۰
جمعه ۹ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۱۷

بحران در سدهای دز و کرخه ادامه دارد

معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان، نسبت به ادامه شرایط بحرانی سدهای دز و کرخه به دلیل پر شدن ظرفیت این سدها هشدار داد.
معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان، نسبت به ادامه شرایط بحرانی سدهای دز و کرخه به دلیل پر شدن ظرفیت این سدها هشدار داد.
حمیدرضا لشکری روز جمعه در گفت وگو با ایرنا با بیان اینکه ورودی سدهای خوزستان همچنان بالاست، اظهار داشت: امروز ورودی سد دز، یک هزار و 650 و خروجی آن یک هزار و 730 مترمکعب برثانیه است و فقط 189 میلیون مترمکعب از ظرفیت آن خالی است.
وی اضافه کرد: ورودی سد کرخه نیز یک هزار و 130 و خروجی آن 700 مترمکعب برثانیه (80 مترمکعب از طریق کانال پای پل کرخه و تونل دشت عباس) است و تنها 86 میلیون مترمکعب از ظرفیت سد خالی است و تراز فعلی حدود چهار تا پنج متر با تراز نرمال فاصله دارد.
لشکری با تاکید بر انجام تمهیداتی در مدیریت سدها گفت: با توجه به اینکه از یکشنبه آینده بارندگی در پیش داریم، برای کنترل سیلاب های آینده باید بخشی از مخزن سد تخلیه شده، تا حدود 500 میلیون مترمکعب ظرفیت خالی ایجاد شود که برای این منظور ناچار به افزایش رهاسازی آب از سد دز تا 2 هزار مترمکعب برثانیه هستیم.
وی نسبت به بارندگی هفته آینده هشدار داد و افزود: در صورت عدم تخلیه سد دز و ایجاد نشدن ظرفیت کافی برای کنترل سیلاب، قدرت مانور برای تعدیل سیلاب را از دست می دهیم و ممکن است با خطر بزرگتری مواجه شویم.
لشکری همچنین درباره سد کرخه گفت: با توجه به مشکلاتی که افزایش خروجی سد کرخه در پایین دست بوجود می آورد، قرار بر این است که خروجی روی 700 مترمکعب برثانیه ثابت بماند و به جای آن، ریسک را با افزایش تراز آب (تا بیش از تراز نرمال 220 متر) بالا ببریم.
وی شهر بستان را حساس ترین منطقه پایین دست کرخه از نظر هشدار سیل عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه پیش بینی ها بارش کمتری را در حوضه کرخه نشان می دهد و بیشترین بارندگی ها در حوضه کارون خواهد بود، امیدواریم بتوانیم سیلاب را در حوضه کرخه مدیریت کنیم.

*دبی اهواز به 2500 می رسد
معاون سازمان آب و برق خوزستان دبی کارون در مقطع اهواز را امروز 2 هزار و 100 مترمکعب برثانیه عنوان کرد و گفت: 2 تا سه روز آینده دبی کارون در همین مقطع به 2 هزار و 500 مترمکعب برثانیه افزایش می یابد.
وی در ادامه با بیان اینکه سد گتوند علیا (کارون) 560 میلیون مترمکعب ظرفیت خالی دارد گفت: ورودی به این سد 900 و خروجی آن یک هزار مترمکعب برثانیه است.
لشکری درباره سد مارون نیز اظهار داشت: این سد در حال حاضر 65 میلیون مترمکعب ظرفیت خالی دارد، ورودی به سد مارون 282 و خروجی آن 183 مترمکعب برثانیه است.
وی افزود: کاهش خروجی سد مارون موقتی و تا زمانی است که مشکل سد تنظیمی آریوبرزن مرتفع شود.

*افزایش دوباره خروجی مارون
شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان بهبهان، درباره افزایش رهاسازی آب از سد مارون و کوثر هشدار داد و اعلام کرد: در پی اعلام امور آب منطقه شرق با توجه به پیش بینی بارندگی های شدید و سیلاب‌های با دبی بالا در روزهای آتی و در حوضه آبریز بالادست سد مخزنی مارون و کوثر و لزوم آمادگی برای کنترل سیلاب و ظرفیت سازی و جلوگیری از هر گونه خسارات جانی و مالی، سرریزهای سدهای مارون و کوثر بازشده و رهاسازی انجام شد.
بر اساس این اطلاعیه از شب گذشته به دلیل عملیات اجرایی در سد آریوبرزن میزان رهاسازی کاهش یافت، اما با پایان اقدامات فنی در این سد ظهر امروز مجددا و به تدریج افزایش رهاسازی آغاز و این روند افزایشی در سد کوثر نیز صورت خواهد پذیرفت.
در این اطلاعیه از دهیاران و شوراهای اسلامی خواسته شده است که از شهروندان و مسافران نوروزی بخواهند با توجه به حجم زیاد رهاسازی آب این سدها و احتمال افزایش رهاسازی آب در ساعات آینده از نزدیک شدن به رودخانه ها اکیدا خودداری کنند.
سازمان آب و برق دیروز، با صدور سه اطلاعیه، نسبت به وقوع سیلاب در 18 روستای حاشیه دز، 33 روستا و سه شهر در حاشیه کرخه و 18 روستا در حاشیه کارون هشدار داده و ضمن انتشار فهرست این روستاها از دستگاه های اجرایی خواسته که برای حفاظت از ساکنان و تخلیه روستاها آمادگی داشته باشند.
حداکثر ظرفیت سدهای دز 2.6 میلیارد مترمکعب، سد مارون 1.1 میلیارد مترمکعب است، سد گتوند علیا 4.6 میلیارد مترمکعب بوده و سد کرخه 5.2 میلیارد مترمکعب است.
سازمان آب و برق خوزستان هشدار داده است که خروجی سد کرخه از حدود 600 مترمکعب برثانیه فعلی ممکن است به یک هزار مترمکعب برثانیه و خروجی سد دز از یک هزار و 300 مترمکعب برثانیه فعلی به بیش از 2 هزار مترمکعب برثانیه برسد.
حجت الاسلام روحانی رئیس جمهوری امروز برای بررسی وضعیت سیلاب در خوزستان به اهواز سفر کرد و در نشست شورای مدیریت بحران استان حضور یافت.
کد مطلب: 105289
برچسب ها: سد دز کرخه
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *