۰
يکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۲۹
دبیر انجمن وارد‌کنندگان خودرو؛

مصوبه واردات خودرو دست دوم اجرایی نیست

سال آینده نیز روند افزایش قیمت خودروهای خارجی را در بازار را شاهد خواهیم بود
دبیر انجمن وارد‌کنندگان خودرو؛در سال آینده نیز روند افزایش قیمت خودروهای خارجی را در بازار را شاهد خواهیم بود. وقتی امکان افزایش عرضه خودروهای خارجی از طریق واردات وجود ندارد، حتی تثبیت یا کاهش نرخ ارز نیز نمی‌تواند موجب رشد شکست قیمت‌های کنونی خودروهای خارجی در بازار شود،با وجود ممنوعیت واردات خودروهای خارجی، کمیسیون تلفیق مجلس در مصوبات اخیر خود ضمن تأکید بر ممنوعیت واردات خودرو به مناطق آزاد، سازوکارهایی را برای فراهم شدن امکان تبدیل خودروهای پلاک منطقه آزاد به پلاک ملی ارائه کرده است. درحالی‌که برخی این مصوبات را زمینه‌ساز آزادسازی واردات خودروهای دست دوم از مناطق آزاد به سرزمین اصلی قلمداد می‌کنند، وارد‌کنندگان، اجرایی شدن این مصوبه کمیسیون تلفیق را نیازمند رفع موانع با تغییر حداقل 2قانون مصوب کنونی برای واردات خودرو می‌دانند. با مهدی دادفر، دبیر انجمن وارد‌کنندگان خودرو گفت‌وگو کرده‌ایم.
مصوبه واردات خودرو  دست دوم اجرایی نیست

دبیر انجمن وارد‌کنندگان خودرو؛در سال آینده نیز روند افزایش قیمت خودروهای خارجی را در بازار را شاهد خواهیم بود. وقتی امکان افزایش عرضه خودروهای خارجی از طریق واردات وجود ندارد، حتی تثبیت یا کاهش نرخ ارز نیز نمی‌تواند موجب رشد شکست قیمت‌های کنونی خودروهای خارجی در بازار شود،با وجود ممنوعیت واردات خودروهای خارجی، کمیسیون تلفیق مجلس در مصوبات اخیر خود ضمن تأکید بر ممنوعیت واردات خودرو به مناطق آزاد، سازوکارهایی را برای فراهم شدن امکان تبدیل خودروهای پلاک منطقه آزاد به پلاک ملی ارائه کرده است. درحالی‌که برخی این مصوبات را زمینه‌ساز آزادسازی واردات خودروهای دست دوم از مناطق آزاد به سرزمین اصلی قلمداد می‌کنند، وارد‌کنندگان، اجرایی شدن این مصوبه کمیسیون تلفیق را نیازمند رفع موانع با تغییر حداقل 2قانون مصوب کنونی برای واردات خودرو می‌دانند. با مهدی دادفر، دبیر انجمن وارد‌کنندگان خودرو گفت‌وگو کرده‌ایم.


آخرین وضعیت خودروهای وارداتی دپو شده در گمرک چیست؟

با ترخیص بخشی از خودروهای خارجی مانده در گمرک، 2هزارو 873خودرو در گمرک باقی مانده که از این تعداد، 1100دستگاه خودرو در حال تعیین‌تکلیف در مرجع قضایی است و 400تا 500دستگاه خودرو نیز مجوز ترخیص دریافت کرده است. از تعداد 900خودروی وارداتی باقیمانده هم، به‌دلیل ثبت سفارش‌های جعلی قبلی، پرونده 600دستگاه خودرو معطل صدور حکم قضایی است. با این روند از مجموع 2هزارو 873دستگاه خودرو مانده در گمرک، امکان ترخیص هزار و 500دستگاه خودروی وارداتی فاقد ثبت سفارش وجود ندارد و این خودروها در نهایت تحویل سازمان اموال تملیکی خواهد شد.

برخی، مصوبات اخیر کمیسیون تلفیق را حداقل چراغ‌سبزی به واردات خودروهای دست‌دوم می‌دانند. نظر شما چیست؟
براساس مصوبات اخیر کمیسیون تلفیق که هنوز هم نهایی و برای اجرا ابلاغ نشده است، اعلام شده همچنان مانند 3سال گذشته واردات خودرو به مناطق آزاد در سال 1400نیز ممنوع خواهد بود که با این روند، علاوه بر تداوم ممنوعیت واردات خودرو، حتی واردات خودرو به اینگونه مناطق نیز در سال آینده ممنوع خواهد بود. با وجود این، کمیسیون تلفیق در مصوبه اخیر خود اعلام کرده که خودروهای خارجی کارکرده موجود در مناطق آزاد می‌توانند با پرداخت مالیات و عوارض به سرزمین اصلی منتقل شوند. اما حتی این مصوبه نیز فاقد سازوکار اجرایی مناسب است و برای اجرای آن باید برخی قوانین و مصوبات
تداوم ممنوعیت واردات خودرو موجب تعطیلی کسب‌وکار شرکت‌های واردکننده‌ای شده که برای انجام این کار مجوز رسمی داشته‌اند. از 683شرکت فعال وارد‌کننده خودرو، اکنون عملا 13شرکت باقی مانده است
قبلی برای واردات خودرو اصلاح شود و تغییر کند. براساس قوانین موجود برای ورود اینگونه خودروهای خارجی از مناطق آزاد به سرزمین اصلی باید حداکثر یک‌سال از زمان واردات این خودروها گذشته باشد که با توجه به ممنوعیت واردات خودرو به این مناطق در 3سال گذشته عملا امکان تحقق چنین مصوبه‌ای وجود ندارد و برای اجرایی شدن این مصوبه باید حداقل سال و مدل اعلام شده در مصوبه قبلی برای واردات اینگونه خودروها از حداکثر یک‌سال به 3سال افزایش یابد. همچنین براساس استانداردهای اجباری 85گانه اعلام شده، امکان ترخیص برخی از این خودروها از مناطق آزاد به سرزمین اصلی وجود ندارد و برای واردات اینگونه خودروها باید مصوبات شورای‌عالی استاندارد در مورد استانداردهای اجباری جدید خودرو نیز بازنگری و اصلاح شود. به‌نظر می‌رسد هدف اصلی مصوبات اخیر کمیسیون تلفیق کسب درآمد برای دولت است؛ زیرا در شرایطی که واردات خودرو به مناطق آزاد ممنوع است، صدور مجوز و شماره‌گذاری این خودروها برای انتقال به سرزمین اصلی دردی از بازار خودروهای خارجی دوا نمی‌کند.

آیا درصورت فراهم شدن امکان ورود خودروهای کارکرده از مناطق آزاد به سرزمین اصلی، احتمال کاهش قیمت خودروهای خارجی در بازار وجود دارد؟
به‌نظر می‌رسد مصوبات اخیر کمیسیون تلفیق بیشتر جنبه تبلیغاتی داشته و عملا اجرایی نیست؛ زیرا حتی به فرض فراهم شدن امکان واردات خودروهای دست دوم از مناطق آزاد به سرزمین اصلی نیز قیمت اینگونه خودروها به‌مراتب بیش از خودروهای خارجی موجود در بازار خواهد بود؛ به‌طور مثال کسانی که یک خودروی توسان مدل 2018با کارکرد 40هزار کیلومتر را در مناطق آزاد 600میلیون تومان خریده‌اند، اگر بخواهند این خودرو را با پرداخت مالیات و عوارض به سرزمین اصلی منتقل کنند، قیمت تمام‌شده این خودرو به یک‌میلیارد و 500میلیون تومان می‌رسد. با این روند عرضه این خودروها در بازار نه‌تنها تأثیری در کاهش قیمت خودروهای خارجی نخواهد داشت، بلکه به افزایش قیمت این خودروها دامن می‌زند؛ زیرا اکنون قیمت یک خودروی توسان مدل 2017با 37هزارکیلومتر کارکرد در برخی سایت‌های فضای مجازی یک‌میلیارد و 100میلیون تومان است. این مصوبه کمیسیون تلفیق نه‌تنها هیچ تأثیر مثبتی بر بازار خودروهای وارداتی ندارد، بلکه موجب افزایش بیشتر قیمت این خودروها در بازار می‌شود و هیچ چشم‌انداز مثبتی برای کاهش قیمت خودروهای وارداتی
مهدی دادفر، دبیر انجمن وارد‌کنندگان خودرو؛در سال آینده نیز روند افزایش قیمت خودروهای خارجی را در بازار را شاهد خواهیم بود. وقتی امکان افزایش عرضه خودروهای خارجی از طریق واردات وجود ندارد، حتی تثبیت یا کاهش نرخ ارز نیز نمی‌تواند موجب رشد شکست قیمت‌های کنونی خودروهای خارجی در بازار شود
از طریق واردات و عرضه خودروهای موجود در مناطق آزاد وجود نداشته و به‌نظر می‌رسد اینگونه مصوبات بیشتر مانورهای تبلیغاتی با هدف افزایش درآمد دولت از محل واردات خودروست.

سرنوشت پیگیری وارد‌کنندگان برای صدور مجوز واردات خودرو چه شد؟
شکایت و پیگیری وارد‌کنندگان برای رفع ممنوعیت واردات خودرو عملا نتیجه‌ای نداشت و متأسفانه شکایتی که در این زمینه به سازمان بازرسی کل کشور، دیوان عدالت و... ارائه شد نیز نتیجه‌ای نداشت؛ زیرا دیوان عدالت اداری این شکایت را رد کرد و سازمان بازرسی کل کشور نیز کمبود ارز را مانع واردات خودرو اعلام کرد. قبلا وارد‌کنندگان 9پیشنهاد برای واردات خودرو حتی بدون یک دلار انتقال ارز به دولت ارائه کرده بودند که در نهایت به‌دلیل مخالفت بانک مرکزی به این پیشنهادها پاسخ مثبتی داده نشد.

مگر پیشنهادهای شما چه بود؟
واردات خودرو با استفاده از سرمایه‌ ایرانیان خارج از کشور، سرمایه‌های شرکت‌های نمایندگی و مالکان کسب‌وکار حوزه‌ تجارت خودرو، استفاده از اعتبار یک تا 2ساله شرکت‌های تولیدکننده اصلی به نمایندگان‌شان بدون خروج هرگونه ارز یا ریال، صدور مجوز واردات خودروهای هیبریدی صرفا جهت به کارگیری در حمل‌ونقل عمومی، واردات خودرو با استفاده از منابع ارزی بلوکه شده حاصل از فروش نفت و... ازجمله این پیشنهادهاست.

تأثیر تداوم ممنوعیت واردات بر خدمات پس از فروش، تعطیلی شرکت‌های وارد‌کننده و چشم‌انداز بازار خودروهای خارجی چگونه است؟
متأسفانه تداوم ممنوعیت واردات خودرو موجب تعطیلی کسب‌وکار شرکت‌های واردکننده‌ای شده که برای انجام این کار مجوز رسمی داشته‌اند. از 683شرکت فعال وارد‌کننده خودرو، اکنون عملا 13شرکت باقی مانده است. تعطیلی‌ها، ارائه خدمات پس از فروش به مالکان خودروهای خارجی را با مشکل مواجه کرده است؛ چون مسئولان اعلام می‌کنند که برای واردات قطعات و ارائه خدمات، این شرکت‌ها باید در نوبت تخصیص و دریافت ارز و تامین قطعه بمانند. به‌نظر می‌رسد با تداوم ممنوعیت واردات و کاهش عرضه خودروهای خارجی، در سال آینده نیز روند افزایش قیمت این خودروها در بازار را شاهد خواهیم بود. وقتی امکان افزایش عرضه خودروهای خارجی از طریق واردات وجود ندارد، حتی تثبیت یا کاهش نرخ ارز نیز نمی‌تواند موجب رشد شکست قیمت‌های کنونی خودروهای خارجی در بازار شود.

منبع روزنامه همشهری
کد مطلب: 142984
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *