۰
شنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۱۰
آمريکا با بمب‌افکن‌ به سوريه و عراق حمله کرد

حملات تلافی جويانه در نيمه‌شب

شبکه تلويزيوني «اي‌بي‌سي» آمريکا عصر جمعه به وقت محلي به نقل از يک مقام رسمي آمريکا که نامش را بيان نکرد،  آغاز حملات تلافي‌جويانه ايالات متحده در سوريه را تاييد کرد.
حملات تلافی جويانه در نيمه‌شب
 گروه ديپلماسي- مهدي يزدي: شبکه تلويزيوني «اي‌بي‌سي» آمريکا عصر جمعه به وقت محلي به نقل از يک مقام رسمي آمريکا که نامش را بيان نکرد،  آغاز حملات تلافي‌جويانه ايالات متحده در سوريه را تاييد کرد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،شبکه تلويزيوني فاکس‌نيوز به نقل از يک مقام وزارت دفاع آمريکا نيز  گزارش داد که حملات آمريکا در  منطقه خارميانه «از چندين پلتفورم» انجام شده است و آغاز کارزاري طولاني براي هدف قرار دادن گروه‌هاي مقاومت در منطقه در روزهاي آينده است.
شبکه تلويزيوني سي ان ان نيز وابسته به دموکرات‌ها  اعلام کرد که حملات تلافي جويانه آمريکا به اهدافي در سوريه و عراق آغاز شده است.
حملات آمريکا به تلافي حمله به پايگاهش در اردن و کشته شدن سه آمريکايي و زخمي شدن ده‌ها نفر عصر جمعه به وقت محلي در آخرين روز کاري در آمريکا آغاز شده است که بازارهاي مالي دنيا و نفت تا صبح دوشنبه تعطيل هستند.
امتناع واشنگتن از درگيري مستقيم با تهران
جان کربي سخنگو و هماهنگ کننده ارتباطات راهبردي شوراي امنيت ملي کاخ سفيد شامگاه جمعه به وقت محلي در گفتگوي تلفني با خبرنگاران آمريکايي در پي حمله ارتش آمريکا به عراق و سوريه گفت: «ايالات متحده دنبال درگيري با ايران و در سطح گسترده‌تر در خاورميانه نيست. اما همان‌طور که رئيس‌جمهور به صراحت گفته است، ما در دفاع از مردم خود ترديد نخواهيم کرد و همه کساني را که به آمريکايي‌ها اسيب مي زنند در در زمان و مکاني که انتخاب مي کنيم، پاسخگو خواهيم کرد.»
اين مقام ارشد کاخ سفيد گفت: «پيام ما به سپاه پاسداران و ديگر شبه نظاميان اين است که حملات به نيروهاي آمريکايي بايد متوقف شود.»
 کربي با بيان اينکه «اين فقط اولين مرحله از پاسخ ماست»، تصريح کرد: آمريکا «هيچ ارتباطي با ايران از زمان حمله به پايگاه برج 22» نداشته است.
پيش از اين، يک مقام ارشد دولت ايالات متحده آمريکا  عصر جمعه به وقت محلي به شبکه خبري سي ان ان آمريکا نزديک به دموکرات‌ها و دولت بايدن گفت که ايالات متحده به داخل خاک ايران حمله نخواهد کرد و تنها بر اهدافي در خارج از اين کشور متمرکز است. مقامات آمريکايي چند روزي است که مي‌دانند که اولين حملات امشب انجام خواهد شد.
کربي، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردي شوراي امنيت ملي کاخ سفيد در ادامه گفتگوي خود با خبرنگاران افزود که آمريکا هنوز نمي داند که چه تعداد در حملات امشب به عراق و سوريه  کشته يا زخمي شده اند. او افزود: حملات از امشب آغاز شد، اما قرار نيست امشب پايان يابد.
اين سخنگوي دولت بايدن پيش از اين مدعي شد آمريکا  قبل از آغاز حملات در عراق دولت اين کشور را مطلع کرده بود. او گفت: به سه تاسيسات در عراق و چهار تاسيسات در سوريه حمله کرديم.  (وزارت دفاع آمريکا) پنتاگون در حال انجام ارزيابي نتايج است اما معتقديم حملات موفقيت آميز بود.
انتقاد ايران از ماجراجويي آمريکا
«ناصر کنعاني» سخنگوي وزارت امور خارجه حملات نظامي آمريکا به مناطقي در عراق و سوريه را شديدا محکوم کرد. کنعاني حملات يادشده را ناقض حاکميت و تماميت ارضي عراق و سوريه، حقوق بين‌الملل و نقض صريح منشور ملل متحد دانست و گفت: افزون بر حمايت تمام عيار امريکا از 4 ماه حملات بي‌امان و وحشيانه رژيم صهيونيستي عليه ساکنان غزه و کرانه غربي و نيز حملات نظامي به يمن و نقض حاکميت و تماميت ارضي اين کشور، حمله شب گذشته به سوريه و عراق، اقدام ماجراجويانه و خطاي راهبردي ديگري توسط دولت آمريکاست که نتيجه اي جز تشديد تنش و بي ثباتي در منطقه نخواهد داشت.
کنعاني حملات نظامي آمريکا به عراق و سوريه و يمن را صرفاً تامين کننده اهداف رژيم صهيونيستي دانست و گفت: اينگونه حملات، دولت آمريکا را بيشتر از قبل در منطقه درگير مي‌کند و جنايات رژيم صهيونيستي در غزه را تحت‌الشعاع قرار مي‌دهد.
سخنگوي وزارت امور خارجه ضمن هشدار مجدد نسبت به خطر گسترش ابعاد و جغرافياي جنگ و درگيري در منطقه افزود: تداوم اينگونه ماجراجويي‌ها تهديدي براي صلح و امنيت منطقه‌اي و بين‌المللي است و جمهوري اسلامي ايران مجددا بر مسؤليت جامعه جهاني و نيز شوراي امنيت سازمان ملل متحد در پيشگيري از حملات غيرقانوني و يکجانبه آمريکا در منطقه و پيشگيري از توسعه دامنه‌هاي بحران تاکيد مي‌نمايد.
سخنگوي دستگاه ديپلماسي افزود: همانگونه که جمهوري اسلامي ايران بارها اعلام کرده است، ريشه تنش و بحران در منطقه، به اشغالگري رژيم اسرائيل و تداوم عمليات نظامي اين رژيم در غزه و نسل‌کُشي فلسطينيان با حمايت نامحدود آمريکا برمي‌گردد و بازگشت ثبات و امنيت در منطقه جز در سايه تمرکز بر ريشه بحران و علاج آن متصور نيست.
تکذيب وجود مراکز مستشاري ايران
يک منبع امنيتي در مرکز مستشاري ايران در سوريه در گفت‌وگو با خبرگزاري يونيوز تاکيد کرد که حملات به عراق و سوريه نقض آشکار حاکميت دو کشور و تجاوز به خاک آن‌ها است.
وي گفت: تجاوز آمريکا را محکوم و ادعاهايي که به آن‌ها استناد مي‌کند را رد مي‌کنيم. اين تجاوزها پيامدهاي وخيمي براي نيروهاي آمريکايي در منطقه دارد و پاسخ‌ها به اين رفتارهاي متجاوزانه افزايش خواهد يافت. دولت‌ها و مردم  دو کشور هرگونه تجاوز و اشغالگري در خاک خود را نمي‌پذيرند.
اين منبع امنيتي ايراني خاطرنشان کرد: اين تجاوز نشان مي‌دهد که اشغالگران آمريکايي در راستاي منافع امنيتي خود و منافع رژيم صهيونيستي در اين دو کشور فعاليت مي‌کند و آمريکا نيروي اشغالگر واقعي است.اين تجاوز بر اين مساله تاکيد دارد که آمريکايي‌ها به هر بهايي که شده است بايد از منطقه خارج شوند زيرا منجر به بي‌ثباتي و هرج و مرج شده‌اند.
وي افزود: مقابله مقاومت اسلامي عراق با اشغالگران آمريکايي  در راستاي حمايت از فلسطين بدون شک گسترده‌تر از قبل ادامه خواهد داشت. اين تجاوز مانع مقابله مقاومت با دشمن در ميادين مختلف نخواهد شد. گروه‌هايي که از عراق و سوريه دفاع کردند از ملت مظلوم فلسطين نيز دفاع مي‌کنند هر چند بهاي آن سنگين باشد.
اين منبع ايراني گفت: بار ديگر تاکيد مي‌کنيم که سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و نيروي قدس هيچگونه مرکز، پايگاه، پادگان و يا تاسيسات در عراق و سوريه ندارند. ادعاهاي آمريکا دروغين و گمراه کننده بود و اين امر براي همه آشکار است.
وي همچنين گفت: اقدامات پيشگيرانه گروه‌هاي مقاومت در عراق و سوريه مانع خسارت‌هاي گسترده در پي اين تجاوزها شد.
برخي منابع ايراني در گفت‌وگو با الجزيره نيز تاکيد کردند، در مناطق سوريه که آمريکا به آن‌ها تجاوز کرد پايگاهي براي سپاه پاسداران و نيروي قدس وجود ندارد.
اين منابع خاطرنشان کردند، ادعاي واشنگتن مبني بر هدف قرار دادن نيروي قدس سپاه در سوريه غيرواقعي بوده و  به مثابه ريختن خاکستر در چشم است.
حمله در نيمهشب
فرماندهي مرکزي آمريکا در منطقه موسوم به سنتکام عصر جمعه به وقت محلي با انتشار بيانيه اي اعلام کرد: ساعت 16 (EST) دوم فوريه 2024، نيروهاي فرماندهي مرکزي ايالات متحده (CENTCOM) حملات هوايي را در عراق و سوريه عليه نيروي قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايران و گروه‌هاي شبه نظامي وابسته به آن انجام دادند.
 هشتم بهمن ماه 1402 برابر با 28 ژانويه 2024 در يک حمله پهپادي شبانه به يک پايگاه کوچک آمريکايي در اردن، سه سرباز ارتش آمريکا کشته و ده‌ها نفر زخمي شدند.
جو بايدن رئيس جمهوري آمريکا  اعلام کرد: امروز به دستور من، نيروهاي نظامي آمريکا به اهدافي در تأسيسات عراق و سوريه که سپاه پاسداران و شبه‌نظاميان وابسته به آن براي حمله به نيروهاي آمريکايي از آن استفاده مي‌کردند، حمله کردند.
 رئيس جمهوري آمريکا بامداد شنبه با انتشار بيانيه اي درباره حملات کشورش به مواضعي در سوريه و عراق به تلافي حمله به پايگاه آمريکا در اردن و کشته شدن سه سرباز آمريکايي و زخمي شدن ده‌ها نفر اعلام کرد: پاسخ ما از امروز آغاز مي‌شود و در طول مدت زماني ادامه خواهد يافت.
رئيس جمهوري آمريکا در توجيه اين حملات مدعي شد: آمريکا به دنبال جنگ در خاورميانه يا هيچ جاي ديگر جهان نيست. همه کساني که به دنبال آسيب رساندن به ما هستند، بدانند «اگر به يک آمريکايي آسيب برسانيد، ما پاسخ خواهيم داد.»
 لويد آستين وزير دفاع آمريکا نيز شامگاه جمعه به وقت محلي با انتشار بيانيه اي اعلام کرد که پس از حمله روز يکشنبه گذشته به نيروهاي آمريکايي و ائتلاف در شمال شرقي اردن که منجر به کشته شدن سه نظامي آمريکايي شد، نيروهاي ارتش آمريکا امروز (عصر جمعه به وقت محلي) به دستور رئيس جمهور بايدن به هفت پايگاه و تاسيسات که شامل بيش از 85 هدف در عراق و سوريه بود، حمله کردند.
آستين گفت که پاسخ آمريکا به حمله پهپادي به پايگاهش در اردن، در زمان و مکان انتخابي واشنگتن خواهد بود و ادعا کرد: ما به دنبال درگيري در خاورميانه يا هر جاي ديگر نيستيم، اما رئيس جمهور و من حملات به نيروهاي آمريکايي را تحمل نخواهيم کرد. ما تمام اقدامات لازم را براي دفاع از ايالات متحده آمريکا، نيروهاي خود و منافع خود انجام خواهيم داد. پايگاه‌هاي نظامي ايالات متحده آمريکا در عراق و سوريه از 17 اکتبر (25 مهرماه) هدف حملات پهپادي، راکتي و موشکي قرار گرفته اند. گروه‌هاي مقاومت اسلامي در منطقه غرب آسيا (خاورميانه) از جمله در عراق و سوريه و نيز نيروهاي يمني به دنبال اقدام رژيم اسرائيل در تلافي عمليات طوفان الاقصي و بمباران نوار غزه و حمايت واشنگتن از اين حملات، به ايالات متحده هشدار داده‌اند که پايگاه‌هاي آمريکا در منطقه را مورد هدف قرار خواهند داد.
کد مطلب: 211021
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *