۰
دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۴۱
معاون وزیرنیرو خبر داد:

صادرات یک میلیارد دلاری برق

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی عواید ناشی از صادرات برق در سالجاری را یک میلیارد دلار پیش بینی کرد.
ˈمحمد بهزادˈ روز دوشنبه در مراسم امضای تفاهمنامه سه جانبه حق بهره برداری از ظرفیت مازاد شبکه فیبرنوری بین شرکت توانیر با شرکت ارتباطات زیرساخت و شرکت گسترش الکترونیک مقیم،گفت: صادرات برق در نیمه نخست سالجاری، ۵۱ درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته بوده و تاکنون نزدیک به ۵ میلیارد کیلووات ساعت برق به کشورهای مجاور صادر شده است.

به گفته ی معاون وزیر نیرو میزان تولید برق در سال گذشته ۴۲ هزار و ۲۳۸ مگاوات بوده که امسال به ۴۳ هزارو ۱۳۷ مگاوات بالغ می شود.

بهزاد با بیان اینکه میانگین تولید و مصرف انرژی در سالجاری، ۶.۵ درصد بیش از سال گذشته بوده است، به اجرای قانون هدفمندی یارانه ها اشاره کرد و گفت: پیش از اجرای این قانون، میزان رشد مصرف برق بین ۷ تا ۸ درصد بود که هم اکنون به ۳ تا ۴ درصد رسیده است.

معاون وزیر نیرو در امور برق با بیان اینکه در سال آینده برای اضافه شدن ۴ درصد پیک مصرف در ساعت، برنامه ریزی کرده ایم، با اشاره به نزدیک شدن زمان بهره برداری نیروگاه دماوند، گفت: این نیروگاه سیکل ترکیبی بزرگترین نیروگاه خاورمیانه محسوب می شود که ۳ هزار مگاوات ظرفیت دارد.

وی هدف از احداث این نیروگاه را افزایش راندمان تولید و استفاده حداکثری از سوخت مصرفی اعلام کرد.

به گفته ی بهزاد، ۹۶۰ مگاوات از برق تولیدی این نیروگاه بدون مصرف هیچگونه سوختی بدست می آید.

معاون وزیر نیرو همچنین، از تبدیل دو نیروگاه سیکل ترکیبی آبادان و سنندج به نیروگاه بخار سیکل ترکیبی خبر داد.

بهزاد، همچنین با اشاره به تفاهمنامه حق بهره برداری از ظرفیت مازاد شبکه فیبر نوری گفت: در شبکه برق کشور ، ۱۶ هزار کیلومتر شبکه فیبر نوری وجود دارد که از طریق سیستم های هوایی ایجاد شده است و در سیستم محافظ آنها، یک کابل با ۲۴ تار نوری وجود دارد که هزینه زیادی نداشته و ۱۲ عدد از این تارها بدون استفاده بود.

وی ادامه داد: با تفاهمنامه امروز، این ۱۲ تار نوری، در ارتباط دیتای شرق به غرب مورد استفاده قرار می گیرد و از این طریق سالانه حدود ۱۰۰ میلیارد تومان نصیب صنعت برق کشور می شود.
کد مطلب: 10706
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *