۳
يکشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۵۲
بررسی رویکردهای اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری در گفت و گو با فاطمه راکعی:

صحنه را برای رقیب خالی نمی کنیم

صحنه را برای رقیب خالی نمی کنیم

فاطمه راکعی را بیشتر به عنوان نماینده ششمین دوره مجلس شورای اسلامی و دبیر کل جمعیت زنان مسلمان نواندیش میشناسیم. در این چند سال گذشته کمتر موضع گیری های سیاسی داشته است ، اما به حکم فعال بودن در مسائل زنان و همین طور شاعر بودن حرف های بسیاری برای گفتن دارد ؛ حرف هایی که از دغدغه های انسانی شروع می شود و تا تحلیل سیاست کشور در افق های کلان ادامه می یابد. او معتقد است شرايط سياسي كشور اقتضاء مي كند كه اصلاح طلبان حضوري فعالانه تر و برپايه تصميم گيري جمعي در فضاي سياسي ايران داشته باشند و اين حضور به نظر او با محوريت و نقش آفريني سيدمحمد خاتمي بيشتر قابل تحقق خواهد بود. گفت و گوی پایگاه خبری فریادگر را با فاطمه راکعی بخوانید.
نظر کلی شما و اعضای جمعیت زنان مسلمان نواندیش درباره حضور و فعالیت اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم چیست و آیا شرایط سیاسی کشور را مستعد حضور و فعالیت اصلاح طلبان می دانید ؟
من به عنوان یک فرد سیاسی و یک شهروند ایرانی نظرم را در این باره اعلام می کنم و موضع جمعیت در آینده و در قالب بیانیه اعلام می شود. به اعتقاد من شخصی که سیاسی است علاوه بر این که به علائق خود و خانواده اش می اندیشد، به علائق خانواده بزرگترش یعنی میهنش و خانواده بزرگترش یعنی جامعه جهانی نیز می اندیشد. چنین شخصی در اندیشه اش به افق های بهتر برای کشورش نظر می کند و در هر شرایطی از حدی از آگاهی برخوردار است که بتواند کار کند و دچار یاس سیاسی نشود چرا که طبق آموزه های مکتب اسلام، یک مسلمان هرگز مایوس نمی شود؛ یعنی اگر گامی در راستای اهداف سیاسی جامعه برمی دارد همواره امیدوار است و از موانع دلسرد نمی شود. بنابراین معتقدم اگرچه شرایط فعلی کشور بسیار دور از انتظارات ما بوده است و شرایطی که پس از سال ۸۸ شکل گرفت در تصورات ما هم نمی گنجید، اما اگر ما کوچک ترین روزنه ای هم به سوی افق های بهتر ببینیم، باید به سوی آن حرکت کنیم و نباید دچار انفعال بشویم. به هر حال تجربه های بزرگی داشته ایم که به ما نشان می دهد اگر قرار باشد اصلاح طلبان در عرصه سیاسی ایران حرف اول را بزنند، هنوز به آن مرحله ای از رشد سیاسی نرسیده ایم که بتوانیم با دهها کاندیدا از گرایش اصلاح طلب قدم به عرصه انتخابات بگذاریم، چرا که رقبایی به غیر از اصلاح طلبان هم در این صحنه حضور دارند که بعضا از روشهای غیر دموکراتیک و مغایر با اخلاق اسلامی برای رسیدن به اهداف خود بهره می برند و در نتیجه ما باید هوشیار باشیم. در شرایط حاضر هم به اعتقاد من تنها شخصی که می تواند با رقبایی از گرایش حاکم رقابت کند آقای خاتمی هستند که اخلاص و صداقتشان برای مردم اثبات شده است. بنابراین اگر ایشان محور قرار بگیرند و اصلاح طلبان دچار تشتت نشوند، این به نظر من بهترین روشی است که می توان در پیش گرفت تا به سمت آینده ای بهتر حرکت کنیم.
به نظر شما به عنوان یک فعال سیاسی مهم ترین دغدغه شهروندان نسبت به فضایی که از سال ۸۸ تا کنون در کشور حاکم بوده است، چیست ؟
قانون گرایی مهم ترین دغدغه ما و همه کسانی است که به نوعی به آینده کشور خود می اندیشند و همین طور کسانی که دغدغه هایی برخاسته از مکتب اسلام دارند . از نظر من ما قانون اساسی پیشرفته ای داریم که حقوق فردی و حقوق شهروندی و همین طور آزادی های سیاسی در آن لحاظ شده است و شاید مشکلات زیادی در متن این قانون اساسی نداشته باشیم، گرچه به اقتضای گذشت زمان به نظر می رسد باید تجدیدنظرهایی را در قانون اساسی داشته باشیم. اما به هر صورت در شرایط فعلی مهم ترین مساله رعایت و پایبندی به قانون اساسی است و تاکید بر حقوق شهروندی و حقوق و آزادی های لحاظ شده در همین قانون اساسی . بنابراین می توان پایبندی به قانون اساسی در رابطه با چگونگی اجرا و عدم نقض اصول بدیهی آن را مهم ترین دغدغه شهروندان پس از مجموعه اتفاقات سالهای گذشته دانست.
اخیرا آقای صفار هرندی وزیر ارشاد دولت نهم شروطی را برای بازگشت و فعالیت دوباره اصلاح طلبان در فضای سیاسی کشور مطرح کرد که از جمله آنها اظهار پشیمانی نسبت به مواضع و رویکردهای گذشته بود. شما این اظهارات را چگونه ارزیابی می کنید ؟
من از این تعجب می کنم که آقای صفار هرندی به چه عنوان این سخنان را با استفاده از تریبون های رسمی بیان می کنند و در عین حال برای ما مشخص نیست که ایشان از چه موضع قانونی با اصلاح طلبان سخن می گویند.می دانیم که از دیدگاه قانونی هیچ شخص یا گروهی حق ندارد برای رقبای خود تعیین شرط کند و همین طور از طرف احزاب هم کسی حق ندارد برای حزب و جریان رقیب خود خط و نشان بکشد. این در حالیست که می بینیم کسانی مثل آقای صفارهرندی خط فکری و مکنونات قلبی خود را با استفاده از تریبون های رسمی بیان می کنند و من به هیچ عنوان نمی توانم وجاهتی برای اینگونه موضع گیری ها قائل شوم.
در مجموعه راهکارها و نظراتی که در رابطه با شرایط کشور و خروج اصلاح طلبان از وضعیت انفعال و همین طور ورود به انتخابات ریاست جمهوری آینده مطرح شده است آیا تا کنون راهبردی به تصویب و اجماع رسیده است ؟ 
من فکر میکنم خرد جمعی اصلاح طلبان نهایتا به این سمت برود که بتوانیم از همه دیدگاههای سیاسی و نظرات نخبگان بهره مند شویم . به هر حال اصلاح طلبان بیشتر از سایر طیف های سیاسی کشور قائل به تصمیم گیری جمعی هستند و بنابراین معتقدم که باید دور هم بنشینیم و عقلایی ترین تصمیم را در این رابطه اتخاذ کنیم. به دلیل خاطره خوبی که ملت ایران از دوره ریاست جمهوری آقای خاتمی و شخصیت ایشان دارند، می توان گفت که در حال حاضر آقای خاتمی یک شخص نیست بلکه ایشان به عنوان نماد یک تفکر پیشرو در ضدیت با خشونت، قانون شکنی و قانون گریزی و افراط گرایی شناخته می شوند. طبیعتا تمامی کسانی که طرفدار این طرز تفکر هستند، دور ایشان جمع خواهند شد.قشرهای وسیعی از جامعه خواهان آن هستند که آقای خاتمی قدم پیش بگذارند و همانند آنچه در دوره اصلاحات اتفاق افتاد، دولتی ضدخشونت و با ایده های احترام به آحاد مردم، قانون گرایی و مشارکت همگان در اداره امور جامعه تشکیل شود.
واكنش هاي جريان اصولگرا طي ماههاي گذشته نسبت به مواضع آقاي خاتمي را در اين رابطه چگونه ارزيابي مي كنيد؟ به وي‍ژه با توجه به مشاركت ايشان در انتخابات مجلس نهم و بازخوردهاي آن ؟
همان طور که می دانید در طیف راست هم مانند اصلاح طلبان دیدگاه های مختلفی وجود دارد و برخی از فعالین سیاسی اصولگرا هم خواستار حضور و نقش آفرینی آقای خاتمی هستند در عین اینکه طیف های تندرو هم در این میدان حضور دارند و رفتارهای رادیکالی را از آنها شاهد بوده ایم و معتقدم این رفتارها در چارچوب قرآن و آموزه های اخلاقی مکتب تشیع قرار نمی گیرند. در مجموع آقای خاتمی شروطی را مطرح کرده اند که ما معتقدیم کف خواسته های اصلاح طلبان است و متاسفانه هنوز پاسخی را در این زمینه دریافت نکرده ایم. علی رغم این معتقدم که اصلاح طلبان به هیچ وجه نباید صحنه را خالی کنیم و باید نیت خود را برای اصلاح جامعه از درون به اثبات برسانیم و این نیت را در قالب رقابت و مبارزه سیاسی با طیف هایی که معتقد به تک صدایی در کشور هستند پیگیری کنیم. اما این حضور زمانی مثمر ثمر خواهد بود که برآیند یک حضور معنادار و برخاسته از خرد جمعی باشد.
طي نشست هاي اخير سخنگوي شوراي نگهبان،آقاي كدخدايي از تصميم شوراي نگهبان براي اصلاح قانون انتخابات و اعتماد سازي براي مردم نسبت به راي آنها سخن گفته اند. با توجه به مجموعه حوادثي كه پس از انتخابات رياست جمهوري دوره قبل به وقوع پيوست، شما اين مساله را چطور ارزيابي مي كنيد؟
به اعتقاد من بايد از اين موضع شوراي نگهبان استقبال كرد. با توجه به مجموعه حوادث تلخي كه پس از انتخابات رياست جمهوري دوره دهم داشتيم، همه كساني كه با دلسوزي و صادقانه به مسائل كشور نگاه مي كنند بر اين نظر هستند كه نظام و ملت هزينه هاي بسيار زيادي پرداخته اند. در حال حاضر مي بينيم كه خود شوراي نگهبان اولين نهادي است كه تصميم دارد تا در رويكرد خود تجديدنظر كند و سخنگوي محترم اين شورا گفته است كه مردم بايد مطمئن شوند چيزي كه از صندوق ها بيرون مي آيد، همان رايي است كه به صندوق انداخته اند. به نظرم اگر اين مساله به درستي پيگيري شود، مي تواند تاثيرات مثبتي داشته باشد و از جمله آنها بازگشت فعالين سياسي است كه حضور آنها براي مردم اميد بخش است. اين تصميم مي تواند به مردم اين اميد را بدهد كه به آرای خود دل ببندند.

کد مطلب: 6119
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *