۰
يکشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۲۶

سرباز متخلف راهور شناسایی شد

فضای مجازی سبب شده تا خبر حوادث به سرعت در بین مردم دست به دست شود و کلیپ های مختلف از حوادث خوشایند و ناخوشایند انتشار یابد و هر کس از ظن خود درباره این اخبار قضاوت کند، یکی از کلیپ هایی که اخیرا منتشر شده مربوط به ضرب و شتم یک شهروند توسط مامور پلیس راهور است.
فضای مجازی سبب شده تا خبر حوادث به سرعت در بین مردم دست به دست شود و کلیپ های مختلف از حوادث خوشایند و ناخوشایند انتشار یابد و هر کس از ظن خود درباره این اخبار قضاوت کند، یکی از کلیپ هایی که اخیرا منتشر شده مربوط به ضرب و شتم یک شهروند توسط مامور پلیس راهور است.
به گزارش خبرنگار انتظامی ایرنا، پخش این کلیپ که بازخوردهای فراوانی داشته است، نشان می دهد که یک مامور راهور که گفته می شود سرباز وظیفه است در حال کتک زدن یک شهروند است. در کنار کلیپ های که از ضرب و شتم ماموران راهور در فضای مجازی منتشر می شود، این بار کلیپی از کتک زدن یک شهروند به دست سرباز راهور منتشر شد.
البته در برخی از موارد کلیپ و مطالبی از برخورد ماموران راهور با مردم منتشر شده بود که برخی از این برخوردها بجا و قانونی و در برخی غیر قانونی و تخلف بوده است. مثل کلیپی که اخیرا یک فوتبالیست معروف از برخورد قانونی یک پلیس راهور منتشر کرد. پلیس از برخورد قانونی این مامور حمایت و قدردانی کرد چرا که این مامور بدون لحاظ کردن مشهور بودن فرد، اعمال قانون کرد و هیچ ابایی از برخورد قانونی خود نداشت.
اما در موارد دیگری نیز دیده شده که برخی ماموران راهور رفتار نادرستی با مردم داشته اند. هر چند ممکن است آن شهروند اقدام خلاف قانونی انجام داده باشد. مثل ضرب و شتم یک راننده از سوی ماموران پلیس راهور در پمپ بنزین که در آبان سال 95 منتشر شد و دفتر سخنگوی ناجا بابت این برخورد پلیس رسما از مردم عذرخواهی کرد و اعلام کرد که نیروی انتظامی وظیفه خود می‌داند به خاطر حادثه ضرب و شتم یک شهروند خاطی که قوانین راهنمایی و رانندگی را به صورت مکرر نقض کرده و هیچ توجهی به دستور پلیس نکرده و شرب خمر نیز کرده بود، از شهروندان پوزش طلبیده و به آن‌ها اطمینان می‌ دهد که تمام تلاش خود را به کار می ‌بندد تا از تکرار چنین رخدادهایی جلوگیری شود.
دفتر سخنگوی نیروی انتظامی همچنین اعلام کرد: ما بر این واقعیت معتقدیم که گاهی حوادث و اتفاقاتی چهره می‌ نمایند که علیرغم فراوانی بسیار اندکشان، اثرات آزاردهنده و پرشمولی از خود برجا می‌گذارند، حادثه ناخوشایند شیراز نیز در شمار چنین رخدادهایی قرار می ‌گیرد. ما در نیروی انتظامی به سبب مسئولیتی که در قبال یکایک شهروندان داریم، بیش از هر کسی از وقوع چنین اتفاقات غیر متعارف متاسف و متاثر می‌شویم.
«در این خصوص به اطلاع شهروندان می‌رساند که نیروی انتظامی بلافاصله پس از آگاهی از حادثه رخ داده در شیراز شماری از کارشناسان خبره خود را مأمور بررسی ابعاد و زوایای آن حادثه کرد که نتیجه حاصل از بررسی دقیق کارشناسان نشان از آن دارد که متأسفانه راننده بر اثر شرب خمر قبل از وقوع حادثه تعادل روانی خود را از دست داده و مرتکب چند خلاف پی در پی گشته و به همین سبب مورد تعقیب چند مأمور وظیفه و رسمی پلیس راهور قرار گرفته بود».
پلیس اعلام کرد: درگیری به وقوع پیوسته و خشونت اعمال شده در این حادثه به کل مغایر قانون اصول و ضوابط انضباطی و رویه مرسوم نیروی انتظامی بوده است.
پس از دریافت گزارش کارشناسان، تنبیهات انضباطی در مورد هر سه مأمور اعمال و آنها بلافاصله (منتظر خدمت) شدند.
در انتشار چنین فیلم هایی بی قانونی مشهود است، چه بی قانونی از سوی ماموران قانون صورت گیرد چه از سوی شهروندان، چرا که بی قانونی را از هر طرف که نگاه کنی، غیر قابل تحمل و ناراحت کننده است حتی برای قانون شکنان، هر فردی با هر سطح و جایگاهی نمی تواند در برابر بی قانونی تاب بیاورد و هیچ نگوید.
وضع قوانین در هر جامعه ای صرفنظر از ایجاد نظم و جلوگیری از هرج و مرج، برای احقاق حق افراد تدوین می شود، وضع قوانین در همه جوامع بشری از چنان اهمیتی برخوردار است که برای رعایت نکردن قوانین نیز قوانینی وضع شده است و اجرای قوانین در تمام کشورها یکی از معیارهای سنجش فرهنگ آن کشور به شمار می رود بر این اساس هر چه قوانین در یک کشور بیشتر اجرا شود به اصطلاح می گویند، فلان کشور و مردمانش قانونمدار هستند.
با این وجود در تمام کشورها حتی به اصطلاح با فرهنگ ترین کشورها، در برخی موارد بی قانونی دیده شده است که گاه عدم رعایت قوانین از سوی مسئولان و گاه از سوی شهروندان رخ داده است. علاوه بر عدم رعایت قوانین از سوی برخی افراد، نکته بسیار مهم نحوه برخورد با این قانون شکنان است تا بار دیگر قانون شکنی از سوی آنها صورت نگیرد و درس عبرتی برای سایرین شود.
یکی از موارد عدم رعایت قانون که شاید بارها و بارها در طول شبانه روز با آن مواجه شده ایم، عدم رعایت قوانین مربوط به ترافیک است. پارک های دوبل، توقف خودرو در محل های توقف ممنوع، بوق های سرسام آور، رعایت نکردن حق تقدم، عدم رعایت فاصله طولی، رد کردن چراغ قرمز، رانندگی با سرعت غیر مجاز و سایر قوانین ترافیکی. در برابر عدم رعایت قوانین ترافیکی عوامل بازدارنده ای از جمله دوربین های ثبت تخلفات و حضور فیزیکی ماموران راهور تعریف شده است با این حال هستند افرادی که همچنان از قانون عبور می کنند.
اغلب ماموران راهور در اعمال قانون سعه صدر را به کار می گیرند اما در این بین تعداد معدودی هستند که زحمات و صبوری سایرین را زیر سوال می برند. پلیس راهور نماد و ویترین پلیس است چرا که وقتی نام پلیس به زبان می آید، چهره مامورانی به ذهن می آید که در سرما و گرما، در بدترین شرایط هوا، ساعت های طولانی در خیابان و جاده ایستاده اند تا نظم را برقرار و از حوادث دلخراش رانندگی پیشگیری کنند، تا کسی جان نبازد.
عده ای پلیس را با برگه جریمه می شناسند و تصور دارند که این پلیس به بهانه های مختلف شهروندان را جریمه می کند در حالی که برای اعمال قانون بهترین بهانه بی قانونی است در برخی موارد بین مردم و مامور پلیس در اعمال قانون تنش ایجاد می شود و گاه این تنش به برخوردهای فیزیکی می انجامد که عواقب خوبی برای طرفین ندارد.
همان گونه که بر اساس قانون ماموران در برابر بی قانونی و اعمال قانون مصون هستند، مردم هم در برابر رفتارهای غیرقانونی برخی ماموران مصون هستند. براساس ماده 2 نظامنامه رفتار ماموران نیروی انتظامی، ماموران نیروی انتظامی باید در اجرای وظایفشان، شأن و کرامت انسانی را محترم شمارند.
براساس ماده 3 این نظامنامه ماموران نیروی انتظامی شاید تنها در مواردی از زور استفاده کنند که قطعا ضروری بوده، تا حدی برای اجرای وظایفشان لازم باشد.
براساس ماده 8 این نظامنامه نیز ماموران نیروی انتظامی قانون و نظامنامه حاضر را محترم می شمارند. همچنین در حد توانایی خود از نقض آنان جلوگیری و شدیدا با نقض آنان مخالفت می ورزند. ماموران نیروی انتظامی که به دلایلی باور دارند نقض نظامنامه حاضر صورت گرفته یا در شرف وقوع است موضوع را به مقامات مافوق خود و در صورت ضرورت به دیگر مقامات یا سازمان های ذیربط مجاز در بررسی و جبران خسارت، گزارش خواهند داد.

* مردم چه می گویند؟
محمد که فیلم ضرب و شتم یک شهروند توسط مامور راهور را دیده است، می گوید: دیدن ضرب و شتم افراد بسیار ناراحت کننده است. این افراد چه شهروند معمولی باشد و چه مسئول، فرقی نمی کند همه افراد باید مقید به اجرای قانون باشند. حال تصور کنید فردی از اجرای قانون تمرد می کند، نه تنها عذرخواهی نکرده و تن به اجرای قانون نمی دهد بلکه به ضرب و شتم مجری قانون نیز اقدام می کند.
زهرا نیز در مورد انتشار این کلیپ می گوید: وقتی این کلیپ را دیدم تاسف خوردم با دیدن پلیس باید احساس امنیت کنیم، افرادی که زود عصبانی می شوند نباید در چنین پست هایی به کار گرفته شوند. آنها مامور قانون هستند وقتی خودشان در برابر بی قانونی خلاف قانون عمل می کنند دیگر چه انتظاری از سایرین داریم.

* پاسخ پلیس به کلیپ پخش شده
سردار محمدرضا مهماندار، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در حاشیه نشست خبری صبح امروز خود درباره انتشار ویدیویی از ضرب و شتم یک شهروند از سوی مامور پلیس راهور در یکی از بزرگراه‌های تهران گفت: مجموعه همکاران من در پلیس راهور افراد بسیار زحمتکشی هستند که همه شاهد آن هستند. رفتار یک نفر را نباید به حساب کارکنان آن مجموعه گذاشت. ما از هیچ رفتار خشونت آمیزی حمایت نمی‌کنیم و هرفردی در هر رده‌ای که باشد و مرتکب رفتار خشونت آمیز شود با آن برخورد می‌کنیم.
وی افزود: به محض انتشار این کلیپ سردار فرمانده ناجا و فرمانده تهران بزرگ دستور ویژه برای پیگیری این موضوع دادند تا از مامور و شهود تحقیق شود. البته در تصویر مشخص است که فرد ضارب سرباز وظیفه است و البته کسی که مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرد، خانم نیست، آقایی است با پیراهن قرمز و موهای بلند که مرتبط با موضوع هم نبوده و در ماجرا مداخله کرده است.
رئیس پلیس راهور ناجا تاکید کرد: این افسر وظیفه، شناسایی شده و اتفاقا دارای مدرک لیسانس برق است. سربازان وظیفه 1.5 تا دو سال مهمان ما هستند. حدود دو ماه آنان را آموزش می ‌دهیم تا بتوانند در یکسری اقدامات به ماموران کمک کنند. از زحمات عمده سربازان وظیفه تشکر می‌کنم، این را هم قبول داریم که مسئولیت این سربازان با ما است، اما واقعیت این است که به دلیل برخی مسائل در گذشته، آموزش‌های قبلی، ممکن است رفتار برخی ماموران ناشایست باشد.
مهماندار افزود: البته ما آموزش‌ های ضمن خدمت نیز برای سربازانمان داریم و مسئولیتمان را هم می ‌پذیریم و به محض وصول نتیجه گزارش آن را اعلام خواهیم کرد.
کد مطلب: 104813
برچسب ها: پلیس راهور
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *