۰
پنجشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۵۷

ادعاي امریکا براي حقوق بشر واقعی نیست

یک وکیل دادگستری گفت: اقدامات آمریکا در زمینه اعمال تحریم‌ها ناقض قوانین بین المللی است و ادعاهای امریکا در مورد حقوق بشر واقعی نیست.
یک وکیل دادگستری گفت: اقدامات آمریکا در زمینه اعمال تحریم‌ها ناقض قوانین بین المللی است و ادعاهای امریکا در مورد حقوق بشر واقعی نیست. 
به گزارش ايسنا، سعید دهقان رباره تاثیر تحریم‌ها در جلوگیری از وصول کمک‌های بین المللی به ایران در حوادثی مانند سیل، گفت: آنچه مسلم است صلیب سرخ اعلام کرده هیچ مانعی برای ارسال کمک‌ها وجود ندارد و مشکل خاصی در این زمینه نداریم. چند روز گذشته هم کمک آلمان به ایران رسیده است و هلال احمر ترکیه در گلستان مستقر است و فرانسه  هم 12 تن کمک بشردوستانه به ایران فرستاده و بعضا هم رسیده است. اتحادیه اروپا هم  ۲/ ۱  میلیون دلار به سیل زدگان ایران کمک کرده اند. با این حال، اگر مساله به طور کلی این است که بدانیم ادعاهای امریکا در مورد حقوق بشر چقدر واقعی است؟ باید گفت که آنچه از این دولت تا اینجا دیده‌ایم، واقعی به نظر نمی‌رسد و عملاً استاندارد دوگانه‌ای دارد؛ چرا که برای حمایت از حقوق بشر ادعاهای زیادی دارد اما کاری که می‌کند در عمل به نقض حقوق بشر منجر می‌شود.
این وکیل دادگستری تصریح کرد: مساله مهم این است که آیا تحریم‌ها تاثیر مستقیم داشته که اروپا نتواند به ما کمک کند یا نداشته است. به نظر نمی‌آید که تاثیر مستقیمی داشته باشد، زیرا کمک‌ها از آلمان و ترکیه  و دیگر کشورها یا به ایران رسیده یا در حال ارسال است و می توان گفت که  تحریم ها ظاهراً نقشی در این زمینه نداشته است. با این حال، می توان عملاً دید که دولت فعلی امریکا دغدغه‌اش حقوق بشر نیست. کما اینکه امریکا در بحث تحریم هایی که از پارسال علیه ایران شروع کرد، همانجا هم بسیاری از فعالان به آن هشدار دادند که این امر باعث آسیب به شهروندان و مردم ایران می شود. به عبارتی می توان گفت که  اقدامات آمریکا در این زمینه باعث نقض قوانین بین المللی شده است. 
وی افزود: کسی که ادعای حقوق بشر می کند نباید ماده 25 اعلامیه جهانی حقوق بشر را نقض کند. اقدام امریکا نقض فاحش ماده 25 اعلامیه جهانی حقوق بشر است که به صراحت می گوید "هر انسانی سزاوار یک زندگی با استانداردهای قابل قبول برای تأمین سلامتی و رفاه خود و خانواده اش، از جمله تأمین خوراک، پوشاک، مسکن، مراقبت‌های پزشکی و خدمات اجتماعی ضروری است و همچنین حق دارد که در زمان‌هایی که از حدود اختیار وی خارج است، از تأمین اجتماعی بهره‌مند گردد...". هر چند این واقعیتی است که ما شاهد استاندارد دوگانه از سوی دولت امریکا هستیم، اما آیا چنین استانداردهای دوگانه‌ای را در رفتارهای خودمان نمی بینیم؟ اگر ما به دیگری می‌گوییم که استانداردش دوگانه است، خودمان نیز نباید چنین رفتار یا عملکردی داشته باشیم.
دهقان تصریح کرد:  نقش نهادهای حقوق بشری در عرصه بین المللی که مستقل هستند، مهم است. در حوادثی مانند حادثه  سیل اخیر و زلزله سابق و کلاً بلایای طبیعی نباید مانعی بر سر دریافت و یا ارسال کمک‌های بشر دوستانه باشد و هیچ نهاد حقوق بشری در دنیا نمی‌تواند ادعای حقوق بشری و دغدغه جان انسان‌ها را داشته باشد اما با بحث سیاسی آن را در آمیزد؛ لذا در این زمینه نقش نهادهای حقوق بشری و انسان‌هایی که فعالیت های مدنی و حقوق بشری دارند و مستقل اند، بسیار مهم است.
این وکیل دادگستری افزود: به طور کلی به نظر می رسد که نباید از دولت ها الزاماً توقع رفتار حقوق بشری داشته باشیم، زیرا دولت‌ها در عرصه سیاسی متوسل به قدرت هستند و حقوق بشر را باید نهادهای مدنی دنبال کنند. هر چند نباید فراموش کنیم که مساله حقوق بشر در ایران نیز توسط ستاد حقوق بشر قوه قضاییه اداره می شود، در حالی که نهادهای مستقل ملی یا بین المللی با حضور موثر فعالان مدنی و دغدغه‌مند باید در این زمینه فعال باشند و آزادی عمل داشته باشند.
وی تصریح کرد: در مورد اخیر، فکر می‌کنم بهتر باشد ادریس جزایری گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور تاثیر منفی تحریم، به این مساله ورود کند و ببیند تاثیر منفی تحریم‌ها در حقوق بشر چقدر زیاد است؟ مسئولان مربوطه در سازمان ملل چقدر نقششان را جدی می گیرند؟ و اینکه اساساً دولت‌ها چقدر باید مسئول اجرای حقوق بشر باشند؟
این وکیل دادگستری در پایان گفت: باید توجه داشته باشیم کسانی که به عنوان نهادهای حقوق بشری کار می‌کنند و یا با نام فعالیت حقوق بشری اظهار نظر یا اقدامی می‌کنند، نباید اجازه دهند با حقوق بشر تجارت شود و یا خودشان به گونه‌ای عمل کنند که به رفتار یا عملکردی تجاری با حقوق بشر منجر شود
کد مطلب: 105816
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *