاف و حجاب و اخیرا هم چای دبش و تقابل رسانه ای دو طرف... جدال میان دو قوه مجریه و قضائیه را افزایش داده است.

به گزارش مردم سالاری آنلاین ،حالا رئیس قوه قضائیه که زمانی معاون اول رئیس جمهوری کنونی در این قوه بود از تخلف واردات نهاده‌های دامی در وزارت جهادکشاورزی می‌گوید و گلایه می‌کند که دولت گفته 60 نفر در این زمینه برکنار شده‌اند اما نام هیچکدام را به ما اعلام نکرده‌اند.
اینکه چه شده که این روزها تقابل میان رئیس پیشین و رئیس کنونی بالا گرفته سوالات مبهی در ذهن مخاطبان ایرانی ایجاد کرده است.
با اینکه طی چند روز گذشته سیدابراهیم رئیسی، وزیر اطلاعات دولت، سخنگو و رئیس و دبیر شورای اطلاع رسانی سعی کردند که بگویند که ما درحال مبارزه با فساد هستیم ولی اژه‌ای می‌گوید که بیشتر ارزهایی که داده شده در دولت سیزدهم بوده و حتی در کنار آن خبر از تخلف دیگری درباره نهاده‌های دامی داده است.
اما به نظر می‌رسد بعد از افشای اختلاس چند میلیارد دلاری در وزات جهادکشاورزی تقابل و بگو ومو میان دو قوه کشور وارد فاز جدیدی شده است.
حجت الاسلام محسنی اژه ای روز پنجشنبه در سفری به استان اردبیل و به مناسبت روز دانشجو در دانشگاه محقق اردبیلی به سوالات دانشجویان پاسخ داد.
وی گفت: تخلف گروه دبش از سال ۹۸ شروع شد که در همان سال گروه دبش حدود ۲ میلیون دلار در سال ۹۹، ۲۱ میلیون دلار گرفته است اما در سال ۱۴۰۰ شصت درصد ارز واردات را به این گروه داده‌اند که حتما خلاف است و در سال ۱۴۰۱ بیش از ۷۰ درصد ارز را این گروه گرفته است.
رئیس عدلیه افزود: با متخلفان واردات چای بدون خط قرمز برخورد می‌شود البته دولت گفته ۶۰ فرد متخلف را برکنار کرده، اما تاکنون این افراد به قوه قضائیه معرفی نشده‌اند.
وی با بیان اینکه متاسفانه هم در مورد چای دبش و هم در مورد واردات نهاده‌های دامی تخلف صورت گرفته اضافه کرد: در مورد ارزش مادی پرونده و اینکه تخلف صورت گرفته یا جرم باید بررسی شود و قاضی باید در این مورد تصمیم بگیرد اما به‌محض اینکه متوجه این اتفاق شدیم از کنار آن نگذشتیم.
اژه ای با اشاره به پرونده نهاده‌های دامی گفت: بازرسی کل کشور، دولت و وزارت اطلاعات به جد پیگیری کردند و مصمم بودیم موضوع را پیگیری کنیم و در حال حاضرافراد متخلف تحت تعقیب قرار گرفتند، وزیر استعفا داد و قائم مقام وزیر سابق هم برکنار و تحت تعقیب قضایی قرار گرفت و تاکنون ۸ جلسه از دادگاه نهاده‌های دامی برگزار شده و احتمالا جلسه بعدی جلسه آخر برای گرفتن دفاع آخر باشد.
وی افزود: ما می‌خواهیم یک مبارزه با فساد واقعی، بدون تبعیض، علنی و آشکار داشته باشیم و شما هم کمک کنید این اتفاق بیفتد.
رئیس قوه قضائیه اضافه کرد: باید تلاش کنیم همه دادگاه‌های ما غیر از آنچه قانون اساسی گفته است را علنی برگزار کنیم و در معرض مردم باشد چرا که منافع آن خیلی بیشتر از مضراتش هست حتی اگر احیانا آسیبی هم دارد، آن را برطرف کنیم و از منافع آن نگذریم.
قاضی القضات گفت: در مورد آلودگی هوا، هم سال قبل و هم امسال گفتیم که اگر کاری نکردید و هوا از این بابت آلوده‌تر شد و یا برای سال بعد فکری نکردید، ترک فعل کرده‌اید.
وی تصریح کرد: ترک فعل برای یک دولت و یک دوره نیست هر وقت اگر کاری کسی می‌تواند بکند و نکرد ترک فعل شده است.
حجت الاسلام اژه‌ای در پاسخ به اظهارات یکی از دانشجویان در خصوص مطالبه‌گری خاطرنشان کرد: من واقعا تقدیر و تشکر می‌کنم از شما که مطالبه‌گری می‌کنید و با این کار مسئولیت ما را دو چندان می‌کنید، اما در این مطالبه‌گری کاری نکنیم که دشمن بهره ببرد و به کسی توهین شود که خود آن یک دردسر خواهد بود.
رئیس دستگاه قضا خاطرنشان کرد: مطالبه گری باید به نحوی باشد که نتیجه و ثمر داشته باشد و اگر به نتیجه و هدف نرسیم فایده‌ای ندارد.
سیدابراهیم رئیسی نیز روز جمعه بعد از سفری کوتاه به روسیه و دیدار با پوتین به استان البرز رفت و در مصلای نماز جمعه شهر کرج با تاکید بر اینکه تلاش برای از بین بردن بسترهای فساد از تعهدات دولت است، گفت: به عنوان خادمی کوچک با مردم عهد کردم که در دوران مسئولیت،‌ تمامی بسترها و روزنه‌های فساد در کشور را از بین ببرم و در برخورد با فساد به هیچ احدی رحم نخواهم کرد.
وی افزود: تاکید می‌کنم که باید جلوی پارتی بازی،‌ رشوه و فساد گرفته شود و برهمین اساس روابط نباید جای ضوابط را بگیرد. رئیس دولت سیزدهم گفت: به عنوان طلبه‌ای خدمتگزار با مردم عهد بستم که به عنوان خادمی کوچک در این دوره تلاش کنم تا بسترهای فساد از بین رفته و این عهدی است که با مردم داشته و به آن وفا دارم.
بهادری جهرمی سخنگوی دولت نیز با انتشار توییتی در شبکه اجتماعی ایکس با اشاره به سفر رئیسی به روسیه و سپس به استان البرز برای افتتاح چند پروژه و بازدید از روند پیشرفت پروژه‌های باقیمانده از دولت‌های قبل، نوشت: «امروز روسیه، فردا البرز؛ حاشیه، تلاش و خدمت را در ‎دولت مردم کُند نمی‌کند...»
وی البته در سخنان دیگری در واکنش به اظهارات رئیس قوه قضائیه گفت: همانطور که در دانشگاه امیرکبیر گفتم برکناری ۶۰ مدیر در دو سال گذشته مربوط به عملکرد گشت ارشاد مدیران است و منحصر به این پرونده خاص یا به معنای فساد یا ارتکاب جرم همه افراد برکنار شده نیست. بلکه در دولت حتی سوءمدیریت و تخلفاتی که حقوق مردم را به هرنحو ضایع کند نیز پذیرفته نمی‌شود.
دبیر هیات دولت همچنین تاکید کرد: مواردی که از سوی دولت با عنوان مجرمانه احراز شده باشد به قوه قضائیه ارجاع شده و با سایر موارد تخلف یا سوءمدیریت هم با جدیت برخورد شده است.
حالاباید دید دولت در واکنش به اقدامات اخیر قوه قضائیه چه پاتکی در آستین دارد و چگونه می‌خواهد رفتار هم کیشان خود را توجیه کند و یا همچنان اصرار دارد که فساد کنونی از زیرعبای دولت قبل نمایان شده است؟
کد مطلب: 207768
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *