۰
جمعه ۹ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۱۹

حمام ایرانی منبع درآمد ترکیه

باوجود آنکه حمام و گرمابه‌های سنتی ایران قدمتی بسیاری دارند اما از بعد اقتصادی، گردشگری و فرهنگی هیچ توجهی به آن‌ها نمی‌شود و کشورهای همسایه به‌ویژه ترکیه از این طریق جذب گردشگر و درآمد می‌کند.
باوجود آنکه حمام و گرمابه‌های سنتی ایران قدمتی بسیاری دارند اما از بعد اقتصادی، گردشگری و فرهنگی هیچ توجهی به آن‌ها نمی‌شود و کشورهای همسایه به‌ویژه ترکیه از این طریق جذب گردشگر و درآمد می‌کند.
به گزارش ایسنا، هر زمان که پای خاطرات پدر و مادربزرگ‌ها و حتی پدر و مادرها که بنشینیم، خاطرات تلخ و شیرین، شاد و جذاب و حتی تلخ آن‌ها، سری در حمام‌ها و گرمابه‌های شهر داشته است اما نسل بچه‌های دهه ۶۰ تا به امروز گرمابه‌ها و حمام‌های سنتی را تنها در فیلم‌ها دیده‌اند و در سال‌های اخیر محلی برای گرفتن عکس یادگاری و سلفی شده است.
همین مکانی که خیلی‌ها به دنبال آن می‌گردند تا عکسی از آن داشته باشند، در کشورهای همسایه به‌خصوص ترکیه منبع درآمدی برای جذب توریست شده است اما این بار نیز ایران که زمانی بهترین و تاریخی‌ترین حمام و گرمابه‌ها را داشته است، نتوانسته بعد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و گردشگری این داشته قدیمی خود را حفظ و ارتقا دهد.
گشتی در فضای مجازی و اینترنت نشان می‌دهد که بهترین استخرهای تهران یکی از امکانات خاص خود را به حمام سنتی اختصاص داده‌اند که البته قیمت استفاده از این امکان خاص آن‌قدر خاص است که دیگر بعد گردشگری و فرهنگی آن را باید کنار گذاشت. حال جای سوال دارد که با توجه به قدمت بیش از ۶۰ ساله حمام‌های ایران، این صنف در چه حال و هوایی قرار دارد و چرا این داشته ایرانی‌ها، امروز به منبع درآمدی در سطح گردشگری جهانی تبدیل نشده است؟
در این رابطه سید مهدی سجادی- رئیس اتحادیه گرمابه‌داران، سونا و ماساژ - به ایسنا، گفت: حمام‌های تهران به‌طور میانگین قدمتی ۶۰ ساله دارند و این موضوع عاملی شده تا ظاهر، شکل و شمایل حمام‌ها قدیمی باشد و در کنار آن هدفمندی یارانه‌ها بر هزینه‌های گرمابه و حمام‌ها تأثیر قابل‌توجهی داشته و تیر خلاصی بر کسب‌وکار صنف گرمابه‌داران بود.
وی ادامه داد: در گذشته به دلیل آنکه عموم افراد به خرید سرقفلی می‌پرداختند و ملکیت ارزشی نداشت ملکیت و سرقفلی در اختیار دو نفر متفاوت قرار دارد و این موضوع عدم توافق و تفاوت سلیقه را در بازسازی، ارتقا و ایجاد شرایط به‌روز در گرمابه‌ها و حمام‌های تهران ایجاد کرده است.
رئیس اتحادیه گرمابه‌داران، سونا و ماساژ با اشاره به این‌که حدود ۸۰ واحدهای صنفی در سطح تهران وجود دارد که تماماً به‌صورت سنتی فعالیت دارند، یادآور شد: صنف گرمابه‌داران و حمام‌های سنتی با توجه افزایش هزینه‌های جاری آب، برق و گاز مصرفی در اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها و هزینه ملک، رفته‌رفته ضعیف‌تر از گذشته شدند و نتوانستند خود را با شرایط روز همسان کنند و درحالی‌که کشورهای همسایه از طریق ارائه خدمات در حمام‌های سنتی کسب درآمد و جذب توریست می‌کند، در ایران این مهم محقق نشده است.
سجادی تأکید کرد: میزان درآمد واحدهای صنفی به‌گونه‌ای است که شخصاً نمی‌توانند به موضوع ارتقا کیفی و ظاهری واحدها بپردازند. وی هم‌چنین گفت: اتحادیه در چارچوب قانون تنها باید به امور صنفی بپردازد و نمی‌تواند به فعالیت‌های فرهنگی و اقتصادی ورود کند تا استخرها و سرمایه‌گذاران را به راه‌اندازی و ایجاد گرمابه‌های به‌روز در راستای ابعاد فرهنگی، گردشگری و اقتصادی که حفظ و ارتقا حمام و گرمابه‌ها را دارد، ترغیب و تشویق کند.
رئیس اتحادیه گرمابه‌داران، سونا و ماساژ بیان کرد: شرایط به‌گونه‌ای است سرمایه‌گذار و صاحبان سرقفلی، توان به‌روزرسانی و ساخت‌وساز واحدهای قدیمی حمام‌ها را ندارند و در کنار آن صاحبان سرمایه، سرمایه خود را با توجه به بازده سود، هزینه می‌کنند.
سجادی خاطرنشان کرد: برای ایام عید نوروز اتحادیه در راستای بعد فرهنگی و استفاده تفریحی از واحدهای صنفی برنامه‌ریزی نداشته و عموماً سازمان میراث فرهنگی در این زمینه برخی اقداماتی را انجام می‌دهد که از بعد بازدید برنامه‌ها در نظر گرفته می‌شود.
به گزارش ایسنا، با این تفاسیر می‌توان گفت که یکی از کسب‌وکارهای قدیمی در ایران که قدمت قابل‌توجهی دارد، با ادامه این روند، در سال‌های آینده به‌طور حتم در سطح جهانی نام ایرانی از آن گرفته خواهد شد و به نام کشورهای همسایه شناخته می‌شود و حتی کار به‌جایی رسیده است که استخرها برای جذب مشتری به‌جای نام حمام سنتی از حمام ترکی استفاده می‌کنند.
بررسی‌ها نشان از آن دارد که در شرایط فعلی هیچ نگاهی از بعد اقتصادی، اجتماعی، گردشگری و فرهنگی به حمام و گرمابه‌ها باوجود آنکه همین کسب‌وکار قدیمی می‌تواند در اشتغال‌زایی نقش قابل‌توجهی داشته باشد، نشده و نمی‌شود.
کد مطلب: 105268
برچسب ها: حمام
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *