۰
چهارشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۴۷

از شایعه تا واقعیت 14 استاندار خراسان رضوی

مراسم معارفه استاندار خراسان رضوی امروز با حضور وزیر کشور برگزار می‌شود.
مراسم معارفه استاندار خراسان رضوی امروز با حضور وزیر کشور برگزار می‌شود.
به گزارش خبرنگار ایسنا، امروز چهاردهمین استاندار خراسان رضوی معارفه می‌شود، این استان پس از انقلاب اسلامی طیف متفاوتی از مدیران را تجربه کرده است، از استاندار ورزشی گرفته تا استاندار سیاسی، اقتصادی و فرهنگی.
قبل از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، افرادی همچون محمود جم(1308)، سید فخرالدین شادمان(1334)، مهدی فرخ، علی منصور، عباس‌قلی گلشاییان، محمدعلی صفاری، مصطفی قلی‌مرام، نادر باتمانقلیچ و عبدالعظیم ولیان(1353)، مدیریت بر استان خراسان را تجربه کرده‌اند.
اولین استاندار خراسان رضوی پس از انقلاب اسلامی
طاهر احمدزاده، اولین استاندار خراسان رضوی پس از انقلاب اسلامی بود، او حکم استانداری خود را در سال 1357 از امام خمینی(ره) دریافت کرد، زمانی که با این حکم از طرف امام به مشهد آمد مورد استقبال جمعیت زیادی از مردم قرار گرفت، جمعیتی که وی را از راه‌آهن تا حرم مطهر امام رضا(ع) قلمدوش بردند.
او که سه فرزند خود را در جریان مبارزه با رژیم شاه از دست داده بود مورد لطف و توجه امام خمینی(ره) قرار گرفت و به همین دلیل از همان ابتدا بین مردم محبوبیت یافت، قبل از این‌که استاندار شود، شروطی گذاشت، از جمله این‌که ژاندارمری و ارتش نیز در اختیار او باشند اما این درخواست پذیرفته نشد زیرا این خواسته‌ها برخلاف قانون بود.
احمدزاده پس از استعفای دولت موقت بعد از 11 ماه به دلیل گفتن برخی سخنان علیه روحانیت برکنار شد و پس از او غفوری‌فرد به پیشنهاد آیت‌الله هاشمی رفسنجانی استاندار خراسان شد، اولین استاندار خراسان رضوی در 9 آذر سال 1396 دعوت حق را لبیک گفت.
جوان‌ترین استاندار خراسان
حسن غفوری‌فرد متولد 1332 و دارای مدرک دکترای فیزیک هسته‌ای است، از آذرماه 57 تا مرداد ماه سال 60 استاندار خراسان بود، وی در دوره شهید رجایی استاندار خراسان شد.
غفوری‌فرد 20 روز پس از تسخیر سفارت آمریکا در ایران توسط دانشجویان پیروی خط امام(ره) و بعد از استعفای دولت بازرگان، استاندار خراسان شد.
مهم‌ترین حادثه دوران استانداری غفوری‌فرد وقوع حادثه طبس بوده و در دوران مدیریتش این شایعه همواره مطرح می‌شد که «آمریکا قرار است به مشهد حمله کند.»
بعد از واقعه طبس و شکست آمریکایی‌ها بنی‌صدر در روزنامه انقلاب اسلامی ایران درباره او می‌نویسد «جنگ که تمام شود می‌روم و حساب استاندار خراسان را می‌رسم.»
مهم‌ترین اقدام دوران تصدی استانداری‌اش «تشکیل 307 شورای محلی در مشهد» به منظور افزایش مشارکت مردم در اداره امور و هم‌چنین «طرح تعاونی‌های بیکاران استان» که بعدها این طرح در کل کشور اجرا شده بود.
او دو بار در دوران ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی و نخست وزیری میرحسین موسوی از سمتش استعفا می‌دهد.
از استانداری خراسان تا حزب موتلفه
نبی حبیبی متولد سال 1324 و دارای مدرک فوق لیسانس جامعه‌شناسی از دانشگاه تهران است و سومین استاندار خراسان پس از انقلاب اسلامی از سال شهریور 1360 تا اردیبهشت 62 بود و هم اکنون دبیرکل حزب موتلفه اسلامی است.
یکی از شایعات دوران مدیریتش در استانداری خراسان این بود که او در کاخی 2000 متری زندگی می‌کند در حالی که در آپارتمان زندگی می‌کرده است.
استانداری که دوبار نماینده عالی دولت در خراسان شد
عبدالله کوپایی متولد 1325 در اصفهان و دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته راه و ساختمان از دانشگاه تهران است.
او چهارمین و هشتمین استاندار خراسان و اولین استانداری است که دو بار مدیر عالی دولت در خراسان شد.
وی در دوره اول استانداری، استاندار خراسان بزرگ طی سال‌های 62 تا تیرماه 66 شد و در دوره دوم از مرداد 75 تا بهمن 76 به استانداری خراسان منصوب گردید.
کوپایی از سال 73 به مدت دو سال استاندار چهارمحال و بختیاری و به مدت چهار سال معاون دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بوده است.
دوره اول استانداری کوپایی همزمان با جنگ تحمیلی بود و تشکیل سمینار «خراسان تا کربلا» و انتخاب دو نماینده تام‌الاختیار در خراسان شمالی و جنوبی قبل از تقسیم استان، برای اولین بار از جمله مهم‌ترین اقدامات وی در دوران مدیریتش به شمار می‌رود.
استاندار ورزشکار خراسان
حسن عابدینی که به امیر عابدینی معروف است ورزشکارترین استاندار خراسان به شمار می‌رود.
عابدینی از سال 72 تا 79 مدیرعامل باشگاه پرسپولیس تهران بوده است، در دهه 60 در تیم پرسپولیس، پیکان و تهران بازی کرده است، عضو اولین دوره شورای اسلامی شهر تهران، معاون وزیر صنایع و معادن و معاون مسکن بنیاد شهید نیز بوده است.
از استانداری خراسان تا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
علی جنتی وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی از سال 67 تا 71 استاندار خراسان بوده است. 
از استانداری خراسان تا شورای شهر مشهد
بعد از جنتی، اسماعیل مفیدی از شهریور 1371 تا خرداد سال 1375 استاندار خراسان بوده است.
مسائل امنیتی استان مهم‌ترین موضوع دوران مدیریت مفیدی بوده، مبارزه با مواد مخدر، انسداد مرزها و سامان‌دهی مهاجران افغانی نیز از مسائل دیگر دوران تصدی استانداری وی به شمار می‌رود.
از اقدامات او در خراسان نیز می‌توان از افزایش مراودات تجاری با ترکمستان و افغانستان، طرح انبوه‌سازی مسکن مشارکتی، و ورود ماشین‌آلات و ابزارآلات و راه‌اندازی خط یک قطار شهری نام برد.
مفیدی مخالف تقسیم استان بود و این تقسیم را همواره باعث تضعیف پایتخت معنوی ایران دانسته است. او در اولین انتخابات شوراها به پارلمان شهری مشهد راه یافت و بر صندلی ریاست تکیه زد و در سومین دوره شورای شهر مشهد نیز رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورا بود.
اولین استاندار دولت اصلاحات
محسن مهرعلیزاده دارای مدرک دکترای اقتصاد مهندسی است و از سال 76 تا آبان ماه 80 استاندار خراسان رضوی شد.
او در ۷ آبان ۱۳۹۶ به عنوان استاندار اصفهان انتخاب شد و در ۲۶ آبان امسال به علت قانون منع به کارگیری بازنشستگان سمت خود را ترک کرد.
به گفته مهرعلیزاده، ایجاد وحدت، تفاهم و تعامل میان همه نیروهای استان خراسان رضوی از مهم‌ترین اقدامات او در استانداری خراسان رضوی بوده است.
 
استانداری که هم اولین بود، هم آخرین
حسن رسولی که هم اکنون عضو شورای شهر تهران است از دی‌ماه 80 تا مهرماه 84 استاندار خراسان رضوی بود.
 
در دوران مدیریت او خراسان پهناور به سه استان تقسیم شد، امری که منتقدان و موافقان بسیار داشت و در حقیقت او آخرین استاندار خراسان بزرگ و اولین استاندار خراسان رضوی لقب گرفت.
 
به گفته رسولی، مسایل امنیتی و کمبود آب در استان از جمله چالش‌های مدیریتی دوران استانداری‌اش به شمار می‌رود، ولی با وجود همه تلاش‌ها باز هم موفق نشد که آب کشاورزی و شرب استان تامین شود و هنوز هم این مسئله یکی از بحران‌های خراسان است.
 
محمدجواد محمدی‌زاده؛ اولین دولتمرد دهم
 
محمدجواد محمدی‌زاده دارای مدرک فوق لیسانس بهداشت محیط است و از سال 84 تا مرداد 88 استاندار خراسان رضوی بود. او در حقیقت اولین استاندار دولت محمود احمدی‌نژاد محسوب می‌شود.
از جمله مسئولیت‌های او معاونت رئیس جمهوری ایران در دولت دهم، معاونت خدمات شهری شهرداری تهران در دوران احمدی‌نژاد بود.
 
استاندار معزول خراسان رضوی
 
محمود صلاحی از شهریورماه 88 تا دهم آبان سال 1391 بود، وی قائم مقام وزیر تعاون در دولت نهم، دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی از سال 85 تا 88، ریاست هیئت مدیره اتاق تعاون مرکزی در دولت نهم و عضو هیئت رئیسه فدراسیون‌های ورزشی در دولت نهم را بر عهده داشته است.
 
مهم‌ترین اقدامات صلاحی در دوران مدیریتش گازرسانی و تامین آب و تامین جاده‌های روستایی، کسب رتبه نخست در سال 89 در حوزه سرمایه‌گذاری صنعتی برای خراسان رضوی، تشکیل کارگروه زیارت، راه‌اندازی خط یک قطار شهری و افزایش 19 هزار متری فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد بود.
 
از جمله پروژه‌های ناتمام دوران مدیریت او که پس از او به بهره‌برداری رسید، افتتاح سد ارداک و سامان‌دهی بافت فرسوده اطراف حرم بود که برای صلاحی افسوس شد.
مرد اقتصادی‌ دولت دهم
 
محمدحسین فروزان‌مهر، متولد 1347 کارشناس ارشد مهندسی برنامه‌ریزی سیستم از موسسه عالی پژوهش در برنامه‌ریزی و توسعه است، تنها میراث احمدی‌نژاد در دولت یازدهم بود و کسی که انتظار می‌رفت وعده‌های اشتغال‌زایی دولت در خراسان رضوی را محقق کند.
 
این در حالی است که بنا بر گزارش استانداری خراسان رضوی نرخ بیکاری در سال 91 برابر با 8.7 درصد بود که این نرخ امسال 6.6 درصد بود و 0.4 درصد کاهش را داشته است.
 
پیش از استانداری خراسان رضوی وی معاون سرمایه انسانی و توسه اشتغال وزارت کار و رفاه اجتماعی، مشاور و معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری، معاون اداری مالی موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی و معاون اجرایی سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران را بر عهده داشت.
استاندار ناشناخته اما محبوب
 
اما پس از اولین پیروزی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری، هیات دولت در تصمیمی که با تاخیر زیادی آن را گرفت، استانداری را برای خراسان رضوی انتخاب کرد که نامش برای هیچ موتور جستجوگری آشنا نبود، علیرضا رشیدیان از اسفند ماه سال 92 در حالی فعالیت خود را در خراسان رضوی آغاز کرد که بر اساس قانون منع به کارگیری بازنشستگان مجبور به یک خداحافظی اجباری از خراسان رضوی شد.
بحران موسسات مالی و اعتباری در خراسان رضوی از چالش‌های مهم مدیریت رشیدیان در خراسان رضوی بود.
حالا علیرضا رزم‌حسینی پس از یک خداحافظی پرحاشیه از کرمان، به عنوان چهاردهمین استاندار خراسان رضوی از امروز درحالی کارش را آغاز می‌کند که رسیدگی به مشکلات مربوط به موسسات مالی و اعتباری، معضل حاشیه‌نشینی در مشهد و از همه مهمتر چالش آب در خراسان رضوی از مهمترین موضوعاتی است که باید در دوران مدیریتش برای آنها تدبیری بیاندیشد.
کد مطلب: 100775
برچسب ها: خراسان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *