۰
پنجشنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۱۶

قطعنامه ارمنیان ایران در سالگرد نسل‌کشی

24 آوریل هر سال یادآور فاجعه ایست که صدو چهار سال قبل روی داد و به عنوان اولین نسل کشی قرن بیستم یعنی نسل کشی ارمنیان در ترکیه عثمانی نام گرفت.
24 آوریل هر سال یادآور فاجعه ایست که صدو چهار سال قبل روی داد و به عنوان اولین نسل کشی قرن بیستم یعنی نسل کشی ارمنیان در ترکیه عثمانی نام گرفت. نسل کشی ای که طی آن بیش از دو سوم جمعیت، 2.800.000 نفری ارمنیان ساکن در ارمنستان غربی به دلیل اهداف شوم پان تُرکیستی و نژاد پرستانه سران وقت ترکیه، با یک برنامه ریزی دقیق و از پیش تعیین شده در سرزمین های تاریخی ارمنستان غربی«شرق ترکیه کنونی» به وقوع پیوست.
در کنار نسل کشی فیزیکی، که منجرب به نابودی دو سوم جمعیت و مهاجرت و ترک دیانت اجباری ارمنیان شد، این ملت از یک نسل از بهترین دانشمندان، روشنفکران،متفکرین،نویسندگان،شعرا و هنرمندان خود نیز محروم و کل سرزمین ارمنستان غربی نیز تا به امروز ضمیمه خاک ترکیه مانده است. همچنین تمام اموال و دارائی های منقول و غیر منقول ملت ارمنی غارت و مصادره و بیش از 4000 کلیسا، آثار باستانی،مدرسه و کارخانه متعلق به ارمنیان، از صحنه جغرافیایی محو و نابود گردید.
ارمنیان در صدو چهار سال قبل قربانی سیاست های دولتی شدند که به دلیل عدم باور به موازین حقوق بشر که با دیده نفرت،تبعیض و نژاد پرستی به شهروندان و اقلیت های کشور خود می نگریست، و همچنین نادیده انگاشتن از سوی قدرت های بزرگ جهانی بوقوع پیوست. سیاستی که به صورت موروثی بعدها نیز از طرف جانشینان حکومت عثمانی ادامه یافت و امروز نیز تحت لوای نوعثمانی گری از سوی دولت اردوغان، جریان داشته و به عنوان سیاستی بنیادین و نهادینه در پهنه جغرافیایی ما به اجرا گذاشته می شود.
سیاست های غیر شفاف دولت ترکیه در خصوص مسائل منطقه، همسوئی و پیروی از سیاست های توسعه طلبانه غرب، حمایت های لجستیکی از گروه های تروریستی،وارد کردن تهمت های ناروا و نژاد پرستانه علیه همسایگان،تجاوز غیر قانونی به خاک عراق و سوریه،و از همه مهمتر تحریک و ترویج مسائل قومی در منطقه، همه و همه نمونه هایی بارز از سیاست های نوعثمانی گری امروز سران ترکیه می باشد.
امروز در صدوچهارمین سالگرد واقعه نسل کشی که حدود 30 کشور و ده ها جامعه بین المللی آن را به رسمیّت شناخته و آن را محکوم کرده اند،دولت ترکیه می بایست دست از تحریف تاریخ برداشته و شهامت این را داشته باشد که با تاریخ خود روبه رو شده ،عذرخواهی نماید و ضمن گرامیداشت یاد و خاطره قربانیان آن واقعه، سرزمین های ارمنستان غربی را بازگردانده و طبق موازین حقوق بین الملل به بازماندگان ملت ارمنی غرامت بپردازد.
از این رو و با توجه به موارد ذکر شده خواسته های خود را به شکل زیر اعلام می کنیم:
1-از دولت ترکیه می خواهیم، با تاریخ خود روبه رو شده، سیاست انکار نسل کشی را کنار گذاشته،آن را پذیرفته و عذرخواهی نماید، و ضمن بازگرداندن سرزمین های غصبی ارمنستان غربی، طبق موازین حقوق بین الملل،به بازماندگان نسل کشی غرامت بپردازد.
2- از سازمان ملل متحد و سازمان های تابعه می خواهیم ،برای پایان دادن به انهدام آثار باستانی و فرهنگی ارمنیان توسط دولت های ترکیه اقدام موثر به عمل آورند.
3- از سازمان ملل متحد می خواهیم با اعمال فشار بر دولت ترکیه خواهان رعایت حقوق شهروندی اقلیت های دینی آن کشور شوند.
4- از پارلمان اتحادیه اروپا می خواهیم ،تا زمانی که ترکیه مسئولیت نسل کشی ارمنیان را نپذیرفته، مذاکرات مربوط به پذیرش این کشور در اتحادیه اروپا متوقف شود.
5-تحرکات، اقدامات و بیانات مداخله جویانه‌ی گروه های ضد ایرانی و قوم گرا، را در خصوص تمامیت ارضی ایران محکوم کرده و خواهان برخورد جدی دستگاه های زیربط کشور با عاملان آن می باشیم. 
5-از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی می خواهیم که بر اساس نص صریح قانون اساسی کشوردر رابطه با دفاع از حقوق ملل مستضعف، واقعه نسل کشی ارمنیان را به رسمیت شناخته و محکوم نمایند. 
6- سیاست های مداخله جویانه و الحاق گرایانه دولتمردان ترکیه در قبال همسایگان خود بویژه سوریه را محکوم کرده و خواهان برخورد سازمان ملل متحد با آن می باشیم.
7-مراتب سپاس و قدردانی خود را از کلیه اندیشمندان و متفکرین ایران و جهان به خصوص روشنفکران امروز ترکیه که برای افشای جنایات روی داده تلاش می کنند اعلام می داریم.
8-حمایت های خود را از سیاست های جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم سازمان یافته اعلام می داریم.
9-اقدامات اخیر ایالات متحدة آمریکا را در دشمنی با ملت ایران و قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست گروه های تروریستی را به شدت محکوم می کنیم.
در خاتمه، مراتب همدردی جامعه ارمنیان ایران را  با سیل زدگان کشور اعلام داشته و تقدیر و تشکر خود را از مقامات محترم وزارت کشور، وزارت ارشاد، فرمانداری، استانداری، نیروی انتظامی، راهنمایی و رانندگی جمهوری اسلامی ایران، برای صدور مجوز تجمع و همکاری های به عمل آمده در خصوص برگزاری مراسم تشکر می نماییم.
کد مطلب: 106557
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *