۱
۲
جمعه ۲۵ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۱۵
عضو هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر و گردشگری استان تهران در گفت‌وگو با "مردم‌سالاری آنلاین" مطرح کرد:

کاهش 50 درصدی سفر گردشگران خارجی به ایران

چرخش چرخ صنعت گردشگری ایران بعد از تحریم‌ها کندتر شده است و آمار و ارقام هم این مساله را تایید می‌کند. در این خصوص امیرپویان رفیعی‌شاد عضو هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر و گردشگری استان تهران در گفت‌وگو با "مردم‌سالاری آنلاین" می‌گوید: "شاهد کاهش ورود حداقل 50 درصدی گردشگران به ایران هستیم."
ورود گردشگران به ایران بیش از پنجاه درصد کاهش یافته است.
ورود گردشگران به ایران بیش از پنجاه درصد کاهش یافته است.
چرخش چرخ صنعت گردشگری ایران بعد از تحریم‌ها کندتر شده است و آمار و ارقام هم این مساله را تایید می‌کند. در این خصوص امیرپویان رفیعی‌شاد عضو هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر و گردشگری استان تهران در گفت‌وگو با "مردم‌سالاری آنلاین" می‌گوید: "شاهد کاهش ورود حداقل 50 درصدی گردشگران به ایران هستیم."
به گفته رفیعی‌شاد، بعد از بازگشت مجدد تحریم‌ها بسیاری از ایرلاین‌ها از ایران خارج شده‌اند و پروازهای مستقیم در حال قطع شدن است. او می‌گوید: مسائل مربوط به سوخت و همچنین بیمه گردشگران با مشکل مواجه شده است. تمامی این مسائل نشان دهنده‌ی این است که گردشگری در ایران با مشکلاتی مهم دست و پنجه نرم می‌کند.
رفیعی‌شاد گفت: با خروج آمریکا از برجام و آغاز مجدد تحریم‌ها، صنعت گردشگری هم نگرانی‌هایی به جهت اتفاقات سیاسی داشته است. در همین راستا نیز شاهد مشکلات خاصی هستیم که بخشی از این مشکلات مربوط به گردشگری خارجی است و برخی دیگر به گردشگری داخلی باز می‌گردد.
وی ادامه داد: با توجه به شرایط پیش آمده، هزینه‌های مربوط به اقامت مسافرین و بلیط افزایش پیدا کرده است. این مساله باعث شده که تعداد گردشگران خارجی کاهش پیدا کند.
او افزود: برجام تاثیرات خوبی داشت. سوء تبلیغات صورت گرفته باعث شده بود که گردشگران، ایران را به عنوان مقصد خود انتخاب نکنند. رفع موانع سفر به ایران و انعقاد برجام این شبهات را کمتر کرد. البته همیشه تبلیغات منفی در خصوص ایران رایج بوده است که برجام در این خصوص تاثیر مثبتی از خود برجای گذاشته بود.
او در خصوص تاثیر بازگشت مجدد تحریم‌ها
شواهد نشان می‌دهد که شاهد کاهش حداقل ورود 50 درصدی گردشگران به ایران هستیم. بسیاری از ایرلاین‌ها از ایران خارج شده‌اند. پروازهای مستقیم در حال قطع شدن است. مسائل مربوط به سوخت و همچنین بیمه گردشگران با مشکل مواجه شده است. تمامی این مسائل نشان دهنده‌ی این است که گردشگری در ایران با مشکلاتی مهم مواجه است
بر صنعت گردشگری، تصریح کرد: حمل و نقل یکی از مهمترین زیرساخت‌های گردشگری است. با آغاز تحریم‌ها این مساله بیشتر به چشم می‌آید. در چنین شرایطی هواپیماها دچار مشکل می‌شوند و قطعات لازم در اختیار ایرلاین‌های هواپیمایی قرار نمی‌گیرد. این موضوع بر گردشگری تاثیراتی منفی دارد.
این مدرس دانشگاه تصریح کرد: در پسابرجام، با افزایش ورود گردشگر به ایران مواجه شدیم. با این اوصاف متاسفانه بعد از تحریم این روال تغییر کرده است. با توجه آمارهایی که هتل‌ها و فعالان گردشگری ارائه می‌کنند، شاهد ورود گردشگران کمتری به ایران بوده‌ایم.
عضو هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر و گردشگری استان تهران تصریح کرد: شواهد نشان می‌دهد که شاهد کاهش حداقل ورود 50 درصدی گردشگران به ایران هستیم. بسیاری از ایرلاین‌ها از ایران خارج شده‌اند. پروازهای مستقیم در حال قطع شدن است. مسائل مربوط به سوخت و همچنین بیمه گردشگران با مشکل مواجه شده است. تمامی این مسائل نشان دهنده‌ی این است که گردشگری در ایران با مشکلاتی مهم مواجه است.
او ادامه داد: این یک حقیقت است که برجام تا حدودی توانسته بود که این مشکلات را جبران کند. اما واقعیت این است که با این اوضاع و بازگشت مجدد تحریم‌ها، حداقل ورود گردشگران اروپایی و آمریکایی به ایران با مشکل مواجه می‌شود.
رفیعی‌شاد در خصوص کاهش سفر ایرانیان به کشورهای خارجی تصریح کرد: یکی از تاثیرات مخرب شرایط نامناسب اقتصادی، در صنعت گردشگری نمایان می‌شود. وقتی مردم به لحاظ شرایط معیشتی دچار چالش هستند، طبیعتا به سفر فکر نمی‌کنند. در کشورهای توسعه یافته، سفر
افزایش نرخ ارز باعث شده که هزینه‌های سفر ایرانیان در سایر کشورها به 3 الی 4 برابر افزایش پیدا کند. افزایش عوارض خروج از کشور و همچنین افزایش چندین برابری نرخ بلیط شرکت‌های هواپیمایی منجر شده که به عنوان مثال سفر 1 میلیون تومانی به ترکیه، به 3 الی 4 میلیون تومان افزایش پیدا کند
یکی از ارکان مهم در زندگی تلقی می‌شود. اما این مساله مهم، متاسفانه در اولویت‌های خانوارهای ایرانی قرار ندارد. حتی سفر جزو 10 اولویت اول ایرانی‌ها نیست. به همین دلیل تامین هزینه‌های دیگر در اولویت قرار دارد.
وی با اشاره به تاثیر افزایش نرخ ارز بر میزان سفرهای خارجی ایرانیان، گفت: افزایش نرخ ارز باعث شده که هزینه‌های سفر ایرانیان در سایر کشورها به 3 الی 4 برابر افزایش پیدا کند. افزایش عوارض خروج از کشور و همچنین افزایش چندین برابری نرخ بلیط شرکت‌های هواپیمایی منجر شده که به عنوان مثال سفر 1 میلیون تومانی به ترکیه، به 3 الی 4 میلیون تومان افزایش پیدا کند.
او در پاسخ به این سوال که ضمن کاهش سفرهای خارجی ایرانی‌ها به سایر کشورها، آیا سفرهای داخلی افزایش داشته یا خیر، ابراز داشت: البته سفر مردم به داخل و خارج از کشور قابل قیاس نیست. باید ابزارهای رونق هم مد نظر قرار گیرد. اکنون هزینه بلیط رفت و برگشت تهران – کیش، در خوشبینانه‌ترین حالت حدودا 700 هزار تومان است. بلیط چابهار 1 میلیون تومان است. این هزینه بابت صبحانه و نهار و اقامت دریافت می‌شود. ضمن این اوضاع، چنین نرخی بازهم با گردش‌های خارج از کشور برابری می‌‌کند. این موضوع اقبال گردشگران را کم می‌کند. اگر ما ارزان‌سازی‌ و صنعتی‌سازی سفر را در دستور کار قرار بدهیم و بسته‌های سفر ارزان قیمت داخلی را مد نظر قرار بدهیم، می‌توانیم در گردشگری داخلی تحول ایجاد کنیم. ادامه این رویه به هیچ وجه مناسب نیست و اتفاق خاصی در این زمینه رخ نخواهد داد.     
گفت‌وگو: سید مسعود آریادوست
 
کد مطلب: 97497
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


موسوی
Iran, Islamic Republic of
بسیار عالی و منطقی امیدواریم مسئولان دلشان برای گردشگری ایران بسوزد.