۰
چهارشنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۱۲
دبیرکل حزب مردم‌سالاری:

در فایل صوتی آقای ظریف هیچ اسائه ادبی به سردار سلیمانی نشده است

حتما باید عاملان سرقت فایل صوتی تحت پیگرد قانونی قرار گیرند
دبیرکل حزب مردم سالاری با تاکید بر اینکه اسائه ادبی به شهید سلیمانی در فایل صوتی ظریف ندیده است، تصریح کرد: ما دو بال اقتدار نظام داریم و اگر حاج قاسم نبود در عرصه دیپلماسی مشکل پیدا می‌کردیم.
در فایل صوتی آقای ظریف هیچ اسائه ادبی به سردار سلیمانی نشده است
مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم‌سالاری در گفت و‌گو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، با اشاره به انتشار فایل صوتی از وزیر امور خارجه و بحث‌های پیرامون آن گفت: در این مورد سه نکته مهم مطرح است و نکته اول بحث خاطرات شفاهی است که معمولا دولت‌ها این کار را می‌کنند تا این خاطرات شفاهی ثبت و ضبط شود و این کاری کاملا عادی و معمولی هست و چیز فوق العاده‌ای نیست؛ فلذا به طور طبیعی از آقای دکتر ظریف هم این خاطرات گرفته شده است.
انتشار فایل ظریف انتخاباتی نیست
وی افزود: نظر برخی‌ها که اعتقاد دارند انتشار این فایل برای بحث‌های انتخابات ریاست جمهوری بوده درست نیست.
کواکبیان در پاسخ به این سوال که آیا این حق را می‌دهید که در گمانه‌زنی‌ها از نیت انتشار این صوت، بحث انتخابات یکی از علت‌ها باشد، تصریح کرد: چقدر معتقد هستید که این اقدام تاثیر مثبت یا منفی دارد؟ و اینگونه نباید نگاه شود که جریانی عالمانه و عامدانه مخصوصا از طرف دکتر ظریف پیگیری کرده که این خاطرات را بگوید و پیگیری شده که حتما در این مقطع منتشر شود و چنین چیزی مقرون به صحت نیست و تحلیل درستی نیست.
نهادهای امنیتی پیگیری کنند چگونه صوت ظریف سر از ایران اینترنشنال درآورد
وی با تاکید بر اینکه نکته دوم و مهم‌تر این است که واقعا باید دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی و قضایی پیگیری کنند که چگونه قبل از اینکه خبرگزاری‌ها و شبکه‌های داخلی بفهمند، این صوت سر از ایران‌اینترنشنال دربیاورد.
 دفتر تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری باید پاسخگو باشد 
دبیرکل حزب مردم سالاری در پاسخ به این سوال که سه وجه در این مسئله مطرح است که یکی آقای ظریف، دیگری مجموعه رسانه ای نهاد ریاست جمهوری و دیگری مصاحبه کنندگان هستند و از دیدگاه شما کدامیک را می‌توان دست کم مسئول این اتفاق دانست،، بیان داشت: به طور طبیعی دفتر تحقیقات استراتژیکی که در ریاست جمهوری هست که این کار را سفارش داده، مسئولیت این کار را به عهدا داشته و باید پاسخگو باشد و حتی مصاحبه‌کنندگان هم می‌گویند ما مصاحبه کردیم و تحویل دادیم.
وی افزود: بیش از اینکه بگوییم چه شخصی عاملی این اتفاق هست، جریانی که نفوذ کرده مهم است و درمورد تعبیر آقای ربیعی هم که گفتند این فایل را دزدیده‌اند، باید دید که چرا باید بدزدند و چگونه دزدیده اند و ما هم به دنبال روشن شدن ابعاد موضع هستیم که چرا و چگونه این اتفاق صورت گرفته و این فایل صوتی لو رفته یا دزدیده شده است.
سرقت صوت ظریف صددرصد به ضرر منافع ملی هست
کواکبیان با تاکید بر اینکه من به عنوان کسی که سال‌ها در کمیسیون امنیت ملی مجلس و رییس فراکسیون دیپلماسی و منافع ملی بودم، عرض می‌کنم که این اتفاق صددرصد به ضرر منافع ملی هست، اظهار داشت: ممکن است بعضی جاها بگویند که چه اشکالی دارد و ما حرف محرمانه نداریم ولی در مسائل امنیت ملی و منافع ملی، بحث چیز دیگری است و حتی در بسیاری از کشورهای اروپایی هم بعضی صحبت‌ها بعد از 30سال اجازه انتشار پیدا می‌کند.
وی افزود: لذا با این نگاه نمی‌شود گفت که چه اشکالی دارد و بگذاریم مردم بدانند چون محرم هستند چون در بحث های امنیت ملی خود مردم هم قبول دارند که نباید همه چیز علنی شود.
اسائه ادبی به حاج قاسم سلیمانی در فایل صوتی ظریف ندیدم 
دبیرکل حزب مردم سالاری با تاکید بر اینکه هیچ اسائه ادبی به حاج قاسم سلیمانی در این فایل صوتی ندیدم و این جوسازی بعضی از دوستان ماهست که به خاطر هرچیزی می خواهند واکنش نشان دهند، تصریح کرد: ما دو بال اقتدار نظام داریم که یکی دیپلماسی و دیگری میدان و عرصه مقاومت منطقه ای است و این دو بال می‌توانند به کمک هم کار را به پیش ببرند.
 اگر حاج قاسم نبود در عرصه دیپلماسی هم مشکل پیدا می‌کردیم
کواکبیان در این زمینه ادامه داد: همانطور که اگر حاج قاسم نبود ما بال میدان نداشتیم و در عرصه دیپلماسی هم مشکل پیدا می‌کردیم، اگر دیپلماسی هم نبود در میدان دچار مشکل می‌شدیم و این دو مکمل همدیگر هستند.
دبیرکل حزب مردم سالاری با بیان اینکه این توفیق را داشتم که دوجلسه به صورت اتفاقی با حاج قاسم دیدار داشتم و احساس می‌کردم که هیچ فاصله‌ای بین ایشان و ظریف نیست، اظهار داشت: از طرفی هم در ارتباطات زیادی که با‌ آقای ظریف داشتیم، همواره به نیکی از حاج قاسم یاد می‌کردند و این خاطرات هم به خاطر این بوده که بگویند ما بعضی جاها دیپلماسی را بنا به تصمیم کلی نظام فدای میدان کردیم و اگر تصمیم کلی نظام نبود دیپلماسی طور دیگری اقتضا می‌کرد.
وی همچنین درخصوص اظهارات ظریف درمورد نقش نقش روسیه در قضیه برجام، نیز بیان داشت: درخصوص مسئله روسیه هم حرف غیرمترقبه ای نیست و معلوم است که روس‌ها هیچ‌وقت نمی‌خواستند برجام آن‌طور که ما می‌خواهیم سربگیرد چون آنها خصومت طبیعی با آمریکا دارند و اگر ایشان این بحث را مطرح کرده نباید بگوییم که مثلا راز مگویی را افشا می‌کند.
 دوبال میدان و دیپلماسی باید مکمل همدیگر باشند 
کواکبیان با تاکید بر اینکه نباید این مسئله دستاویزی برای عده ای شود و هرچند درخصوص مسائل انتخابات اختلاف باهم داشته باشیم ولی به خاطر یک دستمال نباید قیصریه را به اتش نکشیم، گفت: بارها در جلسات مختلف فراکسیون دیپلماسی و منافع ملی چه در خود وزارت خارجه و چه مجلس این مسئله مورد تاکید بوده که هر دوبال باید مکمل همدیگر باشند و چیزی که تصمیم کلی نظام است و شورای عالی امنیت ملی بر آن وفاق دارد، در این فایلِ افشا شده مخدوش نشده و با قاطعیت این را می‌گویم.
وی با اشاره به گلایه‌های برخی درخصوص وضعیت دیپلماسی تصریح کرد: آن موقع که در مجلس بودیم و آقای بشار اسد به تهران آمد و با رهبری ملاقات کرد و آقای ظریف گفت من در جریان نبودم و به همین خاطر استعفا داد و به طور طبیعی می‌گوید رئیس دستگاه دیپلماسی هستم ولی خبر ندارم که رئیس جمهور کشور دیگری به تهران آمده است.
دبیرکل حزب مردم سالاری افزود: به طور طبیعی این گلایه ها وجود دارد و این گلایه‌ها نباید موجب این شود که عده ای منافع ملی را مخدوش کنند و اعتقاد من این هست که روش و نحوه برخورد ایشان به گونه ای نیست که درگیری خاصی با سپاه پاسداران داشته باشند ولی در عین حال این بحث هست که ایشان نظرات و دیدگاه‌های خود را به برخی از بزرگان مطرح می‌کند ولی وقتی چیزی تصویب شد باید اجرا پیدا کند و ایشان هم هموازه تابع تصمیمات بوده است.
کواکبیان در همین زمینه ادامه داد: در مقام مشاوره و تحلیل و ارائه نظر آقای ظریف یک دیدگاه‌هایی دارند و به نظرم باید این ماجرا را فقط از همان بعد که چه کسی افشا کرده پیگیری کنیم و پرداختن به محتوا به نفع منافع ملی نیست.
ممکن است دستهایی بخواهند که ظریف را اپوزیسیون جلوه دهند
وی در پاسخ به این تحلیل که برخی می خواهند ایشان را به یک چهره شبه اپوزیسیون تبدیل کنند، اظهار داشت: شناختی که از روحیات آقای ظریف دارم اصلا قیافه اپوزیسیونی به ایشان نمی آید هرچند ممکن است دستهایی این کار را بکنند و این‌گونه جلوه دهند ولی از اندیشه و روحیه و برخوردهایی دکتر ظریف چنین چیزی بر نمی آید.
کد مطلب: 148885
برچسب ها: مصطفی کواکبیان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *