۰
يکشنبه ۱۶ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۰۴

تجمع مالکان خودروهای اروندی

مالکان خودروهای اروندی در اعتراض به توقف 18 ماهه خودروی خود در پارکینگ منطقه آزاد اروند ، روز یکشنبه برای چندمین بار با برپایی تجمع حل این مشکل را خواستار شدند.
مالکان خودروهای اروندی در اعتراض به توقف 18 ماهه خودروی خود در پارکینگ منطقه آزاد اروند ، روز یکشنبه برای چندمین بار با برپایی تجمع حل این مشکل را خواستار شدند.
به گزارش ایرنا بیش از ۸۰ نفر از مالکان خودروهای اروندی که ۱۸ ماه است خودروی آنها در گمرک منطقه آزاد اروند در شرایطی نامناسب متوقف شده روز یکشنبه در اعتراض به ترخیص نشدن خودروی خود در مقابل سازمان منطقه آزاد اروند تجمع کردند.
چند نفر از مالکان این خودروها در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشتند: حدود ۱۸ ماه از ورود خودروهای پلاک اروند به منطقه آزاد اروند می‌گذرد و به رغم اظهار شدن نهایی خروج خودرو از این منطقه تاکنون هیچ اقدامی برای ترخیص خودروها صورت نگرفته است.
محمد نصیری اظهار داشت: مالک هر خودرو علاوه بر پرداخت ۳۰۰ میلیون ریال عوارض گمرکی به همین میزان می‌بایست هزینه پارکینگ متحمل شود.
وی در ادامه گفت: در حال حاضر خودروهای مذکور بر اثر توقف طولانی مدت در پارکینگ آسیب دیده‌اند.
یکی دیگر از مالکان خودروی اروندی گفت: اگر ورود این گونه خودروها به منطقه آزاد اروند ممنوع بوده چرا اجازه واردات داده‌اند ضمن اینکه در این مدت چه کسی پاسخگوی خسارت سنگین وارده به مالکان این خودروهاست.
علی مطوری هزینه روزانه پارکینگ برای هر خودرو را ۵۰ هزار ریال عنوان کرد و گفت: روزانه ۵۰ هزار ریال هزینه انبارداری به هر خودرو تعلق می‌گیرد این درحالی است که خودروها در فضای باز زیر آفتاب خاک می‌خورند همچنین ماده کلینکر به بدنه این خودروها آسیب زده است.
به گزارش ایرنا مشکل عدم ترخیص خودروهای مذکور الزام قانونی از رده خارج کردن یک تا ۱۰ دستگاه خودرو فرسوده بر اساس میزان مصرف بنزین خودروهای وارداتی می‌باشد که باید برای ترخیص خودروهای اروندی اعمال شود.
یکی دیگر از صاحبان خودروی اروندی در این باره گفت: کالایی که خلاف قانون وارد منطقه آزاد اروند شود باید مصادره و یا مرجوع شود این درحالی است که صاحبان خودروهای مذکور هزینه بیمه، عوارض، مالیات و هزینه پلاک گذاری را پرداخت کرده‌اند بنا بر این توقیف این خودروها در پارکینگ خلاف است ضمن اینکه روزانه هزینه نگهداری خودروها از مالکان آنها اخذ می‌شود.
علی محتشم افزود: خودرویی که وارد مناطق آزاد می‌شود همانند مستاجر است و بابت استفاده سالانه عوارض و اجاره پنج میلیون ریال پرداخت می‌کند.
یک مالک خودرو که اسفندماه سال ۱۳۹۶ یکدستگاه خودرو وارد منطقه آزاد اروند کرده نیز بیان داشت: سند، تشریفات گمرکی و شماره گذاری خودروی مذکور را در همان موقع انجام داده‌ام و در حالی که مصوبه ممنوعیت ورود خودرو در اردیبهشت ماه سال ۹۷ به تصویب رسیده معلوم نیست چرا خودروهای وارد شده قبل از این تاریخ در پارکینگ توقیف شده‌اند.
وی گفت: برای حل این مشکل نزد رئیس گمرک کشور مراجعه کردیم و جواب دادند ترخیص این خودروها از نظر گمرک مشکلی ندارد و مقامات محلی باید این مشکل را حل کنند.
قائم مقام سازمان منطقه آزاد اروند نیز در خصوص مشکل مالکان خودروهای اروندی اظهار داشت: به منظور رفع مشکل صاحبان خودروهای اروندی پیشنهاد می‌شود با هماهنگی دستگاه‌های مرتبط اعم از بندر و دریانوردی، گمرک، پلیس راهور خودروهای مذکور که در پارکینگ نگهداری می‌شوند تحویل صاحبان آنها شوند اما به شرط اینکه تا زمان پلاک گذاری تردد نکنند و در منازل نگهداری شوند.
عبدالله کعبی افزود: دستگاه‌ها متولی باید از صاحبان خودروها تعهد بگیرند که از خودروها استفاده نکنند تا زمانی که مشکل پلاک و ترخیص آنها حل شود.
وی با بیان اینکه باید دستگاه‌های مسئول در این رابطه جلسه‌ای برای رفع این مشکل تشکیل دهند گفت: با توجه به اینکه نگهداری این خودروها در معرض آفتاب، گرد و خاک و کلینکر آسیب جدی به آنها وارد می‌کند لذا باید فکر اساسی برای این خودروها کرد.
کعبی افزود: برای حل این مشکل قرار است موضوع ترخیص خودروهای پلاک اروند با استاندار مطرح شود.
وی خودروهای ترخیص شده از گمرک منطقه آزاد اروند در سال‌های گذشته را ۴۵ هزار دستگاه عنوان کرد و گفت: تشریفات گمرکی و مراحل شماره گذاری خودروهای متوقف شده در پارکینگ انجام شده و تنها باید کار شماره گذاری آنها توسط پلیس راهور عملیاتی شود.
کعبی با بیان اینکه سازمان منطقه آزاد اروند پیگیر حل مشکل خودروهای وارداتی مذکور است افزود: خودروهای مذکور قبل از تصویب قانون ممنوعیت ورود خودرو به منطقه آزاد اروند وارد شده‌اند لذا صاحبان این خودروها صاحب حق هستند و به همین منظور این مشکل از طریق دفتر ریاست جمهوری نیز پیگیری شده است ضمن اینکه مدیر عامل منطقه آزاد اروند نیز اخیراً با وزیر صنعت، معدن و تجارت در این رابطه دیدار داشته است و مسائل و مشکلات صاحبان خودروهای اروندی در این دیدار مطرح شده است.
به گزارش خبرنگار ایرنا مالکان خودروهای اروندی در نشست با قائم مقام سازمان منطقه آزاد اروند مسائل و مشکلات خود را مطرح کردند و در پایان صورت جلسه‌ای مبنی بر ترخیص موقت خودروها برای جلوگیری از افزایش هزینه و آسیب به آنها از سوی قائم مقام منطقه آزاد اروند امضا شد.
حدود ۱۸ ماه است که بیش از ۲۵۰ دستگاه خودروی وارداتی در گمرک منطقه آزاد اروند متوقف شده‌اند. در این مدت مالکان خودروهای مذکور بارها برای حل مشکل خودروی وارداتی خود دست به تجمع زده اند.
کد مطلب: 110745
برچسب ها: خودرو گمرک
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *