۰
يکشنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۲۳
گفت و گو با امام محمد العاصي امام جمعه سابق واشينگتن دي سي

اسلام‌ستيزي؛ مصداق بارز نقض حقوق بشر است

اسلام‌ستيزي؛ مصداق بارز نقض حقوق بشر است


مورد حمله قرار گرفتن مسلمانان در ايالات متحده که منجر به کشته و زخمي‌شدن شدن آنان شده، تکرار اين حوادث موجي از نگراني در ميان جامعه مسلمانان آمريکا و درخواست آنها مبني بر پاسخگو و پيگير بودن مقامات آمريکايي را در پي داشته است. همچنين نظرسنجي‌هاي اخير اکونوميست و موسسه افکار‌سنجي يوگاو از مردم آمريکا، نشان مي‌دهد که 73 درصد از پاسخ‌‌دهندگان بر اين باورند که مسلمانان آمريکايي با تبعيض گسترده‌اي رو به رو هستند. اين موضوع بهانه‌اي شد تا با يکي از رهبران اسلامي ‌آمريکا در مورد حوادث اخير عليه مسلمانان و وضعيت مسلمانان آمريکا گفتگو شود. «محمد العاصي»، مدير علمي‌ مرکز آموزش اسلامي‌(IEC) واشينگتن دي سي و امام جمعه سابق واشينگتن دي سي، پايتخت ايالات متحده است. کتاب تفسير قرآن کريم وي به زبان انگليسي منتشر شده است. امام العاصي، در گراند راپيدز، در ميشيگان در سال 1951 به دنيا آمد. در 11 سالگي به لبنان رفت و دوره دبيرستانش را در آنجا به پايان رساند. وي در دانشگاه عربي بيروت، زبان عربي تحصيل کرد. در سال 1973 به ايالات متحده بازگشت و در سال 1979 دانشگاه مريلند مدرک کارشناسي ارشد حکومت و سياست را دريافت کرد. در نوامبر 1981، به عنوان امام مرکز اسلامي‌در واشينگتن دي سي انتخاب شد. در مارس 1983، سفارت سعودي با کمک پليس آمريکا، مدير اجرايي منتخب مرکز اسلامي ‌را وادار کردند که اين سمت را رها کند. از آن تاريخ به بعد با پشتيباني سعودي‌ها و پليس آمريکا، مانع ورود مسلمانان طرفدار وي به داخل مسجد شدند. مسلمانان مجبور بودند نماز‌جمعه‌شان را در خيابان (پياده‌روي کنار مسجد) برگزار کنند. دليل اين امر نيز، وجود فلسطيني‌ها و ايراني‌هاي افراطي اعلام شد. وي هم‌اکنون خطبه‌هاي نماز جمعه را در پياده‌روي جلوي مرکز اسلامي ‌واشينگتن دي سي هر هفته ايراد مي‌کند. امام العاصي هم‌اکنون بيشتر وقت خود را در حضور در کنفرانس‌ها، سخنراني براي گروه‌هاي گوناگون دانشجويي، و ايراد سخنراني در سرتاسر جهان مي‌گذراند. وي همچنين چندين کار منتشره در موضوعات مهم راجع به موقعيت و نقش اسلام در جهان معاصر داد. سخنان و ديدگاه‌هاي العاصي نفوذ و تاثير زيادي در جامعه مسلمانان آمريکا دارد. العاصي معتقد است که در ايالات متحده به مراکز اسلامي‌به عنوان مراکز پرورش و ترويج تروريسم نگاه مي‌شود و اقدامات خشونت بار اخير عليه مسلمانان آمريکا، نتيجه تبليغات اسلام‌هراسي رسانه‌هاي آمريکايي است که تبديل به اسلام ستيزي شده است. با اين مقدمه، متن گفت‌وگو در ادامه از نظر خوانندگان مي‌گذرد:

وضعيت مسلمانان آمريکا را چگونه ارزيابي مي‌کنيد و آيا تبعيضي عليه جامعه مسلمانان آمريکا وجود دارد؟

جمعيت مسلمانان ايالات متحده، حدود 8 ميليون است که نصف آنها سني و نصف ديگر نيز شيعه هستند و 5/2‌درصد از جمعيت 320 ميليوني آمريکا را تشکيل مي‌دهند و سومين دين در آمريکا پس از مسيحيت و يهوديت است. بيش از 2000 مسجد در آمريکا وجود دارد که بيشترشان در ايالتهاي نيويورک، کاليفرنيا، تگزاس، فلوريدا، ايلينوي و نيوجرسي قرار دارد. شوراي سازمانهاي مسلمان ايالات متحده(US Council of Muslim Organizations-USCMO)، جامعه اسلامي‌آمريکاي شمالي(Islamic Society of North America-ISNA) از مهمترين سازمانهاي مسلمانان آمريکايي است. ميزان بيکاري در ميان مسلمانان و سياهپوستها بيشتر از ساير مذاهب و اقوام است. پس از 11 سپتامبر 2011، جمعيت مسلمانان و رشد گروندگان به اسلام، برخلاف تبليغات منفي در تروريست جلوه دادن مسلمانان، بويژه در ميان سياهپوستان و زنان با توجه به ناديده انگاشته شدن حقوقشان افزايش يافته است. تبريک اعياد اسلامي‌توسط رئيس‌جمهور آمريکا بيشتر جنبه ژست سياسي و تبليغاتي دارد در حالي که اقليت يهوديان از امتيازات بي‌اندازه‌اي در کنگره و دولت برخوردارند. به خاطر تبعيضات و بي‌عدالتي‌هاي اقتصادي که عيله جامعه مسلمانان وجود دارد،گروه‌هايي از مسلمانان در جنبش وال‌استريت را اشغال کنيد حضور داشتند.

سياست دولت فدرال آمريکا در قبال جامعه مسلمانان آمريکايي چگونه است؟

دولت فدرال و دولتهاي ايالتي، سوء‌ظن زيادي نسبت به مسلمانان دارند و هميشه به عنوان متهم به آنان نگاه مي‌کنند به گونه‌اي که اخيرا اداره پليس شهر نيويورک(NYPD)، به صورت غير‌قانوني در مورد جامعه مسلمانان اين شهر حتي از 250 مسجد جاسوسي کرده و اطلاعات و سوابق زندگي آنها را جمع آوري کرده است. دليل اين اقدام نيز وجود لابيهاي يهودي طرفدار اسرائيل است که اسلام‌هراسي و اسلام ستيزي را تبليغ و رهبري مي‌کنند، در حالي که در ديگر شهرهاي داراي اقليت قابل توجه مسلمان در آمريکا همچون ديترويت، شيکاگو، لس آنجلس، مايامي، هوستون، چنين کاري انجام نشده است. مسلمانان در نيويورک مورد بازرسي پليس قرار مي‌گيرند. در ايالات متحده به مراکز اسلامي‌به عنوان مراکز پرورش و ترويج تروريسم نگاه مي‌شود و عمدتاً مسلمانان برابر با تروريست در نظر گرفته مي‌شوند، در حالي که بايد تاکيد کنم که شکست سياست خاورميانه‌اي آمريکا منجر به پيدايش گروه‌هاي تروريستي تکفيري در منطقه شده است و آژانس‌هاي اطلاعاتي آمريکا از اين گروه‌ها به عنوان ابزار اجراي سياست‌هاي خود استفاده مي‌کنند تا تصويري خشن از اسلام ارائه نمايند.

همچنين محدوديت‌هايي در اعزام به حج وجود داشته، و حتي در برخي موارد مشکلاتي در مورد حفظ حجاب زنان وجود دارد. دولت فدرال نيز از نبود رهبري قدرتمند در ميان جامعه اسلامي‌آمريکا نهايت بهره را مي‌برد و به اختلاف فکني در ميان آنها مشغول است. مسلمانان آمريکا همواره توسط سرويس‌هاي امنيتي مورد کنترل قرار مي‌گيرند. حاکميت آمريکا اسلام سکولار را مطلوب مي‌داند و از بروز اسلام سياسي خودداري مي‌کند. اسلام‌هراسي نيز توسط رسانه‌ها و فيلم‌هاي ‌هاليوودي تبليغ مي‌شود. در حالي که ادعا مي‌شود با جامعه مسلمانان با تسامح و تساهل رفتار مي‌شود.

همچنين، رسانه‌هاي آمريکايي تبليغات منفي زيادي عليه جمهوري اسلامي ايران انجام مي‌دهند. خيزش‌هاي مردمي‌در کشورهاي عربي منطقه نتيجه و تاثير انقلاب اسلامي‌ايران بوده است. متاسفانه دولت آمريکا سياست استانداردهاي دوگانه را اجرا مي‌کند. هم‌اکنون موج تکفير و خشونت در منطقه، وحدت جهان اسلام را تهديد مي‌کند و تلاش جمهوري اسلامي ايران براي وحدت اسلامي، را خنثي مي‌سازد و نقش علماي ديني در اين زمينه بسيار مهم است. سرويسهاي غربي از عدم وحدت و تفرقه مسلمانان نهايت استفاده را مي‌برند و در قضيه تکفيريها در سوريه و عراق (داعش) آمريکا، اسرائيل و برخي کشورهاي اروپايي که از آنها حمايت مي‌کنند، از اين قاعده مستثنا نيستند. داعش و تکفير، حيات جهان اسلام را با تهديد مواجه کرده است.

به نظر شما جامعه مسلمانان چگونه مي‌تواند در سياستگذاري آمريکا موثر باشد؟

اقدامات ضد اسلامي‌نتيجه تلاشهاي رسانه‌هاي آمريکايي است. مسلمانان آمريکايي بايد نماينده اي در «اتحاديه آزاديهاي مدني آمريکا» (ACLU) داشته باشند يا اتحاديه مخصوصي خودشان را تشکيل دهند و به اين اقدامات اسلام‌ستيزانه و تبعيض آميز اعتراض کنند. جامعه مسلمانان آمريکا بايد يک رهبري فعال داشته باشد. دولت آمريکا خواهان يک اسلام کنترل شده غير سياسي و سکولار هست و اين کار با دموکراسي آمريکايي تناقض دارد. وهابيت در آمريکا فعال است. اندک مسلماناني نيز که که در کنگره و دولت حضور دارند، سوگند ياد کرده‌اند که در کارشان دين را دخالت ندهند. از آنجا که رسانه‌هاي آمريکايي تبليغات منفي زيادي عليه جمهوري اسلامي ايران انجام مي‌دهند، سازمان‌هاي اسلامي‌طرفدار جمهوري اسلامي ايران در سياستگذاري آمريکا چندان موثر نيستند.

نظر شما در مورد کشتارهاي اخير مسلمانان در ايالتهاي کاروليناي شمالي و تگزاس و برخي ايالتها ديگر چيست؟

اين اقدامات خشونت بار نتيجه تبليغات اسلام‌هراسي رسانه‌هاي آمريکايي است که تبديل به اسلام ستيزي شده است و مصداق بارز نقض حقوق بشر است. به نظر من حادثه چپل هيل يک خصومت شخصي نبوده بلکه داراي انگيزه‌هاي نفرت مذهبي و نژادي مي‌باشد و تعمدي به نظر مي‌رسد. تهديد جلوه دادن اسلام در آمريکا توسط مسيحيان دست راستي، نومحافظه کاران و صهيونيستها تبليغ مي‌شود تا اسلام از آمريکا حذف شود. مقامات و رسانه‌هاي آمريکايي در اين قضايا معمولا سکوت مي‌کنند در حالي که اگر يک اتفاق عليه ساير اديان بيفتد يا چنين اقدامي‌توسط مسلمانان انجام شود، پوشش رسانه اي گسترده اي دارد که استانداردهاي دوگانه و استثناگرايي مقامات آمريکايي را نشان مي‌دهد. متاسفانه دولت آمريکا سياست استانداردهاي دوگانه را اجرا مي‌کند. واکنش ديرهنگام اوباما به کشتارهاي اخير مسلمانان نيز به خاطر فشار شبکه‌هاي اجتماعي بود که مجبور شد واکنش نشان دهد و نتيجه‌اي دربر نداشت و براي آرام کردن جامعه مسلمانان آمريکايي و همچنين از دست ندادن راي اين جامعه براي دموکرات‌ها در انتخابات رياست جمهوري و کنگره آتي سال 2016 بود. بايد جلوي اين کشتارها را گرفت تا تبديل به يک موضوع عادي در آمريکا نشود. موج اسلام‌ستيزي تا بدانجا پيش رفته که اف بي آي اعلام کرده اين ميزان 50 درصد افزايش پيدا کرده و درخواست‌هاي تهديد‌آميزي مبني بر متوقف کردن رشد اسلام در آمريکا مطرح شده است که در تضاد با آزادي مذهبي در آمريکا قرار دارد. مقامات آمريکايي بايد به نگراني مسلمانان در اين حوادث پاسخ بدهند و رهبران اسلامي‌نيز بايد پيگيري کنند تا ديگر تکرار نشود.

نادعلی بای - مدير مرکز مطالعات بين‌المللي و راهبردي نپتا
کد مطلب: 60850
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *