۱
يکشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۰۴
در گفت و گوی لوموند با نایب رییس اتاق تهران مطرح شد:

ایران، قله فراموش شده گردشگری جهان

مهدی جهانگیری رییس هیات مدیره بانک گردشگری و نایب رییس اتاق بازرگانی تهران هفته گذشته در آستانه‌ برگزاری نمایشگاه "مپیک" که به مدت سه روز از تاریخ 26 آبان ماه در شهر کن فرانسه برگزار شد، در گفتگویی اختصاصی با روزنامه "لوموند" فرانسه از نقش ایران به عنوان یکی از قله های گردشگری در جهان سخن گفت.
ایران، قله فراموش شده گردشگری جهان
مهدی جهانگیری رییس هیات مدیره بانک گردشگری و نایب رییس اتاق بازرگانی تهران هفته گذشته در آستانه‌ برگزاری نمایشگاه "مپیک" که به مدت سه روز از تاریخ 26 آبان ماه در شهر کن فرانسه برگزار شد، در گفتگویی اختصاصی با روزنامه "لوموند" فرانسه از نقش ایران به عنوان یکی از قله های گردشگری در جهان سخن گفت. جهانگیری همچنین در بخشی از این گفتگو به برنامه‌های ایران برای جذب گردشگر در دوران پسا برجام اشاره کرد و حرف هایش با "لوموند" را که یکی از مهم ترین روزنامه های اروپا و معتبرترین روزنامه فرانسه است با تلاش های ایران برای جذب مجدد گردشگران خارجی به پایان رساند.
ایران در دوران پسا برجام چه تمهیداتی برای جذب توریسم و افزایش درآمد در حوزه گردشگری اندیشیده است؟
ببینید ایران کشوری بزرگ و تاریخی است از این منظر بسیاری از جاذبه های توریستی و گردشگری ایران حتی نیاز به معرفی ندارد آنچه در این حوزه اهمیت دارد ایجاد معرفی و شناساندن زیر ساخت های لازم برای جذب توریست به ایران است و این دقیقا همان چیزی است که ما روی آن متمرکز شده ایم یعنی ایجاد زیر ساخت های متنوع در حوزه های مختلف از قبیل اقامت، حمل و نقل، امنیت وسایر بخش های مرتبط تا گردشگر اطمینان لازم برای سفر به کشوری با مختصات جذاب ایران را بیابد. خوشبختانه برجام بخشی از موانع تحقق چشم انداز های ما برای نیل به هدف گذاری های صورت گرفته در این حوزه را از میان برداشته و البته باور داریم که صرفا حذف این موانع به مفهوم تحقق بازاریابی در صنعت توریسم نیست. به همین دلیل معتقدم کشوری که ده درصد از جاذبه های توریستی تاریخی دنیا را در خود جا داده است و جذابیت های بسیاری در حوزه بیو توریسم دارد نیازمند ایجاد و معرفی زیر ساخت های مهیا شده برای گردشگران خارجی است، ما در این حوزه متمرکز شده ایم و گمان می کنم تا کنون توانسته ایم نقشی در خور با توجه به اهداف تعریف شده خود در این خصوص تعریف کنیم.
صنعت توریسم ایران با گسلی چندین ساله به دلایل مختلفی مانند جنگ ایران و عراق و پس از آن تحریم ها از صنعت توریسم به مفهوم جهانی آن فاصله گرفته است. این گسلی پر شدنی است؟
سوال شما از جهاتی می تواند درست باشد ما طی سال های گذشته در حوزه توریسم در دو بخش احساس عقب ماندگی می کنیم نخست عدم استفاده از ظرفیت های مناسب و جاذبه های گردشگری کشور برای ایجاد درآمد از صنعت توریسم و جذب گردشگری و دوم فاصله تکنولوژیک و فنی بین زیر ساخت های موجود و استاندارد های جهانی و آنچه که ما به آن باور داریم و بر آن متمرکز هستیم پر کردن این فاصله است. ما با نگاهی مبتنی بر استاندارد های جهانی و آموزه های نوین در حوزه توریسم تلاش داریم زیر ساخت های جدید صنعت توریسم ایران را با کلاس جهانی منطبق کنیم با همین نگاه فی المثل تمرکز ویژه ای بر روی صنعت (آی تی) و استفاده از آن در حوزه های ارتباطی و فن آوری مرتبط با زیر ساخت های توریستی کشور هستیم به طور کلی می توانم بگویم تمام تلاش ما این است که طی یک برنامه ده ساله در حوزه زیر ساخت به نقطه ای برسیم که گردشگر جهان اولی به لحاظ دریافت خدمات، تفاوت محسوسی بین ایران و کشور های تراز اول جهانی در صنعت توریسم احساس نکنند.
هدف گذاری ایران در حوزه توریسم چیست؟
ما بر اساس سند چشم انداز ملی خود تا سال 2025 میلادی باید به عدد بیست میلیون توریست برسیم و در آمد بیست و پنج میلیارد دلاری از این حوزه داشته باشیم و تمام تلاش ما ایجاد بستر های مناسب برای تحقق این هدف است صنعت گردشگری اهمیت ملی نیز برای ما دارد. زیرا ما متعقدیم با ایجاد شرایط لازم تحقق برنامه های خود در پایان این دوره می توانیم بالغ بر دویست هزار شغل در کشور خود ایجاد کنیم که این موضوع بر اهمیت توجه به بخش گردشگری در ماه می افزاییم.
شما چشم اندازی برای جذب سرمایه گذاری های خارجی می بینید ؟
اساسا بخشی از اهداف همین سفر بنده متقاعد کردن سرمایه گذاران به امنیت و بازدهی سرمایه گذاری خارجی در صنعت توریسم است. توجه داشته باشید که گزارش مؤسسه جهانی مکنزی تاکید دارد ایران در بیست سال آینده آماده یک سرمایه گذاری 3/5 تریلیون دلاری است که حدود یک سوم آن از طریق سرمایه گذاری های خارجی تامین خواهد شد به باور آن بخش عمده ای از این سرمایه گذاری جذب صنعت توریسم ایران خواهد شد چرا که در این بخش ، ایران نیازی به خلق مزیت ندارد و تنها نیازمند ایجاد بستر های لازم در بخش های خدماتی صنعت است.
امیدوارید حضور در نمایشگاه مپیک چه دستاورد های اقتصادی مشخصی برای شما داشته باشد؟
فرانسه از جمله کشور های موفق و مطرح جهانی در حوزه توریسم و گردشگری است و از این منظر آشنایی با نحوه خدمت دهی به گردشگران در این کشور می تواند ایده ها و آموزه های مفیدی برای ما به عنوان کشوری که چنین جایگایی را هدف گزاری کرده داشته باشد علاوه بر این توریسم تجاری و گردشگری خرید، نقطه توجه دیگر ما بود که به طور خاص حضور ما در نمایشگاه مپیک با این رویکرد صورت گرفته است. در واقع ایران ظرفیت بسیاری برای ایجاد بهره برداری شاپینگ سنتر ها و مال های بزرگ با استاندارد های جهانی دارد و می تواند کانون بسیار جذابی برای تولید کنندگان شناخته شده جهانی، تامین کننده ها و توسعه دهنده های فعال با هدف مشارکت در این بخش باشد و بخشی از این سفر برای معرفی این قابلیت ها برنامه ریزی شده است.
امیدوارم حضور در این نمایشگاه و دیدار های برنامه ریزی شده با فعالین اقتصادی، تولید کنندگان و صاحبان بنگاههای مطرح جهانی دروازه های جدیدی را برای همکاری های مشترک اقتصادی و تجاری در حوزه های متنوع برای طرفین بگشاید و همچنین بستر ساز فعالیت تجاری و اقتصادی مشترک و سود ده برای طرفین باشد به ویژه آن که برخی از این دیدار ها با چهره های بنگا های بزرگی صورت خواهد گرفت که توان ایجاد تحولات بزرگ اقتصادی در کشور های در حال توسعه را دارند.
به طور کلی فرانسه به عنوان یکی از قطب های سرمایه گذاری در صنعت توریسم و عرصه های تجاری وابسته به آن، می تواند محل خوبی برای رایزنی و مذاکره با فعالان این بخش ها و استفاده از ایده های آن ها و معرفی ظرفیت های ما باشد شخصا معتقدم برنامه های این سفر می تواند تبعات و نتایج مفیدی هم برای ما و هم برای طرف های مذاکره داشته باشد.
جایگاه کلی ایران در صنعت توریسم جهانی را چگونه ترسیم می کنید؟
اگر بخواهم به این سوال به طور خلاصه پاسخ دهم باید بگویم ایران قله فراموش شده در صنعت توریسم جهانی است کشوری با مزیت ها و ظرفیت های بسیار بالا که به دلایل مختلف از جمله دوران جنگ و تحریم در عرصه گردشگری در جهان مورد غفلت و فراموشی قرار گرفته است و تمام تلاش ما و کلیه فعالان صنعت توریسم در ایران این است که ظرفیت فراموش شده را دوباره به یادها بیاوریم و زیر ساخت های لازم را منطبق با استاندارد های جهانی برای جذب مجدد گردشگران به ایران فراهم آوریم.
کد مطلب: 63523
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *