۱
۰
يکشنبه ۲ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۰۳:۴۷
گفت‌وگوی «مردم سالاری آنلاین» با مردی که مدعی است زلزله را پیش بینی می‌کند:

پول بدهید تا زلزله را پیش بینی کنیم

از ابتدای تاریخ بشری تا همین امروز که زلزله در پلک برهم زدنی آمده و آوار شده است بر سر بشر، هیچ مرجع علمی و دانشمند و زلزله شناسی ادعای پیش بینی آن را نداشته است.
پول بدهید تا زلزله را پیش بینی کنیم
از ابتدای تاریخ بشری تا همین امروز که زلزله در پلک برهم زدنی آمده و آوار شده است بر سر بشر، هیچ مرجع علمی و دانشمند و زلزله شناسی ادعای پیش بینی آن را نداشته است. همه همیشه متفق القول گفته اند زلزله قابل پیش بینی نیست و تنها با بهسازی و ایمن سازی می‌توان تلفات و خرابی‌های آن را کاهش داد. اما چندسالی هست که یک کانال تلگرامی با نام «پیش بینی زلزله» فعالیت و عضوگیری می‌کند. صاحب این کانال تلگرامی می‌گوید نه رمال است و نه جادوگر، بلکه بر پایه مستندات علمی حرف می‌زند. از ماهواره‌ها اطلاعات می‌گیرد و با شواهدی که از زمین، آسمان، خورشید، ماه و حتی حیوانات دریافت می‌کند میتواند بگوید کجای کره خاکی خواهد لرزید. او حالا چند روزی هست که تصمیم گرفته از اعضای کانالش حق عضویت دریافت کند و بابت اطلاعاتی که می‌‌دهد هزینه دریافت کند. او تاکید دارد که «هر کسی برای کاری که انجام می‌دهد حق الزحمه می‌گیرد، من هم بابت تحقیقات و اطلاعاتی که به مردم می‌دهم هزینه دریافت می‌کنم. من و تیمی که با من کار می‌کنند هم زندگی داریم، با این شرایط در کشور نمی‌مانم و از ایران خواهم رفت.».
مروری بر پیشبینی های کانال تلگرامی او نشان میدهد تعداد پیشبینی های او در کانال بسیار زیاد است. همچنین شعاع محدوده ای که او زلزله را برای آن پیشبینی میکند وسیع است و اگرچه مهلت 15 روزه ای را برای پیشبینی زلزله تعیین میکند اما گاه این مهلت پانزده روزه را بیشتر یا به قول خود تمدید میکند. همین تعداد بالای پیشبینی ها و شعاع وسیع منطقه پیشبینی و مهلت زیاد تعیین شده برای رخداد، شانس اتفاق پیشبینی را بیشتر میکند. ضمن اینکه بسیاری از کارشناسان معتقدند زلزله خیز بودن ایران، موجب میشود هر گونه پیشبینی بویژه در مناطق زلزله خیز با ویژگی های فوق، تا حدی تحقق یابد.
«علی اصغر برهمند» که تحصیلاتش در رشته MBA است در گفت‌وگو با «مردم سالاری آنلاین» میگوید در 15 سال گذشته زلزله‌های بزرگی را در ایران و جهان پیش بینی کرده است، زلزله‌های تهران، کرمانشاه، کرمان، هرمزگان، فارس و خراسان. او تاکید دارد که 70 درصد پیش‌بینی‌های او درست بوده و می‌تواند زلزله را در هر نقطه از کرده زمین پیش بینی کند.
او در حال حاضر زلزله را در بازه زمانی 15 تا 20 روز پیش بینی می‌کند اما میگوید که اگر امکانات دراختیار داشته باشد پیش بینی زلزله‌ها را از 15 تا 20 روز به 24ساعت می‌رساند، یعنی 20 روز قبل احتمال زلزله را به ستاد بحران اطلاع می‌دهد و 24 ساعت قبل زلزله را به صورت قطعی پیش بینی می‌کند.
برهمند با اشاره به اینکه با دریافت اطلاعاتی که از ماهواره‌های خارجی تغییرات پوسته زمین را دنبال می‌کنم گفت: گسل‌های معروف دنیا و کشورهایی که روی کمربند زلزله هستند را رصد می‌کنم و تغییراتی را که در آن محل‌ها از جمله دما و ارتفاع و چه از نظر چرخه زلزله رخ می‌دهد مورد بررسی قرار می‌دهم.
وی در خصوص نحوه دسترسی به اطلاعات ماهواره‌ها خارجی توضیحی نداد و آن را محرمانه دانست و گفت: اطلاعات این ماهواره‌ها غیر مرتبط با زمین لرزه است و ما آن اطلاعات را آنالیز می‌کنیم و می‌گویم کجا احتمال وقوع زلزله است. اگر آنها بدانند ما از چه اطلاعاتی استفاده می‌کنیم آن را فیلتر می‌کنند.
او در این گفت‌وگو همچنین به سابقه زلزله تهران اشاره کرده و افزود: زلزله تهران سابقه 7 ریشتر را دارد اگر چه در آن زمان‌ها لرزه نگارهای دقیق وجود نداشته است، ما الان پیش بینی می‌کنیم حالا که بیش از 30 سال از سابقه زلزله تهران گذشته است احتمال زلزله 8 ریشتر برای تهران وجود دارد چون این تاخیر باعث شده که انرژی بیشتری در زمین ذخیره شود.
او با قطعیت میگوید که میتواند 15 تا 30 روز قبل این رخداد طبیعی را که همواره دانشمندان تاکید داشته‌اند قابل پیش بینی نیست، پیش‌بینی کند و طول و عرض جغرافیایی و درجه ریشتر آن را بگوید. البته با 1 ریشتر احتمال خطا و در شعاع 100 کیلومتری.
برهمند همچنین مدعی است که اگر حمایت‌های لازم از طرف دولت از او صورت گیرد این قابلیت را دارد که روی گسل‌های مشهور و بزرگ سنسورهایی را نصب کند تا از این طریق بتواند پیش‌بینی زلزله را به حدی برساند که بین 24 ساعت تا 48 ساعت قبل از اتفاق، اطلاع دهد.
او معتقد است که همه زمین‌شناسان و زلزله شناسان از وجود کانال تلگرامی او آگاه هستند و او نیز بارها و بارها به آنها مراجعه کرده است اما نتیجه‌ای حاصل نشده است. به گفته وی آنها می‌خواهند فرافکنی کنند، هزینه دولت و بیت المال را برای بودجه‌های پژوهشی می‌گیرند اما کارشان خروجی ندارد.
برهمند در ادامه از مذاکرات خود با سازمان مدیریت بحران و دانشگاه فردوسی مشهد خبر داد و گفت: حتی در دانشگاه فردوسی مشهد نمایشگاه گذاشتیم اما آنها مخالفت کردند و گفتند شما از علم سواستفاده می‌کنید و کار شما رمالی و جادوگری است، بشر تا صد سال آینده نمی‌تواند زلزله را پیش بینی کند.
او همچنین از مذاکرات خود با کشورهای اندونزی و ژاپن سخن گفت و افزود: ما در اندونزی صحبت‌هایی پیش از کرونا آنجا دادیم، در ژاپن و فیلیپین هم به وسیله یک رابط ارتباط برقرار کردیم و برای مذاکره با نماینده آنها به عمان رفتیم و با آنها صحبت کردیم. برهمند در ادامه از پذیرش ایجاد یک پایگاه جهانی توسط نماینده اندونزی خبر داد و گفت: با شیوع کرونا راه‌ها بسته شد و فعلا همه چیز عقب افتاده است.
او تاکید دارد که کارش مطلقا ماورا طبیعی، جادو، رمالی و یا لهام شدن نیست و حتی قابل آموزش است، برهمند در این خصوص افزود: ما حاضر هستیم شیوه کارمان را آموزش دهیم، اما به شرطی که منافع ما تامین شود، ما 15 سال تحقیقات کرده‌ایم و صرفا این نباشد که برای ما دست بزنند، ما به دنبال این هستیم که با پیش‌بینی زلزله‌های جهان برای کشور درآمد ارزی داشته باشیم.
او بارها از پاسخ دادن در خصوص شیوه کار خود طفره رفت و در نهایت گفت: نمی‌توانم روش کار خود را فاش کنم، تنها این را بدانید که ما از شواهد بیرونی از جمله گرم شدن پوسته زمین، واکنش حیوانات، جابه‌جایی پوسته‌های زمین و سرعت حرکت زمین در پیش بینی زلزله استفاده می‌کنیم.
وی افزود: مغناطیس زمین و بهم خوردن آن میتواند نشانه باشد، مارها و قورباغه‌ها در پیش بینی زلزله میتوانند موثر باشند، لکه‌های خورشیدی و طوفان‌های خورشیدی علامت و نشانه هستد، ماه و جزر و مدها و کشش سطحی زمین و بهم خوردن مغناطیس زمین در پیش بینی زلزله تاثیر دارد.
از او پرسیدیم: "رشته تحصیلی شما ارتباطی با این موضوع ندارد، با توجه به اینکه دانشمندان و کسانی که به عنوان پدر زلزله شناسی شناخته می‌شوند این ادعا را نداشته‌اند و همراه گفته‌اند این رخداد طبیعی قابل پیش‌بینی نیست، شما بدون تحصیلات آکادمیک چطور انقدر با قطعیت از این موضوع سخن می‌گویید؟" گفت: اینکه حتما باید مدرک مرتبط داشته باشیم تا بتوانیم در حوزه‌ای نظر بدهیم را قبول ندارم. من مخالف علم و تحقیقات دانشگاه نیستم. اما خیلی از افراد بزرگ که در تاریخ اسم آنها مانده است از نبوغ خود و مطالعات آزاد در خصوص رشته‌های دیگر استفاده و پیشرفت کرده‌اند. به نظر من هر چیزی که فکر می‌کنیم راه حل ندارد، راه حل دارد و خیلی ساده‌تر از چیزی است که ما فکر می‌کنیم.
او در پایان این گفت‌گو درباره به هزینه‌هایی که در کانال تلگرام خود برای پیش‌بینی زلزله دریافت می‌کند گفت: هرکسی که تمایل به پرداخت هزینه نداشته باشد می‌تواند از گروه خارج شود، ما 6 سال است پیش‌بینی‌های خود را اعلام می‌کنیم و حتی 1 ریال نه از طرف دولت و نه از طرف مردم به ما کمک نشده است. ما در این 15 سال وقت گذاشته ایم اما چیزی دریافت نکرده‌ایم، هیچکس به رایگان کاری را انجام نمی‌دهد. حتی کار پژوهشی و تحقیقاتی. من و تیم 4 نفره‌ام، پیشتر 8 نفر بودیم اما به دلیل نداشتن درآمد از نفرات ما کم شد. ما برای تامین هزینه‌های تحقیقاتیمان به پول احتیاج داریم. اگر روال به اینگونه باشد من از کشور خواهم رفت!
گفت‌وگو: مانیا شوبیری
 
کد مطلب: 135064
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
ضمن اینکه پیش بینی های این آقا (چه از جهت منطقه وقوع زلزله و چه از جهت زمان و قوع و چه از جهت قدرت زلزله) درست از آب در نمیاد ، برای پیش بینی های غلط از مردم تقاضای پول هم داره ، و این واقعا خیلی عجیب و تأسفباره