۰
دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۴۲
محمدرضا نعمت زاده :

توسعه اقتصاد بدون تعامل با کشورها امکانپذیر نیست

توسعه اقتصاد بدون تعامل با کشورها امکانپذیر نیست

محمد رضا نعمت زاده با تاکید بر ضرورت تعامل مطلوب با کشورهای جهان گفت : ما باید بتوانیم فتیله اختلافات مان را با خارج پایین بکشیم، ضمن اینکه منافع ملی را حفظ کنیم و این دو در کنار هم شدنی است.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، نعمت زاده در همایش بین المللی برند برتر – کیفیت برتر با یادآوری اینکه چند وقت پیش بنابر دعوت نمایندگان به مجلس شورای اسلامی رفته بودم گفت: در آن جلسه بر این مهم تاکید کردم که نمی شود هم جنگید و هم همکاری کرد. وزیر دولت هاشمی با تاکید بر اینکه اگر مشکل وجود دارد باید حل بشود گفت: هر چه زودتر این کار را انجام بدهیم، به نفع کشور، به نفع تولید، سرمایه گذاری و صنعت است. وی با اعلام اینکه با این تحریم های گسترده، نمی شود چند دلاری را فرستاد یا دریافت کرد گفت: باید صنعت به یک حالت قابل قبول برسد. یک مقدار از تعطیلی کارخانه ها ناشی از این مسایل است و یک مقدار هم ناشی از گرانی ارز است. وی تصریح کرد : امکان ندارد که بدون تعامل با سایر کشورها، و جذب سرمایه آنها صنعت و اقتصاد را توسعه بدهیم. نعمت زاده افزود: ممکن است قیمت ارز ناخودآگاه بالا رفته باشد، اما حفظ قیمت ثابت ارز هم به نفع صنعت نبود. وی با تاکید بر اینکه با تثبیت قیمت ارز، به واردات یارانه می دادیم گفت: این به زیان تولید ملی و تولید داخلی بود اما امیدواریم که قیمت ارز در یک سطح قابل قبول و منطقی تثبیت شود که تولید کنندگان نیز تکلیفشان را بدانند. محمدرضا نعمت زاده با اشاره به برنامه توسعه کشور گفت: برای اولین بار تاکید شده بود، بخشی از درآمد نفت و گاز حتما برای سرمایه گذاری بخش خصوصی بیاید. ما این قضیه را دنبال کردیم و این ماده نوشته شد و ۶ صفحه هم در قانون آمد اما خروجی مناسبی نداشت. وی با اشاره به اجرای نامناسب طرح هدفمندی یارانه ها گفت: دلمان می خواست ضمن اینکه یارانه ها هدفمند می شود، معلوم شود این پولها به کجا می رود.
وزیر صنایع در دولت هاشمی با اشاره به آنچه در قانون پیش بینی شده بود گفت: پیش بینی شده بود ۳۰ درصد در بخش تولید و خدمات هزینه شود، ۲۰ درصد برای جبران هزینه های دولت باشد و ۵۰ درصد هم به مردم باز گردد به دلیل آنکه هزینه های زندگیشان گرانتر می شود. وی بااشاره به جلساتی که در اتاق بازرگانی برگزار شده بود گفت: در آن جلسات تاکید شد که آن ۳۰ درصد حاصل نشده و امسال هم مقرر شده ۲۳ درصد اضافه شود که سهم صنعت است. نعمت زاده با اشاره به اظهارات مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: آقایان اظهار کرده اند که می خواهیم برای رونق صنعت وام بدهیم، در صورتی که دادن وام غیر از پرداخت سهم تولید از هدفمندی یارانه هاست. وی افزود: ممکن است بتوان تفاوت سود بانکی را از این محل پرداخت کرد ولی یادمان نرود که قرار است بخشی از هدفمندی یارانه ها مستقیم به صنعت بازگردد و آمار آن نیز ارایه شود. وزیر دولت هاشمی با تاکید براینکه من شخصا پای این کار هستم گفت: انتظار دارم دیگران هم این قضیه را دنبال کنند. وی با تاکید بر اینکه اگر این ۲۳ درصد به سرمایه گذاری در بخش صنعت و کشاورزی و خدمات اختصاص یابد جهش بسیار خوبی خواهیم داشت گفت: البته نظامنامه آن اشکال داشت که پیشنهاداتی به هیات نظارت دادیم و خوشبختانه پذیرفته شد و در خرداد امسال آن نظامنامه هم تصویب شد. بنابراین در قالب آن نظامنامه می توانند به خوبی عمل کنند. نعمت زاده در مورد توجه به بخش تولید گفت: باید به صادرات تکیه می شد. من تاکید می کنم که آقایان صادرات را به عنوان بخشی از فعالیتشان جدی بگیرند. اگر در بازارهای بین المللی حضور داشته باشیم، از این همه نوسانات داخلی کمتر زیان خواهیم دید زیرا ارز خارج از کشور را به کشور باز می گردانیم و امیدواریم بتوانیم آنرا پیگیری کنیم.
وی با تاکید براینکه بحث حلالیت محصولات غذایی ما یک مساله جدی است گفت: به خاطر دارم اوایل که در وزارت صنایع بودم، سفری به مالزی داشتم و احساس کردم که آنها دنبال این کار هستند. ما این موضوع را مطرح کردیم. خوشبختانه در صنایع غذایی این بحث جدی شده و یک امتیازی برای کشورهای اسلامی است که می توانند فراورده های کشاورزیشان را به محصولات با ارزش تبدیل کنند. وزیر دولت اصلاحات بحث تعامل بین المللی را بسیار مهم توصیف کرد و گفت: فکر می کنم همانطور که در سند چشم انداز ۲۰ ساله ترسیم شده باید سرمایه گذاری را افزایش دهیم و این یکی از موارد فراموش شده است. نعمت زاده با یادآوری اینکه چند وقت پیش بنابر دعوت نمایندگان به مجلس شورای اسلامی رفته بودم گفت: در آن جلسه بر این مهم تاکید کردم که نمی شود هم جنگید و هم همکاری کرد. وی با تاکید بر اینکه موقع جنگ حلوا پخش نمی کنند گفت: ما باید بتوانیم فتیله اختلافات مان را با خارج پایین بکشیم، ضمن اینکه منافع ملی را حفظ کنیم و این هم شدنی است. وزیر دولت هاشمی با تاکید بر اینکه اگر مشکل وجود دارد باید حل بشود گفت: هر چه زودتر این کار را انجام بدهیم، به نفع کشور، به نفع تولید، سرمایه گذاری و صنعت است.
وی با اعلام اینکه با این تحریم های گسترده، نمی شود چند دلاری را فرستاد یا دریافت کرد گفت: باید صنعت به یک حالت قابل قبول برسد. یک مقدار از تعطیلی کارخانه ها ناشی از این مسایل است و یک مقدار هم ناشی از گرانی ارز است. نعمت زاده افزود: ممکن است قیمت ارز ناخودآگاه بالا رفته باشد، اما حفظ قیمت ثابت ارز هم به نفع صنعت نبود. وی با تاکید بر اینکه با تثبیت قیمت ارز، به واردات یارانه می دادیم گفت: این به زیان تولید ملی و تولید داخلی بود اما امیدواریم که قیمت ارز در یک سطح قابل قبول و منطقی تثبیت شود که تولید کنندگان نیز تکلیفشان را بدانند.

کد مطلب: 10748
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *