۰
چهارشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۱۰

عربستان ایران را دعوت نکرد

جمهوری اسلامی ایران در اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی که قرار است به میزبانی عربستان در مکه برگزار شود، در سطح مدیر کل وزارت امور خارجه شرکت می‌کند.
جمهوری اسلامی ایران در اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی که قرار است به میزبانی عربستان در مکه برگزار شود، در سطح مدیر کل وزارت امور خارجه شرکت می‌کند.
به گزارش ايسنا، این اجلاس قرار است روز جمعه با حضور تعدادی از سران و مقامات کشورهای عضو این سازمان در مکه برگزار شود و برای حضور ایران در این مراسم فقط دعوتنامه‌ای از سوی دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی ارسال شده و دعوتنامه از سوی کشور میزبان یعنی عربستان برای حضور تهران در این اجلاس ارسال نشده است.
بر اساس عرف دیپلماتیک برای دعوت از کشورها جهت شرکت در این‌گونه اجلاس‌ها علاوه بر ارسال دعوتنامه از سوی دبیرخانه برگزاری اجلاس، کشور میزبان نیز دعوت‌نامه‌ای جداگانه برای کشورهای عضو ارسال می‌کند که برای شرکت در اجلاس مذکور دعوت‌نامه‌ای برای ایران از سوی عربستان ارسال نشده است.
به گزارش ایسنا، نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری اسلامی در جده توسط دولت میزبان (عربستان) در آوریل ۲۰۱۷ تعطیل شد.
به رغم معرفی سرپرست جدید برای نمایندگی و اعلام آمادگی ایران برای انتخاب مکانی جدید برای نمایندگی خود نزد سازمان همکاری اسلامی، تاکنون هیچ گونه پاسخی از دبیرخانه و دولت میزبان طی دو سال گذشته به ایران داده نشده است.
به گزارش ایسنا، سه‌شنبه هفته گذشته در آستانه برگزاری نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی (OIC) در عربستان سعودی، غلامحسین دهقانی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه در نشستی با سفرای کشورهای اسلامی مقیم ایران، ضمن تشریح دیدگاه‌ها و مواضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص اولویت‌های جهان اسلام و تحولات منطقه‌ای و تبیین توطئه‌های رژیم صهیونیستی و برخی قدرت‌های فرامنطقه‌ای در ایجاد انحراف در اهداف سازمان همکاری اسلامی، خواستار هوشیاری کشورهای اسلامی در برابر این انحرافات و توطئه‌ها شد.

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزیر امور خارجه در این نشست با اشاره به رویکردهای تبعیض‌آمیز و ضد ایرانی دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی در سال‌های اخیر که تحت دخالت و فشار عربستان سعودی از اهداف حرفه‌ای خود فاصله گرفته و رویکرد فشار علیه اعضا را دنبال می‌کند، این رویکرد را خسارت بار و برخلاف رویه‌ها و اصول حاکم بر سازمان‌های بین‌المللی دانست و خواستار بی‌طرفی، شفافیت و احترام دبیرخانه این سازمان به اهداف اصلی و اولیه سازمان همکاری اسلامی در دفاع از حقوق مردم فلسطین و مخالفت و مقابله با توطئه‌های رژیم صهیونیستی شد.
 
کد مطلب: 108510
برچسب ها: عربستان ایران
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *