۰
يکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۵۱
نعمت احمدی، وکیل دادگستری در گفت‌وگو با "مردم‌سالاری آنلاین" مطرح کرد:

قتل شیرمحمدعلی، حاصل رعایت نکردن اصل تفکیک زندانیان

قتل "علیرضا شیرمحمدعلی" زندانی سیاسی در فشافویه حواشی متعددی ایجاد کرد و بار دیگر موضوع ضرورت تفکیک زندانیان را مطرح کرد.
قتل شیرمحمدعلی، حاصل رعایت نکردن اصل تفکیک زندانیان
قتل "علیرضا شیرمحمدعلی" زندانی سیاسی در فشافویه حواشی متعددی ایجاد کرد و بار دیگر موضوع ضرورت تفکیک زندانیان را مطرح کرد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، شیرمحمدعلی 21 سال سن داشت و با 30 ضربه چاقو توسط دو قاتل سابقه‌دار به قتل رسید. چند و چون ماجرای این قتل، شک و ابهاماتی را بر می‌انگیزد. از باز بودن درب سلول این دو نفر تا چاقویی که به آسانی وارد زندان شده است همگی خبر از یک قتل مشکوک می‌دهند. مساله مهم‌تر عدم تفکیک زندانیان است. سوال مهم این است که چرا علیرضا شیرمحمدعلی که یک زندانی سیاسی است، با قاتلان خطرناک اینچنینی باید هم بند باشد. نعمت احمدی، وکیل دادگستری در گفت‌وگو با "مردم‌سالاری آنلاین" معتقد است خانواده مقتول می‌توانند از دادیار مربوطه شکایت کنند.   
نعمت احمدی گفت: آیین‌نامه سازمان زندان‌ها اصل تفکیک زندانیان را قایل شده است. این اصل حتی در خصوص بازداشتگاه‌ها جاری است. بر این اساس متهمان امنیتی باید در مکانی ویژه نگهداری شوند. در مورد محل نگهداری‌ زندانیان صراحتا قید شده که زندانیان با جرایم مختلف باید جدای از هم نگهداری شوند. حتی جاسوسان نیز باید از سایر زندانیان جدا باشند. لذا ما با هیچ نقص قانونی در مورد تفکیک زندانیان بر اساس جرایم‌شان مواجه نیستیم.
وی ادامه داد: اصولا در هیچ زمینه‌ای نقص قانون وجود ندارد. ما در خصوص عدم اراده مجریان قانون نقص داریم. در پرونده کهریزک یکی از اتهامات آقای مرتضوی این بود که چرا متهمان امنیتی را به محل نگهداری اشرار انتقال داده بود. مشکل این است که متاسفانه اصل تفکیک زندانیان بر اساس جرم، رعایت نمی‌شود. بر اساس اخباری که شنیده‌ایم، این اصل تفکیک حتی در زندان اوین هم رعایت نمی‌شود. زمانی این اصل تفکیک وجود داشت. اما اکنون این اصل را رعایت نمی‌کنند.
وی با اشاره به قتل "علیرضا شیرمحمدعلی" در زندان فشافویه، ابراز داشت: در مورد قتل آقای شیرمحمدعلی باید گفت که مسئولین زندان که قانون اصل تفکیک را در قبال این زندانی رعایت نکرده‌اند، معاونت در جرم دارند. لذا خانواده مقتول می‌توانند از مسئولان زندان شکایت کنند. باید از آنها سوال شود که بر اساس قانون چرا تفکیک مورد بحث را رعایت نکرده‌اند.
وی در این خصوص افزود: البته اگر بخواهیم وارد جریان قتل شیرمحمدعلی شویم، به اتفاقات مختلفی بر می‌خوریم. در این رابطه موضوع دیگر این است که قاتلان شیرمحمدی آنقدر افراد خطرناکی به شمار آمده‌اند که در سلول نگهداری می‌شدند. سوال اینجا است که درب سلول را چه کسی باز گذاشته است؟ درب که خود به خود باز نمی‌شود. این اتفاق منجر به مشکوک شدن جریان قتل می‌شود. در ثانی وقتی آن دو نفر آنقدر شرور هستند که از باقی زندانیان جدا شده‌اند، چگونه به چاقو دسترسی داشته‌اند؟ من شخصا زندانی بوده‌ام. حتی یک بند کفش را هم نمی‌توانید به زندان ببرید. باید آن مسئولی که مقتول را کنار این فرد نگهداری کرده، همچنین کسی که درب سلول را باز گذاشته است و کسی که اجازه انتقال آلت قتاله را داده است، مورد بازخواست قرار بگیرند.
وی ادامه داد: گویا سال گذشته مقتول برای انتقال به زندان اوین دست به اعتصاب زده بود. مسئولان به او قول انتقال به زندان اوین را داده بودند. به همین جهت او به اعتصاب خود پایان داد. اما این اتفاق رخ نداد.
 این وکیل دادگستری ابراز داشت: وقتی افراد مجرم برای گذراندن دوران حبس خود معرفی می‌شوند، در اختیار زندان قرار می‌گیرد. در واقع دادیار تکلیف زندانی را تعیین می‌کند که به کدام زندان منتقل شود. خانواده شیرمحمدی می‌توانند از دادیار مربوطه شکایت کنند. البته این موضوع باید بررسی شود. آبروی نظام در این پرونده در خطر است. همان قانونی که فرد را محکوم کرده‌، همان قانون هم نحوه حبس کشیدن و نگهداری او را تعیین کرده است. همه در برابر قانون یکسان‌ هستند.
احمدی تصریح کرد: در درجه اول سه نفر باید به این اتفاق رخ داده جواب پس بدهند. رییس سازمان زندان‌ها اولین نفری است که باید در این مورد پاسخ بدهد. رییس زندان فشافویه نیز باید پاسخگو باشد. دادیار ناظر هم پا به پای دو مسئول دیگر باید پاسخگو باشد.
گفت‌وگو: سید مسعود آریادوست      
 
کد مطلب: 109533
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *