۰
چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۰۲

زوایای حملات اسرائیل به غزه

سیف الرضا شهابی
زوایای حملات اسرائیل به غزه
از روز جمعه ۱۴ امرداد ۱۴۰۱ نیروهای اسرائیلی در عملیات «سپیده دم» با شلیک ۵۵ موشک به ۴۰ هدف به نیروهای جهاد اسلامی در باریکه غزه حمله کردند و از آن روز تا روز دوشنبه ۱۷ امرداد روز برقراری آتش‌بس در سایه تلاش‌های مصر، به ادعای اسرائیل ۱۳۹ موضع جهاد اسلامی را مورد اصابت قرار دادند.
همچنین اسرائیل مدعی است جهاد اسلامی نیز قریب به نهصد موشک به سوی تل‌آویو و بیت‌المقدس و جنوب اسرائیل شلیک کرد که اکثر موشک‌های شلیک شده توسط دافع ضدموشکی «گنبد آهنین» رهگیری و منهدم شدند با این حال پنج اسرائیلی از جمله دو سرباز زخمی شدند.
در چند روز اخیر تعدادی از رهبران جهاد اسلامی بازداشت شدند و ۴۴ نفر از جمله «خالد منصور» از اعضای برجسته و با نفوذ جهاد اسلامی و فرمانده منطقه جنوب و «تیسیر الجعبری» دیگر فرمانده ارشد جهاد اسلامی و همچنین ۱۵ کودک به شهادت رسیدند.
شدت فاجعه انسانی به حدی بود که آقای «فرانچسکا آلبانزه» نماینده ویژه سازمان ملل برای سرزمین‌های اشغالی در توییتر ضمن محکوم کردن عملیات اسرائیل با صراحت اعلام کرد: عملیات اسرائیل غیر قانونی، ‌غیراخلاقی و غیرمسئولانه است.
همچنین شدت عملیات اسرائیل به حدی بود که کشورهای فرانسه، امارات متحده عربی، چین، ایرلند و نروژ خواستار تشکیل نشست غیر علنی شورای امنیت سازمان ملل شدند.
قبل از آن که حمله خونین اسرائیل به جهاد اسلامی در جمعه گذشته شروع شود در روز دوشنبه دهم امرداد ۱۴۰۱ مصادف با اول ماه اوت ۲۰۲۲ اسرائیل در حمله به کرانه غربی رود اردن نوجوان ۱۷‌ساله‌ای را به شهادت رساند.
در پی آن، بسام سعدی از اعضای بلندپایه جهاد اسلامی دستگیر کرد و به این ترتیب زمینه را برای حمله به سازمان مزبور به بهانه «پیشگیری از تهدید قریب الوقوع جهاد اسلامی» فراهم کرد.
در قوانین بین‌المللی و داخلی هر
کشور عملیات پیشگیرانه به معنا و مفهوم کشتن و به قتل رساندن مردم عادی و مخصوصا کودکان در قبل از انجام عملیات نیست عملیات پیشگیرانه یعنی عوامل نظارتی و اطلاعاتی و امنیتی طوری عمل کنند تا از وقوع حوادث جلوگیری کنند.
در روابط بین‌الملل به هیچ کشوری اجازه داده نمی‌شود به صرف «تهدید» حمله نظامی انجام دهد و کشتار راه بیندازد و عده‌ای را به قتل برساند. در این صورت، چنین عملیاتی تهاجمی محسوب می‌شود.
در حالی‌که بسیاری از کشورهای دنیا حملات اسرائیل به غزه را محکوم کردند آمریکا تحت عنوان دفاع از خود مثل همیشه به دفاع از تل‌آویو برخاست. دفاع کورکورانه واشنگتن از اسرائیل سبب می‌شود تا اسرائیل حملات نظامی کور انجام دهد و تعدادی از زنان و کودکان و سالخوردگان را به قتل برساند.
به نظر می‌رسد انگیزه اصلی حمله اسرائیل به جهاد اسلامی در این مقطع، به خاطر حضور «زیاد نخاله» رهبر جهاد اسلامی در تهران از روز سه‌شنبه ۱۱ امرداد ۱۴۰۱ و دیدار و گفت‌وگو با مقامات جمهوری اسلامی است.
اسرائیل با حمله مزبور خواسته چهار پیام ارسال کند:
۱- به جهاد اسلامی بگوید حضورشان در تهران به نفعشان نیست و اسرائیل هر زمان اراده کند می‌تواند به جهاد اسلامی حمله کند و رهبرانشان را دستگیر کرده یا به شهادت برساند.
۲- به جمهوری اسلامی پیام بدهد گروهی که در باریکه غزه مورد حمایت قرار می‌دهد می‌تواند مورد هدف نظامی ارتش اسرائیل قرار می‌گیرد.
۳- در ارتباط با شروع مجدد مذاکرات هسته‌ای در وین با میانجیگری اروپا و اصرار اتحادیه اروپا بر به نتیجه رسیدن این دور از مذاکرات، اسرائیل که از مخالفان شدید به سرانجام رسیدن مذاکرات مزبور و احیا برجام است دست به چنین عملیاتی زده تا اوضاع منطقه را متشنج کند و به اروپایی‌ها و تا حدودی آمریکایی‌ها این پیام را منتقل کند که ایران و عواملش در منطقه تهدید و تشنج‌آفرینی می‌کنند و هر نوع خوش‌بینی به تهران و توافق با جمهوری اسلامی به نفع منطقه نیست چراکه به زعم آنها امکانات مالی جمهوری اسلامی در اختیار گروه‌های رادیکال منطقه قرار ‌گیرد.
۴- با توجه به این که احتمال دارد انتخابات پارلمان اسرائیل در چند ماه آینده برگزار شود دولت اسرائیل و آقای «پاییر لاپید» نخست‌وزیر اسرائیل خواستند با عملیات نظامی،
آرای رای دهندگان اسرائیلی را به خود جلب کنند.
کد مطلب: 171260
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *