۰
چهارشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۵۵

آغاز فصلی نوین در مناسبات ایران و عراق

سفر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به عراق و گفت وگو با شرکت های فعال اقتصادی، نشانی آشکار از آغاز فصل نوین در روابط این 2 کشور همسایه را نوید می دهد.
سفر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به عراق و گفت وگو با شرکت های فعال اقتصادی، نشانی آشکار از آغاز فصل نوین در روابط این 2 کشور همسایه را نوید می دهد.
گروه اطلاع رسانی بنابه رسالت خبری ایرنا، به عنوان خبرگزاری رسمی نظام، دولت و مردم، به منظور ایجاد پل ارتباطی در مسیر گسترش آگاهی سازی، با مروری بر برجسته ترین گزارش های پایگاه های خبری داخلی در طول شبانه روز گذشته، گزیده ای از این گزارش ها را انتخاب و منعکس کرده است.

** پشت پرده رایزنی‌های ظریف در عراق؛ حسن روحانی در چه شرایطی آماده سفر به بغداد می‌شود؟
پایگاه خبری «نامه نیوز» با درج عنوان «پشت پرده رایزنی‌های ظریف در عراق» گزارش داد: در حالی که ترامپ شبانه و از ترس جان خود بدون اطلاع قبلی به عراق سفر کرد و مقامات عراقی حاضر نشدند در این وضعیت با او دیدار کنند، وزیر امور خارجه ایران در روشنایی روز و همراه با یک تیم اقتصادی بلند پایه به عراق رفته است. ظریف از ابتدای حضور خود در عراق، دیدارهایش را با مقامات عراقی شروع کرد و در اولین دیدار با محمد علی الحکیم وزیر خارجه عراق، «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر و «سید عمار الحکیم» رئیس جریان حکمت ملی دیدار و گفتگو‌ کرد. ظریف این گفت و گو ها را مفید و سازنده قلمداد کرد.

عراق از سال 2003 به بعد همواره در تلاش برای ایجاد توازن در رابطه با امریکا به عنوان بازیگر اصلی غیرمنطقه‌ای در این کشور و ایران به عنوان یک همسایه تاثیرگذار بوده است. هر چند که عراق رابطه نزدیکی با امریکا دارد اما همزمان با دو دوست ایران در منطقه یعنی سوریه و روسیه هم روابط خوبی دارد.

حضور نظامی و سیاسی امریکایی ها پس از سقوط صدام در عراق مسجل شد و عراقی ها علیرغم نارضایتی ها از این حضور و البته ناراحتی از سفرهایی که به شکل غیرمنتظره و بدون اطلاع انجام می شود، اما حضور آنها را اجتناب ناپذیر می دانند. از این در سالهای اخیر تلاش کرده اند توازنی بین حضور دو رقیب یعنی ایران و امریکا در عراق ایجاد کنند. سفر وزیر امور خارجه ایران به عراق و شرکت در فرومهای اقتصادی از کربلا تا نجف و سلیمانیه و اربیل نشان از بازگشایی صفحات جدیدی در روابط دو کشور دارد.

** ناکامی در پرتاب ماهواره پیام
بنابر گزارش «عصرایران»؛ موضوع پرتاب ماهواره پیام طی روزهای گذشته به دلیل اظهارات هشدار گونه وزیر امور خارجه آمریکا درباره پرتاب این ماهواره، ابعاد سیاسی و بین المللی پیدا کرده بود.

جمهوری اسلامی ایران در تلاش است دستاوردهای خود را در عرصه فضایی به عنوان یکی از 10 کشور دارای قابلیت بومی از صفر تا صد در جهان، تثبیت کند. دولت ایالات متحده آمریکا و برخی متحدان اروپایی واشنگتن به شدت مخالف تلاش‌های ایران برای کسب دانش فضایی و به ویژه در حوزه ابزارهای پرتاب بومی، آن هستند.

اخیرا مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا با ادعای اینکه توسعه ابزارهای پرتابگر ماهواره‌ها به فضا پوششی برای توسعه توانمندی موشک‌های بالستیک ایران است، این اقدام را نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت ملل متحد دانست و نسبت به پرتاب قریب الوقوع دو ماهواره ایرانی به فضا هشدار داد. جمهوری اسلامی ایران با رد ادعاهای مقامات واشنگتن درباره نقض قطعنامه 2231، توسعه توانمندی موشکی و فضایی را حق مسلم خود دانسته و اعلام کرده است این توانمندی به هیچ وجه ناقض قطعنامه 2231 شورای امنیت ملل متحد نیست.

** آیا مخاطب واقعی خویینی‌ها روحانی است؟
پایگاه خبری «عصر ایران» با اشاره به گمانه‌هایی دربارۀ لایۀ زیرین یک «فرا گفت و گو» با درج عنوان «آیا مخاطب واقعی خویینی‌ها روحانی است؟»، نوشت: دربارۀ گفت و گوی اخیر آیت‌الله سید محمد موسوی خویینی‌ها و آن بخش که مربوط به امام موسی صدر است، پیش از این به تفصیل و با جزییات نوشتم اما سر و صدای اصلی به خاطر بخش دوم و اشارات صریح به مرحوم هاشمی رفسنجانی است و ادعاها یا انتقاداتی که مطرح می‌کند. این گفت و گو را می‌توان به منزلۀ اعلام موجودیت دوبارۀ جناح چپ و گفتمان چپ دانست و شاید پاسخی به سخنان رییس دفتر روحانی که نقش اصلاح طلبان را انکار یا نازل می‌کند...

این که خویینی‌ها اختلافات گذشته را تازه کرده شاید به لحاظ اخلاقی به دو سبب نقد شود. نخست این که در ممات هاشمی و نه در حیات او این نکات را مطرح کرده و دوم این که هاشمی 84 به بعد و خاصه 88 به بعد که به اصلاح طلبان نزدیک شده بود. یا به این سبب که نسبت هاشمی را با گفتمان اعتدال انکار می‌کند و پیشینه او را در «چپ» می داند و این که بعدا به راست هم گرایش یافت می توان گفت و رسید به این که خطبۀ هاشمی رفسنجانی قبل از دوم خرداد 76 را هم به نفع خاتمی نمی داند تا دِینی از هاشمی بر گردن‌شان باشد.

جان کلام موسوی خویینی‌ها اما این شعر ضرب المثل شدۀ بابا طاهر عریان است: «چه خوش بی مهربانی هر دو سر بی/ که یک سر مهربانی دردسر بی.»

** اعتماد عمومی خمیرِ بازی نیست
تارنمای خبری «عصر ایران» در مطلبی نوشت: دیروز یک هوایپمای باری در کرج سقوط کرد و برابر آخرین آمار در این سانحه 15 نفر جان به جان آفرین تسلیم کردند و یک نفر نیز مجروح شد. این خبر به مهمترین رویداد کشور تبدیل شد و حتی سفر رئیس جمهور به استان گلستان را زیر موج خود بُرد. در حالی که برابر با آمارهای معمول در یک شبانه روز به صورت متوسط 50 هموطن در تصادفات رانندگی کُشته میشوند. فقط کُشته! اما چرا این همه بازخورد ندارد؟

ابتدا عنوان شد یک فروند بوئینگ 707 باری متعلق به قرقیزستان که از بیشکک عازم فرودگاه پیام کرج بود، به اشتباه در فرودگاه فتح به زمین نشست و خلبان نتوانست هواپیما را روی باند کنترل کند و سانحه بار آمد. بعد گفتند از تعداد سرنشینان خبری نداریم، بعد اعلام شد هواپیما متعلق به ارتش بوده، بعد تصاویر نشان می‌داد که هواپیما در یک ویلا فرود آمده و ....

در همه جای دنیا مواردی از سقوط هواپیما وجود دارد، اما این اطلاعات ضد و نقیض در مورد مالکیت آن شگفت‌آور است. ورود و خروج هر هواپیمایی به آسمان کشور مشخص است، این هواپیما که ربوده نشده بود که مسیر آن یک باره عوض شده و مبدا و مقصد و مالکیت آن نامشخص باشد، دلیل این همه سکوت و انتشار اطلاعات غلط چیست؟ متوجه هستید که این نوع پراکنده‌گویی چه صدمه‌ای به اعتماد عمومی می‌زند؟ می دانید باعث می‌شود حتی به اخبار واقعی فردایتان بی‌اعتماد شوند و بگویند از کجا معلوم تکذیب نشود؟

** آغاز کوچک‌سازی سازمان سینمایی با ادغام یک یا دو مؤسسه با مؤسسه رسانه‌های تصویری
وبسایت خبری تحلیلی «تابناک» با درج عنوان بالا گزارش داد: مؤسسه رسانه‌های تصویری از سال 1372 کار خود را آغاز کرد تا در زمینه تولید و عرضه محصولات ویدیویی برای شبکه نمایش خانگی فعال باشد. با گسترس صنعت دیجیتال، مؤسسات خصوصی در این حوزه فعال شدند که اکنون به مراتب قدرتمندتر از مؤسسه رسانه‌های تصویری در این حوزه فعالیت می‌کنند و این مؤسسه نیز به مکانی برای خرید کپی رایت فیلم‌هایی تبدیل شد که یا مشتری جدی نداشت و یا مشتریان به قیمت مؤسسه حاضر به خرید نبودند و به نوعی نقش مؤسسه در سطح حمایت از سینماگران کاهش یافت.

این نقش تا سطحی نزول پیدا کرد که نام این مؤسسه عمدتاً در ایام جشنواره و به عنوان محلی برای دایر کردنِ دبیرخانه موقت جشنواره مورد بهره برداری قرار می‌گرفت. البته در اساسنامه این مؤسسه نقش‌های متفاوتی ذکر شده اما سی دی فروشی و تلاش برای مبارزه با قاچاق سی دی در شبکه نمایش خانگی که البته به فرجامی نرسیده، عمده کارکردهای مؤسسه بوده است.

در واقع تفسیر دقیق دستور تازه انتظامی، ادغام یک یا دو مؤسسه سینمایی دیگر از سازمان سینمایی با مؤسسه رسانه‌های تصویری و ایجاد یک مؤسسه تازه است. بدین ترتیب، کوچک‌سازی بی‌سابقه‌ای در سینمای ایران رخ می‌دهد که با توجه به سهم برخی سینماگران در شماری از این مؤسسات و اینکه برخی از آنها اساساً حقوق‌بگیر شماری از این مجموعه‌ها هستند، این احتمال وجود دارد که کوچک‌سازی سریع سینما، واکنش‌هایی در پی داشته باشد.

** ایران هنوز به این جمع بندی نرسیده که قصد اروپا اجرایی نکردن SPV است
پایگاه خبری تحلیلی «انتخاب» در گفت‌وگو با رحمان قهرمان‌پور، کارشناس مسایل بین‌الملل نوشت: به نظر من ایران فعلا تصمیمی برای خروج از برجام را ندارد. هرچند که ممکن هست در 4 یا 5 ماه آینده رفتار های اروپا به قدری ناامیدکننده باشد که ایران این گزینه را هم به صورت جدی در دستور کار قرار دهد ولی فعلا شواهدی دال بر این که ایران بخواهد از برجام خارج بشود وجود ندارد. spv دنبال یک جریان موازی خارج از جریان اصلی مالی در دنیاست و حتما کار بسیار دشوار و سختی است؛ هم از نظر نظارتی، هم از نظر ساز و کار هم از نظر نحوه اجرا. زیرا چیزی است که تا به حال اجرا نشده و نه ایران و نه کشور های اروپایی تصویر روشنی از نحوه عملکرد آن ندارند.

علاوه بر نکته اول یعنی این که spv قرار است در خارج از جریان اصلی معادله جهانی شکل بگیرد، مشکل دیگر پیچیدگی، طولانی و زمان بر بردن روند تصمیم گیری در اتحادیه اروپاست، نه تنها این کندی به spv محدود نمی شود، بلکه در مورد سایر موضوعات هم این کندی را می بینیم. لذا بخشی از این تاخیر قابل قبول است. ایران هنوز به این جمع بندی قطعی نرسیده که قصد اتحادیه اروپا اجرایی نکردن این سازکار ویژه مالی است ولی اگر به این جمع بندی برسد که اتحادیه اروپا اساسا چنین قصدی ندارد آن وقت ممکن است که تصمیمات دیگری بگیرد.

** استانی شدن انتخابات مجلس یک اتفاق خوب
پایگاه خبری تحلیلی «انتخاب» در گفت وگو با طیبه سیاوشی، نماینده تهران نوشت: ما قبل از انقلاب بحث آمایش ملی را داشتیم؛ اما اکنون به دلیل نبود یک سند توسعه ملی، این دیدگاه هر روز تضعیف می شود؛ به طوری که این موضوع هر ساله در بودجه دیده و میلیاردها تومان هزینه می‌شود ولی هنوز چیزی از آن ندیده ایم.» «به دلیل نبود این سند، دیدگاهی که توسعه به نفع کشور و مصالح مردم، با کمترین هزینه و کمترین هدر رفت منابع اعم از انسانی و مالی باشد، دیده نشده است.»

طیبه سیاوشی، با بیان اینکه هیچ نظام انتخاباتی نیست که موارد منفی نداشته باشد، می گوید: قطعا این نظام انتخاباتی استانی هم همین است و تبعات منفی هم دارد. ولی ما باید ارزیابی کنیم و ببینیم مزایای آن بیشتر است یا معایبش؟ من فکر می کنم که در این شرایط و سیستمی که در کشور ما بوجود آمده، به دلیل نبود دیدگاه ملی، نیاز داریم که نظام استانی شدن انتخابات را پیش ببریم.

او درباره معایب این طرح نیز گفت: این موضوع که ممکن است افراد مستقل نتوانند در این سیستم رأی آوری موفقیتی داشته باشند، درست است اما در عین حال باید گفت هنوز نظام حزبی در کشور شکل نگرفته است. به همین دلیل، صرفا احزاب نیستند که قرار است انتخابات استان ها در آنها برگزار شود. تشکل های صنفی مختلفی وجود دارند که تلاش می کنند نماینده ای را برای دفاع از منافع خود، به مجلس بفرستند. واقعیت آن است که این تشکل های صنفی در این چارچوب نظام انتخاباتی می‌تواند موفق باشد.

** استانی شدن انتخابات منجر به رأی‌فروشی و لابی‌گری می‌شود
وبسایت خبری «فرارو» در گفت وگو با مهدی آیتی نماینده ادوار مجلس نوشت: وقتی انتخابات به صورت استانی برگزار می‌شود، دیگر رأی تک‌تک مردم تعیین‌کننده نیست. آن رأی تعیین‌کننده است که با لابی‌گری به دست می‌آید. نخستین بار مسئله استانی شدن انتخابات در مجلس ششم مطرح شد و عمدتا اعضای حزب مشارکت به دنبال این موضوع بودند. در آن دوره توسط برخی نمایندگان به صورت طرح مطرح شد و هرچند مجلس با آن موافقت می‌کرد، اما توسط شورای نگهبان رد شد. یکی از کسانی که سردمدار این طرح بود، آقای جواد اطاعت بود. اما من همان زمان در مجلس ششم کاملا با این طرح مخالف بودم و حتی یکبار هم صدا و سیما از من و آقای اطاعت دعوت کردند تا در این باره یک مناظره‌ای انجام بدهیم.

وی ادامه داد: « الان هم احتمال اینکه شورای نگهبان مجددا با آن موافقت نکند بسیار زیاد است. زیرا این نهاد معتقد است که مسئله استانی بودن انتخابات برخلاف قانون اساسی است. زیرا در قانون به آرای شهرستان‌ها اشاره شده است و وقتی انتخابات استانی می‌شود، به این معنی است که شهرستان‌ها را تجمیع کردیم و انتخابات را از حوزه شهرستانی به استانی انتقال پیدا می‌کند.»

** زیباکلام: ایراد اصلی اصلاح‌طلبان، پشت‌کردن به حمایت صددرصدی از روحانی است
وبگاه «خبرآنلاین» در گفت و گو با صادق زیباکلام آورد: کارشناسان سیاسی حیات ناکارآمد امروز جناح ها را ناشی از فاصله گرفتن از مردم می دانند و بر این باورند که این نارضایتی ها اثر مستقیم خود را در رفتار سیاسی مردم به ویژه در زمان انتخابات خواهد گذاشت.

وی درباره سهم اصلاح طلبان در نارضایتی های عمومی گفت: به هیچ وجه در پی تبرئه اصلاح طلبان نیستم اما واقع مطلب این است که اگر قرار بر تشکیل دادگاهی برای رسیدگی به اتهامات متهمانی که موجب نارضایتی مردم شدند باشد به طور قطع اصلاح طلبان متهم ردیف اول این دادگاه نخواهند بود.

زیباکلام ایراد اصلی به اصلاح طلبان را پشت کردن به حمایت صد درصدی از روحانی خواند و تاکید کرد: واقعیت آن است که اصلاح‌طلبان باید قرص و محکم به حمایت از روحانی ادامه داده و همچنان از رفتار سیاسی خود در اردیبهشت 96 دفاع کنند ضمن اینکه به جامعه توضیح دهند که در صورت عدم حمایت از روحانی کشور مجدد به دست جریانی می‌افتاد که از سال 84 تا 92 با سیاست های خود کشور را درگیر بلاهایی کرد.

** روایت بازیگر مقابل یکی از خاطره‌انگیزترین کارهای حسین محب‌اهری
وبسایت خبری «خبرآلاین» در گفت وگو با محمد کدخدایی بازیگر نقش مبصر چهار ساله در سریال «ق مثل قلقلک» از ویژگی‌های مرحوم حسین محب اهری و همکاری‌های مشترک‌شان در دهه 60 نوشت: یکی از پررنگ‌ترین و شیرین‌ترین خاطراتی که بیننده‌های تلویزیون از مرحوم حسین محب‌اهری در دهه 60 به خاطر دارند سریال «ق مثل قلقلک» یا «درس شیرین ریاضی» است، سریالی که مرحوم محب اهری در نقش معلم و محمد کدخدایی در نقش مبصر چهار ساله در آن به ایفای نقش می‌پرداختند. درگذشت حسین محب‌اهری بهانه‌ای شد تا در گفت‌وگو با محمد کدخدایی مروری داشته باشیم بر آن سال‌ها که این سریال از تلویزیون پخش می‌شد. کدخدایی از ویژگی‌های مرحوم محب‌اهری نیز گفت و عشق به کار را از پررنگ‌ترین خصائص اخلاقی این هنرمند عنوان کرد.

کدخدایی درباره همکاری‌هایش با مرحوم محب‌اهری در دهه شصت که یکی از پررنگ‌ترین آنها که در ذهن مخاطب باقی مانده سریال «درس شیرین ریاضی» یا «ق مثل قلقلک» بود گفت: «مرحوم محب‌اهری که خداوند رحمت‌شان کند از همان ابتدای آشنایی که با ایشان داشتم ایده‌های بسیار خوبی داشتند و در خلاقیت نمایشی‌شان هیچ شکی نبود. هر کسی که با ایشان کار کرده با این ویژگی‌ها و نبوغ‌شان در زمینه کار هنری آشنا است و این خصائص به او نیز منتقل می‌شود.»

** حساب سرانگشتی از درآمد طرح پولی‌کردن تونل‌ها؛ ماهی 18میلیارد تومان
تارنمای خبری «خبرآنلاین» در گفت وگو با محمد علیخانی و محمدعلی کرونی، رئیس و دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران آورد: معاونت حمل و نقل و ترافیک پیش‌نویس لایحه‌ای را به معاونت برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شوراهای شهرداری تهران ارائه کرد که بر اساس آن 5 تونل تهران و اتوبان صدر مشمول دریافت عوارض عبور و مرور می‌شود. پیش نویس این لایحه در اداره تدوین قوانین و مقررات شهرداری تهران مورد بررسی قرار گرفته و این لایحه از لحاظ کارشناسی بررسی شده که در نهایت لایحه به تایید رسیده و به زودی به شورای شهر ارسال ‌شود.

بر اساس این لایحه، تونل‌های نیایش، رسالت، توحید، شهدای غزه و امیرکبیر و اتوبان صدر مشمول دریافت عوارض شده و خودروهای عبوری برای هر بار عبور باید رقمی را به عنوان عوارض پرداخت کنند که گفته می‌شود حداقل عوارض پیش بینی شده حدود 3 هزار تومان خواهد بود. مولفه‌هایی که نرخ عوارض را تعیین می‌کند شامل طول تونل، داشتن معاینه فنی و معاینه فنی برتر، ساعت تردد خواهد بود.

محمد علیخانی درباره این طرح جدید معاونت حمل و نقل گفت: «متاسفانه علی رغم اینکه این طرح مدنظر ما بوده و در شورای پیشین هم درباره آن صحبت شده و می توانست مثبت هم باشد، اما اقدامات ناپخته و بدون مشورت برخی مدیران، باعث سوختن طرح ها و ایجاد سوءتفاهم می شود.» «پیش از ورود به بحث باید بگویم ما یک طرح با اولویت بالا هم داریم با نام پارک حاشیه ای که در شورا هم به تصویب رسید و اتفاقا در بودجه 97 هم قرار گرفت. بر اساس این طرح، معاونت می توانست 950 میلیارد تومان درآمد داشته باشد اما بخش اعظم این درآمد متاسفانه به دلیل کم کاری ها وصول نشد و شهرداری را دچار خسارت کرده است.»

** مخازن سوخت خودرو را هنگام خرید چک کنید
وبسایت «پارسینه» با درج عنوان فوق آورد: هنگام تحویل گرفتن خودروی جدید خود، توجه کنید که باک بنزین خودرو پلیمری باشد و نه فلزی. یکی از منابع عمده ایجاد آلودگی های زیست محیطی، خودروهای با منبع سوخت هیدروکربنی است که باک بنزین نیز یکی از منابع انتشار هیدروکربن های خام در خودرو است. باک بنزین خودروها ابتدا از جنس فلز تولید می شدند که با سختگیرانه تر شدن الزامات ایمنی و زیست محیطی و از سویی عدم توان پاسخگویی این نوع باک ها به به الزامات و استانداردهای مورد نیاز و محدودیت های متعدد به تدریج باک پلیمری جایگزین باک های فلزی گردید تا پاسخگوی استانداردهای جدید باشد .

** اعتیاد اقتصاد ایران به بوی نفت و بازگشت دوباره رشد اقتصادی به زیر صفر
وبسایت جامعه خبری تحلیلی «الف» در گزارشی با عنوان «اعتیاد اقتصاد ایران به بوی نفت و بازگشت دوباره رشد اقتصادی به زیر صفر» نوشت: رشد اقتصادی و رشد پایدار اشتغال‌زا؛ واژه‌های آشنایی که سال‌هاست در اقتصاد ایران مطرح و درباره آن حرف زده می‌شود. با این حال، دستیابی به رشد مثبت همراه با اشتغال موضوعی است که سال‌های متمادی اقتصاد ایران را به خود مشغول کرده است. اقتصاد ایران از ناکارآمدی رنج می‌برد و به اعتقاد صاحبنظران برای کارآمد کردن آن باید اصلاح ساختاری در حوزه‌های بانکی، مالیاتی، تامین اجتماعی، ایجاد شفافیت و... رخ دهد و این موارد در کوتاه مدت نمی‌توان انجام داد.

کارشناسان اقتصادی می‌گویند در کنار موارد بالا تحریم‌های اقتصادی، اقتصاد تک محصولی و نفتی، تصمیمات سلیقه‌ای، افت و خیز نرخ ارز، نامتعادل بودن موازنه واردات و صادرات و... باعث شده تا کشتی اقتصاد ایران نتواند از تلاطم خارج شود و همچنان در شرایط نامناسب قرار داشته باشد.

سال‌ها فروش نفت، دولت‌ها و خرج کردن منابع نفتی در اقتصاد بدون توجه به لزوم فاصله گرفتن اقتصاد ایران از تک محصولی و همچنین بی‌توجهی به ظرفیت‌های داخلی، باعث شده تا تولید و فعالیت‌های اقتصادی در روند مناسبی قرار نگیرد. تولیدکنندگان مرتبا می‌گویند فشارهای اقتصادی ناشی از تغییرات ناگهانی نرخ ارز و تصمیمات خلق الساعه دولت‌ها باعث نابودی و به تعطیلی کشیده شدن بنگاه‌ها و در نتیجه ریزش نیروی کار شده است.

** اقدامات دولت سازندگی قابل قیاس با قبل از انقلاب نیست
وبسایت خبری «شفقنا» در گفت‌وگو با مهدی چمران، نوشت: کمتر کسی است که نام چمران را نشنیده باشد؛ از سال‌های طولانی ریاستش بر شورای شهر تهران گرفته تا حضورش در جنگ و تلاشش برای رییس‌جمهور شدن شهردارهای تهران. بیش از نیمی از سال‌های عمرش را صرف حضور در نهادهای مختلف جمهوری اسلامی ایران کرده است و نگاه خود را به عملکرد دولت‌های پس از انقلاب دارد. گرچه معتقد است که باید یک مطالعه‌ی دقیق و مستند به آمار و ارقام برای مقایسه عملکرد دولت‌های بعد از انقلاب صورت بگیرد، برداشت خود را از این موضوع به شفقنا می‌گوید. بیشتر صحبت‌هایش در مقایسه‌دولت‌های پس از انقلاب بر محور فعالیت‌های عمرانی آن‌هاست. با این وجود که اعتقاد دارد به دلیل شرایط خاص دولت جنگ، آن را نمی‌توان با دیگر دولت‌ها مقایسه کرد، عملکرد آن را در حوزه‌ی اقتصادی و در قیاس با دیگر دولت‌ها قابل‌دفاع‌تر می‌داند.

او در رتبه دادن به دولت‌های پس از انقلاب از نظر مثبت بودن برآیند عملکرد، رتبه‌ی یک را به دولت نهم می‌دهد و بارها در گفت‌وگو تأکید می‌کند که با دولت دهم کاری ندارد چرا که دولت دهم از مسیر مستقیم خود در جهت انجام اقدامات خوب فرهنگی و عمرانی دولت نهم به سمت کارها و تفکرات خاص سیاسی رفت.

مهدی چمران، رییس سابق شورای شهر تهران با بیان این که پس از مطرح کردن مطالبی در مورد خود انقلاب، به سراغ مقایسه‌ای میان دولت‌های پس از انقلاب اسلامی خواهد رفت، اظهار کرد: به طور کلی بعد و قبل از انقلاب قابل قیاس با هم نیستند. گرچه متأسفانه بعد از پیروزی انقلاب تا شروع جنگ گرفتار یکسری مسایل داخلی بودیم؛ گرفتاری‌های داخلی‌ که بیشتر در مناطق مرزی کشور وجود داشت.

** سید ضیاء مرتضوی:آیت‌الله صانعی برحفظ جان، مال، آزادی، آبرو و حقوق انسان‌ها تأکید دارند
پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه «شفقنا» در گفت وگو با حجت‌الاسلام والمسلمین سید ضیاء مرتضوی، آورد: حجت‌الاسلام والمسلمین سید ضیاء مرتضوی، دروس حوزوی را در مقطع خارج فقه و اصول نزد آیات عظام، شبیری زنجانی، شیخ جواد تبریزی، عبدالله جوادی آملی، یوسف صانعی و حسینعلی منتظری خوانده است. او از شاگردان برجسته حضرت آیت‌الله صانعی به شمار می‌رود و همچنان در مجلس معظم‌له که خود، آن را مجلس مذاکره‌ علمی و فقهی می‌خواند، حشر و نشر دارد. وی که اکنون دانشیار پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی است، در 1385به عنوان پژوهشگر برتر در حوزه دین انتخاب شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ضیاء بااشاره به این که حضرت آیت‌الله صانعی یکی از شاگردان برجسته‌ حضرت امام خمینی(ره) هستند، اظهار کرد: یکی از دلایل برجستگی این استاد معظم، شجاعت ایشان در به خدمت گرفتن توان علمی و فقهی برای بررسی آرای فقهی موجود و آرای فقهی دیگران و همچنین بازنگری مبانی و ادله در چارچوب موازین اجتهاد شیعی است. تلاشی که ایشان برای حفظ این موازین دارند نیز در زمره‌ی دلایل برجستگی ایشان قرار می‌گیرد. همین موضوع نیز باعث شده است با بیش از 80 سال سن، نشاط و سرزندگی علمی ایشان بحمدالله همچنان حفظ شود.

او با بیان این که آیت‌الله صانعی در همین سنین نیز همواره در پی پرسش‌های جدید و طرح مسایل از زوایایی تازه هستند، گفت: کسانی که با ایشان حشر و نشر دارند، شاهد هستند که مجلس معظم‌له، مجلس مذاکره‌ی علمی و فقهی است. در بسیاری از موارد، تأسف مستمر ایشان، آن است که برخی مشکلات جسمی، مطالعات ایشان را محدود کند و تأکید مستمر ایشان به شاگردان و نزدیکانشان نیز آن است که انشاءالله چنین رویه‌ای را داشته باشند.

** واکنش چهره‌های سیاسی به مصاحبه اخیر آیت‌الله موسوی خویینی
پایگاه اطلاع رسانی و خبری «جماران» در گزارشی با عنوان «واکنش چهره‌های سیاسی به مصاحبه اخیر آیت‌الله موسوی خویینی» آورد: «در روزهای اخیر مصاحبه ای از طرف آیت الله موسوی خویینی ها که خود از نزدیکان امام و فعالان نهضت ایشان بوده اند، در رابطه با شخصیت آیت الله هاشمی رفسنجانی انجام شد که به نظر حقیر مصاحبه ی مطلوبی نبود و گمان نمی کنم مجمع روحانیون مبارز و اعضای آن با شناختی که اینجانب از ایشان دارم، دارای چنین نظراتی باشند و حتما این مصاحبه و انتقادات نطرح شده در آن، نظرات شخص آیت الله موسوی خویینی ها است که متأسفانه باید عرض کنم به هیچ عنوان مصلحت نبود در این شرایط و اوضاع و احوال کشور و آن هم در فقدان آیت الله هاشمی رفسنجانی چنین سخنانی درباره ایشان مطرح شود.

اگر چه ممکن است که انتقاداتی در مورد عملکرد آقای هاشمی رفسنجانی داشته باشیم که از نظر ما صحیح هم باشد اما باید این نکته را مد نظر داشت که مرحوم آیت الله هاشمی در طول دوران نهضت امام و پس از پیروزی انقلاب، در کنار مقام معظم رهبری همواره مورد توجه، اعتماد وعنایت خاص امام بودند و بعد از وفات امام نیز در مقاطع مختلف، کشور را هدایت و مدیریت کرده اند. بر کسی پوشیده نیست که سلامت و بقای نظام اسلامی و انقلاب مرهون مجاهدت های همین دو شخصیت بوده است که باید قدردان چنین بزرگانی باشیم.

اکنون در چهل سالگی انقلاب قرار داریم و حتماً کمبودها و نقصان در عملکرد مسئولان بوده و هست، اما کدام سیاست ایجاب می کند که در حق بزرگان این کشور و انقلاب، بدون بررسی درست شرایط زمانی و مکانی، انتقاداتی چنین را مطرح سازیم.»

** علی ربیعی: اگر دنبال «سفارشی‌ها» بودم همچنان وزیر می‌ماندم
سایت خبری «جماران» در گفت وگو با علی ربیعی، وزیر کار سابق، نوشت: با نزدیک شدن به سالروز 40 سالگی انقلاب اسلامی از موضوعاتی که همواره مورد توجه قرار داشته، بحث عدالت اجتماعی و فقرستیزی است. در سال های اخیر نیز تلاش های زیادی از سوی مسئولین برای تحقق این دو مسأله در کشور صورت گرفته که هرچند در خور توجه، اما کافی نبوده است.

علی ربیعی«وزیر کار سابق» که سال گذشته، قربانی یکی از استیضاح‌های مجلس شد، درباره عملکرد خود در این وزارت خانه گفت:«خیلی صادقانه در حوزه وزارت خودم کار کردم و اهل سروصدا هم نبودم و معتقد بودم نباید با سروصدا کار را جلو برد و کارهای نهادسازی زیادی هم در وزارتخانه انجام دادم که یک نمونه آن حفظ اموال کارگران است.»

- شما پس از مدت‌ها به حوزه عمومی بویژه به پایگاه اصلی خود یعنی رسانه‌ها بازگشته‌اید. برداشت شما از کارکرد امروز رسانه‌ها چیست؟
- ما متأسفانه به دلایل مختلف، رسانه‌های آزاد را محدود کرده و نگذاشته‌ایم یک جریان اصولی و استاندارد رسانه مستقل همراه با مسئولیت‌پذیری و جامع‌نگری شکل گیرد. به علت محدودیت‌هایی که برای رسانه‌های مستقل ایجاد شده، افراد شناسنامه‌داری که نقد و انتقاد برای آنها با نگرش به اعتلای ایران بزرگ اهمیت داشته باشد، در رسانه‌های موجود حضور موثری ندارند و جریانی شکل گرفته که رسانه را به عنوان یک ابزار در خدمت تحقق اهداف سیاسی و اقتصادی می‌نگرد.
کد مطلب: 101221
برچسب ها: محمدجواد ظریف
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *