۱
دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۳۳
گفت و گو با دکتر قارونی استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران:

باید اعتماد را بین بیماران و پزشکان گسترش دهیم

دکتر منوچهر قارونی استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در رشته ی قلب و عروق در سال 1328 در تهران متولد شد. وی دوران تحصیل خود را در دبیرستان البرز گذراند و در سال 1347 در رشته پزشکی وارد دانشگاه تهران شد. او در سال 1354 فارغ التحصیل شد.2 سال در پایگاه شکاری بوشهر مشغول به خدمت سربازی بود و سپس در امتحان رزیدنتی قلب در تهران نفر اول شد.
باید اعتماد را بین بیماران و پزشکان گسترش دهیم
دکتر منوچهر قارونی استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در رشته ی قلب و عروق در سال 1328 در تهران متولد شد. وی دوران تحصیل خود را در دبیرستان البرز گذراند و در سال 1347 در رشته پزشکی وارد دانشگاه تهران شد. او در سال 1354 فارغ التحصیل شد.2 سال در پایگاه شکاری بوشهر مشغول به خدمت سربازی بود و سپس در امتحان رزیدنتی قلب در تهران نفر اول شد.
در سال 1360 تخصص قلب او به اتمام رسید و از همان سال استادیار دانشگاه بود.10 سال بعد دانشیار شد و در حال حاضر 12 سال است که استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در رشته قلب و عروق است. او 2 فرزند دارد که فرزند بزرگش علی متخصص گوش حلق و بینی است و فرزند کوچک او متخصص داخلی. گفت و گوی "مردم سالاری" را با دکتر قارونی درباره بیماری های قلبی عروقی بخوانید:
_ چه شد که پزشکی را انتخاب کردید و چه شد که از بین گرایش های پزشکی قلب را انتخاب کردید؟
از همان ابتدا که شروع به تحصیل کردم به پزشکی علاقع زیادی داشتم، حتی پشت کتاب هایم هم از کلاس یازدهم نوشته بودم : دکتر منوچهر قارونی، متخصص قلب و عروق. من تنها کسی بودم که از دوران دبیرستان دنبال قلب بودم و بین همکلاسی های دوره پزشکی هم تنها کسی بودم که از اول اتنتخابم را کرده بودم.
_با وجود این همه مشغله و با توجه به اینکه همسر شما هم پزشک هستند چه طور این فرزندان موفق تربیت شدند؟
قسمت مهم تربیتی به مادر مربوط می شود که مادر آنها نقش زیادی در پرورش آنها داشت .این موضوع را مدیون همسر خودم همستم که با تمام مشغله های کاری اش از فرزندانمان غافل نشد. البته معمولا فرزندان به راهی که پدر و مادر در آنند نگاه می کنند و به آن سمت کشیده می شوند.
_تا حالا احساس کرده اید که برای بیماری از لحاظ کاری کم گذاشته اید؟
همیشه سعی کردم در کار روراست و صادق باشم اما ممکن است که سهوا چنین عملی انجام داده باشم.
_بیماری های قلبی اصولا از قبل علایمی ندارند به گونه ای که وقتی به پزشک مراجعه می کنند با این تصورند که تا شب قبل مشکلی نداشته آیا این درست است؟
تنگی رگ ها حتی ممکن است از دوران جنینی هم شروع شود و هر چه سن افزایش پیدا کند این تنگی هم بیشتر می شود. عوامل متعددی در این روند تاثیر گذارند مانند : چربی، تغذیه، کشیدن سیگار و زندگی شهری، استرس و هیجان، استفاده از غذاهای فست فودی و کمتر شدن مصرف سبزیجات که باعث اضافه وزن بین 5 تا 7 کیلو در کودکان بشود. همچنین ارث که بسیار مهم است. به طوری که اگر پدر زیر 50 سال و مادر زیر 65 سال سابقه سکته داشته باشند، شخص 3 برابر بیشتر در معرض مشکل قلبی قرار می گیرد.
_درصد بیماری های قلبی و عروقی خیلی بالاست به طوری که درکشور ما بعد از تصادفات رانندگی مشکلات قلبی و بعد از آن سرطان را می شناسند. برای جلوگیری از این مشکل چه باید کرد؟
زندگی شهری، ترافیک، هیجان های عاطفی و تغذیه ناسالم و... همه ی این عوامل باعث تنگ تر شدن رگ ها و در نهایت مشکلات قلبی میشدند.در سال های اخیر سن سکته به بالای 30 سال رسیده است که این موضوع بی سابقه است.
_همه ی مردم نیاز به تست ورزش دارند؟
خیر.هرکسی که در خانواده ای با سابقه سکته باشد و یا علایمی داشته باشند می تواند این تست را انجام دهد.
_این تست نیاز به تکرار هم دارد؟
معمولا یکبار انجام می شود که اگر نتیجه ی خوبی داشت کافی است و لازم به تکرار آن نیست .
_خواسته شما از مجلس دهم چیست ؟
مجلس می تواند لایحه ای برای بودجه بهداشت و درمان تصویب کند. هر هزینه ای که در جهت سالم تر شدن جامعه شود به نفع خود مجلس است که البته باید تلاش ما بیشتر در جهت پیشگیری باشد تا درمان. هر بچه ای که به دنیا می آید باید شناسنامه پزشکی داشته باشد.به طور مثال اگر پدربزرگ او مرگ ناگهانی در 40 سالگی بر اثر سکته داشت یا اگر مادر بزرگ او بیماری قند داشت در آن شناسنامه ثبت شود . با استفاده از این شناسنامه در مدرسه ها، نحوه ی ورزش، تحصیل و رشد و... مورد بررسی قرار می گیرد. حتی برای استعداد یابی رشته های ورزشی هم می تواند کمک کننده باشد. با استفاده از این شناسنامه می توان از خیلی از بیماری ها پیشگیری کرد. نحوه تغذیه و آموزش و... می تواند بسیار در پیشگیری موثر باشد فقط به فکر درمان نباشیم. پیشگیری بسیار بسیار مهم تر است. اجرای این طرح نیازمند افراد علاقه مند و پیگیر است. مجلس نهایتا میتواند این طرح را بررسی کند و بودجه ی مورد نیاز را تامین کند.
_بار ها اتفاق افتاده که در بیمارستانی، بیمار هایی بودند که به خاطر وضعیت بد مالی نتوانستند اقدام به درمان کنند. در این بین پزشکانی هم بودن که قبل از تسویه حساب حاضر به درمان نبودند. نظر شما راجع به این مساله چیست؟
وظیفه بهداشت در دستان دولت است. قانون سالم سازی در بیمارستان ها و ... پیاده شده که با دفترچه بیمه هزینه کمتری میگیرند. اما این انتظار غلطی است که کسی که در بیمارستان دولتی سهام دارد بتواند بیماری را رایگان درمان کند.این خواسته مردم کاملا غلط و بیهوده است. گاهی ما از روی احساسات صحبت می کنیم نه منطق. این وظیفه دولت است که مکانی را فراهم کند که افراد با وضع مالی نامناسب هم بتوانند از امکانات درمانی استفاده کنند، که تا حدودی هم انجام شده است اما کامل به موفقیت نرسیده و هنوز در مرحله آزمایش است. این موارد رابطه پزشک و بیمار را که یک رابطه انسانی است به هم می زند. در همه ی شغل ها خوب و بد وجود دارد و رشته پزشکی هم از این قضیه مستثنی نیست .
جامعه ما بیمار است. جامعه ای است که در آن هیچکس به دیگری اعتماد ندارد. باید در این زمینه فرهنگ سازی کنیم و اعتماد را رواج دهیم. این مشکلات باعث شده که فداکاری پزشک نسبت به بیمار به حداقل برسد. در حالیکه قبلا به این شکل نبود. فرهنگ سازی بسیار ضعیف است.
_نظر شما در رابطه با اجرای طرح سلامت چیست؟
سابق مردم نصف هزینه های درمان را پرداخت می کردند، اما حال به خاطر همین بیمه سلامت این پرداخت انجام نمی شود و در بین مردم این مساله جا افتاده است. حتی ممکن است فردی اصلا از این طرح مطلع نباشد اما به این روند عادت کرده باشد. اگر اجرای این طرح متوقف شود باعث مشکلات جدی خواهد شد.
_پیشنهاد شما برای به موفقیت رسیدن دانشجویان رشته پزشکی چیست؟
در حال حاظر بن بست برای دانشجویان پزشکی بسیار زیاد است.اما اگر بخواهید موفق شوید حتما میتوانید . حتی اگر خارج از کشور رفتید برای همیشه نروید، ایران مملکت خودمان است چه بد و چه خوب باید مراقب آن باشیم.
بارها به من گفته شده که چرا از ایران نرفته ای؟ و پاسخ من هم این بود که من کدخدایی ده خودم را ترجیح می دهم به عملگی در شهر. آنجا حتی اگر 30 سال هم کار کنی هیچ تضمینی برای شما نیست که بتوانی به آن شغل ادامه بدهی اما در کشور ما هنوز محبت هست. کشور ما متعلق به خودمان است... .
گفت و گو : راضیه فیض آبادی فراهانی - رومینا طهماسبی
کد مطلب: 64030
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *