۰
چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۲۳

ریاست جمهوری رامنی برای اسرائیل بهتر است

یک روزنامه اسرائیلی با قیاس موضع‌گیری‌های مخفیانه باراک اوباما و میت رامنی، پیروزی نامزد جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری را برای اسرائیل بهتر دانست.
به گزارش فارس، روزنامه «یدیعوت آحارونوت» نوشت: ویدئوی مخفیانه‌‌ای که اخیرا از میت رامنی، کاندیدای جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری منتشر شد، نشان داد، اگر او انتخاب شود، دوست خوبی برای اسرائیل خواهد بود.

به نوشته این روزنامه اسرائیلی، رای‌دهندگان نمی‌توانند درباره سخنان کاندیداهای ریاست جمهوری قضاوت کنند چراکه آنها ترجیح می‌دهند درباره اهداف واقعی خود دروغ بگویند. همه، ماجرای باز بودن میکروفن هنگام مکالمه خصوصی‌ باراک اوباما و نیکلا سارکوزی، رئیس جمهور سابق فرانسه که در آن بنیامین نتانیاهو،‌ نخست وزیر اسرائیل را به عنوان «دروغگو» مسخره کردند،‌ به یاد دارند. بر خلاف سخنان خصوصی اوباما، رامنی در محفل خصوصی نشان داد درگیری فلسطین و اسرائیل را به خوبی درک کرده و نگرانی‌های امنیتی اسرائیل را می‌فهمد.

یدیعوت آحارونوت با اشاره به ویدئوی منتشر شده از رامنی نوشت: او معتقد است در آینده نزدیک، برقراری صلح در خاورمیانه میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها امکان‌پذیر نیست و اینکه راه رسیدن به صلح تقریبا غیرممکن است.

در ادامه این مطلب آمده: در حالی که اوباما معتقد است اگر اسرائیل به مرزهای ۱۹۶۷ عقب‌نشینی کند، حل دیپلماتیک این درگیری امکان‌پذیر می‌شود، رامنی مانند اکثر اسرائیلی‌ها می‌گوید، بهترین استراتژی برای اسرائیل حفظ موقعیت کنونی و تلاش برای مدیریت اوضاع و محدود کردن درگیری است تا زمانی که شرایط در خاورمیانه تغییر کند.

به نوشته این روزنامه، رامنی فلسطینی‌ها را مقصر عدم برقراری صلح می‌داند، در حالی که اوباما طی ۴ سال گذشته، سیاست اسرائیل در این راستا را مورد انتقاد قرار داده است. رامنی در این ویدئو گفته، فلسطینی‌ها هیچ منفعتی در برقراری صلح ندارند و هدفشان تخریب و نابودی اسرائیل است. بر عکس، طی نشست خصوصی میان اوباما و عده‌ای از رهبران یهودی در کاخ سفید، در ۱۳ جولای ۲۰۰۹، رئیس جمهور آمریکا گفته، «به هشت سال قبل (دوران ریاست جمهوری جرج بوش) نگاه کنید. در طول این هشت سال هیچ فاصله‌ای میان آمریکا و اسرائیل نبود و ماحصل آن چه بود؟ در حالی که هیچ امیدی وجود نداشت،‌ اسرائیل صرفا کنار نشست و این امر اعتبار ما را در میان کشورهای عربی از بین برد».

آحارونوت نوشت: در نتیجه،‌ رامنی با راهبرد اوباما مبنی بر اینکه باید اسرائیل را برای موافقت با پیش‌شرط‌های فلسطینی‌ها برای شروع مذاکرات تحت فشار قرار داد، موافق نیست. او می‌گوید ایده تحت فشار قرار دادن اسرائیلی‌ها برای تسلیم شدن در برابر فلسطینی‌ها بدترین ایده در جهان است. رامنی بر خلاف اوباما معتقد است ایجاد کشور فلسطینی در کرانه باختری امنیت اسرائیل را به مخاطره می‌اندازد چراکه او به درستی نگرانی‌های امنیتی و ژئو پولتیکی اسرائیل را درک می‌کند.

طبق این گزارش، رامنی در این فیلم به سناریو تشکیل دولت فلسطینی در کرانه باختری اشاره می‌کند و می‌گوید، کرانه باختری ۷ کیلومتر از تل‌آویو فاصله دارد. ارتش عرب در کرانه باختری می‌تواند ظرف چند دقیقه، اسرائیل را نصف کند.

در ادامه این مطلب آمده: به علاوه، رامنی می‌گوید فلسطینی‌ها خواستار کنترل کامل بر مرزهایشان خواهند شد و می‌توانند امکان دسترسی به تسلیحات نظامی ایران را فراهم کنند و البته ایرانی‌ها مایلند آنچه در لبنان انجام داده‌اند را در کرانه باختری پیاده کنند. آنها سلاح و تجهیزات به کرانه باختری ارسال و به این طریق اسرائیل را تهدید خواهند کرد.

در بخش دیگری از این مطلب آمده: رامنی با خط قرمز نتانیاهو مبنی بر اینکه به ایران اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای داده نشود، موافق است در حالی که اوباما تاکید دارد خط قرمز حمله نظامی به ایران تنها برای زمانی است که تهران برای ساخت سلاح تصمیم بگیرد.

آحارونوت در پایان نوشت: در حالی که حامیان اوباما در هفته‌های اخیر اسرائیل را به خاطر تحت فشار قرار دادن آمریکا برای حمله به ایران سرزنش کردند،‌ رامنی درک کرد ایران هسته‌ای برای آمریکا نیز خطرناک است. آن دسته از رای‌دهندگانی که درباره قول اوباما به اسرائیل تردید دارند، باید مطمئن باشند اسرائیل در دوران رامنی روزگار بهتری خواهد داشت.
کد مطلب: 10137
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *