۰
شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۴۶

تاکید ایران و ترکیه بر گسترش روابط دو جانبه

در دیدار استاندار تهران با سفیر ترکیه در تهران، بر گسترش روابط دوجانبه تهران و آنکارا تاکید شد.
در دیدار استاندار تهران با سفیر ترکیه در تهران، بر گسترش روابط دوجانبه تهران و آنکارا تاکید شد.
به گزارش ايسنا، انوشیروان محسنی بندپی پیش از ظهر امروز در دیدار با «دریا اورس» سفیر ترکیه، اظهار کرد: ایران و ترکیه دو کشور مسلمان و دارای ریشه‌های مشترک تاریخی، فرهنگی و دینی هستند که ظرفیت‌های مناسبی نیز در راستای ارتقای حجم مبادلات بین تهران و آنکارا وجود دارد.
وی تصریح کرد: در شرایط کنونی که ایران در تحریم ظالمانه استکبار جهانی قرار گرفته، ایران و ترکیه می‌توانند با توسعه و تعمیق روابط در کنار یکدیگر و در راستای منافع دو کشور حرکت کنند. همانگونه که آقای اردوغان رئیس جمهور ترکیه نیز به درستی اشاره داشتند، تهران به آنکارا فارغ از تحریم‌های یکسویه و ظالمانه می‌توانند بر اساس منافع خود به مبادلات تجاری ادامه داده و آن را تحکیم و ارتقا ببخشند.
محسنی بندپی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران ظرفیت‌های بسیار بالایی در حوزه‌های صنعت، کشاورزی، نفت، گاز و پتروشیمی و سایر ابعاد اقتصادی دارد که می‌توان با عمق بخشیدن به مبادلات اقتصادی بین ایران و ترکیه در این زمینه‌ها منافع ملی دو کشور را در بالاترین سطوح دنبال کرد.
استاندار تهران یادآور شد: کشور ترکیه با توجه به اقلیم و شرایط طبیعی که از آن برخوردار است همواره به مقصد گردشگری مسافران و گردشگران ایرانی بدل شده و باید بستری را ایجاد کنیم تا این گردشگری به صورت دو سویه بین دو کشور صورت بگیرد.
وی همچنین بیان کرد: با توجه به دانش و شناخت خوبی که سفیر محترم از تاریخ فرهنگ و ادب پارسی دارند می‌توان به آینده روابط دوجانبه با کشور ترکیه امیدوار بود و بدون تردید جناب اورس، نقش ارزنده و قابل توجهی را در این بین ایفا خواهد کرد.
محسنی بندپی در پایان نیز تاکید کرد: ایران این آمادگی را دارد که با بهره گیری از ظرفیت بخش خصوصی و مشارکت فعال کنشگران اقتصادی بستر مناسبی را در راستای ارتقای سطح مبادلات تجاری بین دو کشور ایجاد کرده تا بتوان در آینده نزدیک شاهد تحقق هدف گذاری اقتصادی میان تهران و آنکارا بود.
دریا اورس سفیر جمهوری ترکیه نیز در این دیدار ضمن تبریک حضور محسنی بندپی در کسوت استانداری تهران روابط تهران و آنکارا را برادرانه و مستحکم ارزیابی و اظهار کرد: روابط ایران و ترکیه روابطی قدیمی و دیرینه است و روابط امروزه ایران و ترکیه به عنوان دو کشور الگو در منطقه تبدیل شده است. روابط بین دو کشور اکنون از نظر علمی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در بالاترین سطح خود قرار داشته و در صدد تحکیم و ارتقای روابط نیز هستیم.
سفیر جمهوری ترکیه در تهران افزود: در کنار روابط اقتصادی بین دو کشور تلاش می‌کنیم تا در زمینه‌های اجتماعی و فرهنگی از ظرفیت‌های موجود بهره گرفته و نسبت به توسعه روابط در این حوزه‌ها اهتمام داشته باشیم.
وی بیان کرد: بنده به عنوان سفیر ترکیه در تهران، سال‌ها به عنوان سفیر فرهنگی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی ترکیه به تدریس زبان و ادبیات فارسی مشغول بوده ام و شناخت خوبی از فرهنگ تاریخ و ادبیات ارزنده ایرانیان دارم.
اورس ادامه داد: تهران از زیباترین شهرهای جهان است و با توجه به ظرفیت‌های این کلانشهر در حوزه گردشگری شاهد سرزندگی شهر در تمام طول شبانه روز هستیم و ما نیز از زیبایی‌های آن در هر فرصتی استفاده می‌کنیم.
سفیر جمهوری ترکیه در تهران خاطرنشان کرد: حجم مبادلات تجاری هدف‌گذاری شده بین دو کشور متأسفانه تاکنون به هدف مطلوب خود نرسیده اما امیدواریم در آینده شاهد بهبود وضعیت کنونی باشیم و من به عنوان سفیر هر چه در توان داشته باشم در زمینه گسترش این مبادلات به کار خواهم گرفت.
وی در پایان نیز با تقدیر از میزبانی استاندار تهران خاطرنشان کرد: امیدواریم این مراودات و ملاقات‌ها فرصت‌های مختلف صورت گرفته و دوستی ما در سال‌های حضور در ایران به شایستگی تداوم داشته و به تعمیق روابط دو کشور کمک کند.
ج
کد مطلب: 107879
برچسب ها: ترکیه ایران
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *