۰
يکشنبه ۱ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۱۰
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفت‌وگو با مردم سالاری آنلاین:

یک لایه مافیایی به‌دنبال ریشه‌کن کردن واردکنندگان خودرو است

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در مورد تبعات ممنوعیت واردات خودرو گفت: در این دولت در مجموع ۱۴۸۰۰ نفر از کارکنان مراکز اسقاط خودروهای فرسوده و واردکنندگان خودرو بیکار شدند. در حال حاضر، تنها یک شرکت واردکننده خودرو که وابسته به یک جناح سیاسی است، همچنان به کار خود ادامه می‌دهد.
واردکنندگان خودرو در حال حاضر چه وضعیتی دارند؟ گفت‌وگوی مردم سالاری آنلاین با دبیر انجمن واردکنندگان خودرو را بخوانید.
واردکنندگان خودرو در حال حاضر چه وضعیتی دارند؟ گفت‌وگوی مردم سالاری آنلاین با دبیر انجمن واردکنندگان خودرو را بخوانید.
مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در مورد تبعات ممنوعیت واردات خودرو گفت: در این دولت در مجموع ۱۴۸۰۰ نفر از کارکنان مراکز اسقاط خودروهای فرسوده و واردکنندگان خودرو بیکار شدند. در حال حاضر، تنها یک شرکت واردکننده خودرو که وابسته به یک جناح سیاسی است، همچنان به کار خود ادامه می‌دهد.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفت‌وگو با مردم سالاری آنلاین، در مورد سرنوشت خودروهای وارداتی دپوشده در گمرکات کشور گفت: ما نامه‌های متعددی در این درباره برای مسئولان گمرگ ارسال کردیم. بالغ بر پنج هزار دستگاه خودرو در گمرکات باقی مانده است که این تعداد متعلق به مردم و جزو تعهدات شرکت‌ها است. از مسئولان گمرکات کشور در خواست کرده‌ایم تا با توجه به اینکه دستگاه‌های اجرایی توان انجام کار را نداشته‌اند، اقدامات لازم را برای ترخیص خودروها انجام دهند. همچنین ما نامه‌های زیادی در این زمینه نوشتیم که این خودروها اموال مردم بوده و خلافی نیز در این زمینه صورت نگرفته است، اما وزیر در این زمینه ترتیب اثری نداد.
مهدی دادفر در مورد آلودگی هوا و نقشی که خودروهای هیبریدی می‌توانند در مقابله با آلودگی ایفا کنند، عنوان کرد: اثرات نامطلوب آلودگی هوا در سلامت گروه‌های سنی مختلف، امر مشخصی است و افزایش ذرات آلاینده موجب شده تا بسیاری از افراد را در خانه‌ها زندانی شوند. یکی از پیشنهادهای ارائه شده در این زمینه که انجمن واردکنندگان خودرو به متولیان امر اعلام کرد، این بود که حاضر هستیم، شبکه حمل و نقل عمومی به ویژه تاکسیرانی‌ها را نوسازی کنیم،  به این ترتیب که از خودروهای برقی و هیبریدی در این ناوگان بهره گرفته شود. ما اعلام کردیم، تمامی خودروهای هیبریدی که تحت پوشش طرح مذکور وارد می‌شود، پلاک عمومی بگیرد. ارتقاء ناوگان حمل و نقل عمومی، مصرف سوخت را نیز به میزان زیادی کاهش خواهد داد. به این ترتیب هزینه‌های خرید چنین وسایل نقلیه‌ای از محل کاهش مصرف سوخت تامین خواهد شد. ما‌به‌التفاوت هزینه‌های سوخت فعلی با سوخت جدید که از آن استفاده می‌شود، میزان آورده دولت برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی را تامین خواهد کرد. به این ترتیب، با این طرح همزمان هم شاهد کاهش مصرف سوخت می‌بودیم و هم آلاینده‌های محیطی را کاهش می‌دادیم.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در مورد تخلفات در ثبت سفارش خودرو و تبعات آن برای واردکنندگان گفت: زمانی که تخلفات در سامانه ثبت سفارش لو رفت و اقدام ناشایستی که برخی در وزارت صمت در حال انجام آن بودند، مشخص شد، توانستیم دست فعالیت مفسده‌برانگیز برخی آقایان را رو کنیم و ما بزرگترین آسیب را از این افشاگری خوردیم. البته چوب این افشاگری را به این دلیل خوردیم که این موضوع ناشی از ناآگاهی برخی مسئولان نسبت به تخلفات نیست بلکه این‌ها خود را به غفلت زده‌اند. کسی می تواند بگوید من از این موضوع بی‌اطلاع بوده‌ام که ماهانه چندین بار با وی در این باره مکاتبه نشده باشد. ما ماهانه سه مکاتبه در این زمینه داشتیم. جالب این است که زمانی که با آنها در این‌باره صحبت می‌شود، می‌گویند یا آن را ندیده‌اند یا نخوانده‌اند یا آن را به زیر دستان خود ارجاع داده‌اند!
مهدی دادفر در مورد ورشکستی مراکز اسقاط خودروهای فرسوده عنوان کرد: مسئول مستقیم ورشکستگی مراکز اسقاط خودرهای فرسوده وزیر سابق صمت است. این موضوع را با سند و مدرک می‌توانم ارائه دهم. تنها افرادی که در این کشور در از رده خارج کردن خودرهای فرسوده نقش داشته‌اند، واردکنندگان خودرو بوده‌اند. این واردکنندگان بودند که مسئولیت نوسازی و بازسازی ناوگان و خروج خوردوهای فرسوده را بر عهده داشتند.
وی با ارائه امار اشتغال مراکز اسقاط خودرو گفت: مراکز اسقاط خودرو بالغ بر ۲۸۰ مرکز بوده که به طور متوسط هرکدام آنها ۱۰ نفر کارمند داشته‌اند که بیکار شدند. برخی از این‌ مراکز ۲۰ تا ۳۰ میلیارد تومان نیز برای انجام کارشان سرمایه‌گذاری کرده بودند. زیرا آنها کار تخصصی می‌کردند و ماشین آلات خاص و ویژه درزمینه اسقاط خودروهای فرسوده را وارد کرده بودند و با آنها کار می کردند. همچنین ماشین‌آلات جداسازی تهیه کرده بودند که فرایند بازیافت را کامل به سرانجام می رساند. در این دولت، در مجموع ۱۴۸۰۰ نفر از کارکنان مراکز اسقاط و واردکنندگان خودرو بیکار شدند. تصمیم‌های غلط، غیرکارشناسی و همچنین لابی‌گرانه در بیکاری این افراد نقش داشته است. حتی یکبار به مزاح به وزیر در این باره گفتم که بیمه بیکاری این افراد را بدهید و چه بهتر که کارفرماها نخواهند به این افراد حقوق دهند. در حالی که تمامی این کارکنان نیروهای فنی، خوب و متخصص بودند، افرادی که صاحب علم و آگاهی در کار خود بودند و در فروش، خدمات پس از فروش و تعمیرات تبحر زیادی داشتند. 
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در مورد خودروهای دپوشده در گمرک گفت: واقعیت این است که در حال حاضر پنج هزار دستگاه خودرو در گمرک باقیمانده که ترخیص نشده است. در حال حاضر، تنها یک شرکت واردکننده خودرو وجود دارد که فعالیت دارد و یک تیم سیاسی هم آن را حمایت می‌کند که شرکت کرمان خودرو است. در حالی که باید گفت اگر واردات خودرو ممنوع بوده و قرار است خودرویی وارد نشود، این مقوله باید شامل حال تمامی شرکت‌ها شود.
دادفر در پایان خاطر نشان کرد: ما پنج هزار خودرو در گمرک داریم که به مردم تعلق دارد و باید به دست صاحبانش سپرده شود. برداشت شخصی من این است که در این موضوع شاهد وجود ساختار و لایه پنهان مافیایی هستیم که هدف‌اش ریشه‌کن کردن واردکنندگان خودرو است و آن‌ها به مردم و خریداران خودروهای وارداتی آسیب می‌زنند.

گفتگو: فخری السادات مسچی
 
کد مطلب: 120544
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *