۲
پنجشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۳۸
شصت و نهمين فستيوال فيلم کن آغاز شد

16 فيلم پرشانس کن 2016

«فروشنده» اصغر فرهادي و «وارونگي» بهنام بهزادي در جشنواره کن
روز گذشته جشنواره فيلم کن در حالي شصت و نهمين دوره خود را آغاز کرد که جمعي از بزرگترين سينماگران يا بهتر بگوئيم غول‌هاي اين هنر- صنعت، فيلم‌هايشان را براي رقابت با يکديگر به اين فستيوال ارائه داده‌اند. از استيون اسپيلبرگ تا اليور استون و از جيم جارموش تا وودي آلن و همچنين از پدرو آلمادوآرتا برادران دارن و البته اصغر فرهادي. در اين ميان بيست و يک فيلم براي رقابت در بخش اصلي از سوي داوران پذيرفته شدند که «فروشنده» نيز با افتخار يکي از اين فيلم‌هاست. ضمن اينکه فيلم «وارونگي» بهنام بهزادي نيز در بخش «نوعي نگاه» حضور دارد و همچنين يکي از داوران اصلي اين دوره «کتايون شهابي» پخش‌کننده فعال فيلم‌هاي ايراني در خارج از کشور است.
16 فيلم پرشانس کن 2016
 

روز گذشته جشنواره فيلم کن در حالي شصت و نهمين دوره خود را آغاز کرد که جمعي از بزرگترين سينماگران يا بهتر بگوئيم غول‌هاي اين هنر- صنعت، فيلم‌هايشان را براي رقابت با يکديگر به اين فستيوال ارائه داده‌اند. از استيون اسپيلبرگ تا اليور استون و از جيم جارموش تا وودي آلن و همچنين از پدرو آلمادوآرتا برادران دارن و البته اصغر فرهادي. در اين ميان بيست و يک فيلم براي رقابت در بخش اصلي از سوي داوران پذيرفته شدند که «فروشنده» نيز با افتخار يکي از اين فيلم‌هاست. ضمن اينکه فيلم «وارونگي» بهنام بهزادي نيز در بخش «نوعي نگاه» حضور دارد و همچنين يکي از داوران اصلي اين دوره «کتايون شهابي» پخش‌کننده فعال فيلم‌هاي ايراني در خارج از کشور است.

سايت اصلي جشنواره کن پرشانس ترين فيلم‌هاي راه يافته را طبق نظر سنجي‌ها به ترتيبي معرفي کرده که «فروشنده» اصغر فرهادي نماينده ايران در بين بيست و يک فيلم در مقام هشتم ايستاده است و يکي از چهار فيلم اولي است که مخاطبان خاص جشنواره و همچنين کمپاني‌هاي بزرگ فيلمسازي و پخش کننده جهاني، منتظر و مشتاق ديدن آن هستند.

گفتني است که جشنواره فيلم کن، معتبرترين و محبوب‌ترين جشنواره فيلم جهاني شناخته شده است و امسال نيز همه دست‌اندرکاران و عوامل سينما خود را براي اين رويداد بزرگ سينمايي در سرتاسر جهان آماده کرده‌اند.

اين رويداد مهم سينمائي از 11 مه (22 ارديبهشت) کار خود را شروع کرده و تا 22 مي (2 خرداد) به معرفي مهمترين و برترين‌هاي جهان سينما مي‌پردازد. فستيوال کن يکي از بزرگترين و باشکوه‌ترين رويدادهاي سينمايي جهان و محلي براي پيش‌نمايش فيلم‌هاي جديد از تمامي‌ ژانرها از جمله مستند به‌شمار مي‌آيد و مهم‌ترين و پر افتخارترين جايزه در جشنواره بين‌المللي فيلم کن جايزه «نخل طلايي» است.

از ديگر ويژگي‌هاي جشنواره فيلم کن خصوصي بودن آن است که در آن بزرگ‌ترين ستارگان سينما و مطرح‌ترين تهيه کنندگان عرصه سينما حضور به هم مي‌رسانند. قابل ذکر است که فقط اهالي سينما حق شرکت در جشنواره را آن هم با کارت دعوت ويژه دارند. جشنواره بين‌المللي فيلم کن محل بسيار مناسبي براي تهيه کنندگان سينما از تمام نقاط جهان است که در آن فرصت مي‌يابند تا فيلم‌هاي خود را به شرکت‌هاي عظيم فيلمسازي عرضه کنند.

در اين گزارش سعي شده فيلم‌هايي که در گمانه زني‌ها بيشترين شانس را براي دريافت جوايز جشنواره فيلم کن دارند معرفي شوند:

1- BFG يا غول بزرگ مهربان

فيلم جديد «استيون اسپيلبرگ» براساس رمان «BFG» اثر «رولد دال» در جزاير فارو فيلمبرداري شده است. اين فيلم داستان دختر جواني با بازي «مليسا متيسون»، بازيگر فيلم «اي.تي»، در لندن است که با سرزمين غول‌ها آشنا مي‌شود. اين فيلم از نظر تکنيک‌هاي ويژه، نوع فيلمبرداري، دستاورد‌هاي کامپيوتري بسيار شگفت انگيز است.

2-(پاتوق ) کافه سوسايتي

«کافه سوسايتي» به کارگرداني «وودي آلن» با بازي «کريستن استوارت» و «جسي آيزنبرگ» آغازگر اين دوره جشنواره است. انگار در کن اين باب شده که جشنواره با فيلم‌هاي وودي آلن شروع شود.فيلمي ‌رمانتيک کمدي-درام به نويسندگي و کارگرداني وودي آلن که داستانش حول محور کافه سوسايتي دهه 1930 ميلادي‌ هاليوود مي‌چرخد. اين فيلم ماجراي يک پسر جوان را روايت مي‌کند که در دهه سي ميلادي با رؤياي ورود به سينما به‌هاليوود قدم مي‌گذارد اما عشق ، او را به دنياي پرشور و حال «کافه سوسايتي» مي‌کشاند که يکي از شاخصه‌هاي کليدي آن دوران بود. اين سومين باري است که آلن، جشنواره کن را با فيلم‌هايش افتتاح مي‌کند.

3- مردان خوب

«مردان خوب» فيلمي ‌آمريکايي در ژانر معمايي جنايي -اکشن، کمدي به کارگرداني «شين بلکي» و نويسندگي آنتوني باگاروتزي است. در اين فيلم بازيگراني همچون «راسل کرو»، «کيم بسينگر»،«رايان گاسلينگ»، مت بومر، آنگوري رايس، مارگارت کوالي وکيث ديويد نقش‌آفريني مي‌کنند. اين فيلم در بخش خارج از مسابقه جشنواره فيلم کن به نمايش در مي‌آيد.

4- هيولاي پول

يک فيلم مهيج آمريکايي رو به اکران، به کارگرداني جودي فاستر و نويسندگي آلان دي فيور، جيم کوف و جيمي ‌ليندن است.

در اين فيلم بازيگراني همچون «جرج کلوني»،«جوليا رابرتز»، «جک اوکانل»، کتريونا بالف و دومينيک وست ايفاي نقش مي‌کنند. داستان فيلم درباره شخصيتي تلويزيوني به نام لي گيتس (جرج کلوني) است که از مشاوران موفق وال استريت است.او توسط يکي از بينندگان برنامه تلويزيوني خود که کارگري است به نام کايل بودوِل (جک اوکانل)، که تمام پولش را در طي برنامه مالي گيتس از دست داده، گروگان گرفته مي‌شود. اين فيلم نيز در بخش خارج از مسابقه جشنواره فيلم کن به نمايش در مي‌آيد.امسال جودي فاستر 53 ساله در حالي روي فرش قرمز کن قدم مي‌گذارد که چهل سال پيش در سن 13 سالگي براي بازي در فيلم «راننده تاکسي» مارتين اسکورسيزي به کن آمده بود. هيولاي پول چهارمين فيلم اين بازيگر برنده دو جايزه اسکار است که در مقام کارگرداني ساخته و بخت بيشتري نسبت به سه کار قبلي وي دارد.

5- شيطان نئوني

«شيطان نئوني» يا «اهريمن نئون» فيلمي‌آمريکايي در سبک ترسناک و مهيج به کارگرداني نيکولاس ويندينگ رفن و نويسندگي ماري لاز و نيکولاس ويندينگ رفن است. اين فيلم در بخش مسابقه اصلي جشنواره براي دريافت نخل طلايي رقابت مي‌کند و به نظر مي‌رسد از جنجالي‌ترين فيلم‌هاي اين دوره فستيوال کن باشد.

در اين فيلم بازيگراني همچون «کريستينا هندريکس»،«ال فانينگ»، «آلساندرو نيوولا»، «کيانو ريوز»، ابي لي کرشاو، جنا مالون، بلا هثکوت، دزموند هرينگتون، چارلز بيکر و کارل گلاسمن ايفاي نقش مي‌کنند.نيکلاس ويندينگ رفن مي‌گويد با «شيطان نئوني» قصد افشاگري درباره واقعيت‌هاي پشت پرده دنياي مد و انتخاب مدل‌ها را دارد. فيلم به دنبال افشاي حقايق مربوط به زدوبندهاي پشت پرده اين حرفه است که بصورت يک تريلر ساخته شده است.

6- جوليتا

«پدرو آلمادوار» ديگر کارگردان بزرگ سينما هم فيلمي‌اقتباسي ساخته و به احتمال زياد در رقابت‌هاي بخش اصلي مسابقه جشنواره کن خواهد توانست جايزه خوبي دريافت کند و از بخت‌هاي اصلي محسوب مي‌شود. نام فيلم جديد سازنده «همه چيز درباره مادرم» در ابتدا «سکوت» بوده که به علت تداخل با نام فيلم «مارتين اسکورسيزي» به «جوليتا» تغيير پيدا کرد. اين اثر براساس داستان‌هايي از «آليس مونرو» است و «اما راميرز»، «آدريانا اوگارت» و «رزي دي پالما» در آن ايفاي نقش مي‌کنند.

فيلم جديد اين کارگردان اسپانيايي به سه دهه از زندگي يک زن اسپانيايي مي‌پردازد که از دهه 1980 در مادريد آغاز مي‌شود. اين دهه همزمان با جنبش ضدفرهنگي «لا موويدا» در اسپانيا و ظهور آلمادوار به عنوان يک فيلمساز است.

7- دختر ناشناس

از زماني که «رُزتا» نخل طلاي کن 1999 را به خانه برد، «ژان پير داردن» و «لوک داردن» به عنوان وزنه‌هاي ثابتي در اين جشنواره سينمايي به حساب مي‌آيند. داستان «دختر ناشناس» درباره پزشکي است که سعي مي‌کند به هويت بيماري که از انجام عمل جراحي سر باز مي‌زند و جانش را از دست مي‌دهد، پي ببرد. برادران «داردن» که از دهه 70 ميلادي فعاليت سينمايي خود را آغاز کردند، تاکنون دوبار با فيلم‌هاي «رزتا» (1999) و «بچه» (2005) موفق به کسب جايزه معتبر نخل طلاي جشنواره کن شده‌اند. اين فيلم نيز موجب کنجکاوي منتقدان سينماي جهان است که منتظر ديدن آن هستند.

8- فروشنده

پس از موفقيت اصغر فرهادي در اسکار با فيلم «جدايي نادر از سيمين» اين بار او با «فروشنده» هفتمين فيلم بلندش به دنبال موفقيت در جشنواره فيلم کن امسال است. فروشنده روايتگر داستان زوج جواني است که در حال اجراي نمايشنامه «مرگ فروشنده آرتور ميلر» هستند. رابطه آنها پس از نقل مکان به خانه‌اي که پيشتر زني به نام آهو در آن ساکن بود، به خشونت کشيده مي‌شود.

9- من، دنيل بليک

جشنواره‌ فيلم کن، کن لوچ را دوست دارد. گاهي اوقات بعضي فيلم‌هاي کن لوچ که به شجاعت افراد طبقه کارگر جامعه و ستايش حمايت‌هاي دولتي مي‌پردازند، ارتباط خوبي با جشنواره خصوصي‌اي که از سوپراستارهاي ميليونر دعوت مي‌کند و ورود به آن کار هر کسي نيست برقرار مي‌کنند. اين فيلمساز موفق در کار جديدش با عنوان « من، دنيل بليک» داستان نجاري را روايت کرده که بيمار مي‌شود و به کمک سازمان سلامت ملي نياز پيدا مي‌کند.

10- آخرين چهره

پس از تقريبا يک دهه از گذشت آخرين فيلمي‌که شان پن با عنوان «طبيعت وحشي» ساخته است، اينبار با درام «آخرين چهره» دوباره برگشته است تا شانس خود را در مقام کارگرداني در جشنواره فيلم کن امتحان کند. در اين فيلم بازيگراني چون شارليز ترون (همسر سابقش)، خاوير باردم، ادل اگزارکوپولوس و ژان رنو در فيلم جديد پن به ايفاي نقش پرداخته اند. شون پن سعي کرده تا فيلمش را در سکوت خبري بسازد و در مورد آن صحبت نکند.به همين دليل جزييات بيشتري از اين فيلم منتشر نشده است.

11- عاشقانه

«جف نيکولز» که پيش از اين «پناه بگير» و «گِل» را روي پرده برده، اين‌بار با «عاشقانه» خرس طلاي جشنواره کن را نشانه رفته است. «راث نگا» بازيگر ايرلندي اتيوپيايي در اين اثر که براساس داستاني واقعي ساخته شده، نقش همسر «جوئل اگرتون» را بازي مي‌کند. اين دو در دهه 1950 به جرم ازدواج با يکديگر از ويرجينيا تبعيد شدند. «کالين فرث» سوپر استار سينما تهيه‌کننده اين اثر است و به نظر مي‌رسد داستان واقعي و قوي آن، پتانسيل نامزدي در کن را داشته است.

12- اينجا ته دنياست

خاوير دولان کارگردان موفق 27 ساله‌اي است که تاکنون چهار اثرش به جشنواره کن راه پيدا کرده است. «مامان» فيلم سال 2014 او بود که جايزه منتخب هيات داوران کن را به خود اختصاص داد. همين کافيست تا «اينجا ته دنياست»، جديدترين ساخته او را يکي از شانس‌هاي دريافت نخل طلاي 2016 بدانيم. در اين فيلم که داستان دور هم جمع شدن يک خانواده نابسامان را روايت مي‌کند، هنرپيشه‌هايي چون «ماريون کوتيارد»، «گاسپارد اوليل»، «وينسنت کاسل» و «ناتالي باي» ايفاي نقش مي‌کنند.

13- ملازم(مستخدم)

پارک ‌‌چان‌ووک نامي‌آشنا در دنياي سينماست و منتقدان و تماشاگران جدي سينما، همواره منتظر اکران فيلمي‌تازه از او هستند. اما فيلم جديد چان‌ووک که ملازم نام دارد، از يک جهت ديگر هم از اهميت زيادي برخوردار است. با اين درام غيرمتعارف، اين فيلم‌ساز کره‌اي دوباره به دنياي خود برگشته است. در واقع هفت سال طول کشيد تا پارک ‌‌چان‌ووک دوباره فيلمي‌به زبان مادري خود بسازد. اين موضوع، منتقدان کره‌‌اي را به وجد آورده و آن‌ها بي‌صبرانه منتظر تماشاي فيلم تازه‌ فيلم‌ساز تحسين‌شده‌ کشورشان هستند. شهرت چان‌ووک در حد ستارگان مطرح سينما است و نامش بر يک فيلم سينمايي، به‌نوعي مي‌تواند تضمين‌کننده‌ موفقيت بالاي آن در بين گروه عظيمي‌از تماشاگران و منتقدان باشد.

14- پرگير و دار

بخش دو هفته کارگردانان جشنواره فيلم کن شاهد فيلم «پرگير و دار / Dog eat Dog» به کارگرداني پل شريدر با بازي نيکلاس کيج و ويليام دفو خواهد بود. اين فيلم داستان سه مرد است که پس از آزادي از زندان تلاش مي‌کنند خودشان را با زندگي وفق دهند اما مشکلات مانع زندگي آرام براي آنها مي‌شود.

15- رامان رواني

«آنوراگ کاشياپ»، تهيه‌کننده و کارگردان 40 ساله سينماي هند است که امسال فيلم جديدش به نام «رامان رواني» قرار است در 16 مي در بخش فيلم‌هاي بلند دو هفتρ کارگردانان جشنواره فيلم کن نمايش داده شود. اين فيلم که بر‌اساس يک داستان واقعي ساخته شده در مورد يک قاتل رواني به نام رامان است.

16-پاترسون

جيم جارموش آمريکايي با «پاترسن» بخت دريافت جايزه نخل طلايي را دارد. آدام درايور بازيگر فيلم «جنگ‌هاي ستاره‌اي: نيرو بيدار مي‌شود» ستاره «پاترسن» است. او در اين فيلم نقش يک راننده اتوبوس را بازي مي‌کند که در شهري در نيوجرزي زندگي متوسطي دارد. او به تشويق همسرش (با بازي گلشيفته فراهاني) به شعر روي مي‌آورد. جارموش آخرين بار سال 2013 با رمانس خون‌آشامي«فقط عشاق زنده ماندند» در بخش مسابقه اصلي حضور داشت. تاکنون شش فيلم او شانس دريافت جايزه نخل طلايي را داشته‌اند.
گزارش : هما گویا - عادل متکلمی آذر

کد مطلب: 55715
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *