۰
يکشنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۱۹

شرایط اخیر خوزستان، نادر و بحرانی است

عضو هیأت علمی دانشکده امور آب دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: شرایط به وجود آمده یک شرایط کاملاً نادر و بحرانی است و در این بحران بهترین کار این است تا تصمیمات مدیریتی صحیحی برای خروجی سدها اتخاذ شود تا خسارت در پایین دست به حداقل خود برسد.
عضو هیأت علمی دانشکده امور آب دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: شرایط به وجود آمده یک شرایط کاملاً نادر و بحرانی است و در این بحران بهترین کار این است تا تصمیمات مدیریتی صحیحی برای خروجی سدها اتخاذ شود تا خسارت در پایین دست به حداقل خود برسد.
مهدی قمشی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص شرایط استان در بحث وقوع سیلاب اظهار کرد: اگر شرایط آب و هوایی که اکنون با آن مواجه هستیم را از نظر هیدرولوژیکی بررسی کنیم، یک واقعه کاملاً نادر و کمیاب است.
وی با بیان اینکه شرایط به وجود آمده یک شرایط کاملاً نادر و بحرانی است، افزود: در این بحران بهترین کار این است تا تصمیمات مدیریتی صحیحی برای خروجی سدها اتخاذ شود تا خسارت در پایین دست به حداقل خود برسد.
عضو هیأت علمی دانشکده امور آب دانشگاه شهید چمران اهواز تصریح کرد: متأسفانه در سال‌های گذشته شرایط خشکسالی استان باعث شده تا آبراه‌های خوزستان از نظر گذر سیلاب با مشکل مواجه شوند و رودخانه‌های کرخه، کارون و دز مانند گذشته کشش گذردهی دبی‌های بالا را ندارند.
قمشی عنوان کرد: برای مثال رودخانه کارون در زمانی به راحتی دبی ۴ تا ۵ هزار متر مکعب بر ثانیه را از خود عبور می‌داد اما اکنون برای عبور ۳ هزار متر مکعبی باید نگران شرایط باشیم و این نگرانی نیز بجا است زیرا کشش گذردهی رودخانه‌ها پایین آمده است.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر خروجی سدها به شکلی کنترل شده تا کمترین خسارت در حوضه کارون بزرگ به پایین دست وارد شود، ادامه داد: شرایط به شکلی مدیریت شده تا جریان آب در مقطع اصلی خود در حوضه کارون بزرگ حرکت کند.
این استاد دانشگاه بیان کرد: با توجه به اعمال مدیریت در بحث خروجی آب از سدها، اگر اتفاق و یا آبگرفتگی در حوضه کارون بزرگ رخ می‌دهد ناشی از تجاوز به حریم رودخانه و یا اشکالاتی در سیل‌بندها است.
قمشی با اشاره به بارش‌های امروز و فردا در استان تصریح کرد: دبی کنترل شده‌ای که از سدها خارج می‌شود، کمتر ایجاد نگرانی می‌کند اما آب میان حوضه‌ای که (بارش‌های اخیر) وارد مجاری شود، ایجاد نگرانی خواهد کرد.
وی ادامه داد: اگر بارش‌های امروز و فردا در سطح استان زیاد باشد، باید نگران بود و قطعاً مناطقی را آب فرا خواهد گرفت زیرا میزان بارش‌ها قابل کنترل نیست.
عضو هیأت علمی دانشکده امور آب دانشگاه شهید چمران اهواز خاطرنشان کرد: اگر میزان بارش‌ها ظرف مدت امروز و فردا در استان کم باشد، مدیریت آب آسان‌تر خواهد بود و می‌توانیم با حداقل خسارت آب را از آبراه‌های کارون عبور دهیم.
کد مطلب: 105349
برچسب ها: خوزستان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *