۰
دوشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۲۱
حميدرضا فولادگر مطرح کرد:

احتمال انشعاب در فراکسيون اصولگرايان

حميدرضا فولادگر نماينده اصولگراي دوره‌هاي هفتم، هشتم و نهم مجلس شوراي اسلامي است. او منتخب مردم اصفهان و به عنوان يکي از وزنه‌هاي اصولگرايان معتدل در مجلس شناخته مي‌شود.
احتمال انشعاب در فراکسيون اصولگرايان

حميدرضا فولادگر نماينده اصولگراي دوره‌هاي هفتم، هشتم و نهم مجلس شوراي اسلامي است. او منتخب مردم اصفهان و به عنوان يکي از وزنه‌هاي اصولگرايان معتدل در مجلس شناخته مي‌شود. 
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، فولادگر يکي از هفت عضو کميته موقت سياستگذاري اصولگرايان در مجلس دهم است و کسي است که مي‌تواند درباره انشقاق يا انشعاب در اصولگرايان اظهارنظر کند. زيرا اين کميته هفت نفره بلافاصله بعد از انتخابات مجلس دهم شروع به فعاليت کرد تا بتواند وحدتي را که هميشه به دنبالش بودند، بسازد. اما خبر مي‌رسد علاوه بر فراکسيون فراگير، فراکسيوني شبيه به رهروان ولايت نيز تشکيل خواهد شد که از همين الان تمام فانتزيهاي اصولگرايان درباره وحدت را زير سوال مي‌برد. فولادگر در گفت وگو با مردم‌سالاري به سوالاتي در اين باره پاسخ مي‌دهد.

اخبار ضد و نقيضي درباره فراکسيونهاي مجلس دهم شنيده مي‌شود. آنچه بيش از همه گفته مي‌شود اينکه اين مجلس قرار است دو فراکسيون اصلي داشته باشد که تنها فراکسيونهاي سياسي مجلس دهم خواهند بود؛ فراکسيون فراگير اصولگرايان و فراکسيون اميد. تکليف فراکسيون اميد کاملا مشخص است. اما آنچه محل سوال است، فراکسيون فراگير اصولگرايان است. بعضي مي گويند قرار است فراگير باشد و اين يعني همه اصولگرايان با تفکرات مختلف را پوشش دهد ولي بعضي ديگر مي‌گويند قرار است انشعابي از فراکسيون اصولگرايان خارج شود و شامل افرادي باشد تحت لواي آقاي لاريجاني و با همان رويکرد و سياست فراکسيون رهروان مجلس نهم. داستان از چه قرار است؟ اصولگرايان انشعاب دارند يا نه؟

فعلا قرار است يک فراکسيون فراگير براي اصولگرايان تشکيل شود. اين تصميمي است که در حال حاضر کاملا مشخص است. اما هنوز عنواني براي اين فراکسيون انتخاب نشده است. آن چيزي که درباره اين فراکسيون کاملا مشخص است، محتواي آن يعني فراگير اصولگرايان است. قرار است فراکسيوني فراگير شامل همه سلايق اصولگرايي باشد در کنار آن همچنين پذيراي افکار مستقلي است که نمي‌خواهند ذيل مجموعه فراکسيون اميد فعاليت کنند. تمام اين افراد در کنار هم قرار است زير پرچم فراکسيون اصولگرايان جمع شوند. اين فراکسيون کارش را شروع کرده و شنبه گذشته اولين جلسه اش را برگزار کرد. الان هم ساماندهي‌اش ادامه دارد و تا قبل از شروع کار مجلس، جلساتش ادامه خواهد داشت. قرار است تمام سلايق اصولگرايي و همچنين مستقليني که در دوره قبل در فراکسيون رهروان بودند در اين فراکسيون فراگير عضو شوند. فعلا هم بر سر کليات با هم به اتفاق نظر رسيده‌اند.

مثلا چه چيزهايي؟

فعلا روي رياست مجلس در اين فراکسيون اتفاق نظر وجود دارد و نسبت به هيئت رئيسه هم در اين فراکسيون انشاءالله به جمع بندي خواهيم رسيد.

ولي احتمالا با ورود به مجلس اين فراکسيون هم همچون دوره قبل دچار انشعاباتي مي‌شود. درست است؟

اينکه مجلس دهم شروع شود و اين فراکسيون، سوفراکسيون‌هايي خواهد داشت يا اينکه مستقلين جدا شوند و فراکسيون جداگانه اي تشکيل دهند، قابل پيش‌بيني نيست ولي احتمال دارد چنين اتفاقي بيفتد. يا ممکن است همين فراکسيون کليتش حفظ شود يا مستقلين فراکسيوني تشکيل دهند. آنچه فعلا مشخص است اينکه تا شروع مجلس دهم انشعابي از فراکسيون اصلي نخواهيم داشت و همه با همين فراکسيون فراگير حرکت خواهند کرد.

سوال اين است که پايداري‌ها و اصولگرايان سنتي اگر آبشان با رهروان ولايت و يا مستقلان در يک جوي مي‌رفت چرا در مجلس نهم از هم جدا مي‌شدند؟

در عين حال نقاط مشترکي دارند که آنها را کنار هم قرار مي‌دهد.

چه نقاطي؟

مثلا الان درباره رئيس به جمع بندي رسيده اند و درباره هيئت رئيسه هم با يک حرکت جمعي به نتيجه خواهند رسيد. يعني قرار بر اين شده است که درباره اين چيزها به صورت جمعي تصميم گيري شود و تا الان مخالفتي وجود نداشته. ممکن است در ديدگاه‌هاي ديگري اختلاف سليقه وجود داشته باشد. روي بعضي طرحها ممکن است اختلاف سليقه وجود داشته باشد. اين خاصيت مجلس است. نظام مجلس ما حزبي نيست، اگر پارلماني حزبي بود که افراد طبق اساسنامه و مصوبات حزب حرکت مي‌کردند، مي‌شد بگوييم هر گروهي براي خودش يک فراکسيون داشته باشد. زماني شايد اين قضيه در کشور ما ضرورت داشته باشد، آنهم زماني که احزاب قوي و مردمي باشند، ولي يکي از خلاءهاي ما نبود يک نظام حزبي قوي است که مردم در آن نيستند و طيفها و صف بندي‌هاي اينچنيني تشکيل مي‌شوند. فعلا همه قبول کرده اند ذيل چتر اصولگرايي و با فراکسيوني واحد وارد مجلس دهم شوند. دراين شرايط وقتي فراکسيون فراگير باشد زيرمجموعه‌هايش افرادي هستند که هرکدام سلايق خود را دارند. ممکن است در طرح و لايحه اي اختلاف نظر داشته باشند و در بحث‌هاي ديگر هم همينطور ولي آنچه که فعلا وجود دارد اين است که فراکسيون فراگير تا تشکيل مجلس جديد حتما ساماندهي خواهد شد و اگر سوفراکسيوني وجود داشته باشد و يا فراکسيون مستقلي خواهد بود، بعد مشخص مي‌شود.

از آنجايي که لاريجاني اين آخريها خيلي به حسن روحاني نزديک شده بود و به يکي از چهره‌هاي حامي دولت بدل شد، رويکرد فراکسيون اصولگرايان که به رياست او تشکيل خواهد شد، حمايت از دولت خواهد بود؟

دولت اسلامي را هميشه بايد حمايت کنيم تا بتواند خدمتش را انجام دهد. سنگ هم جلوي پايش نيندازيم. پشتوانه اش هم باشيم!

اين جواب خيلي کلي است! در مجلس قبل سنگ اندازي نمايندگان در مقابل دولت کاملا مشهود بود. مي‌خواهم بدانم مشي اين فراکسيون در قبال دولت چطور خواهد بود؟ به قول شما اين دولت به هرحال دولت اسلامي است!

اگر به عنوان سلايق سياسي به قضيه نگاه کنيم در اين فراکسيون افرادي وجود دارند که هم منتقد دولت هستند و هم نگاه انتقادي شان همراه با حمايت است. فضاي مجلس نهم با فضاي مجلس دهم خيلي فرق مي‌کند. ما در مجلس دهم فضاي ديگري خواهيم داشت. گفتمان اصولگرايي مي‌تواند ادامه داشته باشد کما اينکه گفتمان اصلاح طلبي و اعتدال هم به همين صورت هستند. اما صف بنديهايي که در مجلس نهم وجود داشت، در مجلس دهم نخواهد بود. اصولگراها در مجلس دهم سعي مي‌کنند نقاط مشترکشان را با هم حفظ کرده ونقاط افتراق را کم کنند. در مجلس نهم چون اکثر قاطع، اصولگرا بودند سلايق اصولگرايي با هم رقابت داشتند. در مجلس دهم صف بندي تغيير مي‌کند و طبيعي است که اصولگرها با حفظ ديدگاههايشان، اشتراکاتشان را تقويت مي‌کنند. در ميان اصلاح طلبان هم روال همينطور است. آنها در انتخابات با حزب اعتدال و توسعه ائتلاف کردند. آيا اختلاف نظر نداشتند؟ چرا داشتند. اتفاقا اختلاف نظر جدي هم دارند ولي مشترکاتشان را حفظ کردند. هم در رياست جمهوري سال 92 اين کار را انجام دادند و هم در مجلس دهم اين ائتلاف را ادامه دادند.

پس يعني اصولگرايان قرار است مشي اعتدالي در پيش بگيرند؟

انشاءالله که اينطور مي‌شود!
گفت و گو : محبوبه شعاعی

کد مطلب: 55952
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *