۰
دوشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۴۹

امسال در گلستان برنج کشت می‌شود؟

مسئول دفتر برنج جهادکشاورزی استان گلستان اظهار کرد: امسال پیش بینی می‌شود تا کشت برنج در استان افزایش یابد و به حدود ۱۴۰ هزار هکتار برسد.
مسئول دفتر برنج جهادکشاورزی استان گلستان اظهار کرد: امسال پیش بینی می‌شود تا کشت برنج در استان افزایش یابد و به حدود ۱۴۰ هزار هکتار برسد.
مهدی محمدرضاپور در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به کشت برنج در استان گلستان، گفت: با توجه به فراوانی بارش باران در گلستان، بسیاری از کشاورزان اقدام به خزانه گیری در برخی نقاط کردند و حتی در فروردین ماه نیز تعدادی از مزارع به زیرز کشت رفت.
وی بیان کرد: مردم در مناطقی که مزارع گندم و جو آنها از بین رفته و بسترشان مناسب برای کشت برنج است، می‌توانند با استفاده بهینه از مانداب‌های ناشی از سیل، به کشت شالی اقدام کنند.
مسئول دفتر برنج جهاد کشاورزی گلستان به بخش‌های مناسب کشت برنج در این استان اشاره کرد و یادآور شد: مناطق کشت برنج در گلستان در علی آباد کتول، کردکوی، بندرگز، گرگان، گنبدکاووس و مینودشت است. از آنجایی که رقم فجر، بازار پسندی بهتری نسبت به ارقام دیگر دارد در حال حاضر این رقم بیشتر برای کشت برنج توصیه می‌شود.
محمدرضاپور خاطرنشان کرد: از آنجایی که روش خزانه گیری سنتی نیاز به آب فراوان و نیز مساحت زیاد دارد، باید کشاورزان از روش خزانه گیری طرح ژاپن استفاده کنند، همچنین پرورش خزانه در سینی نشاء انجام شود که از این طریق می‌توان سطح نشاء را در مقایسه با روش سنتی کاهش داد، به این ترتیب می‌توان در تولید نشاء سالم و قوی و با میزان مصرف آب و نهاده‌های کمتر اقدام کرد.
سیدمحسن حسینی، کارشناس مسائل آب در استان گلستان نیز در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: در برخی نقاط از مزارع استان گلستان با توجه به بارش‌های فراوان اخیر و از آنجایی که همچنان آب در زمین‌ها باقی مانده می‌توان برنج کشت کرد.
وی با بیان اینکه در خاک‌های دارای بافت ریز که معمولاً مونتموریلونایت هستند و می‌توانند آب را در این مزارع در خود نگهداری کنند و مانع خروج آن شوند امکان کشت وجود دارد، تصریح کرد: در برخی نقاط با توجه به وجود آب فراون سطحی در مزارع، چاره‌ای جز کشت برنج وجود ندارد بنابراین به نظر می‌رسد با ارائه تمهیداتی می‌توان اقدام به کشت این محصول کرد.
این کارشناس مسائل آب در استان گلستان یادآور شد: با بررسی سریع می‌توان در برخی نقاط سختگیری‌ها را برای کشت برنج کاهش داد تا در این اراضی کشاورزان برای جبران کشت از بین رفته خود اقدام به کشت برنج کنند.
حسینی به محدوده کشت در گستان اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد محدوده کشت برنج، ضلع شرقی جاده گرگان به آق‌قلا، ضلع دیگر این محدوده در بخش جنوبی، سمت جنوب رودخانه روستای قره‌سو و بخش غربی آن خلیج گرگان به طرف دریا و شمال آن در حد فاصل رودخانه قره‌سو و گرگان رود در نظر گرفت.
کد مطلب: 108772
برچسب ها: گلستان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *