۰
دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۱۲
گفت و گو با نماینده رشت:

بسياري از تحقيق و تفحص‌ها با حب و بغض بود

قبل از بسته شدن درهاي مجلس نهم، اعلام کردند 500 طرح و لايحه بدون رسيدگي به مجلس دهم منتقل مي‌شود. از طرفي نماينده مردم آبادان در مجلس نيز به تازگي اعلام کرده است: «از 182 تقاضاي تحقيق و تفحص فقط 6 گزارش در مجلس نهم قرائت شد.»
بسياري از تحقيق و تفحص‌ها با حب و بغض بود
 

قبل از بسته شدن درهاي مجلس نهم، اعلام کردند 500 طرح و لايحه بدون رسيدگي به مجلس دهم منتقل مي‌شود. از طرفي نماينده مردم آبادان در مجلس نيز به تازگي اعلام کرده است: «از 182 تقاضاي تحقيق و تفحص فقط 6 گزارش در مجلس نهم قرائت شد.»
 به گزارش پایگاه خبری فریادگر، يکي از همين پرونده‌هاي قرائت نشده که اتفاقا زمان زيادي هم از آن مي‌گذرد، پرونده بنياد شهيد است که گفته مي‌شود در مجلس جديد قرائت خواهد شد. اما درباره چرايي قرائت نشدن گزارش 175 تحقيق و تفحص ديگر، با غلامعلي جعفرزاده ايمن‌آبادي نماینده رشت در مجلس گفت‌وگو کرديم:

182 تحقيق و تفحص در مجلس بوده که فقط گزارش 6 پرونده از آنها منتشر شده است. ما مي‌دانيم که اينها طرح هستند. طرحها تکليفشان مشخص است و به صلاحديد نماينده‌هاي مجلس دهم يا ادامه پيدا مي‌کنند يا براي هميشه کنار گذاشته مي‌شوند. درباره تحقيق و تفحص‌ها هم همينطور است؟

اصلي هست که در فرمايشات مقام معظم رهبري هم بود و آن اينکه از کثرت قانونگذاري‌ها بايد فرار کنيم. قانون گذاري زياد، به درد نمي‌خورد. مجلس براساس قانون دو وظيفه دارد، يکي قانونگذاري ويکي نظارت. تايم نظارتي را بايد بيشتر کنيم و در قانون گذاري بايد به سمت تصويب لوايح برويم. در بخش نظارتي تذکر، سوال و تحقيق و تفحص داريم. تحقيق و تفحص‌ها بايد بدون حب و بغض باشد. جنبه سياسي نداشته باشد. واقعيت برخي از تحقيق و تفحص‌ها به خصوص در دوره نهم اينطور نبود. يکي از علتهاي رکودش هم همين بود. آنقدر اين آش شور بود که يک جا هم که يک تحقيق و تفحص درست انجام مي‌شد، برچسب سياسي بودن به آن مي‌چسباندند.فکر مي‌کنم با روحيه اعتدالي که در مجلس دهم وجود دارد چسباندن اين برچسبها به مجلس دهم سخت تر است، تحقيق و تفحص‌هاي واقعي به دور از حب و بغضها براي افزايش نقش نظارتي بيشتر مي‌شود. مي‌تواند بخشي از تحقيق و تفحص‌هاي گذشته مورد استفاده قرار گيرد و يا جديد انجام شود.

درباره تحقيق و تفحص بنياد شهيد چه اتفاقي مي‌افتد؟

اين شامل همه تحقيق و تفحص‌ها مي‌شود.

با اينکه اين پرونده گزارشش آماده شده ولي هنوز قرائت نشده است، باز هم مشمول همين حرف شما مي‌شود؟

اين پرونده دوباره بررسي مي‌شود و نکاتي را مورد توجه قرار مي‌دهيم. در اين مجلس با فرصت بيشتري به آن رسيدگي مي‌شود. براساس آيين‌نامه داخلي مجلس هر تحقيق و تفحص بايد در مدت 6 ماه انجام شود و اگر باز نياز به زمان بيشتري بود 6 ماه ديگر تمديد مي‌شود. اما اين پرونده حتي 4 دوره 6 ماهه ديگر هم زمان برده اما هنوز جوابي به آن داده نشده! حجم پرونده خيلي سنگين بود.از يک زماني به بعد ما ديگر تقاضاي جديد هم به آن اضافه نکرديم. همه تحقيق و تفحص‌ها به همين وضعيت مي‌رسند.

فکر مي‌کنيد چند درصد از اين پرونده‌ها در مجلس جديد دنبال شود؟

بايد ببينيم اجماع بر چيست. علاوه بر من بايد حداقل 15 نفر ديگر اعلام نظر کنند.

کد مطلب: 56771
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *