۰
سه شنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۴۳
دکتر کواکبیان در جریان تصویب طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات:

اجرای قانون انتخابات استانی، حزبی و تناسبی تحول مهمی در جریان انتخابات است

دکتر مصطفی کواکبیان در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در مخالفت با این پیشنهاد که اگر کسی 40 درصد آرای حوزه انتخابیه فرعی را کسب کند، مستقیم وارد مجلس می‌شود، گفت: ابتدا من یک نکته در خصوص ماده هفتاد و پنجمی درباره اظهارات جناب آقای حاجی‌دلیگانی عرض کنم که دوست دارم یک هفته ایشان با ما نمایندگان تهران همراه و متوجه فعالیت‌ها شوند که می‌گویند مردم دسترسی ندارند.
اجرای قانون انتخابات استانی، حزبی و تناسبی تحول مهمی در جریان انتخابات است
دکتر مصطفی کواکبیان در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در مخالفت با این پیشنهاد که اگر کسی 40 درصد آرای حوزه انتخابیه فرعی را کسب کند، مستقیم وارد مجلس می‌شود، گفت: ابتدا من یک نکته در خصوص ماده هفتاد و پنجمی درباره اظهارات جناب آقای حاجی‌دلیگانی عرض کنم که دوست دارم یک هفته ایشان با ما نمایندگان تهران همراه و متوجه فعالیت‌ها شوند که می‌گویند مردم دسترسی ندارند. لذا ایشان توجه داشته باشند اگر نمایندگان تهران نگویم بیشتر از نمایندگان محترم دیگر شهر‌ها زحمت نمی‌کشند کمتر فعالیت ندارند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه با اشاره به پیشنهاد مطرح شده گفت: به طرف گفتند که نیا لب بوم می‌افتی پایین، آنقدر رفت عقب که از آن طرف افتاد. این پیشنهاد دولت برخلاف نظر دکتر مطهری است که گفتند اصلا حوزه انتخابیه فرعی را نادیده بگیریم. آقای کبیری در پیشنهاد‌شان می‌گوید 40 درصد به حوزه انتخابیه فرعی اختصاص دهیم.
وی افزود: وقتی می‌گوییم اکثریت نسبی، یعنی زیر 50 درصد حال چه 15 درصد و چه 40 درصد، فرقی نمی‌کند.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: وقتی گفته می‌شود 40 درصد، یعنی هزینه‌های انتخاباتی را خیلی زیادتر می‌کنید. کاندیدا هم باید در سطح استان بیشترین تلاش را داشته باشد و هم در سطح شهرستان تلاش کند تا 40 درصد حوزه فرعیه را کسب کند و در این دو حالت اصلا فلسفه استانی شدن فراموش می‌شود و همه نمایندگان به این می‌پردازند که حتما  آرای 40 درصدی حوزه انتخابیه فرعی را کسب کنند.
رئیس فراکسیون دیپلماسی و منافع ملی مجلس گفت: 3 نکته اساسی، طرح استانی شدن دارد. اولا استانی شدن، ثانیا بحث فهرست و حزبی شدن و ثالثا بعدها پیشنهاد تناسبی شدن است.
کواکبیان افزود: کسی که واقعا در لیستی قرار بگیرد، در سطح استان به تناسب آن لیست حتما توی مجلس خواهد بود. واقعیت این است که اگر این پیشنهاد مطرح شود و کسی 40 درصد آرای حوزه انتخابیه فرعیه را داشته باشد، خب چه کاری بود که اصلا طرح استانی شدن مطرح شود.
عضو هیات رئیسه فراکسیون امید مجلس اظهار داشت: لذا کسی که 40 درصد رای حوزه انتخابیه فرعی‌‌اش را داشته باشد، دیگر نه به حزب و نه به استان شدن نیازی دارد.
وی افزود: یک تحول انتخاباتی در حال شکل گرفتن است و برخلاف فرمایش برخی دوستان که می‌گویند مگر اینجا اروپاست؛ شما یک زمانی باید برون داد انتخاباتی به عنوان هسته اصلی دموکراسی داشته باشید که همه مردم حتی کمترین رای اقلیت هم بتواند در پارلمان نقش داشته باشد.
رئیس فراکسیون دیپلماسی و منافع ملی مجلس در خاتمه اظهار داشت: در اینجا به ترامپ می‌گویم که شما حتما اشتباه می‌کنید بر علیه ملت ایران، این معافیت را لغو کردید. مردم ایران حتما تاب آوری‌شان بیشتر از این حرف‌هایی است که شما فکر کردید.
 
 کواکبیان در جریان طرح اقدام متقابل در برابر آمریکا:
لازم نیست همه طرح‌های ضد آمریکا را در یک قانون بگنجانیم

دکتر مصطفی کواکیبان در جریان بررسی طرح اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران به عنوان سازمان تروریستی از سوی آمریکا و در مخالفت با پیشنهاد «اجرایی شدن و مقابله به مثل در اسرع وقت در صورت انجام اقدامات خصمانه از سوی آمریکا یا عوامل و دولت‌های همکار آمریکا، سپاه و علیه نیروهای مسلح، حق دفاع و مقابله به مثل را در هر نقطه و مکان برای خود محفوظ می‌دارد» گفت: من به 3 دلیل با این پیشنهاد مخالف هستم.
اولا همه چیز که ما می‌خواهیم علیه آمریکا به تصویب برسانیم نباید در این قانون بیاید. ما موارد زیادی علیه آمریکا داریم که باید اقدام شود. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: ثانیا همانطوری که آقای رئیس‌ مجلس هم گفتند ضرورت ندارد مباحث عملیاتی و جزئیات اموری که مربوط به شورای عالی امنیت ملی و تدابیر مقام معظم رهبری است، در اینجا بیاوریم.
نماینده مردم تهران در مجلس در ادامه خاطرنشان کرد: ثالثا همین الان هم دست نیروهای عمل کننده بسته نیست. یعنی اگر آنها بخواهند خطایی انجام دهند، حتما نیروهای عمل کننده می‌توانند مقابله به مثل کنند.
عضو هیات رئیسه فراکسیون امید گفت: خواهشم این است باتوجه به این اقداماتی که اخیرا آمریکا با مثلث شوم امارات و آل سعود انجام دادند و به اصطلاح خودشان خواستند معافیت تحریم کشورهایی که از ما نفت می‌خریدند را متوقف کنند، بهتر است این قانون زودتر ابلاغ شود و ان‌شاءالله پاسخ کوبنده‌ای به اقدامات باند ترامپ و همکارانش داشته باشیم.
 
 

 
 
کد مطلب: 106458
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *